Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Jag har en ardenner/ knabstrupper (50-50) Hon är ganska liten, ca 145 och helt fyrkantig:D Svart leopard tigrerad ardenner i miniformat. Bred rygg. jag har en bomlös freemax sadel på henne som sitter toppenbra:) Hon har jättebra hovkvalite.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Jag har en ardenner/ knabstrupper (50-50) Hon är ganska liten, ca 145 och helt fyrkantig:D Svart leopard tigrerad ardenner i miniformat. Bred rygg. jag har en bomlös freemax sadel på henne som sitter toppenbra:) Hon har jättebra hovkvalite.

Vad häftigt!! Du får gärna lägga in ett foto på henne! :laugh:

Jag har ägt en ardenner/fullblodskorsning. Den såg ut som ett fullblod, men grövre och hjärtformad rumpa.:love:
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Oh, fy det var ingen trevlig syn! Stackars häst!!!

Nu finns det visst Sebacil igen, Sebacil tvätt eller nåt heter det. Men veterinärer vill inte gärna skriva ut det.. Förut kunde man behandla med Dermocan och sen Frontline, men min erfarenhet så funkar det knappt.. Sebacil är det enda som jag vet som verkligen funkar..

Min ena kliar sig och jag har behandlat för fotskabb, men det går inte helt bort. Nu har hon fått rasp och det kliar som attan med.. Jag har fått utskrivet Betnovat (livstids karens) och sen smörjer jag med Zinksalva, jag ger även Chevinal Plus som innehåller en hel del Zink. Jag har behandlat båda för fotskabb, men inte fått bort klådan helt så därför använder jag zink nu och det blir bättre av det. Raspen är snart borta och hon kliar sig mycket mindre.

Nu har jag en som ska föla snart så den vill jag inte behandla mera utan får kolla av det när det börjar bli sommar och fölet är lite större. Då ska jag raka av henne hovskägget med och sen köra en jättekur. Jag ska även försöka få till ett recept på Sebacil och bada hela hästarna i det :)

Klådan är ett bekymmer och ett lidande och det verkar som om rosa skinn är mycket känsligare med.. Att raka är bra på ett sätt, det är lättare att hålla rent och behandla men risken för små sår är ju helt klart större.

Det finns INGET alls som är godkänt för häst, tyvärr... Det är synd för det är ett djurskyddsproblem!

Sebacil är det jag upplevt som minst verksamt för att man tvättar på det utifrån. Den har vad jag vet aldrig försvunnit, men de tog bort den stora storleken för ett tag sedan. Det finns preparat som jag anser är mycket bättre.

Jag riskerar att bli långrandig när det handlar om skabb :P Du får jättegärna PM:a mig om du vill prata mer om det, jag eldar gärna upp mig i frågan annars :P
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Sebacil är det jag upplevt som minst verksamt för att man tvättar på det utifrån. Den har vad jag vet aldrig försvunnit, men de tog bort den stora storleken för ett tag sedan. Det finns preparat som jag anser är mycket bättre.

Jag riskerar att bli långrandig när det handlar om skabb :P Du får jättegärna PM:a mig om du vill prata mer om det, jag eldar gärna upp mig i frågan annars :P

Då gör jag det:-)
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Vad häftigt!! Du får gärna lägga in ett foto på henne! :laugh:

Jag har ägt en ardenner/fullblodskorsning. Den såg ut som ett fullblod, men grövre och hjärtformad rumpa.:love:

Brun med bläs och 3-4 strumpor?
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Hallå där!

Ardenner, ja du. det finns en ardenner för varje smak kan jag lova stor, liten, smal, tjock, stor rumpa, liten rumpa, långa ben, korta ben...

Har tre ston hemma..

Det JAG tycker du ska tänka på innan du skaffar en ardenner.
Hovslagar
Hovbrosk
Tillämplighet
Mugg/rasp i hov skägget

Sen så finns det alltid selar samt utrustning till dom att köpa. Beroende på vilken storlek på djuret du köper.. Desto större, desto mindre o välja på utav kvalitet som är hållbart.. Men tärnsjö brukar kunna till godo se det mesta.
Tycker jag..

Börjes i tingsryd har en stor förkärlek till kallblod specielt ardenner.. men kanske inte den kvaliten på allt som jag kanske vill ha.

Sen är väl transporten lite bökigare med ardenner med viktmässigt.. Men det brukar man reda i hamn ändå.

Alla hovslagare tar inte ardenner utav olika anledningar, skor köper du oftast själv. Om du inte har en snäll hovslgare..
Hovslagaren tar i mellan 1000-2400kr för en ardenner skoning här omkring..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Jag har en ardenner här hemma, älskar den rasen. De rasbundna nackdelar jag kan hitta är:
  • att han har problem med skabb, det är under behandling med skitsvårt att bli av med.
  • det är dyrt med utrustning som passar, en sele i bra skick går på betydligt fler tusenlappar än jag räknat med.
  • Svårt att hitta sadel som passar, samma sak som selen, ska man hitta något bra så kostar det skjortan, tex bra märke på bomfri som inte glider.
  • egensinniga så in i h... Min vill inte bli riden, då får jag inte upp honom i trav. Men han älskar allt arbete som har med selen att göra. Svårt att motivera arbetsraser ifall de inte finner ett arbete meningsfullt, typ. Men är det meningsfullt så finns det få som arbetar så hårt för en.
  • Sen finns det ju problem som jag ännu inte har stött på; hovslagare, dålig hovkvalité och problem med hovbrosket.

Fodermässigt så äter min inte så mkt längre nu när han är färdigvuxen. Han går på lösdrift och en vinter när han var unghäst så passade han på att få världens tillväxtperiod. Gick åt 70kg hösilage per dygn, han fick dock hjälp av tre minishettisar. Nu så är det mer normalt för en häst på lösdrift, ca 15-25kg beroende på temperatur/väder.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Det där lät precis som våran dam, allt med körning går hur fint som helst men inte med ridningen även om hon blev inriden för måånga år sedan innan vi köpte henne. Hon kan använda sig av metoden frysa fast /vända hem/ börja sparka bakut när man skänklar. Nu har vi inte jobbat på det eftersom hon köptes som körhäst men det vore kul att ta någon sväng på ryggen i bland oxå.
 

Liknande trådar

D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 780
Senast: Luna10
·
Träning Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil: Jag har i vanliga fall inget imot...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 306
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp