Bukefalos 28 år!

2 förmodligen dumma frågor!

Mysaan

Trådstartare
Men frågar man inget får man inget lära sig. Jag var med stallägaren igår och titta på en 3 åring de ska köpa.

Hästen är riden sammanlagt 7 ggr nu.

Jag reagerade starkt på att hon som red hästen för att visa oss satt ner i traven. Är det så med westernryttare? De som rider engelskt brukar ju rida lätt i början för att skona hästen rygg.

Sedan undrade jag över en sak till som gjorde mig förbryllad.
När hon skulle stanna så whooa hon vilket jag vet att man gör. Men sedan när hästen skulle rygga så whoooa hon också. Hur sjutton ska hästen veta vad den ska göra om den får samma kommando för 2 olika saker?

Blev förvirrad själv och undrar om det är så här eller om det bara är denna tjej som gör så här.
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

För många betyder inte whoa stanna, utan whoa betyder ett steg bakåt, eller flera för en del. Varför? Jo för att hästen ska lära sig att använda bakdelen när den stannar istället för att stanna på framdelen.

Ang att sitta ner, det gör jag också tills hästen är såpass balanserad att den kan gå på rakspår utan att vingla omkring. Varför? Jo för att rider man lätt så stör man en obalanserad häst, med sitt upp och nerande.
Och att störa en unghäst som håller på att lära sig sin balans under ryttare, kan ge många månaders extra träning, helt i onödan.
Och oftast, iallafall jag, jobbar upp hästens rygg från marken innan jag sitter upp.. Annat vore ju dårskap, enligt mig.
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Okej tack för svaret!

Jag har fått lära mig att whoa betyder stanna det var därför jag undrade.
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

För många betyder inte whoa stanna, utan whoa betyder ett steg bakåt, eller flera för en del. Varför? Jo för att hästen ska lära sig att använda bakdelen när den stannar istället för att stanna på framdelen.

Men om man vill att hästen "bara" ska stanna, och inte rygga något steg, "avbryter" man då Whoa-kommandot ("stanna-rygga") på något sätt precis när hästen har stannat (lägger t.ex. kanske handen på manken?) och innan den börjar rygga, eller hur gör man?

Är bara ganska ytligt insatt i western, men tar gärna till mig nya kunskaper och infallsvinklar...:)
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

ja, när jag ska rygga så fortsätter jag komandot, men ska jag bara stanna så ger jag eftergift så fort hästen stannat innan den börjar backa :)
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Ja man sitter väl på ett speciellt sätt vid stop o back,när man inte vill fortsätta så ändrar man sits eller nåt sånt . D finns många olika variationer :)
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Gör man fler "halt-ryggning" än "bara halt" under träning? Så att hästen liksom kommer ihåg att stoppa på baken och är beredd att rygga för att den förväntar sig en ryggning? Annars kanske den tror att den är klar när den stannat och inte har baken med sig om man gör många "enkelhalter". Eller har den alltid rumpan med sig vid alla sorters halter och väntar på signal om den ska rygga eller inte? Hur resonerar ni?

Hoppas ni förstår hur jag menar, lite rörigt ;)
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

jag tycker nog att rumpan ska va under hela tiden om man säger så, så tycker jag men det är kanske inte alltid det blir så... ;)
för grunden ligger ju i att den ska ha rumpan under sig för att få till formen, typ
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Men frågar man inget får man inget lära sig. Jag var med stallägaren igår och titta på en 3 åring de ska köpa.

Hästen är riden sammanlagt 7 ggr nu.

Jag reagerade starkt på att hon som red hästen för att visa oss satt ner i traven. Är det så med westernryttare? De som rider engelskt brukar ju rida lätt i början för att skona hästen rygg.

Sedan undrade jag över en sak till som gjorde mig förbryllad.
När hon skulle stanna så whooa hon vilket jag vet att man gör. Men sedan när hästen skulle rygga så whoooa hon också. Hur sjutton ska hästen veta vad den ska göra om den får samma kommando för 2 olika saker?

Blev förvirrad själv och undrar om det är så här eller om det bara är denna tjej som gör så här.

Du skulle ha frågat tjejen när du ändå var på plats...
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Ja det skulle jag givetvis gjort. Men det kändes som att jag var extremt korkad så jag ville inte fråga korkade frågor.:o
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Ja det skulle jag givetvis gjort. Men det kändes som att jag var extremt korkad så jag ville inte fråga korkade frågor.:o

Så kan jag också känna mig...:angel:

Försöker att tänka på det där gamla ordspråket:

"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum" :idea::rofl:
(eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg det helt ordagrant nu)

:bump:
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Så kan jag också känna mig...:angel:

Försöker att tänka på det där gamla ordspråket:

"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum" :idea::rofl:
(eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg det helt ordagrant nu)

:bump:

Precis....:bow:
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

när jag red in min medryttis (iof halvblod) så var han inte så taktmässig i början, vilket gör att om man rider lätt så åker man fram och bak när det blir gas, broms, gas, jag stod upp( liten lätt sits) eller satt så att jag kunde följa med utan att få en wiplashskada i nacken, efter några få ridpass kunde jag rida lätt utan att störa hästen.
det är så jobbigt om hästen tror att den ska sakta ner så fort man sitter ner i traven.. typ tvärnit.
om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte, men alla som provred ville köpa honom...
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Jag rider iof inte western (vet inte riktigt vad jag rider)...:confused:

Men jag stod lite lätt upp dom första gångerna jag travade med min unghäst. Sen har jag suttit ner. Det är bara i hoppsadeln jag rider lätt för den är omöjlig att sitta ordentligt i. Har hästen en mjuk o behaglig trav finns det väl egentligen ingen anledning att rida lätt, då stör man ju bara hästens balans eftersom ryttarens tyngdpunkt flyttas hela tiden.

Ang. whoa/stanna/rygga kan jag ingen om...
 
svar: 2 förmodligen dumma frågor!

Hej.
Fråga mig direkt nästa gång:confused: det finns så många olika svar beroende på vem man frågar men bara jag kan svar på "varför jag gör som jag gör" Just denna gång gav de flesta samma svar som jag skulle givit dig men det är lätt att det blir så fel om inte hela händelse förloppet kan framgå.:idea:
See You! :rofl:
 
Sv: 2 förmodligen dumma frågor!

Gaaah! Trodde inte jag skulle stötta på dig här. Men ja nästa gång ska jag fråga direkt istället.:)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 037
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp