Bukefalos 28 år!

Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Men problemet med detta är att många av de hästar som går såhär har kommit dit genom våld , antingen ryttare med olika sorters indragande tyglar eller longering, inspända med nosen, i vissa fall mellan frambenen.
Det är en kuvande utbildning där hästarna tvingas acceptera formläget.

När det accepteras, då släpps lite eftergift fram och hästarna blir då nöjda för de slipper det som är värre, och så går de kvar där det då erbjuds lite bättre än det hemska,men vet ändå att om de protesterar då återupprepas den kuvande behandlingen.
Det har jag ju skrivit, hästar som är inridna på graman och tränade att gå hopdragna är jättesvåra att ändra på. Det räcker inte att det kommer upp en duktig ryttare och sen går hästen i en korrekt form utan att falla tillbaka till en ihopknycklad form.

Därför tycker jag inte man ska döma henne för hårt när man inte vet om hur hästen är eller hur den är inriden och vad den har för erfarenheter.
 
Det har jag ju skrivit, hästar som är inridna på graman och tränade att gå hopdragna är jättesvåra att ändra på. Det räcker inte att det kommer upp en duktig ryttare och sen går hästen i en korrekt form utan att falla tillbaka till en ihopknycklad form.

Därför tycker jag inte man ska döma henne för hårt när man inte vet om hur hästen är eller hur den är inriden och vad den har för erfarenheter.

Det är ingen ursäkt för att be en sån häst utföra en piaff. Om hästen nu är så felutbildad och faktiskt förstörd som du säger så ska den inte behöva utföra rörelser på den nivån som piaff är. Så jo, jag dömer henne för att hon bad hästen om det och fortsatte att be hästen om det trots att den inte kunde utföra det i korrekt form. Jag dömer henne för att hon borde veta bättre! Med alla medaljer och erfarenhet hon har så SKA hon veta bättre!
 
Det är ju det som i alla fall jag kritiserar. Att vi verkar ha ett system där det tydligen är så OERHÖRT svårt att undvika att hästar hamnar i diverse biomekaniskt skadliga rörelsemönster på vägen mot att bli "starkare", vad ÄR det för system egentligen?

Tex det där med att vi inte ska vara beroende av handen. Varför verkar det då inte finnas något annat sätt att bromsa/lugna/kontrollera hästar ens på den högsta nivån? Istället får man höra att hästen hamnar djupt/bakom lod för att den är spänd. Man har ju gått klart över hästens gränser för vad den klarar av om man fortsätter rida runt den så i det läget! Varför accepterar vi att vi är beroende av att kunna hålla hästen sådär rund på väg mot förhoppningsvis en bättre känsla längre fram i passet? @JohannaB beskrev den biten bra tycker jag.
Men vilka är "vi"?

Jag tycker det finns väldigt många bra ridna hästar som inte är beroende av tygeln för att bromsa och svänga osv. Oftast dom som inte rider in sina unghästar på gramantyglar och inspänning.

Däremot så tror jag att folk måste sluta likställa folk på elitnivå med per automatik bra på att utbilda hästar för så är uppenbart inte fallet.
 
Det är ingen ursäkt för att be en sån häst utföra en piaff. Om hästen nu är så felutbildad och faktiskt förstörd som du säger så ska den inte behöva utföra rörelser på den nivån som piaff är. Så jo, jag dömer henne för att hon bad hästen om det och fortsatte att be hästen om det trots att den inte kunde utföra det i korrekt form. Jag dömer henne för att hon borde veta bättre! Med alla medaljer och erfarenhet hon har så SKA hon veta bättre!
Nja, rörelsen i sej självt är inte per automatik svårare för hästen alltid än att jogga rakt fram. Det beror helt på vad det är för häst och vad den har fallenhet för att klara. Min väns häst tex gör piaff och passage utan minsta problem för hon har extremt lätt för det, däremot är det ett väldigt jobb att få henne att ta det lugnt i traven på fyrkanten då hon överpresterar allt, det enda dom jobbar med nu är att få henne att inte ta i så fruktansvärt hela tiden.

Hästar har ju lätt och svårt för olika rörelser, det kan hända att IW ville visa någonting med det hon gjorde där. Innan man vet om situationen och dömmer den så bör man ju veta det.
 
Jag tänker att det är precis de argumenten vi hört i alla år och det har inte lett tillräckligt mycket framåt för hästarnas skull så nu har jag faktiskt fått nog. För mig spelar det faktiskt ingen roll längre vad man vill upp uppnå om inte vägen dit kan bli schysstare emot hästarna. Jag är faktiskt inte längre intresserad av att se flyktdjur med huvudpositioner där deras syn, luftvägar och övrig biomekanik rent krasst sätt mer eller mindre ur spel med dessa argument.
Nej precis. Att våld inte enbart kan likställas med slag är nog alla väl medvetna om. Att piskrapp skulle vara värre än att hindra normal andning känns långt från självklart (såsom nämnts tidigare i tråden). En parallell vore att hävda att ekonomiskt våld (mot kvinnor) inte är våld för att det inte innehåller slag, men det är ju en helt utdaterad syn. Otillbörlig kontroll och krav om underkastelse, samt hinder att uppfylla sina behov (såsom att se eller andas fritt i hästarnas fall) är också våld vilket alla är helt överens om när det gäller våld mot kvinnor men plötsligt ifrågasätter gällande hästar. Jag vet att liknelsen inte kan dras hur långt som helst utan att halta, men just att våld skulle behöva innebära slag är vad jag försöker illustrera det knasiga med. Det har helt uppenbart pågått en normaliseringsprocess som gör att många inte alls ser biomekaniskt våld mot hästarna som våld, vilket det ju är när vi det till hur grundläggande funktioner som hindras i form av fri andning och syn (utöver smärtan från rörelseapparaten som forskningen påvisar).
 
Men vilka är "vi"?

Jag tycker det finns väldigt många bra ridna hästar som inte är beroende av tygeln för att bromsa och svänga osv. Oftast dom som inte rider in sina unghästar på gramantyglar och inspänning.

Däremot så tror jag att folk måste sluta likställa folk på elitnivå med per automatik bra på att utbilda hästar för så är uppenbart inte fallet.

Instämmer!

Vi här menade jag som i allt och alla som håller på att göra att dressyren/hästsporten blir portad. Självklart finns det ryttare både inom och utanför dressyrsporten som inte får hästar djupa/bakom lod så fort spänning tillkommer men eftersom den ridningen i alla fall inte är i tillräcklig majoritet så räcker det ju liksom inte.

Min häst gick bakom lod hela hans liv som ridhäst med mig med samma argument (förklaringar) som lyfts ovan, jag visste inte bättre. Menar alltså inte "vi" som i "alla andra" utan att detta ju, oavsett att det alltid uttalas att vi ska vara oberoende av handen, inte verkar funka särskilt bra utan för många hamnar uppenbarligen fel.
 
Nej precis. Att våld inte enbart kan likställas med slag är nog alla väl medvetna om. Att piskrapp skulle vara värre än att hindra normal andning känns långt från självklart (såsom nämnts tidigare i tråden). En parallell vore att hävda att ekonomiskt våld (mot kvinnor) inte är våld för att det inte innehåller slag, men det är ju en helt utdaterad syn. Otillbörlig kontroll och krav om underkastelse, samt hinder att uppfylla sina behov (såsom att se eller andas fritt i hästarnas fall) är också våld vilket alla är helt överens om när det gäller våld mot kvinnor men plötsligt ifrågasätter gällande hästar. Jag vet att liknelsen inte kan dras hur långt som helst utan att halta, men just att våld skulle behöva innebära slag är vad jag försöker illustrera det knasiga med. Det har helt uppenbart pågått en normaliseringsprocess som gör att många inte alls ser biomekaniskt våld mot hästarna som våld, vilket det ju är när vi det till hur grundläggande funktioner som hindras i form av fri andning och syn (utöver smärtan från rörelseapparaten som forskningen påvisar).

Ja, tack! Kunde inte formulera mig bra kring detta men våld är ju inte enbart hårt, fysiskt våld som hårda skänklar, spö och hand.
 
Jag tänker att jag inte vet någonting om hästen, hur den är inriden eller vad den har för problemområden. Min vän har en häst, svårklasshäst dessutom, som otroligt lätt hamnar bakom lod och i för kort form för hon är inriden och utbildad med graman, inte av min vän såklart men det är svårt att få bort sådant beteende hos hästen sen.

Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Därför hade det varit viktigt tycker jag att se sammanhanget och helheten och höra vad hon säger om formen och vad hon vill visa med övningarna.

Som vanligt så får man komma ihåg att ingen ryttare rider perfekt med hästen i perfekt form för ändamålet hela tiden utan att någonsin låta hästen råka hamna bakom lod eller i en för djup form. Det existerar liksom inte. Red hon så hela passat så ja, då är det anmärknadsvärt dåligt men nu har vi bara en extremt kort stund att titta på.
Om hästen krullar ihop sig så då fortsätter man inte ha så kort tygel. Där finns ju inte en möjlighet för hästen att ta ur halsen när ryttare håller så hårt i den. Så jag köpar inte det argumentet. Där finns massor med studier med tygeltryck och hur känslig hästens munnen är. Så jag tänker hur ont det måste göra på hästen att ridas sådär. Om någon sätter sig på dig och slänger på ett kandar och drar dig hårt i munnen, även om det bara är 2 minuter- hur känns det då? Det är fortfarande ett övergrep och det gör nog jävligt ont. Där finns ingen ursäkt i min värld och jag är så less på detta "korta moment" "styrka" etc som argument. Dessa argument användes flittigt hos Andreas Helgstrand med. Kanske borde skicka in ett kamera team och filma hos Isabell Werth etc. För jag tror bane mig att Där finns mycket ful ridning Där. Och det endast skulle hända "en kort sekvens" tror jag faktiskt inte ett dugg på heller.

Och jo. Man skall visst döma hårt för tiden för ursäkter är förbi. Kan man inte rida på ett etiskt sätt så bör man inte rida. Toppryttarna har om någon haft " the benefit of the doubt" alldeles för länge och det är hästarna som fått lida för det.
 
Nej precis. Att våld inte enbart kan likställas med slag är nog alla väl medvetna om. Att piskrapp skulle vara värre än att hindra normal andning känns långt från självklart (såsom nämnts tidigare i tråden). En parallell vore att hävda att ekonomiskt våld (mot kvinnor) inte är våld för att det inte innehåller slag, men det är ju en helt utdaterad syn. Otillbörlig kontroll och krav om underkastelse, samt hinder att uppfylla sina behov (såsom att se eller andas fritt i hästarnas fall) är också våld vilket alla är helt överens om när det gäller våld mot kvinnor men plötsligt ifrågasätter gällande hästar. Jag vet att liknelsen inte kan dras hur långt som helst utan att halta, men just att våld skulle behöva innebära slag är vad jag försöker illustrera det knasiga med. Det har helt uppenbart pågått en normaliseringsprocess som gör att många inte alls ser biomekaniskt våld mot hästarna som våld, vilket det ju är när vi det till hur grundläggande funktioner som hindras i form av fri andning och syn (utöver smärtan från rörelseapparaten som forskningen påvisar).
Exakt så! Tycker det är en bra jämlikelse. "Det är bara en kort sekvens" jämställer jag som att argumentera "men han slog henne bara en gång" eller "hon blöder ju inte ens".
Jag tycker verkligen man saknar empati och insikt i hästar, hur dom fungerar, vad dom behöver för att må bra och hur känsliga dom faktiskt är, om man kan kolla på detta klippet och ursäkta ryttaren istället för att må illa.
 
Exakt så! Tycker det är en bra jämlikelse. "Det är bara en kort sekvens" jämställer jag som att argumentera "men han slog henne bara en gång" eller "hon blöder ju inte ens".
Jag tycker verkligen man saknar empati och insikt i hästar, hur dom fungerar, vad dom behöver för att må bra och hur känsliga dom faktiskt är, om man kan kolla på detta klippet och ursäkta ryttaren istället för att må illa.
Det är väl ingen som ursäktar ryttaren, bara för att man inte vill döma ut någonting direkt utan kontext så innebär det inte att man tycker det är okej.

Kom tillbaka och döm när hela bilden finns istället, när man fått veta vad det är för typ av häst och hur den är inriden och vad den har för erfarenheter. Men jag antar att det inte finns någon film på resten av ritten för den var antagligen inte så dålig?

Liksom vad gör du själv om du rider en häst som krullar ihop sig? Hoppar av hästen och slutar rida den? Hästar som ridits in fel och oftast med graman tenderar till att krulla ihop sig oavsett tygellängd och kontakt med handen, det är inte lätt att rätta till sådant.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att jag inte vet någonting om hästen, hur den är inriden eller vad den har för problemområden. Min vän har en häst, svårklasshäst dessutom, som otroligt lätt hamnar bakom lod och i för kort form för hon är inriden och utbildad med graman, inte av min vän såklart men det är svårt att få bort sådant beteende hos hästen sen.

Man ska inte döma för hårt om man inte vet om hur hästen är att rida, och hur den är inriden osv. Jag tycker inte det är hård brutal ridning där hon inte ger några eftergifter liksom. Jag tycker inte det ser ut som att hon drar ihop hästen.

Därför hade det varit viktigt tycker jag att se sammanhanget och helheten och höra vad hon säger om formen och vad hon vill visa med övningarna.

Som vanligt så får man komma ihåg att ingen ryttare rider perfekt med hästen i perfekt form för ändamålet hela tiden utan att någonsin låta hästen råka hamna bakom lod eller i en för djup form. Det existerar liksom inte. Red hon så hela passat så ja, då är det anmärknadsvärt dåligt men nu har vi bara en extremt kort stund att titta på.
Vi kanske hör olika saker, men jag tycker det låter som att hon tycker hon får igenom det hon eftersöker.
 
Men alltså jag vet inte jag, den är ju rejält bakom lod, men det ser inte ut som att hon aktivt vill rida den så. Däremot så verkar de vara helt ok med att den hamnar där och hänger i handen och det rimmar lite illa med idealet.

Men i hennes ridning, det vet jag inte om jag har så mycket emot? Det varken dras eller sparkas, sen är det inte speciellt bra formmässigt men vi kom väl fram till förr att man måste få vara dålig bara man inte är dum?
Men om det nu är dåligt? ska det vara dåligt på en clinic? De är ju ganska dyra! är det inte bättre att vara dålig hemma och att om man visar på clinic köra på ngt annat? tex bra?

Jag är helt inne på att hästar hamnar på olika sätt på en ridskolelektion, eller när man rider sin nya häst, eller tränar in ngt nytt. Men är mer osäker på begreppet när det gäller GP dressyrryttare på clinic, tänker att ev kan man ta med en häst som inte hamnar? då? och om man rider annans häst göra ganska mycket för att inte hamna.
 
Liksom vad gör du själv om du rider en häst som krullar ihop sig? Hoppar av hästen och slutar rida den? Hästar som ridits in fel och oftast med graman tenderar till att krulla ihop sig oavsett tygellängd och kontakt med handen, det är inte lätt att rätta till sådant.

Det är väl en jättebra idé, om hästen far in med huvudet så långt in mot bringan att både syn och andning torde påverkas.
 
Va? Inget naturligtvis, det är därför jag svarade att det kunde vara en alldeles utmärkt idé att hoppa av den om det inte går att rida den på annat sätt än genom påverkan på både syn och andning.
Så alla hästar då som är inridna på det sättet och har en fallenhet att krulla ihop sig ska då bara resten av livet gå som haghästar utan att ridas nånsin igen?

Jag skulle hellre se att dom skolas om så att dom kan bli trevliga ridhästar som bär sig och går och arbetar korrekt. För det går att rätta till, det går att skola om dom till korrekt form så dom inte krullar ihop sig såfort man tar tyglarna.
 
Så alla hästar då som är inridna på det sättet och har en fallenhet att krulla ihop sig ska då bara resten av livet gå som haghästar utan att ridas nånsin igen?

Jag skulle hellre se att dom skolas om så att dom kan bli trevliga ridhästar som bär sig och går och arbetar korrekt. För det går att rätta till, det går att skola om dom till korrekt form så dom inte krullar ihop sig såfort man tar tyglarna.
Finns nog mängder med grader mellan att aldrig mer ridas och att bli utsatt för en uppvisning som den uppenbarligen inte löser utan att "krulla ihop sig själv" (vilket jag inte alls tror den gör, om man tittar på tyglarna/stången, jag tror den i högsta grad BLIR ihopkrullad av den som styr).
 
Finns nog mängder med grader mellan att aldrig mer ridas och att bli utsatt för en uppvisning som den uppenbarligen inte löser utan att "krulla ihop sig själv" (vilket jag inte alls tror den gör, om man tittar på tyglarna/stången, jag tror den i högsta grad BLIR ihopkrullad av den som styr).
Som vadå? Som vissa hästar som krullar ihop sig bara man rör tyglarna, ska man ta bort tyglarna helt då? Ska man låta bli att rida dom helt? Eller så visar man hästen och vägleder den rätt.
 
Men om det nu är dåligt? ska det vara dåligt på en clinic? De är ju ganska dyra! är det inte bättre att vara dålig hemma och att om man visar på clinic köra på ngt annat? tex bra?

Jag är helt inne på att hästar hamnar på olika sätt på en ridskolelektion, eller när man rider sin nya häst, eller tränar in ngt nytt. Men är mer osäker på begreppet när det gäller GP dressyrryttare på clinic, tänker att ev kan man ta med en häst som inte hamnar? då? och om man rider annans häst göra ganska mycket för att inte hamna.
Jag är +1 här, ta dit en av världens bästa ryttare som ska förevisa hur man blir så bra som hon är för betalande publik. Hon ska förmedla kunskap och inspiration som okända, och inte lika skickliga personer, ska använda hemma.
Är det då det här som ska visas?

Jag ser det inte som så farlig hästmisshandel, skulle inte anmäla om jag gick förbi henne i ridhuset och ridningen såg ut så här, men är detta vad vi ska lära ut och hylla?
Hur kan detta ha blivit inte bara det normala (som det ju blivit för mig som kan tänka mig att se det utan att agera) utan också något som man vill att andra ska göra och se som inspiration eller kunskap?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 108
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 925
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp