Allemansrätten, privat väg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allemansrätten, privat väg

*KL*

Jag tycker faktiskt att den här länken är rätt bra och läsvärd för den som inte har förstått.

http://www.horseway.se/allemansratten.htm

Här anges ju också en tänkbar orsak varför det kan bli så att TS inte kan rida på den väg som h*n vill bruka för sin ridtur. Eftersom det dessutom sker regelbundet och av flera ryttare så är det kontakt som gäller med vägägaren.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

*KL*

Jag tycker faktiskt att den här länken är rätt bra och läsvärd för den som inte har förstått.

http://www.horseway.se/allemansratten.htm

Här anges ju också en tänkbar orsak varför det kan bli så att TS inte kan rida på den väg som h*n vill bruka för sin ridtur. Eftersom det dessutom sker regelbundet och av flera ryttare så är det kontakt som gäller med vägägaren.

Bra länk. Men du citerar tendensiöst.
Regelbundenheten är knappast det viktigaste när det gäller en väg. Däremot följande:
"En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder både ridning och körning där. Den enskilde väghållaren kan ansöka hos kommunen om utfärdande av lokala trafikföreskrifter. Men observera att stadsbidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att vägen är öppen för all trafik."
Och:
"Markägare kan inte hitta på sina egna regler för att de inte gillar hästar!!!!"
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Har aldrig påstått det, var ser du det? En möjlighet varför TS inte kan bruka vägen är att den möjligen kan gå över vägägarens gårdsplan i närheten av huset, men det är inte klarlagt på den lilla beskrivning som givits men kan vara en tänkbar orsak. Å andra sidan ses inackorderingsstall som en verksamhet, skulle man regelbundet bruka vägen för sina ridturer så bör man nog ta kontakt med vägägaren.

Detta gick vi igenom på landet, vi har en vägförening och vägen har inga stats eller kommunal bidrag. En ridverksamhet etablerade sig och ridning förekom frekvent på vägen, med spår som följd. Hela paketet gick till domstol och verksamheten fick betala på samma sätt som övriga vägägare för att bruka vägen. För även hästarna förstörde vägen även om man påstod motsatsen, den typen av skador som uppstod krävde en annan typ av underhåll mot tidigare som förorsakats av bilarna.

Men som sagt, uppgifterna är få få för att kunna göra en bedömning, och möjligen kan det gå så långt som i vårt fall. Men här uppfattar jag det som en ensam ägare medan vår förening hade 55 vägägare innan, och ridverksamheten fick bidra med motsvarande summa som en fastighet per år.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

För att öka på det ytterligare, så reds det mycket på i kanten på åkrarna. Detta ogillades självklart av de bönder som brukade marken, men efter en dialog så gick alla stallen samman och betalade en mindre summa per stall och år i utbyte mot att bonden inte plöjde och sådde en liten bit av kanten. Summan var tänkt till att ersätta förlusten av en utebliven skörd.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Du måste nog läsa på mera.
Jag får förbjuda fordonstrafik på min enskilda väg.
Körning med häst o vagn = enligt trafikstadgan fordon.

Dessutom får jag sätta bom för vägen utan att ensnämna det för kommunen.
Ett så kallat fysiskt hinder hindrar ju häst o vagn effektivt om det är rätt placerat.
Om ekipaget styr ut i terängen för att köra förbi bommen bryter man ju mot terängkörningslagen.
Så...:rofl::rofl:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Enda riktiga vägen att gå. Genom gemensama samtal når man samförstånd och saken är ur världen.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Nu gick det inte att få samförstånd, då är nästa steg att ta reda på vad som gäller.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Du måste nog läsa på mera.
Jag får förbjuda fordonstrafik på min enskilda väg.
Körning med häst o vagn = enligt trafikstadgan fordon.

Dessutom får jag sätta bom för vägen utan att ensnämna det för kommunen.
Ett så kallat fysiskt hinder hindrar ju häst o vagn effektivt om det är rätt placerat.
Om ekipaget styr ut i terängen för att köra förbi bommen bryter man ju mot terängkörningslagen.
Så...:rofl::rofl:

Du får nog sluta läsa in annat än det som står i mina inlägg. När det är citattecken runt ett stycke innebär det att jag har citerat!

Men du får gärna försöka hitta ett citat i terrängkörningslagen som visar att den omfattar ridhäst eller hästdragen vagn eller släde. Lycka till! :cool:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ryttare kan rida i skogen. Häst o släde, då förutsätter jag att marken är tjälad och snöbelagd och då skadar det inte. Men med häst o vagn på barmark blir saken lite annorlunda.
Häst o ryttare betraktas ju som fordon rent lagligt sett.
Man får väl sätta upp skylt nr 311 från trafikverket.

Vad det gäller bom och skylt så har du rätt att sätta upp bom på enskilld väg som ej uppbär statsbidrag under förutsättning att du använder av trafikverket godkänd skylt. exempelvis nr 311. och under den står då "gäller ej behörig trafik"

311 står för fordonstrafik förbjuden. Obs inte 312 som står för "motorfordonstrafik förbjuden"
Häst o vagn betraktas av trafikverket o polisen som fordon.
voala ;o))
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Saxat ur den länk jag hade i tidigare inlägg, under vägar.

En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder både ridning och körning där. Den enskilde väghållaren kan ansöka hos kommunen om utfärdande av lokala trafikföreskrifter. Men observera att stadsbidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att vägen är öppen för all trafik
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Det här visar ju bara på vilket träsk de svenska regeringarna skapat vad det gäller allemansrätten.
Jag har rätt att sätta upp en skylt med fordonstrafik förbjuden vid min enskillda väg.
Trots det har ryttare rätt att rida förbi.
enligt allemansrätten.
Trafikverket betraktar ryttare som fordon.
Häst o vagn får jag inte stoppa på min enskillda väg samtidigt som jag har rätt att sätta upp hur många låsta bommar jag vill på min enskillda väg.
Jag har rätt att hägna marken så länge jag gör det möjligt för fotgängare att pasera staketet.
Det innebär att jag med staket kan stoppa hästekipage lagligt så länge du till fots kan passera. Gäller dock inte hästen.
Vi har medelstfäristar o bommar stoppat all fordonstrafik på våra vägar.
Fotgängare är dock välkomna.;)

Det enda riktigt positiva är att jag kan sätta upp en parkeringsförbudsskyllt vid infarten. Och sedan klämma parkerade fordon på en tusenlapp per gång.

Allt det här visar behovet att att reglera exakt vad allemansrätten gäller och vad den inte gäller.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja alltså klämma en tusing varje gång på en parkerad bil kan du ju inte, vore ju en önskedröm faktiskt. Har du otur så kan du bli dragandes med denna bil i månader uppställd på samma ställe utan att du kan göra ett smack åt det mer än att vänta på att lagen kvarnar mal och i många fall väldigt långsamt.;)


Saxat ur samma länk, och jag har även nu förstått att detta även gäller bommar.;)

Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig mot både häst- bil- och gångtrafik genom att sätta upp privata skyltar ("Privat område", "Tillträde förbjudet" etc.). Dessa skyltar får man inte sätta upp utan tillstånd av kommunen, utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera.

Om någon satt upp en skylt på en plats där du brukar rida/köra eller där du anser dig få rida/köra, bör du ta kontakt med markägaren. Vid ev oklarhet om du får rida där eller inte så kontakta din kommun för att kontroller att tillstånd finns. Markägare kan inte hitta på sina egna regler för att de inte gillar hästar!!!!
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Enligt naturvårdsverket:"-På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.

I vissa fall kan markägaren förbjuda eller upplåta parkering. Stödet kommer från ”Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering”.

Kontrollavgiften = normal timkostnad inklusive fordon 800 -1000:-

Avgiften sänds från markägaren.
nästa steg blir kronofogden exakt så som sker om du parkerar olovligt i stan.
Så max 6 månader.

Du får inte sätta upp en skylt med ridning förbjuden.
Däremot får de sätta upp en bom eller slänga dit en färist.
Förslagsvis på ngt ställe med höga o oländiga vägbankar så att inte trafiken rinner vid sidan av så att säga.

Det underliga är att jag får sätta upp en skylt medfordonstrafik förbjuden och det utan tillstånd från kommunen.
Samtidigt som jag inte får förbjuda hästekipage.
Logiskt?
Jag får inte förbjuda specifikt hästekipage samtidigt som jag får bomma vägen, lägga ut färistar och hägna.
Ännu mera logik?:rofl::rofl:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ditt logiska problem består i skillnaden mellan motorfordon och fordon, häst ekipage räknas som fordon men inte motorfordon. En häst är närmast jämförbar med cykel.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Du svamlar om andra saker än den där jag påpekat att du har totalt fel, nämligen att Terrängköringslagen skulle omfatta hästar, ridna eller som dragdjur.

Det samlade intrycket av dina inlägg är att du företer betydande likheter med normalbilden av en rättshaverist.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

kl

Jag blir så arg när jag läser detta, att jag helt enkelt inte klarar av att läsa hela tråden.

Ni som tycker allemansrätten är fel, ni har uppenabrligen aldrig sett fördelarna med den.

Jag har bott i länder där det är förbjudet att vistas på marker som inte är ens egna, och det är något jag absolut inte vill ska hända i Sverige!

Allemansrätten är något väldigt unikt och fantastiskt som vi ska värna om! Markägare som missunnar andra (som följer allemansrätten och alltså inte förstör osv) att njuta av skog och mark är egoistiska och trångsynta.

Jag bokstavligen kokar när jag hör alla dumma jävla argument som enbart handlar om att man inte vill låta andra njuta av naturen! Om man inte låter "stadsborna" komma ut och "utnyttja" andras mark och äta ett hallon eller två så kanske de tar ifrån markägarna rätten att äga marken alls en vacker dag. Ett land där all odlings och skogsmark ägs av staten som förbjuder andra än statligt anställda att bruka den eller befinna sig på den vore väl fantastiskt? Speciellt när man är uppvuxen i skog och mark och skulle vantrivas i en skyskrapa? Eller?

Att folk inte kan se till andra än sig själv, eller dela med sig av det man kan dela med sig av, som dessutom inte kostar något, det gör mig uppriktigt sagt förbannad! Jag är själv "landsbo" men jag skulle aldrig förbjuda folk att vistas på min mark. Låt folk njuta av naturen, så länge allemansrätten följs för guds skull!
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag är absolut FÖR allemansrätt, men som en frihet under ansvar. Vi har ryttare i området som totalförstör både gångstigar och markvägar genom att rida för fort och rida när marken inte tål det. Vilket skapar helt onödig irritation hos alla runt omkring, väcker ont blod hos de som tidigare inte haft något emot ryttare och gör det svårare för de som faktiskt sköter sig.

Som ryttare får man vara medveten om att det kommer ett ansvar med allemansrätten. Att man inte får rida på åkermark utan uttrycklig tillåtelse (i somras red två ryttare omkring och gjorde voltspår, fyrkantsspår och galopprundor i grannfastighetens klövervall, när de fick åthutning mopsade de sig och berättade att det visst var tillåtet att rida på "allmänningar"). Att man inte får rida där man gör skada (d v s rider man när marken är mjuk och gör spår kommer det sannolikt att bli rabalder om det finns folk som vill promenera eller cykla där, eftersom det blir svårt/omöjligt när det torkar upp i små kratrar).

Jag förstår att man stänger av för ryttare.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

För det första, jag anser att det är bra att folk kan röra sig i skog o mark.
Vad jag vänder mig emot är när de som kommer tar sig friheter de inte har.

Marken där "staborna" plockar några hallon är för mig mitt levebröd.
Jag har lagt ner stora pengar och mycket jobb på den.
Den är min och bankens.

Visst staten kan konfiskera marken och i samma ögonblick krossar man demokratin i Sverige.

Vad jag har sagt här är att vi KOMMER att anpassa regelverket inom EU.
Att reglerna för hur privatpersoner använder annans egendom måste preciseras.
Och jag har visat på hur rutten lagstiftningen i det här fallet är eftersom man inte vågar precisera den, det skulle kosta staten alltför mycket.

Jag ser det som en självklarhet att inte utan ersättning kommersiellt bruka annans mark.
Har jag ett stall med tio inhyrda boxplatser bör jag själv äga eller disponera närmare 1000Ha för att inte ligga grangårdarna till last.
Ett avtal med grannfastigheterna och den moraliska knuten är löst.
Att sedan de flesta stallägare skiter i det och snikar in sig på granngårdarna är en annan sak, vilket måhända förklarar avesionen hos många.:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 174
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 047
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 374
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp