Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 6

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 409
  • Visningar Visningar 37 796

Bukefalos 30 år!

Det går tyvärr inte för min idiotiska hjärna och ångest vägrar att göra ens en enda liten söm om det inte är ”rätt”. Det spelar ingen roll vad jag vill göra för om hjärnan (eller vad det nu är som bestämmer vad ångesten accepterar) inte vill så är det helt omöjligt för mig att genomföra 😞 Jag vet att jag låter fullkomligt kokobäng, men jag kan inte beskriva det på ett bättre sätt. Jag har tex två projekt liggande bredvid symaskinen där det bara är 1cm söm på ena och lite drygt 2*1cm på andra kvar och de har legat där i många veckor för jag kommer inte över ångesten för att göra dem klara 😞 Jag kan göra helt meningslösa grejer i timmar i flera dagar, men bara det som hjärnan och ångesten låter mig göra. Det kan vara saker som jag inte ens vill göra, men ångesten sätter stopp för allt annat som jag behöver och faktiskt vill göra
Ja den där jeckla hjärnan ställer till det för oss ibland (ofta) Hur svårt ska det vara liksom? :)

Min väninna är precis likadan. Ibland har jag varit där och fixat några sådana enkla saker som jag kan göra (hon är mycket händiare än mig över lag) men det ger henne också ångest för att hon inte gör det själv då.

Och ja det låter ibland "knäppt" men jag har full förståelse för att det blir liggande :)

Ja den där jeckla hjärnan ställer till det för oss ibland (ofta) Hur svårt ska det vara liksom? :)

Min väninna är precis likadan. Ibland har jag varit där och fixat några sådana enkla saker som jag kan göra (hon är mycket händiare än mig över lag) men det ger henne också ångest för att hon inte gör det själv då.

Och ja det låter ibland "knäppt" men jag har full förståelse för att det blir liggande :)
Eller hur! Jag står och stirrar på allting och jag vet precis vad och hur som behöver göras, men det bara GÅR INTE och så blir jag jättefrustrerad för att jag inte klarar det och sedan är ångestattacken ett faktum 😭 meningen var liksom att min lägenhet skulle vara helt klar i MAJ!

Någon som sålt vara via Hästnet på sistone?
Har lagt ut en sadelgjord där & har en köpare som frågade om det var ok med Hästnet-köp.
Hen säger att den behöver mig mejladress och att Hästnet själv räknar ut frakten. Dvs låter typ som det funkar på vinted.
Men har sökt runt på hästnet och hittar ingen info om hur det går till på hästnet. Vill inte bli scammad 🙃
Har aldrig tidigare gjort på det sättet när jag sålt på Hästnet, utan vanligtvis swishar köparen och sen skickar man bara

1,5 kasse stuvar och tygbitar bortsorterade för att slängas och resten av tygerna genomgångna, sorterade och fint ihopvikta för att läggas undan när jag får nästa energispurt. De lite större trikåstuvarna är sparade, men i princip allt annat smått är slängt för jag kommer inte att använda det och det känns inte lönt att försöka sälja bara för några kronor.

Jag kollade projekthyllan lite snabbt också och där var ju redan rejält rensat! Kommer ihåg nu att jag gjorde det i våras så det som ligger kvar bör vara aktuellt fortfarande så nu känns det inte lika akut att ta tag i.

Någon som sålt vara via Hästnet på sistone?
Har lagt ut en sadelgjord där & har en köpare som frågade om det var ok med Hästnet-köp.
Hen säger att den behöver mig mejladress och att Hästnet själv räknar ut frakten. Dvs låter typ som det funkar på vinted.
Men har sökt runt på hästnet och hittar ingen info om hur det går till på hästnet. Vill inte bli scammad 🙃
Har aldrig tidigare gjort på det sättet när jag sålt på Hästnet, utan vanligtvis swishar köparen och sen skickar man bara
Det är ett scam-försök.

Summerar månaden lite tidigt då jag planerar för en paus nån vecka nu. Behöver fokusera på att packa det som faktiskt ska flyttas med 😄
Totalt 23 annonser sålda på Vinted, en auktion på Tradera och en möbel på Marketplace. Så lite mindre än förra månaden, men ändå inte så att det känns som det stannat av helt. Är så nöjd med att flera saker som jag hade slängt annars nu får "leva" vidare hos någon annan 👍

Det är ett scam-försök.
Läste på mer om det och Hästnet har något dom kallar Köpekontrakt som verkar som det ska fungera som ett säkert sätt för köpare/säljare tydligen. Men just detta verkar ha varit ett scam försök ändå.
Jag var långsam med att svara pga inte hemma, när jag gick in konversationen senare på kvällen stod det att jag hade blockat personen trots att jag inte gjort det. Var väl tur att det inte blev något mer med det 🤷‍♀️

Är så besviken. Älskade sonen fick välja ett träns på vinted med hans favoritfärg. Tränset skulle vara nytt och såg jättefint ut på bild.
Tränset kommer hem och färgen sitter liksom inte fast. Tränset ser därför verkligen inte ut att vara nytt :( annonsbilderna var tagna ur snälla vinklar en bit ifrån. Nära, när man håller tränset i handen är det stor skillnad.

När jag läser omdömena så är merparten bra, men då och då finns det omdömen som hade önskat bättre transparens hos säljaren om skicket på hennes varor.

Läste på mer om det och Hästnet har något dom kallar Köpekontrakt som verkar som det ska fungera som ett säkert sätt för köpare/säljare tydligen. Men just detta verkar ha varit ett scam försök ändå.
Jag var långsam med att svara pga inte hemma, när jag gick in konversationen senare på kvällen stod det att jag hade blockat personen trots att jag inte gjort det. Var väl tur att det inte blev något mer med det 🤷‍♀️
Köpekontrakt är vad det låter som och har inget att göra med säker betalning och arrangera frakt digitalt etc. Det är flera som blivit kontaktade och anmält till Hästnet så det är Hästnet som blockat avsändaren, men Hästnet hänger inte alltid med i svängarna så man får vara på sin vakt.

Störigt att man inte får sälja parfym på Vinted om de inte är oöppnade. Tänkte att jag äntligen skulle bli av med lite jag inte använder nu när jag var igång.

Får väl gå tillbaka till Tradera men det har varit så bekvämt att slippa tänka på frakten.

Köpekontrakt är vad det låter som och har inget att göra med säker betalning och arrangera frakt digitalt etc. Det är flera som blivit kontaktade och anmält till Hästnet så det är Hästnet som blockat avsändaren, men Hästnet hänger inte alltid med i svängarna så man får vara på sin vakt.
Nä alltså jag fattar, blev ju misstänksam och kollade upp det? Samt av avvktade och blev inte scammad. Du behöver inte skriva till mig som att jag är korkad?
Köpekontrat vad fel skrivet av mig, dom har vad som kallar "Köpeavtal", där betalningen sker via swoshit. Signering ska ske med BankID tydligen.

https://info.hastnet.se/hastnet-landing-page-kopekontrakt/

Det går långsamt framåt. Idag slängde jag ett par skor och så har jag bestämt att jag inte gillar en jacka jag köpte för några månader sedan så den ska ut på vinted när jag orkar ta tag i det. Jag har fortfarande semesterläget på för jag har inte rensat ut allt jag skänkte och det minns jag ju inte nu vad som rök och vad som stannade 😅
Lite gamla lakan hamnade också i slänghögen i en sista rensning innan alla kvarvarande tyger blev lagda i vakuumpåsar i ena garderoben.

Jag har nu 12(!) tomma kallaxtyglådor som ligger ihopvikta i en garderob! Alla fack i extrarummet är tomma!:bump:

Det går långsamt framåt. Idag slängde jag ett par skor och så har jag bestämt att jag inte gillar en jacka jag köpte för några månader sedan så den ska ut på vinted när jag orkar ta tag i det. Jag har fortfarande semesterläget på för jag har inte rensat ut allt jag skänkte och det minns jag ju inte nu vad som rök och vad som stannade 😅
Lite gamla lakan hamnade också i slänghögen i en sista rensning innan alla kvarvarande tyger blev lagda i vakuumpåsar i ena garderoben.

Jag har nu 12(!) tomma kallaxtyglådor som ligger ihopvikta i en garderob! Alla fack i extrarummet är tomma!:bump:
Heja dig!

Är så besviken. Älskade sonen fick välja ett träns på vinted med hans favoritfärg. Tränset skulle vara nytt och såg jättefint ut på bild.
Tränset kommer hem och färgen sitter liksom inte fast. Tränset ser därför verkligen inte ut att vara nytt :( annonsbilderna var tagna ur snälla vinklar en bit ifrån. Nära, när man håller tränset i handen är det stor skillnad.

När jag läser omdömena så är merparten bra, men då och då finns det omdömen som hade önskat bättre transparens hos säljaren om skicket på hennes varor.
Jag får skicka tillbaka men även stå för frakten. Nackdelen är ju då att jag inte kan lägga omdöme. Tycker det är trist.

Jag får skicka tillbaka men även stå för frakten. Nackdelen är ju då att jag inte kan lägga omdöme. Tycker det är trist.
Jag håller med, dumt att en inte kan lämna omdöme för påbörjade men inte avslutade affärer.

Jag behövde nya skyddsskor och hittade ett par som annonserades som "Nya med prislapp", men när de kom var de var rejält mycket använda, så här såg innersulorna ut:
20260722_163052.webp

Så de skickade jag tillbaka.

Jag har inte hängt med i hela tråden, så jag vet inte om det diskuterats tidigare. Men för andra gången nu är det en person som köpt två böcker av mig på Vinted - men var för sig och inte som bundle. Dvs personen har ju fått betala dubbel frakt (och missat Bundle-rabatt).
Skulle ni påpekat det, eller gjort något? Eller bara gjort två separata paket och skickat som vanligt?

Liknande trådar

• Israels och USAs krig mot Iran
  • compact living
  • Vintråden del II. Tråden för oss som gillar vin
  • Störiga saker vi stör oss på, del 45

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat