Bukefalos 28 år!

Ännu en vilken-ras-tråd...

Nenyah

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp som så många andra här..
Det är inte aktuellt med en till hund än, men såklart så går man ju och funderar och funderar på nästa.
Just nu har jag en Welsh Springer Spaniel. Har relativt stor hunderfarenhet, har jobbat på hunddagis flera år, därmed träffat alla sorters raser och personligheter. Har även en dröm att utbilda mig till instruktör nån gång i framtiden.
Har 2 hundpsykologer i min bekantskapskrets så goda råd är inga problem, ej eller kurser och så.

Jag har en vilja att skaffa nån "typ bruksras" och börja träna och tävla. (Min nuvarande är för gammal.) Är främst intresserad av spår och lydnad. Men jag har ett problem, jag har bipolär sjukdom (dvs är manodepressiv) vilket betyder att jag har svackor då jag är mer eller mindre passiv.
Sätter detta käppar i hjulet för mina drömmar tror ni? Vill ju inte att mina passiva stunder ska gå ut över hunden, men vill så gärna komma någonstans sas..

Har även varit inne på någon annan fågelhund då en vän till familjen är fågeljägare och är intresserad av en till hund att låna till jakt. Vet dock inte hur det funkar? Om det är bra att låna ut en hund så. Nån jag pratade med sa att det vore dumt för att han kommer bli den 'roligaste bästa' och jag mer nummer två liksom..
Synpunkter på detta? Det skulle då vara typ en Vorsteh eller Weimaran.

Andra 'krav' är väl att den ska funka i stall, vilket ju de flesta hundar gör iofs, även funka träna och då ev. tävla spår och lydnad vilket ju också de flesta hundar gör.
Sen vill jag helst ha en korthårig då jag inte är intresserad av pälsvård och tycker min nuvarande kräver för mycket..

Hoppas någon har några synpunkter och/eller ideer! :)
 
Sv: Ännu en vilken-ras-tråd...

Jag skulle ju säga att en engelsk springer eller en bra welsh skulle passa, men det är ju pälsvården då... (jag har också welsh och tycker inte pälsvården är ett dugg jobbig)

Weim eller vhorste kommer bli svårare att komma ngt vart i lydnaden då tror jag. Och en sådan hund kräver ju att din jägarkompis kan och vill använda hunden MYCKET, iaf varannan helg under säsong (beroende såklart på hur mkt du jakttränar hunden imellan eller om allat det ligger på honom)

En springer kan du ju också låna ut till jakt.

Spår tänkte jag direkt nu på viltspår men är det presonspår/bruksspår så varför inte satsa på en schäfer och skippa jakten?

Jag har själv haft två depressioner (ja diagnosticerade) och känner att nej jag var ingen bra matte under den perioden och tycker väl inte att man ska ha djur om man vet att de kommer få stryka på foten emellanåt. Samtidigt så är dem ju till stor hjälp för att få en och må bättre och resten av tiden kan man ju vara en fantastisk matte!

Det som funkade för mig att jag satte upp en benhård regel om att aldrig bara hasa ut i tofflorna å låta hunden kissa, utan alltid skor på, koppel nycklar och mobil med. Det ledde till att iaf 50% av gångerna så började jag må bättre när jag kom ut och eftersom förutsättningarna fanns slutade det med att vi gick en ordentlig runda även om jag innan bara ville hasa ut i tofflorna å låta hunden kissa i närmsta buske.

Kanske kan ngt liknande fungera för dig?
 
Sv: Ännu en vilken-ras-tråd...

Nej, tyvärr så blir det nog ingen mer spaniel för mig. Även om jag älskar den jag har över allt annat. Vill ha en korthårig hund.

Ja, det blir ju antingen eller liksom.

Har varit inne på schäfer eller rottis. Men skulle det vara 'plågeri' att skaffa om man vet att man kommer vara passiv ibland?
Självklart pallrar jag mig ut. Och som du säger så är man väl ute så kommer man oftast en bit. Men att man kanske inte orkar åka till klubben varje dag eller lägga kilometerlånga spår.
Och ang. spåret så tänkte jag kanske mer på person/bruksspår, men lite viltspår också. Beroende på vad hunden tycker är roligast.

Och ja, hunden har hjälpt mig enormt med att må bättre och det är det enda intresse jag har förutom hästar.
Men ja.. är det en extremt självisk tanke att skaffa en lite mer krävande hund?
 
Sv: Ännu en vilken-ras-tråd...

Tänkte också på labbe.
Det där med psykisk sjukdom och hund (eller djur öht) måste man ju se från fall till fall. Har själv återkommande djupa depressioner men det som har hållit mig uppe har varit hundarna. Hur dålig jag än är så måste hundarna få komma ut och få en del aktivering.
Däremot har jag sett till att ha en back-up för de relativt få tillfällen när jag absolut inte kan ta hand om dem vilket är väldigt sällan. Jag ser det faktiskt inte som värre än när jag bröt benet och inte kunde ha hundarna ett tag.
Det kan ju vara en god idé att skaffa en hund som är relativt "lätt", både så att andra kan hjälpa dig med dem om det skulle behövas men även så att de inte kräver megaaktivering.
En labbe accepeterar förmodligen perioder med inte så mycket aktivitet bättre än en brukshund om man nu skall generalisera.
 
Sv: Ännu en vilken-ras-tråd...

Har varit inne lite på jaktlabbe, vet inte riktigt varför jag inte fastnat för dem..
Jo precis. Har ju såklart hela min familj som backup ifall man verkligen krashar. Men som du sa så är det hunden som mycket gör att jag håller mig uppe.

Jo det är ju det som är frågan.. om det går att kombinera en krävande ras med psykisk sjukdom...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 805
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 702
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 554
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp