Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

S

Du menar att den som INTE ringer, utan chattar, vilket är ett betydligt mer klumpigt sätt att ta reda på ett vårdbehov, än direktkommunkation via tal, ska ha en gräddfil, och komma snabbare fram?

Den som ringer får vackert vänta på att bli uppringd (teleQ), eller sitta i telefonkö.

Dessutom om det finns fler än en i taget, som vill/behöver chatta, så kan man hur som helst inte förvänta sig att den svarar i chatten, ska kunna chatta med flera personer samtidigt, och dessutom hålla en hög kvalitet i sina bedömningar.
Så "direkt respons", som du önskar kräver egentligen att det "finns någon ledig".

Det kan allt bli köbildning i en chatt också...Och då får man allt vänta på sin tur. Eller så får man anställa ett väldigt stort antal kvalificerade sjuksköterskor, tillräckligt många för att det alltid ska komma omedelbara svar.

Låter extremt dyrt och ineffektivt.

Det ser nästan ut, utifrån dina inlägg, som om du tvingats jobba med konsekvensen av eländet...

Du kommer med precis samma invändningar, inklusive den om att premiera en viss (och sämre) kontaktväg, som min arbetsgrupp gjorde när vi blev informerade om att vi ska börja med detta.
 
På vilket sätt är dessa frågor inte någon vårdfråga? Jag gissar att det är just sådana som sjukvårdsupplysningen får mest hela tiden. Det är väl bättre att de de som undrar frågar än att de bokar en tid?
Just dessa frågor är sådan jag själv kunnat kontakta vården om. Har jag haft en förkylning i 2 veckor så hade jag mycket väl kunnat ställa frågan och har gjort det i form av 2 läkarbesök och fått penicilin- det visade sig vara en mycoplasma infektion och att avgöra om en stukning är allvarlig och man behöver vård är också något som man kan behöva stöd för att avgöra. Jag förstår att det är exempel, men det finns få frågor man faktiskt kan behöva råd om. Jag tror dock inte dessa är något för vårdcentralen utan sjukvårdsupplysningen.

Ja det kan bli en låg tröskel, men den låga tröskeln kan spara en massa tid när folk istället bokar en tid eller ringer.

Och frågan var egentligen vad du ser för alternativ till telefonsamtal för de som inte kan ringa. Det finns de som inte kan och andra som bokstavligen hellre dör än ringer.
 
Chatt fönstret har de flesta uppe på ett annat vis än ett mailprogram och det är mer tillgängligt än att gå in och öppna och skriva ett mail.

Jag förstår att man kan tro det.
Men nej.
Chatten ska loggas in i under en viss tid på dagen - inte ligga öppen.
Den DSK som har uppgiften, ska logga in tre gånger per dag. De två första gångerna är det avsatt en timme i schemat och den tredje gången än så länge en halvtimme.
Förväntad "svarslatens" är tre timmar under enhetens öppettider.
DSK i fråga har ju fler arbetsuppgifter (än så länge men det kan ju komma att ändras om det kommer in väldigt många ärenden) att göra under dagen och sitter inte och har en kontinuerlig chatt med dem som söker kontakt.
 
Ja det kan bli en låg tröskel, men den låga tröskeln kan spara en massa tid när folk istället bokar en tid eller ringer.

Och frågan var egentligen vad du ser för alternativ till telefonsamtal för de som inte kan ringa. Det finns de som inte kan och andra som bokstavligen hellre dör än ringer.

På vilket sätt menar du att en låg tröskel för att kontakta vården, innebär en tidsbesparing? (ja, jag ser att du tänker att man antingen chattar eller vill boka tid; många av dem som söker via chatt vill ju också boka en tid så det är nog inte ett antingen/eller här)

Alternativ till telefonsamtal: tja, den är ju inte självklar.
De som tillhör min vårdcentral och som inte kan ringa, är vanligen personer som inte talar tillräckligt god svenska. Där hjälper det inte med en chatt.

Personer med kraftig hörselnedsättning: svårt. Men jag tänker att man kanske kan tänka sig att en del av dem får råd eller tillgång till en del hjälpmedel, exempelvis program som gör att tal översätts till text på en skärm (nej, alla med hörselnedsättning har säkert inte tillgång till detta men jag vet att tekniken finns)?
Eller så skulle man - faktiskt - kunna tänka sig en lösning där det kan finnas en chattfunktion tillgänglig för dem med hörselnedsättning som man kan komma åt genom att få en särskild inloggning?
 
Vad menar du är en rimlig responstid?

När man ringer en mottagning, som har teleQ, "på morgonen" (låt oss säga kl 08.30), så kan uppringningstiden, vara t.ex. kl 14.45. Eller för den delen kl 10.15. Det vet man inte innan man ringer.

Om man skickar ett mail, om behovet att få kommunicera med mottagningen, så borde det fungera på samma sätt.

Vad menar du är skillnaden?

Att ständigt ha ett chattfönster uppe i sin dator (har aldrig kommit på tanken att chatta via mobil), är så långt från mitt sätt att se på IT-säkerhet (för min egen IT-miljö), så det är inget jag skulle rekommendera min värsta ovän.

En chatt tillåter jag/startar jag, om det finns ett behov. Det finns rätt sällan behov.

Se även vad @mandalaki skrev om "låg tröskel" för användning.
Jag ger upp, du kan uppenbarligen inte komma med något alternativ till chatt för de som inte har möjlighet att ringa utan bara förevändningar för att inte ge ett så jag utgår från att du inte kan komma på något. Om jag har fel så är jag fortfarande intresserad av ett svar men kommer att ignorera annat. De ffrågor du tar upp kan vara intressanta, men inte som svar på min fråga.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att man kan tro det.
Men nej.
Chatten ska loggas in i under en viss tid på dagen - inte ligga öppen.
Den DSK som har uppgiften, ska logga in tre gånger per dag. De två första gångerna är det avsatt en timme i schemat och den tredje gången än så länge en halvtimme.
Förväntad "svarslatens" är tre timmar under enhetens öppettider.
DSK i fråga har ju fler arbetsuppgifter (än så länge men det kan ju komma att ändras om det kommer in väldigt många ärenden) att göra under dagen och sitter inte och har en kontinuerlig chatt med dem som söker kontakt.
Jag tänkte snarast på den på andra sidan. Läkaren sköterskan kan lugnt vänta att svara och kolla sina meddelanden några gånger om dagen medan den som ställt dem ofta är tillgänglig att svara direkt om det är viktigt för dem.
 
Så jag saknar en funktion där jag en morgon kan meddela mig "Jag har troligen öroninflammation och behöver kollas, mina trumhinnor spricker lätt och jag har haft 3000 öroninflammationer tidigare. Kan jag få en tid?". Istället för att ringa och bråka med telefonsystemet som bara gör mig upprörd. Nu senast var jag oerhört glad att min telefon inte gick sönder när den åkte i bordet (med flit från mig för att jag blev så arg och ledsen) efter att det inte fungerade när jag ringde för tredje gången och alltså tappade min köplacering för tredje gången....:o Bara att försöka igen och hamna ännu längre bak och hoppas på att det skulle fungera denna gången!

På min VC kan man numera regga sig för uppringning mycket mer detaljerat än via 1177. Dvs när jag konstaterar sent på kvällen att det inte alls går åt rätt håll skriver jag in symptom o.dyl, och kan själv välja en ungefärlig tid för uppringning nästa dag. Man får följdfrågor beroende på de val man gör, så det ger mycket bättre information till personen i andra änden än det spontana vi icke-fackmässiga skulle skriva.

Jag förmodar att man där även kan skriva in att de ska ringa någon kontaktperson som assisterar med telefonsamtal om det inte går att lösa skriftligen (men det borde verkligen att gå att lösa bokning via chatt om man gått den vägen, dvs får en chatt-tid istället för en telefontid).
 
I Åmål ska den enda vårdcentralen stänga inom 2-3 dagar, inte lätt att få tag i vård då :rage:
Nej, men kvaliteten har ju tydligen varit synnerligen tveksam under en lång tid också.
Jag vet inte om VG-regionen gjort något avtal med Värmland och enheterna i Säffle och/eller Nysäter. I så fall är ju sträckan inte orimlig.
Antar att man annars bör kunna lista sig i Mellerud, knappt fem mil söder om Åmål.

Men det är väl knappast så att man hellre åker de där 8-9 milen på skruttvägar till akuten, jämfört med att åka 45:an till Mellerud?
ändring... om man ens begriper vilken akut vid vilket sjukhus i det området, som man "borde" ha tagit sig till med tanke på den lite oklara organisationen av vården i norra Älvsborg.
 
Jag ger upp, du kan uppenbarligen inte komma med något alternativ till chatt för de som inte har möjlighet att ringa utan bara förevändningar för att inte ge ett så jag utgår från att du inte kan komma på något. Om jag har fel så är jag fortfarande intresserad av ett svar men kommer att ignorera annat. De ffrågor du tar upp kan vara intressanta, men inte som svar på min fråga.
Jag föreslog, ursprungligen, att använda ett mailsystem istället.

Men det dög inte för dig.
 
Det ser nästan ut, utifrån dina inlägg, som om du tvingats jobba med konsekvensen av eländet...

Du kommer med precis samma invändningar, inklusive den om att premiera en viss (och sämre) kontaktväg, som min arbetsgrupp gjorde när vi blev informerade om att vi ska börja med detta.
Inte med det här eländet.

Däremot, som jag sa, har jag ägnat en stor del av mitt yrkesliv, åt organisations- och verksamhetsutveckling för stora företag och organisationer...

Så jag har varit ansvarig för en del projekt som hanterar just frågor inom området som skulle kunna kallas för
"kundtjänst" (i en mycket vid bemärkelse).

Nu avskyr jag fullständigt alla fåniga idéer om att kalla patienter för "kunder", men i sina grunddrag, så är funktionen att svara i telefon, ta reda på vilket problem som finns, boka en tid eller hänvisa vidare en sorts "kundtjänst".

Och jag avser absolut inte att förminska eller spela ner kompetensen hos den svarar i telefon inom vården, för varje yrkesområde behövs ju lämplig kompetens.
Inom vården så kan felbedömningar bli hälsomässigt katastrofala, vilket de egentligen aldrig kan bli på kundtjänst hos H&M.
 
Nej, men kvaliteten har ju tydligen varit synnerligen tveksam under en lång tid också.
Jag vet inte om VG-regionen gjort något avtal med Värmland och enheterna i Säffle och/eller Nysäter. I så fall är ju sträckan inte orimlig.
Antar att man annars bör kunna lista sig i Mellerud, knappt fem mil söder om Åmål.

Men det är väl knappast så att man hellre åker de där 8-9 milen på skruttvägar till akuten, jämfört med att åka 45:an till Mellerud?
ändring... om man ens begriper vilken akut vid vilket sjukhus i det området, som man "borde" ha tagit sig till med tanke på den lite oklara organisationen av vården i norra Älvsborg.
Att den nuvarande stängs är ju helt rätt. Men att ha över fem mil till VC känns sjukt. Tänker på gamla och sjuka
 
Jag föreslog, ursprungligen, att använda ett mailsystem istället.

Men det dög inte för dig.
Mail är inte någon ersättning för samtal vilket en chat simulerar. Det är olika tekniker med olika syften.

Det är som att ersätta telefonsamtal med inspelade meddelande som man skickar via mail.
 
Och frågan var egentligen vad du ser för alternativ till telefonsamtal för de som inte kan ringa. Det finns de som inte kan och andra som bokstavligen hellre dör än ringer.
Ja, man kan ju undra hur folk överlevde när inte internet fanns. :angel:

Jag föreslog, ursprungligen, att använda ett mailsystem istället.
Mailsystem som i att skicka ett eget litet ihopknåpat mail kan du nog fetglömma. Mail som i ifyllande av ett formulär med givna grundfrågor för bedömning typ incheck på webben däremot- det finns redan i vissa regioner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 425
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp