Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Jag står verkligen inte ut med att undervisa personer som bara deltar frivilligt formellt sett.
Förståeligt.

Jag kan förstå att samtliga ämnen inom en utbildning inte tilltalar till hundra procent, men om en har valt en utbildning, tänkt ägna x antal timmar av sitt liv åt den och därefter ett yrkesliv, så borde det ju finnas något slags intresse - annars är en ju helt ute och cyklar med sitt studieval. Kan en tycka.
 
Det är det som jag menar med förändrade egenskaper istället för försämrade. Bristen på motståndskraft mot vissa sjukdomar kommer att sakna betydelse precis som människans oförmåga att syntetisera C-vitamin.
Jag är inte enig även om jag förstår vad du menar, men det spelar mindre roll för den här diskussionen.
 
Det är så skönt att vara student på en konstnärlig institution, alla medstudenter är extremt intresserade och kunniga inom sitt ämne. Älskar det.
Vi har 700 studenter på våra kurser, det är ju en helt annan typ av utbildning. Och man behöver inte vara extremt kunnig och intresserad av ämnet för att kunna försörja sig på det som det är med konstnärliga yrken, många har annat i livet än jobbet de vill fokusera på. Intressen, familj... Det finns ju fördelar med det också.
 
Hur vet du det?
Erfarenhet, eftersom jag inte stött på fenomenet i någon större utsträckning så har jag svårt att tänka mig att det gäller alla.

Du kanske kan förklara hur du vet att det gäller alla/flertalet? Det är inte så att jag anser du har fel, bara att det gäller en delmängd inte flertalet.
 
Jag tänker att de sakerna ingår som medel för att utföra väldigt många olika typer av uppgifter. Och att det då borde gå att hitta något som intresserar en.
Det gör det säkert, när de börjar jobba. Alla har ju inte som mål att hitta något de brinner för, de vill hitta en utbildning de klarar, och få ett jobb. Och ärligt talat, hur många 20+ har örnkoll på arbetsmarknaden, vet vilka jobb det finns och vad man skulle kunna göra? Inte jag i den åldern alla fall, och få av studenterna heller. De kan ha någon vag idé, men vet ofta rätt lite om vad det i praktiken innebär, vilka potentiella arbetsgivare som finns och hur de skiljer sig. Man pluggar, man får sitt första jobb, och så börjar man i den ändan. Det behöver ju inte vara redan på universitetet man hittar det man tycker är roligt, och även om man gör det, så är det ju inte sagt att man tycker det som är roligt att studera också är det som är roligt att jobba med sen.
 
Senast ändrad:
Erfarenhet, eftersom jag inte stött på fenomenet i någon större utsträckning så har jag svårt att tänka mig att det gäller alla.

Du kanske kan förklara hur du vet att det gäller alla/flertalet? Det är inte så att jag anser du har fel, bara att det gäller en delmängd inte flertalet.
Jag läser kursutvärderingar, där alla blir tillfrågade. Givetvis kan man ju tänka sig att de ljuger i kursutvärderingarna, eller att bara de som tycker så fyller i dem, men det verkar lite optimistiskt. Sen tycker förstås inte alla studenter exakt samma sak, men den bild som tonar fram är den jag gav. Jag har aldrig varit med om att någon student skrivit att de önskar de fått lära sig mer - däremot är det vanligt att de tycker de behövt lära sig för mycket. Förslagen är alltid på olika sätt som utbildningen skulle kunna bli mindre omfattande, lättare och med större möjlighet att få höga betyg med mindre insats från deras sida. De har aldrig förslag på fler saker de skulle vilja göra, men ofta på mindre.
 
Det gör det säkert, när de börjar jobba. Alla har ju inte som mål att hitta något de brinner för, de vill hitta en utbildning de klarar, och få ett jobb. Och ärligt talat, hur många 20+ har örnkoll på arbetsmarknaden, vet vilka jobb det finns och vad man skulle kunna göra? Inte jag i den åldern alla fall, och få av studenterna heller. De kan ha någon vag idé, men vet ofta rätt lite om vad det i praktiken innebär, vilka potentiella arbetsgivare som finns och hur de skiljer sig. Man pluggar, man får sitt första jobb, och så börjar man i den ändan. Det behöver ju inte vara redan på universitetet man hittar det man tycker är roligt, och även om man gör det, så är det ju inte sagt att man tycker det som är roligt att studera också är det som är roligt att jobba med sen.
Din sista mening: så klart inte. Men omvänt då: om något är tråkigt redan på universitetet, blir det nog inte roligare sen.

För mig är det mest småkonstigt att både lärare och studenter fortsätter, när intresset uppenbarligen är så svagt. Du gillar inte studenterna och de gillar inte ämnet.
 
Jag läser kursutvärderingar, där alla blir tillfrågade. Givetvis kan man ju tänka sig att de ljuger i kursutvärderingarna, eller att bara de som tycker så fyller i dem, men det verkar lite optimistiskt. Sen tycker förstås inte alla studenter exakt samma sak, men den bild som tonar fram är den jag gav. Jag har aldrig varit med om att någon student skrivit att de önskar de fått lära sig mer - däremot är det vanligt att de tycker de behövt lära sig för mycket. Förslagen är alltid på olika sätt som utbildningen skulle kunna bli mindre omfattande, lättare och med större möjlighet att få höga betyg med mindre insats från deras sida. De har aldrig förslag på fler saker de skulle vilja göra, men ofta på mindre.
Våra vill nästan undantagslöst ha mer lektionstid.
 
Jag städar hellre trappor än undervisar folk som jag upplever inte vill ha undervisningen.
Tur att man är olika då! Det skulle ju verkligen saknas lärare om alla var som du och bara kunde tänka sig undervisa studenter eller elever som brinner för ämnet där och då. Det kan ju vara kunskap man har glädje av senare, även fast man där och då inte riktigt förstod vad som var så intressant. Mitt ämne är ett sånt som de flesta får ökat intresse för när de börjar jobba, så när man undervisar praktiker så sitter de ofta som tända ljus och tycker det är hyperintressant, för med erfarenhet förstår man varför det är viktigt och intressant. Kan jag skicka med studenterna kunskap och insikter som de har glädje av senare i livet så är jag rätt nöjd med det, de behöver inte brinna för det redan i föreläsningssalen. Även om det rent egoistiskt såklart är roligt för mig med jätteintresserade studenter. Några brukar faktiskt hinna bli intresserade redan under kursens gång, det är såklart roligt.
 
Om dagens unga är "svaga" eller inte, har jag ingen aning om. Men studenterna är lätt det bästa med att det blir höst!

Att gå genom korridorerna medan studenterna sitter överallt och pluggar tillsammans! Jag älskar det.
 
Det är så fint att du tolkar mig! 😍
Nja, det gör jag egentligen inte. Bara använder dina formuleringar för att tydliggöra min poäng, både vad gäller ”sluta” och ”upplever”. Och poängen är alltså att man tycker sig jobba i ständig motvind mot dem man jobbar för så är det antagligen en signal om att det är dags för jobbyte, eftersom man kanske överskattar deras ansvar för motvinden.
 
Tur att man är olika då! Det skulle ju verkligen saknas lärare om alla var som du och bara kunde tänka sig undervisa studenter eller elever som brinner för ämnet där och då. Det kan ju vara kunskap man har glädje av senare, även fast man där och då inte riktigt förstod vad som var så intressant. Mitt ämne är ett sånt som de flesta får ökat intresse för när de börjar jobba, så när man undervisar praktiker så sitter de ofta som tända ljus och tycker det är hyperintressant, för med erfarenhet förstår man varför det är viktigt och intressant. Kan jag skicka med studenterna kunskap och insikter som de har glädje av senare i livet så är jag rätt nöjd med det, de behöver inte brinna för det redan i föreläsningssalen. Även om det rent egoistiskt såklart är roligt för mig med jätteintresserade studenter. Några brukar faktiskt hinna bli intresserade redan under kursens gång, det är såklart roligt.
Jag tycker det vore bättre om alla var som jag. Den leda över studenter som du beskriver måste ju vara destruktiv för alla parter.
 
Nja, det gör jag egentligen inte. Bara använder dina formuleringar för att tydliggöra min poäng, både vad gäller ”sluta” och ”upplever”. Och poängen är alltså att man tycker sig jobba i ständig motvind mot dem man jobbar för så är det antagligen en signal om att det är dags för jobbyte, eftersom man kanske överskattar deras ansvar för motvinden.
Vi är rörande eniga. Det gäller ju oavsett om upplevelsen kommer från en själv eller från de en jobbar för. Oavsett vad som är hönan och vad som är ägget, blir det ju en dålig situation.

Städa trappor är väl inget nöje, men det är åtminstone uppenbart meningsfullt.
 
...men efter utbildningen då?

Visst är det bra om folk går på det de älskar men finns det jobb till alla?
Fasta jobb som konstnär finns det såklart få av, men det går att försörja sig på ifall man är hängiven, kreativ och duktig på det man gör. Är inget yrke man ska satsa på om man vill bli rik, utan ett yrke man har för att man måste, inga alternativ finns.
 
Vi är rörande eniga. Det gäller ju oavsett om upplevelsen kommer från en själv eller från de en jobbar för. Oavsett vad som är hönan och vad som är ägget, blir det ju en dålig situation.

Städa trappor är väl inget nöje, men det är åtminstone uppenbart meningsfullt.
Ja. Och är man inte supermotiverad av ämnet så kan en engagerad föreläsare göra hela skillnaden, det kan BLI intressant med rätt person därframme.
 
Ja. Och är man inte supermotiverad av ämnet så kan en engagerad föreläsare göra hela skillnaden, det kan BLI intressant med rätt person därframme.
Föreläsaren gör så stor skillnad så det inte är klokt.
Jag hade en föreläsare förra terminen som så uppenbart inte ville stå där. 50% kuggade på tentan. I alla andra ämnen så var det bara någon enstaka som kuggade.

Det var det ämnet som jag helt klart la ner mest tid på i slutändan, och egentligen fick mest rätt på, på sista tentan. Kommer jag ihåg något av den kursen? Nej, verkligen inte. Mitt starkaste minne är den gången jag frågade en fråga och jag formulerade om den 3 ggr utan att hen förstod vad jag undrade och ingen annan i klassen visste svaret heller. De andra förstod dock frågan :laugh:
Men själva ämnet har jag väldigt lite kvar av. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver ha henom på någon kurs i framtiden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 184
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 254
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp