Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 6

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 409
  • Visningar Visningar 37 775

Bukefalos 30 år!

Lade upp ett par fina örhängen på Vinted för 60 kr, fick ett bud på 50 som jag nekade mest för att jag tyckte det var så störigt. Liksom det är 10 kr? bara betala om du vill ha dem? Så nu ett par dagar senare får jag ett nytt bud från samma person - nu på 48 kr.. liksom.. nej? 😅

För ungefär en vecka sedan lade jag upp några böcker på Vinted. Det var fem från en och samma författare (som är ganska populär nu), så jag lade upp dem ungefär samtidigt så att någon kanske skulle vilja köpa alla. Jag har redan en extra snäll Bundle-rabatt nu för att se om det kan göra att det säljs lite mer, så köparen får redan en ganska ordentlig rabatt om hen skulle köpa alla fem böckerna. Men då är det någon som frågar om ännu mer rea, nästan 50% lägre pris än originalpriset jag satte på alla fem (som inte heller var superhögt). Jag nekade, och bokstavligt talat två minuter senare var det en annan köpare som köpte alla för normala Bundle-priset :p

För ungefär en vecka sedan lade jag upp några böcker på Vinted. Det var fem från en och samma författare (som är ganska populär nu), så jag lade upp dem ungefär samtidigt så att någon kanske skulle vilja köpa alla. Jag har redan en extra snäll Bundle-rabatt nu för att se om det kan göra att det säljs lite mer, så köparen får redan en ganska ordentlig rabatt om hen skulle köpa alla fem böckerna. Men då är det någon som frågar om ännu mer rea, nästan 50% lägre pris än originalpriset jag satte på alla fem (som inte heller var superhögt). Jag nekade, och bokstavligt talat två minuter senare var det en annan köpare som köpte alla för normala Bundle-priset :p
Den är så skön när någon skambudar och sen köper någon annan 😅

Utöver att rensa ut bland böckerna, så köper jag också de begagnade som jag vet att jag vill ha om jag hittar dem (dvs som jag läst om tidigare men aldrig ägt i bokform).

Men, nu skulle jag betala och köpa frakt till en bok som jag köpt på Tradera. DHL eller DSV var billigast, men DHL är inte vid vanliga ICA-butiken (3 min bort med bil, som har allt annat) utan borta vid macken (5 min birt. Så jag tänkte att jag tar DSV (vilket ICA har) - tills jag såg alternativen.

Första två alternativet låg i en ort 1 h 20 min bort. Alternativ tre 1 h 40 min. Alternativ fyra 1 h 30 min. Alternativ fem 50 min. Alternativ sex tillbaka till 1h 40 min orten. Alternativ sju och åtta 1 h 35 min. Alternativ nio tillbaka till 1 h 20 min. Och sista alternativet jag kunde välja på var 50 min.

Har Tradera eller DHL fått spel? Adressen var korrekt, och jag fick upp korrekta alternativ om jag valde DSV eller Postnord. Men DHL verkar (utifrån alternativen) tro att min adress ligger på en helt annan plats än den gör???

Lade upp ett par fina örhängen på Vinted för 60 kr, fick ett bud på 50 som jag nekade mest för att jag tyckte det var så störigt. Liksom det är 10 kr? bara betala om du vill ha dem? Så nu ett par dagar senare får jag ett nytt bud från samma person - nu på 48 kr.. liksom.. nej? 😅
Jag skulle också kunna pruta en 10;- just pga av att när man köper så läger ju Vinted på sen plus frakt en tia kan göra att man kommer precis under hundralappen :)

Dock skulle jag aldrig återkomma med ett LÄGRE bud :rofl:

Prutade på en sak men ändrade mig och köpte det direkt så säljaren hann aldrig se första budet innan det var köpt just för att det var så lågt (12,-kr)

Jag skulle också kunna pruta en 10;- just pga av att när man köper så läger ju Vinted på sen plus frakt en tia kan göra att man kommer precis under hundralappen :)

Dock skulle jag aldrig återkomma med ett LÄGRE bud :rofl:

Prutade på en sak men ändrade mig och köpte det direkt så säljaren hann aldrig se första budet innan det var köpt just för att det var så lågt (12,-kr)
Jag vet inte.. Jag tycker hela funktionen med att man kan lämna andra bud utan att det är en regelrätt auktion som på tradera är bra men samtidigt så känns det liksom som att många använder det på ett konstigt, sniket sätt? I min värld så är vissa saker man ser helt enkelt prissatta för högt, antingen helt uppenbart eller så kanske de har legat så pass länge att de helt enkelt inte är värda det begärda priset.

Men när det är saker för 10-60 kr och folk prutar några kronor? bara betala? Tycker det känns himla märkligt att liksom pruta ner till typ 17 när nåt kostar 20 kr.. Jag fattar ju att vissa beror på Vinteds inbyggda "procentsats" man kan använda men liksom kom igen, det blir lite löjligt..

Det känns som att det också skapar lite av en förväntan på förhandling, nästan så att man vill prissätta sina saker lite högre än man förväntar att sälja för, just för prutmån då folk generellt verkar ovilliga att betala fullpris oavsett vad den siffran är.

Sen har jag också nu fyra annonser där köpare lämnat bud till mig som jag accepterat, men de köper ändå inte? DET fattar jag verkligen inte..

Jag vet inte.. Jag tycker hela funktionen med att man kan lämna andra bud utan att det är en regelrätt auktion som på tradera är bra men samtidigt så känns det liksom som att många använder det på ett konstigt, sniket sätt? I min värld så är vissa saker man ser helt enkelt prissatta för högt, antingen helt uppenbart eller så kanske de har legat så pass länge att de helt enkelt inte är värda det begärda priset.

Men när det är saker för 10-60 kr och folk prutar några kronor? bara betala? Tycker det känns himla märkligt att liksom pruta ner till typ 17 när nåt kostar 20 kr.. Jag fattar ju att vissa beror på Vinteds inbyggda "procentsats" man kan använda men liksom kom igen, det blir lite löjligt..

Det känns som att det också skapar lite av en förväntan på förhandling, nästan så att man vill prissätta sina saker lite högre än man förväntar att sälja för, just för prutmån då folk generellt verkar ovilliga att betala fullpris oavsett vad den siffran är.

Sen har jag också nu fyra annonser där köpare lämnat bud till mig som jag accepterat, men de köper ändå inte? DET fattar jag verkligen inte..
Ja det beror ju helt på vad det är man säljer. Vissa sake rkänner jag är inte värda de nästan 50kr i frakt det handlar om när saken kostar t.ex 70 kan jag få ned det lite närmare hundralappen kännns det på något sätt bättre. Superdumt på saker under 50kr dock. Det blir bara löjligt.

Ja jag kank resonera löjligt men för mig känns det bättre att handla den där billiga grejen för 100-lappen än för över.

Sen håller jga med vissa saker är ju sjukt löjligt dyra. Kikade på en pryl häromdagen och bara jaha.. om jag köper den begagnad från dig så ger jag exakt samma pris som nypris med vinteds pålägg + frakt, På hemsidan vart det fraktfritt :rofl:

Nog för att jag är för återvinning men jag har inte lust att betala nästan fullpris för saker som är använda.

Då hoppar jag in på ett litet besök igen 😁

Nu har jag gått igenom fotopryllådan och elektroniklådan och där var en del som fick säga hejdå (hur många gaaamla laddare behöver man liksom 😅). Allting är sorterat och snyggt undanlagt i ett överskåp som jag rensat på gamla fotoramar och lite andra smågrejer. Där ligger en låda med gamla foton som ska gås igenom någon gång i framtiden också, men den tar inte så mycket plats så det får vänta. Småinredningslådan fick en grovgenomgång och ska gås igenom ännu mer när jag orkar.

Så nu har jag hela 21 stycken Dröna liggande i garderoben! Tanken är att de ska fram igen för att fylla ut hyllorna så det ser lite hemtrevligare ut när hela lägenheten är genomgången och silverfiskarna utrotade, men tills vidare får de ligga där de ligger så de är ur vägen.

Äntligen börjar jag faktiskt se vilken skillnad hela vinterns, vårens och sommarens rensande har gjort:banana::banana:
IMG_0645.webp

Jag hittade min externa hårddisk som jag inte ens minns om jag har använt. Min förra gick sönder och jag köpte denna lite i panik, men jag använder ju i princip inte datorn alls förutom för att rita av saker ifrån så allt ligger på iCloud och telefonen så jag funderar på att sälja den externa. Kollade priserna på tradera och de ligger bra! Men jag velar ändå för det är så inpräntat i mig att man behöver backup på allting, men jag tänker att det är kanske enklast att skaffa ett extra moln i så fall för datorn kommer troligen inte att överleva särskilt länge till och vad jag lyckats googla mig till så går det inte att koppla telefonen direkt till den externa hårddisken så jag tvivlar på om jag kommer att ha nytta av den när datorn dör för jag kommer inte att köpa en ny dator

På lördag ska jag ta en röjare i stallet/sadelkammaren igen

Har kontaktat leverantören av min sadel i Frankirike och väntar på svar. Tror jag kan få mycket mer för den via dom då de återförsäljer sina egna sadlar ut till kunder mot avgift

Värt ett försök.

Både vemodigt och skönt att rensa ut i stallet. Håller fortfarande på och landa i att jag är hästlös

Eftersom jag gjorde just det häromdagen kan jag ju förklara varför jag gjorde så:
Jag sökte ett par skyddsskor på vinted och hittade flera par som var intressanta, jag hade innan jag började leta bestämt att jag fick spendera Max 200:- på skorna. På de par jag var intresserad av så kostade alla mer än 200:- så jag prutade på flera par så att de skulle kosta under 200:- inkl frakt.

Flera säljare godtog prisförslagen så av de valde jag sedan de skor som var snyggast. (Viktigast var märke och storlek).

En säljare (som jag inte köpte av) hörde av sig efter ett par dagar och frågade om jag fortfarande var intresserad. Jag skrev som det var, att jag köpt ett annat par skor och det svaret var hen nöjd med.

2 papperskassar med vetetrinärförband mm skänkta till grannen.
4 slickstenar sålda
4 pälsglans sålda
1 stor låda rensat på "verktyg/bra att ha" i sadelkammaren
4 annonser ut på vintern
1 papperskasse med grimmor, grimskaft benskydd till Ridskolan
2 täcken lagda för att kasta.

Lite tar det på det

Liknande trådar

• Israels och USAs krig mot Iran
  • compact living
  • Vintråden del II. Tråden för oss som gillar vin
  • Störiga saker vi stör oss på, del 45