Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån gång har jag påpekat, nån gång har jag inte orkatJag har inte hängt med i hela tråden, så jag vet inte om det diskuterats tidigare. Men för andra gången nu är det en person som köpt två böcker av mig på Vinted - men var för sig och inte som bundle. Dvs personen har ju fått betala dubbel frakt (och missat Bundle-rabatt).
Skulle ni påpekat det, eller gjort något? Eller bara gjort två separata paket och skickat som vanligt?
Jag har hittat en rätt jobbig person på vinted, verkar vara någon som köper och sedan säljer för dyrare med tanke på annonerna och användarnamnet.
Hen har budat på flera av mina annonser och det är alltid tusen frågor och det ska vara fler bilder och gud vet vad.. En annons vann hen och där skulle hen ha massa info om själva paketet. Det var ett litet smycke och jag skickar i bubbelkuvert men det räckte inte utan det skulle vara ordentligt inlidat och hoptejpat i något I paketet för tydligen hade det hänt hen "flera gånger" att paket kommit tomma eller där postnord hade stulit innehållet? Jag trodde det var ett scamkonto innan jag kollade profilen.
Hur orkar folk![]()
Jag har inte hängt med i hela tråden, så jag vet inte om det diskuterats tidigare. Men för andra gången nu är det en person som köpt två böcker av mig på Vinted - men var för sig och inte som bundle. Dvs personen har ju fått betala dubbel frakt (och missat Bundle-rabatt).
Skulle ni påpekat det, eller gjort något? Eller bara gjort två separata paket och skickat som vanligt?
Jag har inte hängt med i hela tråden, så jag vet inte om det diskuterats tidigare. Men för andra gången nu är det en person som köpt två böcker av mig på Vinted - men var för sig och inte som bundle. Dvs personen har ju fått betala dubbel frakt (och missat Bundle-rabatt).
Jag tror inte jag kan göra det på Vinted? Det som skulle gå är att prata med personen, sedan nollställa båda köpen och lägga upp dem igen så att personen får köpa böckerna igen, men då som en bundle (eller att man lägger dem i samma annons). Personen har redan betalat för båda böckerna och dubbel frakt.På Tradera finns det en funktion som heter Samfrakt. Jag antar att det är liknande som Vinteds bundle. Det är iaf att en begär att få ett nytt fraktpris, för att få sina köp skickade i samma paket.
Jag har inställt så att en kan få sina köp samfraktade om de görs inom ett dygn.
Det har hänt att nån köpt flera saker och missat att begära samfrakt, och alltså betalat sina saker var för sig och då blir det ju oftast dubbel frakt. I de fallen har jag fixat det (det har varit mindre saker så samma frakt för två saker som för en. Så jag har bara nollat frakten på den ena saken och gjort en återbetalning genom Tradera.) och skrivit det till köparen.
Måste jag? Nä. Men det är inte så krångligt för mig och jag tänker att det är positivt för mig som säljare i förlängningen (köparen känner att jag bryr mig och är beredd att göra nån liten extra grej för att hen ska bli nöjd = förhoppningsvis ett positivt omdöme!).
Jag tror inte jag kan göra det på Vinted? Det som skulle gå är att prata med personen, sedan nollställa båda köpen och lägga upp dem igen så att personen får köpa böckerna igen, men då som en bundle (eller att man lägger dem i samma annons). Personen har redan betalat för båda böckerna och dubbel frakt.
Jag har använt Tradera tidigare, men tycker att sakerna jag säljer (dvs ganska billiga böcker, kläder, saker hemma etc) säljer bättre på Vinted (och det blir ändå aldrig flera som budar och drar upp priset).Jag använder inte Vinted, utan endast Tradera (och ibland Fb eller annat), så jag har tyvärr ingen aning.
Men jag kör inte bara Vinted, utan det beror på vad det är för något. Precis sålt en gammal förstärkare via Blocket som jag fick när min syster rensade för tio år sedan och i princip aldrig använt. En Yamaha-älskare, som testade alla funktioner ordentligt innan han köpte den. Och sen har jag några andra annonser igång på Blocket, FB och HästNet - lite beroende på vad jag tror kan passa.Jag har använt Tradera tidigare, men tycker att sakerna jag säljer (dvs ganska billiga böcker, kläder, saker hemma etc) säljer bättre på Vinted (och det blir ändå aldrig flera som budar och drar upp priset).
Jag testade alltså innan att lägga upp ca tio böcker på Tradera, och fick den mest populära såld då (som jag visste borde sälja snabbt) - flyttade efter någon vecka över dem till Vinted och fick typ sex till sålda inom någon dag. Jag har också hittat böcker på Vinted som jag inte hittat på Tradera, i och med att marknaden för engelska böcker inte bara är Sverige utan även Finland, Danmark etc (och även sålt till Finland nu).
Jag har använt Tradera tidigare, men tycker att sakerna jag säljer (dvs ganska billiga böcker, kläder, saker hemma etc) säljer bättre på Vinted (och det blir ändå aldrig flera som budar och drar upp priset).
Jag testade alltså innan att lägga upp ca tio böcker på Tradera, och fick den mest populära såld då (som jag visste borde sälja snabbt) - flyttade efter någon vecka över dem till Vinted och fick typ sex till sålda inom någon dag. Jag har också hittat böcker på Vinted som jag inte hittat på Tradera, i och med att marknaden för engelska böcker inte bara är Sverige utan även Finland, Danmark etc (och även sålt till Finland nu).
Är det okej att fråga vilka av deras villkor och detaljer i tjänsten det är du inte gillar?Det förstår jag helt. Jag ville bara vara tydlig med att jag inte säljer på just Vinted när jag svarade kring den dubbla frakten.
(För mig personligen har Vinted gått bort som säljplattform pga en del av deras villkor och vissa detaljer i hur tjänsten funkar - var inne ett tag på att prova just för att kläder etc verkar sälja bättre, men tyvärr känns det inte helt hundra för mig.)
Är det okej att fråga vilka av deras villkor och detaljer i tjänsten det är du inte gillar?
För mig har Sellpy gått bort, jag har använt Sellpy någon gång tidigare (och det här påminde mig om att ta ut pengarna som låg där från de försäljningarna), men jag gillar inte riktigt det och tror inte jag kommer använda det igen.
Det slutade med att jag skickade ett meddelande till personen och förklarade hur bundles funkar, och fördelarna med om hon hade valt att köpa på det sättet istället - och erbjöd att, om hon ville, så kunde jag avbryta köpen och lägga upp de igen så att hon kunde köpa dem tillsammans.Jag har inte hängt med i hela tråden, så jag vet inte om det diskuterats tidigare. Men för andra gången nu är det en person som köpt två böcker av mig på Vinted - men var för sig och inte som bundle. Dvs personen har ju fått betala dubbel frakt (och missat Bundle-rabatt).
DEt var snällt av dig.Det slutade med att jag skickade ett meddelande till personen och förklarade hur bundles funkar, och fördelarna med om hon hade valt att köpa på det sättet istället - och erbjöd att, om hon ville, så kunde jag avbryta köpen och lägga upp de igen så att hon kunde köpa dem tillsammans.
Det ville hon, och köpte även en tredje bok i den nya bundlen.
Det höll nästan en månadJag har gett mig själv en utmaning!
Inte köpa några symönster, varken digitala eller fysiska, på tre månader
Start idag! Börjar med att gå igenom det jag har och sortera lite. Bra första steg ändå tycker jag.
Lite som mig med mina sadlar. Har hållt mig länge från köp, men nyligen blev det ändå ett. Rätt modell, rätt märke, bra skick, rätt färg, rätt storlek jag letat efter länge, till bra pris. Svårt att låta bli dåDet höll nästan en månadKom över ett urgulligt mönster på en rymdraket som sonen fick syn på och blev helt lyrisk. Så jag kunde inte säga nej. Får ta nya tag imorgon