Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
20251211_191946.webp
Rosa pantern

Jag har ju artemia-kläckningar på gång konstant pga dariosarna. Har 5 st glassburkar som roteras och en "slask" så att det alltid finns nykläckta artemia till fiskarna. I slask-burken så har några stycken artemia dock lyckats bli vuxna! De verkar leva på algerna.

De tillhör ordningen "Fairy shrimps" och nu förstår jag ändå lite varför. Med lite fantasi tycker jag de påminner om något slags dansande älv-väsen.

De är ungefär 1 cm stora men svåra att fånga på bild för de rör sig konstant.
Ptjpoo1.gif

InCollage_20251216_182330987.webp

De är så gulliga! 😍
Jag vill ha ett litet fint kar med bara massa sådana här nu.

Jag har ju artemia-kläckningar på gång konstant pga dariosarna. Har 5 st glassburkar som roteras och en "slask" så att det alltid finns nykläckta artemia till fiskarna. I slask-burken så har några stycken artemia dock lyckats bli vuxna! De verkar leva på algerna.

De tillhör ordningen "Fairy shrimps" och nu förstår jag ändå lite varför. Med lite fantasi tycker jag de påminner om något slags dansande älv-väsen.

De är ungefär 1 cm stora men svåra att fånga på bild för de rör sig konstant.
Ptjpoo1.gif

Visa bifogad fil 178404
De är så gulliga! 😍
Jag vill ha ett litet fint kar med bara massa sådana här nu.
Är det inte artemia de har sålt som "sea monkeys"? :)

Jag har haft hyallor i vissa kar förut. Vet inte var de kom från
Mina små fiskar åt dem inte. Så jag släppte i några då och då till de större
Nu tror jag att jag inte har några kvar
De här lever bara i 1-3 månader och för att få en ny generation behöver sanden de lagt äggen i torkas en tid innan man blöter upp den igen så att nästa generation kläcks. På nått sätt måste du fått ned torkade ägg i karen då utan att du visste om det.

Nått litet foderdjur
Ah! Är det de som kallas "scuds" på engelska? Aldrig hört vad vi kallar dem på svenska men när jag googlade på scuds så heter släktet de tillhör visst Hyalella!

De verkar vara vanliga i USA men jag har aldrig stött på dem IRL. Lite lustiga de med, ser ut som att en gråsugga och räka fått barn typ:
Json_Scuds_21d0dba6-ff09-46ea-a327-e66993399932.webp

Nu har jag hämtat några fiskar i Sthlm, gett bort några och ska förhoppningsvis få ett akvarium sålt ikväll. Bara 200L kvar i Sthlm då. Tyvärr har flera fiskar dött, men de jag har med mår bra. Det är små regnbågar, en kamphona, ett killifisk-yngel, amanoräkor och guppys.

Ena guppy-ynglet lär bli väldigt fint, men av någon anledning lyckas jag inte lägga in någon bild här...

Trötta växter :(

Jag startade upp mitt akvarium i Oktober, satte igång allting och lät det stå i nära två månader utan att addera fiskar.. men köpte desto mer växter (av nybörjarkaraktär ska väl tilläggas) samt i med lite bakteriekultur... Tänkte mig att frodigt och grönt akvarium när firrarna och ev. räkor skulle inhandlas..

Har lagt till växtnäring i form av piller/tabletter vid rötterna och det händer.... ingenting.. Inte de minsta tillstymmelse av alger heller.. jag har lagt till flytande växtnäring (försiktig dos) och det händer ändå .. ingenting...

Jag har köpt en sådant där dyrt "lådset" för att testa vattenkvalitet med alla möjliga tester och alla tester visar OK värden.. inget att skruva på där vad jag förstår..

Jag började misstänka att ljuset är för svagt.... köpte ett "Växt ljusset av känt märke" för många 💰.. det hjälpte inte heller.. :confused:..

De enda innevånarna jag har just nu är fem små Clithon sniglar och jag är rädd att de svälter då det inte finns några alger vad jag kan se.. har inte behövt göra rent rutorna från alger - en enda gång.. har "stöd fodrat" sniglarna med några special tabletter.. som de ratar :wtf: Något positivt är väl att de ännu inte dött i alla fall.

Jag har aldrig haft detta problem i mina unga år när jag hade hela ungdomsrummet fullt med akvarium :o

Någon som har några tips, tricks och idéer?

Kanske helt enkelt är i balans och sniglarna inte vill ha maten för att de är mätta på alger? Vad har du för värden? Vad har du för växter? Vilka inställningar på ljuset hat du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka