Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Ja jag har träffat dessa proffs. De som tror de vet men inte kan vår verksamhet. Som gör förändringar som de själva tycker är geniala men som innebär att det blir krångligare för oss. Den största bristen hos proffsen är att de tror de vet bäst. Hade de lyssnat på oss istället för att köra över så hade vår arbetssituation varit mycket bättre och fler hade kanske velat söka eller åtminstone stanna. Vi tappar personal på grund av ledningen. Tro mig vi vet hur vi skulle kunna förbättra vår verksamhet. Se inte ner på oss som faktiskt utför arbetet. Vi vet hur vår verksamhet fungerar. De kom med ett "genialiskt" system nyss som alla som arbetar i verksamheten skakar på huvudet åt. Vi kommer bli mindre flexibla och förlora akuttider. De tjänar mycket mer än vad vi gör. Det är en stor brist att anse sig vara proffs och att de som arbetar i verksamheten inte förstår.
Jag pratar inte om "datasystem", och jag pratar om verkliga proffs, på att hantera organisationsfrågor.

De verkligt duktiga "kommer inte utifrån" och talar om för någon/några hur de ska göra, eller trycker in nya datasystem, utan de sätter sig inne i organisationen, och tar tillvara de olika medarbetarnas och professionernas kunskaper om verksamheten, och utvecklar nya arbetssätt (ganska ofta ingår det nya IT-baserade verktyg) tillsammans med medarbetarna.
 
Ja jag har träffat dessa proffs. De som tror de vet men inte kan vår verksamhet. Som gör förändringar som de själva tycker är geniala men som innebär att det blir krångligare för oss. Den största bristen hos proffsen är att de tror de vet bäst. Hade de lyssnat på oss istället för att köra över så hade vår arbetssituation varit mycket bättre och fler hade kanske velat söka eller åtminstone stanna. Vi tappar personal på grund av ledningen. Tro mig vi vet hur vi skulle kunna förbättra vår verksamhet. Se inte ner på oss som faktiskt utför arbetet. Vi vet hur vår verksamhet fungerar. De kom med ett "genialiskt" system nyss som alla som arbetar i verksamheten skakar på huvudet åt. Vi kommer bli mindre flexibla och förlora akuttider. De tjänar mycket mer än vad vi gör. Det är en stor brist att anse sig vara proffs och att de som arbetar i verksamheten inte förstår.
Ja jisses ja. Så många organisatoriska förändringar de flesta vårdpersonal sett och kliat sig i huvudet av och suckat och tittat på varandra och suckat igen och sagt "när fan ska de lyssna på OSS då som är ute på golvet i verkligheten som skulle kunna göra allt så mycket bättre för alla parter".
 
Jag pratar inte om "datasystem", och jag pratar om verkliga proffs, på att hantera organisationsfrågor.

De verkligt duktiga "kommer inte utifrån" och talar om för någon/några hur de ska göra, eller trycker in nya datasystem, utan de sätter sig inne i organisationen, och tar tillvara de olika medarbetarnas och professionernas kunskaper om verksamheten, och utvecklar nya arbetssätt (ganska ofta ingår det nya IT-baserade verktyg) tillsammans med medarbetarna.
Ja vi har träffat dessa. Dessa möten, vi får ha en åsikt, beskriva vår verksamhet sedan kommer de med ett urbota korkat förslag. Och det blir som de vill.
 
Kan inte medicinska sekretera sitta och svara i telefonen?
Som mandalaki skriver kan och får en medicinsk sekreterare inte göra en medicinsk bedömning vilket är vad som krävs för att kunna boka in en patient på en tid. Samma sak gäller receptionisterna, vilket gör att man sällan kan få en tid av personalen man möter där.

Sedan är det ju så att det är på sina håll viss brist på medicinska sekreterare, tex i Skåne, så de behövs till de "egna" arbetsuppgifterna de har.

Man skull kunna skapa ett helt nytt yrke, administratörer med viss medicinsk utbildning för rådgivning och tidbokning i telefonen åt patienter så att man frigör sjuksköterskor :idea: (och inte tar de medicinska sekreterarna från de uppgifterna de utbildat sig i två år för, är rädd om mitt yrke, det är ju roliga uppgifter jag har redan :D:angel: )
 
Ta bara detta med journalsystemen. Att de är olik
Som mandalaki skriver kan och får en medicinsk sekreterare inte göra en medicinsk bedömning vilket är vad som krävs för att kunna boka in en patient på en tid. Samma sak gäller receptionisterna, vilket gör att man sällan kan få en tid av personalen man möter där.

Sedan är det ju så att det är på sina håll viss brist på medicinska sekreterare, tex i Skåne, så de behövs till de "egna" arbetsuppgifterna de har.

Man skull kunna skapa ett helt nytt yrke, administratörer med viss medicinsk utbildning för rådgivning och tidbokning i telefonen åt patienter så att man frigör sjuksköterskor :idea: (och inte tar de medicinska sekreterarna från de uppgifterna de utbildat sig i två år för, är rädd om mitt yrke, det är ju roliga uppgifter jag har redan :D:angel: )
Ett bedömningsteam med både medicinsk och paramedicinsk kompetens vore önskvärt.
 
Ta bara detta med journalsystemen. Att de är olik

Ett bedömningsteam med både medicinsk och paramedicinsk kompetens vore önskvärt.
Journalsystemen är ju på gång inom någon form av framtid att bli någon form av samma kanske hyfsat relativt snart. I Skåne kommer vi ha samma överallt i november 2020. Det ska bli intressant...

Att ha någon som svarar i telefon under hela öppettiden med medicinsk och paramedicinska kunskaper är enligt mig att föredra. Och samtidigt ha en lösning på hur man får ordning på väntetiderna. Listningstak? Förutom fler läkare och sköterskor. Och fler sekreterare, för de behövs också.
 
Som mandalaki skriver kan och får en medicinsk sekreterare inte göra en medicinsk bedömning vilket är vad som krävs för att kunna boka in en patient på en tid. Samma sak gäller receptionisterna, vilket gör att man sällan kan få en tid av personalen man möter där.

Sedan är det ju så att det är på sina håll viss brist på medicinska sekreterare, tex i Skåne, så de behövs till de "egna" arbetsuppgifterna de har.

Man skull kunna skapa ett helt nytt yrke, administratörer med viss medicinsk utbildning för rådgivning och tidbokning i telefonen åt patienter så att man frigör sjuksköterskor :idea: (och inte tar de medicinska sekreterarna från de uppgifterna de utbildat sig i två år för, är rädd om mitt yrke, det är ju roliga uppgifter jag har redan :D:angel: )
Kommer jag in på min utbildning ska jag lägga dig på speed dial :D:angel:
 
Här känns det som om det finns en systemfel, i vårt fall kändes det väldigt onödigt att ta upp en läkartid för att läkaren skulle konstatera att tandläkaren hade bättre koll. Sen förstår jag att det inte alltid fungerar på det sättet, men vissa proppar borde man kunna bygga bort, just för att minska belastningen på läkarna.

Fast sjuksköterska och läkare är olika professioner.
Sjuksköterskorna har många gånger inte utbildningsbakgrund att avgöra vilket ärende som kan och ska handläggas av en specialist i allmänmedicin och vilket ärende som ska handläggas av annan specialist.
Risken för ännu högre belastning på övriga specialister skulle sannolikt öka lavinartat om sjuksköterskorna skulle börja remittera.
Något som är positivt och på gång i mitt landsting är att de flesta fysioterapeuter börjar få remissrätt till ortoped - det är rationellt.

Det är också så att personer av olika professioner ställer olika frågor till samma patient.

Jag hade en patient i förra veckan som blivit sorterad till fel vårdnivå pga att sjuksköterskan som bokade patienten hade missat att fråga om eventuell graviditet.

Olika yrken har olika fokus och olika kunskaper.
 
Efter ett långt arbetsliv, där jag bl.a. jobbat med olika former av "verksamhetsplanering" (kan vi kalla det i det här sammanhanget) på olika nivå, för stora och komplexa organisationer, så vet jag hur lätt det är, att de som jobbar "på golvet" i pressade situationer, har svårt att själva se hur man skulle kunna göra, för att bättre utnyttja sina egna resurser och ändra sitt arbetssätt.

Man hinner egentligen inte fundera över organisationens sätt att fungera, än mindre skapa och driva projekt som förbättra avdelningens/enhetens/företagets funktion, eller så är man bakbunden genom att sakna rättigheter, som ens gör att får fundera över hur man bättre skulle kunna organisera sin arbetsplats.

Utan man försöker, så gott det går, inom givna ramar, pussla och dona, så att "jobbet blir gjort".

Det går att förbättra arbetssätt, för vilken verksamhet som helst, så att den fungerar smidigare, för både patienter/klienter/kunder, och samtidigt skapa en betydligt bättre arbetssituation för personalen.

Högre lön är alltid trevligt, och många vårdjobb borde betalas bättre.

Men antagligen är bättre arbetsvillkor av olika slag, och därmed en harmonisk och fungerande arbetsplats, ungefär lika eftersträvansvärt.

Jag vet att det finns proffs på skapa och hitta verktyg och metoder för att skapa bättre arbetssätt.

Vårdpersonal har inte kunskapen om hur man bäst organiserar arbetsplatser, som en del av sin normala utbildning, oavsett om man är läkare, ssk, eller något annat.
När övriga arbetsförhållanden är ruskiga blir det ju lönen som är lättast att peka på.
Alldeles för många sjuksköterskor sätts att jobba i en miljö de inte är rustade för - erfarenhets- och kunskapsmässigt.
Med full respekt för sjuksköterskornas profession med mestadels den viktiga omvårdnaden, så är det inte enkelt att som nyutbildad sjuksköterska med någon termins utbildning i "sjukdomslära" bli placerad på en akutmottagning och där förväntas kunna bedöma och triagera patienters medicinska behov. Dessutom då i en miljö med högt tryck - patienter som blir liggande i korridorer i väntan på vårdplats på avdelning - där det också är trögt så det kan bli många timmars väntan.
Dessutom trista arbetstider och dålig lön.
Och ingen uppskattning från ledningen, och många gånger skäll från missnöjda patienter och anhöriga som är arga över väntetiderna (jag kan förstå att man blir frustrerad men kan inte förstå att man låter det gå ut över sjuksköterskorna genom att skälla ut dem).

Det senaste projektet på min arbetsplats för att "radikalt förbättra resursutnyttjandet" är ett chatt-system. I stället för att kunna kontakta elektroniskt via gamla 1177 "mina vårdkontakter" är det nu ett chatt-system där första svar lovas inom tre timmar under vårdcentralens öppettid.
Det låter ju bra.
Konsekvensen är att en distriktssköterska är plockad från telefontiden (vilket innebär större svårigheter att komma fram per telefon) och har fått ytterligare ett par timmars tid avsatt varje dag för att bevaka chatt-systemet. Ett ärende kan löpa under flera timmars tid med chatt-meddelanden fram och tillbaka.
I praktiken är det alltså avsatt minst en halvtids distriktssköterska för att ta hand om detta nya som ska "radikalt förbättra resursutnyttjandet". Inget minskat tryck, än så länge, varken på telefontid till DSK eller direkt ingående telefontid till läkare (som vi har hos oss, väldigt bra eftersom de flesta faktiskt kommer fram direkt till "sin" ansvarige läkare åtminstone tre dagar per vecka) eller i efterfrågan på varken akuta eller planerade mottagningstider.
Enbart ökat krav på resursen "distriktssköterska".

Så här har vi alltså ett exempel på nytt försök från organisationen att ändra arbetssättet, som hittills enbart lett till ökat användande av specifik resurs på indirekt patientarbete.
 
Här känns det som om det finns en systemfel, i vårt fall kändes det väldigt onödigt att ta upp en läkartid för att läkaren skulle konstatera att tandläkaren hade bättre koll. Sen förstår jag att det inte alltid fungerar på det sättet, men vissa proppar borde man kunna bygga bort, just för att minska belastningen på läkarna.

Jag håller med. Det upplevs (utifrån) som en rätt stel och ineffektiv organisation.

T.ex. en jag känner ville sterilisera sig. Han behövde alltså inte en diagnos, det var inget VC kunde hjälpa till med men ändå var han tvungen att boka en tid hos en läkare på VC (en tid någon annan kunde fått). Varför? Läkaren kan inte sterilisera på VC. Det enda läkare på VC gjorde var att fråga om han var säker och sen ge remiss till rätt instans. Så meningslöst slöseri med vårdcentralens tid!

En annan gång kontaktade jag VC via 1177 för att ställa en fråga om vaccination. Inte det minsta akut så därför skrev jag till dem på 1177 och hade varit nöjd med svar inom en vecka eller så. Redan samma dag får jag svaret att jag ska ringa dem när de har telefontid och prata med en sköterska. Så det gör jag. Efter 45 min sittande i telefonkö kommer jag fram och ställer mina frågor och får då svaret att de inte har någon vaccinationssköterska och att jag ska kontakta vaccinationscentralen i grannstaden så kan de hjälpa mig. Varför kunde inte den som svarade mig via 1177 skrivit det till mig direkt? Då hade hon sparat tid för både VC och mig. Ineffektivt.
 
Fast sjuksköterska och läkare är olika professioner.
Sjuksköterskorna har många gånger inte utbildningsbakgrund att avgöra vilket ärende som kan och ska handläggas av en specialist i allmänmedicin och vilket ärende som ska handläggas av annan specialist.
Risken för ännu högre belastning på övriga specialister skulle sannolikt öka lavinartat om sjuksköterskorna skulle börja remittera.
Något som är positivt och på gång i mitt landsting är att de flesta fysioterapeuter börjar få remissrätt till ortoped - det är rationellt.

Det är också så att personer av olika professioner ställer olika frågor till samma patient.

Jag hade en patient i förra veckan som blivit sorterad till fel vårdnivå pga att sjuksköterskan som bokade patienten hade missat att fråga om eventuell graviditet.

Olika yrken har olika fokus och olika kunskaper.
Och jag skrev tandläkare, något helt annat är sjuksköterska och om ett fall där specialisttandläkaren är mer kunnig än allmänläkaren.
 
Och jag skrev tandläkare, något helt annat är sjuksköterska och om ett fall där specialisttandläkaren är mer kunnig än allmänläkaren.
Fast har inte det med kostnader och sånt att göra? Tänker att en läkare behöver göra en bedömning att det faktiskt är ett sjukvårdsärende för att ni inte ska bli stående med alla kostnader själva, eftersom tandvård generellt inte ingår annars?
 
Fast har inte det med kostnader och sånt att göra? Tänker att en läkare behöver göra en bedömning att det faktiskt är ett sjukvårdsärende för att ni inte ska bli stående med alla kostnader själva, eftersom tandvård generellt inte ingår annars?
Fast det är ändå ÖNH som gör bedömningen, läkaren på VC konstatera bara att tandläkaren var den som visste bäst.
 
Och jag skrev tandläkare, något helt annat är sjuksköterska och om ett fall där specialisttandläkaren är mer kunnig än allmänläkaren.
Jamenvisst.
Men det är ju heller inte säkert att sjuksköterskan har kunskaper att avgöra om det är en tandläkare eller läkare eller specialisttandläkare som behövs.
 
Är gruppintervju först i maj, dom skickar ut den 19 juni.
Låter trevligt! Jag håller tummarna för dig!
Jag gick i Malmö, var på någon intervju också och gjorde några prov minns jag. Så länge sedan nu! :D Men det gick uppenbarligen bra för jag fick en plats. Det roligaste där var nog svenska, engelska, terminologi och sjukdomsläran. Fast även kursen om sjukvårdslagarna tyckte jag var roliga och intressanta! Verksamhetsutveckling och hälsoinformatik tyckte jag däremot var rätt botten...
 
Låter trevligt! Jag håller tummarna för dig!
Jag gick i Malmö, var på någon intervju också och gjorde några prov minns jag. Så länge sedan nu! :D Men det gick uppenbarligen bra för jag fick en plats. Det roligaste där var nog svenska, engelska, terminologi och sjukdomsläran. Fast även kursen om sjukvårdslagarna tyckte jag var roliga och intressanta! Verksamhetsutveckling och hälsoinformatik tyckte jag däremot var rätt botten...
Tack, ska bli kul. Behöver byta inriktning efter förra jobbet, tror inte jag skulle kunna gå tillbaks nånsin. Är det uppsatser i svenskan å engelskan? Vi fick våran tid för b uppsatsen norpad av läraren så hela klassen kännde sig besvikna. Var det vi såg fram emot mest med hela engelska b kursen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 425
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp