Bukefalos 28 år!

Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Jag kan glömma bort att äta.
När jag var yngre så kunde det hända några dagar i rad.
Jag får ingen sänkt prestation av det, snarare höjd.
Men jag kan också vara oerhört hungrig i perioder och bli redigt hangry.
Jag har definitivt ingen ätstörning på något vis alls.
Jag gillar mat men är inte det minsta fixerad utan blir ganska så lätt distraherad av roligare saker.

Jag tror att det inte är så himla noga med det där med måltider och regelbundenhet. Människan är nog mer flexibel än så.
Jag tror också det.

Kroppen är beroende av regelbundet intag. Det är så vi är skapta. Ditt uttalande är ju som om jag skulle ”det är så konstigt att människor måste sova regelbundet, vi sover ju så mycket så det borde man utan problem kunna hoppa över några dagar”. Eller som att det vore konstigt att vi måste kissa osv.

Har aldrig påstått att just du är ätstörd eller något. Men ditt resonemang hade lika gärna kunnat komma från någon som har ätstörning, du verkar ha en hel del gemensamt med personer som har ätstörning.
Eller så är mat bara inte så himla viktigt för en. Jag har en väldigt avslappnad relation till mat. Jag äter när jag vill och vad jag vill. Jag orkar bara inte äta lika mycket som ”ni andra” för jag blir proppmätt och skulle må dåligt om jag tvingade i mig frukost, lunch, middag och 3 mellanmål.
 
Jag tror också det.


Eller så är mat bara inte så himla viktigt för en. Jag har en väldigt avslappnad relation till mat. Jag äter när jag vill och vad jag vill. Jag orkar bara inte äta lika mycket som ”ni andra” för jag blir proppmätt och skulle må dåligt om jag tvingade i mig frukost, lunch, middag och 3 mellanmål.
Din kropp har ju sina behov oavsett din inställning. Men jag bryr mig inte om hur du äter. Ät hur du vill.
Du får dock gärna skippa uttalanden som att det skulle vara hälsosamt eller normalt att gå dagar utan mat utan att känna hunger.
 
Din kropp har ju sina behov oavsett din inställning. Men jag bryr mig inte om hur du äter. Ät hur du vill.
Du får dock gärna skippa uttalanden som att det skulle vara hälsosamt eller normalt att gå dagar utan mat utan att känna hunger.
Det är ju inte onormalt heller, vi är bara olika. Du kan ju inte tvärsäkert säga att det är fel på mig och jag är ätstörd blabla. Tycker någon som iaf påstår sig va psykolog inte borde diagnosticera någon man aldrig träffat.

Förstår inte varför det är så känsligt att vissa inte har mat som sin största prio i livet. Jag tycker människor som blir griniga när de inte ätit på en timme är supermärkliga men jag blir inte så upprörd över det som ni i tråden blir över oss som inte har såna matissues.
 
Det är ju inte onormalt heller, vi är bara olika. Du kan ju inte tvärsäkert säga att det är fel på mig och jag är ätstörd blabla. Tycker någon som iaf påstår sig va psykolog inte borde diagnosticera någon man aldrig träffat.

Förstår inte varför det är så känsligt att vissa inte har mat som sin största prio i livet. Jag tycker människor som blir griniga när de inte ätit på en timme är supermärkliga men jag blir inte så upprörd över det som ni i tråden blir över oss som inte har såna matissues.
Jag har inte sagt att du är ätstörd. Det har jag ju redan förtydligat.

Jag har inte heller mat som största prio och jag slavar också ibland. Och jag bryr mig inte om hur andra äter. Jag har dock stora problem med att ohälsosamma matrutiner framställs som hälsosamma eller ens ok. Ät hur du vill men håll det för dig själv?
Av respekt för de som faktiskt har problem med ätstörning tex. Även om nu du klarar dessa usla matrutiner utan att bli sjuk så gäller ju inte det andra, när du skriver såhär på internet skapar du problem för andra.
 
Jag har inte sagt att du är ätstörd. Det har jag ju redan förtydligat.

Jag har inte heller mat som största prio och jag slavar också ibland. Och jag bryr mig inte om hur andra äter. Jag har dock stora problem med att ohälsosamma matrutiner framställs som hälsosamma eller ens ok. Ät hur du vill men håll det för dig själv?
Av respekt för de som faktiskt har problem med ätstörning tex. Även om nu du klarar dessa usla matrutiner utan att bli sjuk så gäller ju inte det andra, när du skriver såhär på internet skapar du problem för andra.
Om man får issues av vad en främling skriver på internet får man jobba på sig själv, lite eget ansvar får man faktiskt ha.
 
Förstår inte varför det är så känsligt att vissa inte har mat som sin största prio i livet. Jag tycker människor som blir griniga när de inte ätit på en timme är supermärkliga men jag blir inte så upprörd över det som ni i tråden blir över oss som inte har såna matissues.
Det var väl att ta i? Att vilja äta nåt varje dag är väl inte detsamma som att ha mat som sin största prio i livet?? Ja, i längden är det ju det eftersom man dör till slut utan mat.

Jag vet ingen som blir grinig av att inte ha ätit på en timma. En timma?
 
Om man får issues av vad en främling skriver på internet får man jobba på sig själv, lite eget ansvar får man faktiskt ha.
Jag kan tycka att vi människor kan försöka hjälpa varandra lite. Under tiden de personerna ”jobbar på sig själv” så gör det ju inget om andra visar lite hänsyn.
Personligen så förstår jag inte varför din rätt att basunera ut triggande åsikter skulle trumfa i det läget.
 
Jag tror också det.


Eller så är mat bara inte så himla viktigt för en. Jag har en väldigt avslappnad relation till mat. Jag äter när jag vill och vad jag vill. Jag orkar bara inte äta lika mycket som ”ni andra” för jag blir proppmätt och skulle må dåligt om jag tvingade i mig frukost, lunch, middag och 3 mellanmål.
Fast det är inte för att mat är "så himla viktigt" för mig som jag måste äta regelbundet, det är för jag svimmar om jag blir för hungrig. Låter jättekonstig att prata om det som att det bara skulle vara en mentalitetsgrej som avgör om man äter regelbundet eller inte.
 
Men blodsockret blir ju inte för lågt hos en frisk person bara för att den inte äter? Det är väldigt tight regulerat av kroppen för att hålla sig inom normala nivåer även i perioder av svält, så du kan inte jämföra en frisk persons födointag/icke-födointag med en diabetikers.
Jag är inte diabetiker - tvärtom, jag ligger på skalans andra ände och fick veta vid kontrollen att jag aldrig behöver oroa mig för diabetes.

Det var en vanlig hälsokoll som man får vid 40 om man vill. Jag fick fasta en halv dag - blodsockret kollades. Sen fick jag dricka en liter (!) koncentrerad sockerlösning (vidrigt, var inte ens sött i smaken, snarare beskt) och efter 2 timmar skulle man mäta blodsockerhalten. Nu fanns inte tid att vänta två timmar, så man mätte redan efter EN timma ... och redan då var mitt blodsocker LÄGRE än efter fastan! Effektivitet big time, med andra ord.

Jag har alltså inget spår av diabetes men känner definitivt av blodsockerfall om jag inte äter vettigt och regelbundet. Jag mår jättedåligt och blir inte kul att umgås med.
 
Jag kan tycka att vi människor kan försöka hjälpa varandra lite. Under tiden de personerna ”jobbar på sig själv” så gör det ju inget om andra visar lite hänsyn.
Personligen så förstår jag inte varför din rätt att basunera ut triggande åsikter skulle trumfa i det läget.
”Triggande åsikter” snälla, man får väl låta bli att läsa då. Känns som att göra problem av något som inte är problem.
 
”Triggande åsikter” snälla, man får väl låta bli att läsa då. Känns som att göra problem av något som inte är problem.
Fast jag vet att sånt som du och några andra har skrivit i tråden är jättetriggande för de som har eller är i riskzon för ätstörning. Det är jättemånga ungdomar som läser här och de är sårbara för den här typen av uttalanden. Det är inget jag hittar på.
 
Jag är inte diabetiker - tvärtom, jag ligger på skalans andra ände och fick veta vid kontrollen att jag aldrig behöver oroa mig för diabetes.

Det var en vanlig hälsokoll som man får vid 40 om man vill. Jag fick fasta en halv dag - blodsockret kollades. Sen fick jag dricka en liter (!) koncentrerad sockerlösning (vidrigt, var inte ens sött i smaken, snarare beskt) och efter 2 timmar skulle man mäta blodsockerhalten. Nu fanns inte tid att vänta två timmar, så man mätte redan efter EN timma ... och redan då var mitt blodsocker LÄGRE än efter fastan! Effektivitet big time, med andra ord.

Jag har alltså inget spår av diabetes men känner definitivt av blodsockerfall om jag inte äter vettigt och regelbundet. Jag mår jättedåligt och blir inte kul att umgås med.
Jag har aldrig känt av blodsockerfall heller. Mår inte heller dåligt av att inte äta/blir inte grinig. Tyckte på typ 4e dygnet utan mat och knappt någon sömn och konstant rörelse med tung utrustning och vapen under en överlevnadsövning i lumpen att det sög lite men där handlade det iaf bara om inställning (eller det töntiga ”pannben”), man vet ju att man inte dör tänker jag.
 
För många (inklusive mig själv) är det inte farligt att fasta korta perioder då och då men för vissa är det direkt livsfarligt. Problemet är att de som det är farligt för säkerligen ofta försöker förneka det på alla sätt.

En kollega till mig har en tonårig dotter med svår anorexi, det är fruktansvärt för både dottern och hennes familj. De vet att hon kan tuppa av när som helst och behöva vård och kanske till och med dö. En tjej i den åldern som läser att det är helt ofarligt att fasta (och till och med bra) får sitt beteende bekräftat.

Jag tvivlar inte på att det finns hälsoaspekter som gynnas av viss fasta men man ska nog vara väldigt observant på hur man skriver om det för att inte bidra till ätstörningar.
 
Kroppen är beroende av regelbundet intag. Det är så vi är skapta. Ditt uttalande är ju som om jag skulle ”det är så konstigt att människor måste sova regelbundet, vi sover ju så mycket så det borde man utan problem kunna hoppa över några dagar”. Eller som att det vore konstigt att vi måste kissa osv.

Har aldrig påstått att just du är ätstörd eller något. Men ditt resonemang hade lika gärna kunnat komma från någon som har ätstörning, du verkar ha en hel del gemensamt med personer som har ätstörning.
Snarare är människor, precis som de flesta andra djur, skapta för att i perioder ha dåligt med mat och har en kropp som är fantastiskt på att lagra energi och reglera blodsockret. Även sömnen anses, åtminstone av vissa, ha varit uppdelad i flera perioder under stora delar av vår evolution och inte som nu när det anses att man ska sova hela nätterna för att ”sova bra”.

Att det för de allra flesta är bra med rutiner kring mat, precis som med så mycket annat, håller jag absolut med om men inte pga att vi är skapta för att göra si eller så utan för att det krävs för att vi ska må bra i ett modernt samhälle vi är rätt dåligt anpassade efter.
 
Snarare är människor, precis som de flesta andra djur, skapta för att i perioder ha dåligt med mat och har en kropp som är fantastiskt på att lagra energi och reglera blodsockret. Även sömnen anses, åtminstone av vissa, ha varit uppdelad i flera perioder under stora delar av vår evolution och inte som nu när det anses att man ska sova hela nätterna för att ”sova bra”.

Att det för de allra flesta är bra med rutiner kring mat, precis som med så mycket annat, håller jag absolut med om men inte pga att vi är skapta för att göra si eller så utan för att det krävs för att vi ska må bra i ett modernt samhälle vi är rätt dåligt anpassade efter.
Vi klarar av perioder med ont om mat, ja. Men att från det säga att det är hälsosamt att vara utan mat är en annan sak.
 
Snarare är människor, precis som de flesta andra djur, skapta för att i perioder ha dåligt med mat och har en kropp som är fantastiskt på att lagra energi och reglera blodsockret. Även sömnen anses, åtminstone av vissa, ha varit uppdelad i flera perioder under stora delar av vår evolution och inte som nu när det anses att man ska sova hela nätterna för att ”sova bra”.

Att det för de allra flesta är bra med rutiner kring mat, precis som med så mycket annat, håller jag absolut med om men inte pga att vi är skapta för att göra si eller så utan för att det krävs för att vi ska må bra i ett modernt samhälle vi är rätt dåligt anpassade efter.

Ja, det pratade de om i Kropp och Själ i P1. Att olika kulturer har/har haft olika sömnmönster och att kroppen anpassar sig.

I det svenska bondesamhället var det exempelvis vanligt att man gick och lade sig väldigt tidigt på eftermiddagen efter arbetsdagen för att sedan vara vaken i flera timmar mitt i natten. Då lagade man mat, åt, umgicks.

Att som vi här i västvärlden/Sverige sova 6-8 timmar i sträck på natten och vara vaken resten av dygnet är bara ett sätt av flera.
 
Ja, det pratade de om i Kropp och Själ i P1. Att olika kulturer har/har haft olika sömnmönster och att kroppen anpassar sig.

I det svenska bondesamhället var det exempelvis vanligt att man gick och lade sig väldigt tidigt på eftermiddagen efter arbetsdagen för att sedan vara vaken i flera timmar mitt i natten. Då lagade man mat, åt, umgicks.

Att som vi här i västvärlden/Sverige sova 6-8 timmar i sträck på natten och vara vaken resten av dygnet är bara ett sätt av flera.
Att man gick och la sig tidigt var annars för att spara på ljus och ved. Jag har aldrig hört talas om att man gick upp mitt i natten för att äta och umgås. Folk slet hårt, de försökte nog hinna sova om de kunde.
 
Vi klarar av perioder med ont om mat, ja. Men att från det säga att det är hälsosamt att vara utan mat är en annan sak.
Jag hävdar varken att det är hälsosamt eller något som ”vi klarar av” utan snarare att det bara är ett sätt av många att äta.
I djurstudier så finns det tex hyfsat mycket evidens för att djur som lever på svältgränsen åldras långsammare. Det är självklart inte det samma som periodisk fasta för människor men jag hittar heller ingenting som tyder på att det är ohälsosamt med ett lågt kaloriintag i kortare perioder så länge man inte får någon näringsbrist eller har någon sjukdom.
 
Att vissa människor klarar av, och även gillar att svälta sig själva i flera dagar kan faktiskt vara farligt för andra människor.
Mat är ett grundläggande behov för alla djur och människor.

Sömnen är ett annat basbehov. Även om vissa människor kan klara sig utan sömn, och vissa t.om kan hålla sig vakna ett par dagar i sträck så kan långvarig vakenhet utlösa psykos.

Det är knappast eftersträvansvärt att ha sån extrem kontroll över sin kropps grundläggande behov att man riskerar psykoser eller alla de problem som långvariga ätstörningar för med sig (t.ex benskörhet för att nämna en konkret effekt av att äta för lite under lång tid).
 
Att man gick och la sig tidigt var annars för att spara på ljus och ved. Jag har aldrig hört talas om att man gick upp mitt i natten för att äta och umgås. Folk slet hårt, de försökte nog hinna sova om de kunde.
Ja jag är ingen expert men de pratar om just detta i Kropp och själ.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1648125

Lyssna från 33:20, där intervjuas författaren till den här boken: https://www.nok.se/titlar/a7/morkermanifestet/ och det jag skrev kommer från honom.
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 683
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 635
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 909
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp