Sv: Abortmotståndare - jag?
Nåja, det behöver ju inte betyda att en adoptiv
förälder som längtat och får barnet av den biologiska mamman blir mindre av en "tiger"förälder.
Oj, du fastnade nog lite på detta med tigern?

Det är klart att man kan anknyta lika hårt till adoptivbarnet, självklart! Men jag svarade på en fråga som löd om anknytningen startar under graviditeten, vilket den gör för både mamma och barn. Sen att man kan anknyta till någon annan, ja absolut.
Min poäng med detta var bara att jag personligen tycker det är mycket cyniskt att föda fram oönskade barn och sen ge bort dem, som ett ok alternativ till abort. Det är starka band man skapar och den ena parten, dvs barnet, har ju inget att säga till om. Har inte bett om att bli till, har inte bett om att få ges bort från sin mamma.
Sen att sånt måste hända ibland, och att man känner en som det har gått jättebra eller jätteilla för, det är liksom inte sakligt argument i en sån stor fråga som abort är.
Inte heller att vissa människor är lämpliga föräldrar och att andra är bedrövliga. Det är en helt annan diskussion, som inte handlar om valet att få göra en säker abort vid en oönskad graviditet.
Jag tycker det är rätt så förmätet av svenska kvinnor, som är fria och stenrika globalt sett, att sitta och tycka att man borde inskränka aborträtten och istället bära fram oönskade barn, när världen ser ut som den gör.