Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Det känner jag inte igen. Jag föreställer mig att det gäller studenter som studerar av andra skäl än intresse för ämnet.
Jag skulle säga att intresse för ämnet är ganska sällsynt. De flesta av våra studenter vill ha ett jobb på kontor, och tänker sig att en kandidatexamen är nyckeln till att kunna få ett sånt jobb. I bästa fall kan de bli intresserade under utbildningens gång, men det händer ju inte alltid. Jag brukade på kul fråga studenterna i början på a-kursen vad de hade för förväntningar, vad de tänkte/hoppades att de skulle få lära sig, men slutade med det när jag insåg att i princip ingen hade nån förväntan eller förhoppning på det sättet.
 
Jag skulle säga att intresse för ämnet är ganska sällsynt. De flesta av våra studenter vill ha ett jobb på kontor, och tänker sig att en kandidatexamen är nyckeln till att kunna få ett sånt jobb. I bästa fall kan de bli intresserade under utbildningens gång, men det händer ju inte alltid. Jag brukade på kul fråga studenterna i början på a-kursen vad de hade för förväntningar, vad de tänkte/hoppades att de skulle få lära sig, men slutade med det när jag insåg att i princip ingen hade nån förväntan eller förhoppning på det sättet.

Fy fasen. Nationalekonomi gissar jag:D
 
När jag läste på SU så fick vi veta att vi förväntades lägga 40h/vecka enbart på studierna.
Ja, absolut, om det är heltidsstudier. Men enligt studenternas självrapportering lägger de i praktiken 20 timmar i veckan i snitt, och klagar på att de inte hinner med. Återkommande anledning till problem i grupparbeten är studenter som inte har tid att bidra i grupparbetena eftersom de gör annat på dagarna.
 
Jag skulle säga att intresse för ämnet är ganska sällsynt. De flesta av våra studenter vill ha ett jobb på kontor, och tänker sig att en kandidatexamen är nyckeln till att kunna få ett sånt jobb. I bästa fall kan de bli intresserade under utbildningens gång, men det händer ju inte alltid. Jag brukade på kul fråga studenterna i början på a-kursen vad de hade för förväntningar, vad de tänkte/hoppades att de skulle få lära sig, men slutade med det när jag insåg att i princip ingen hade nån förväntan eller förhoppning på det sättet.
Så var det när jag undervisade på lärarprogrammet. Vilket jag då lyckades sluta med. Jag står verkligen inte ut med att undervisa personer som bara deltar frivilligt formellt sett.
 
Jag fattar inte riktigt vad vilja ha "jobb på kontor" betyder? Är själva kontoret grejen? Oavsett arbetets innehåll? Jag menar, på kontor kan man ju rita kartor eller organisera hemtjänsten och en miljon andra saker.
8-5 jobb med okej lön/löneutveckling, semester under sommaren som en kan ta när en vill, flextid och ev möjlighet att göra lite karriär tänker jag är sånt som folk föreställer sig är kontorsjobb. typ. Fast det är kanske rätt OT :o (plus typ fikaraster två gånger om dagen samt möjligheten att lämna kvar jobbet på jobbet så att säga)
 
Så var det när jag undervisade på lärarprogrammet. Vilket jag då lyckades sluta med. Jag står verkligen inte ut med att undervisa personer som bara deltar frivilligt formellt sett.
”Sluta” låter väl som nyckelordet här. En läkare som tycker att patienterna simulerar, en butiksanställd som surar över att kunderna är i vägen och en lärare som upplever att studenterna är lata glidare bör nog se sig om efter annat jobb.
 
Jag skulle säga att intresse för ämnet är ganska sällsynt. De flesta av våra studenter vill ha ett jobb på kontor, och tänker sig att en kandidatexamen är nyckeln till att kunna få ett sånt jobb. I bästa fall kan de bli intresserade under utbildningens gång, men det händer ju inte alltid. Jag brukade på kul fråga studenterna i början på a-kursen vad de hade för förväntningar, vad de tänkte/hoppades att de skulle få lära sig, men slutade med det när jag insåg att i princip ingen hade nån förväntan eller förhoppning på det sättet.
Det är så skönt att vara student på en konstnärlig institution, alla medstudenter är extremt intresserade och kunniga inom sitt ämne. Älskar det.
 
Ja? Fast anställning, jobba kontorstider, inomhus, ha ett eget skrivbord.

Om det är kraven som en ungdom har kan jag trots allt se det som positivt. Det är ju trots allt ganska lätt uppnåeligt om det är dit man vill.

Värre för den som vill bli musikstjärna eller skådespelare.
 
Tror pressen blir större iom osociala medier.
Känner själv hur jag jämför mig och att det i början gjorde mig glad och inspirerad men nu ledsen och otillräcklig.

Gjorde jag ett misstag när jag var yngre så dokumenterades inte det så jag i all evighet kunde påminnas om vad som hade hänt. t.ex

Osäkerheten gror i ungdomen och då drar man sig undan och har mer kontakt med människor via telefon/dator och det är dokumenterat att det är bättre att umgås öga mot öga.

Så nej, de är inte svagare men utsätts för mer påfrestningar nu anser jag.
 
8-5 jobb med okej lön/löneutveckling, semester under sommaren som en kan ta när en vill, flextid och ev möjlighet att göra lite karriär tänker jag är sånt som folk föreställer sig är kontorsjobb. typ. Fast det är kanske rätt OT :o (plus typ fikaraster två gånger om dagen samt möjligheten att lämna kvar jobbet på jobbet så att säga)
Då är folk verkligen helt fel ute :laugh:
 
8-5 jobb med okej lön/löneutveckling, semester under sommaren som en kan ta när en vill, flextid och ev möjlighet att göra lite karriär tänker jag är sånt som folk föreställer sig är kontorsjobb. typ. Fast det är kanske rätt OT :o (plus typ fikaraster två gånger om dagen samt möjligheten att lämna kvar jobbet på jobbet så att säga)
Det finns ju såna jobb med väldigt varierande innehåll, tänker jag. Även om formerna är desamma.
 
”Sluta” låter väl som nyckelordet här. En läkare som tycker att patienterna simulerar, en butiksanställd som surar över att kunderna är i vägen och en lärare som upplever att studenterna är lata glidare bör nog se sig om efter annat jobb.
Jag städar hellre trappor än undervisar folk som jag upplever inte vill ha undervisningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 870
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 193
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp