Bukefalos 28 år!

Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ta semester från dem = absolut, det kan man kanske behöva !

Men inte att spendera dyra pengar på utlandssemester utan barn och sedan var pengarna "slut" :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ta semester från dem = absolut, det kan man kanske behöva !

Men inte att spendera dyra pengar på utlandssemester utan barn och sedan var pengarna "slut" :)

Jag tror att dom familjer med dom pengarna hade kunna "brännt" dom på saker här hemma oxå genom att bara åka bort 2-3 dagar någon helg ibland. Här ute i buschen såg jag en annons för att bo på herrgården, man fick lite champange på rummet när man kom, sen 3 rätters och 1 natt kosta 2.000kr/person. Sen ska du betala extra om d u vill bada i badtunna, få massage osv osv.

Tror faktiskt ganska många har dom där "lyxresepengarna" utan att veta om det ;)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Absolut.

Men poängen är att barnen också måste få vara delaktiga och uppleva saker, jag känner att egentid med min sambo behöver inte alls vara så avancerat.

Fräscht hotell och lyxig middag, för här är ju tiden med min sambo viktigast.

Att uppleva ett annat land/kultur är så mycket mer och då vill jag ha med mig barnet/barnen!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ta semester från dem = absolut, det kan man kanske behöva !

Men inte att spendera dyra pengar på utlandssemester utan barn och sedan var pengarna "slut" :)

Nej men så uppfattar jag inte att de gör det.
Längre utlandssemestrar tar de själva 2 ggr/år, billigare kortare i sverige hela familjen.

Jag ser det som ett smart sätt att vårda relationen och ransonera med pengarna på ett sätt som i slutänden gynnar hela familjen?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och jag anser att man kan göra tvärtom och ändå vårda relationen :)

Dvs utlandssemestrar = hela familjen

Kortare i sverige = relationsvård

Men det är min åsikt :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

*kl*

Det verkar ju som att det är "ok" att gå till tandläkaren/läkaren under arbetstid (alltså kompa) och ha kvar barnen på dagis. Men att åka till veterinären/ha ut veterinären till hästen? Ofta blir ju veterinärbesöken under dagtid, jag brukar åka ifrån jobbet, det tar 10 min till stallet sen tar det väl en timme där, dvs jag är borta ca två timmar (måste ju duscha också) - skall jag då hämta dottern på dagis för att lämna henne sedan? Jag är ju inte på jobbet så det bör jag ju göra, men det blir ju lite hattigt. Alternativet är ju att ta ledigt hela dagen, men det går ju inte alltid. Hur gör ni andra?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och jag anser att man kan göra tvärtom och ändå vårda relationen :)

Dvs utlandssemestrar = hela familjen

Kortare i sverige = relationsvård

Men det är min åsikt :)


Jag säger inte att det finns något rätt eller fel och oavsett vad jag har för personlig åsikt kan jag inte hävda att det som är rätt för mig är rätt för andra.
Jag är medveten om att det handlar om många aspekter och förutsättningar.

Det handlar om hur man är som person, hur ens partner är, hur man fungerar tillsammans, hur man löser vardagen, hur många barn man har, hur barnen är som individer och vad man har för ekonomi + säkert många fler infallsvinklar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

När det gäller delade turer där du är ledig mellan 12 til 16 tycker jag definitivt att du ska hämta barnen. Där är det ju hela 4 h emellan!
Däremot har jag full förståelse för att du inte hämtar när det endast är 2 h emellan.

Mitt råd till dig är att sätta dig ner med personalen och gå igenom ditt schema. Har de sagt att du ska lämna 10.45 när du börjar kl. 13 så är det ju inget snack om att du kan göra vad du vill på den tiden.
Berätta också om att du går mellan dina brukare etc. så att de inte behöver undar över vad du gör på stan.

Däremot tror jag inte att jag hade valt att lämna tidigt de dagarna om du nu har vissa arbetspass som sträcker sig från tidig morgon till sen kväll med tid emellan. Just för att få mer tid med barnet.
Är det däremot så att du hämtar när du har 4 h ledig tid emellan kan jag hellre förstå att du lämnar tidigare de dagar du börjar 13.

Våra barn går halvtid på förskola (jag är hem mån, sambon fre, mina föräldrar hämtar tidigt ons, och tors. går vi lite omlott). De är inte där annan tid än då vi jobbar men jag har inga problem med att åka och snabbhandla på lunchen.
Jag har faktiskt varit in på Ica en kort sväng då jag av ngn anledning fått sluta en halvtimme tidigare (hämtat barnet normal tid) men det har jag meddelat personalen att jag kan göra och det har varit o.k. eftersom de ändå går så kort tid på förskolan och behöver viss tid på förskolan för att vara med i gruppen etc.

Läkarbesök, tandläkare, gyn och dyl. kör jag på arbetstid eller på min lediga dag. Frisörbesök existerar inte. Hjälpa anhörig på sjukhus skulle jag inte heller lämna på förskolan för men vid en akut sjukdom (hände oss i vintras då min sambo fick svår blodförgiftning) så sprang jag in till förskolan och bad om att förlänga tiden den dagen så att några släktingar kunde hämta barnen och det gick utan problem.:bow: för vår förskola!:love:

Blir dina arbetspass inställda är det självklart att du ska hämta barnen direkt.

Hur många timmar på vecka går barnen på förskola? Går de i det närmaste full tid så skulle jag som förälder vara väldigt intresserad av att ha dem hemma ännu mer vid delade turer etc. Går de bara halvtid så finns det en annan faktor i att de faktiskt behöver spendera viss tid på förskola för gruppgemenskap etc.

Men utifrån vad du skriver så tycker jag nog ändå att din förskola verkar ha varit väldigt liberal. Erbjuder de dig att lämna tidigare och dessutom går med på att barnen får vara kvar trots att du har 4 h ledigt mitt på dagen så har jag full förståelse för att de blir irriterade om du inte kommer och hämtar direkt om dina arbetspass blivit inställda. Speciellt om barnen går full tid eller nästan full tid.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Absolut.

Men poängen är att barnen också måste få vara delaktiga och uppleva saker, jag känner att egentid med min sambo behöver inte alls vara så avancerat.

Fräscht hotell och lyxig middag, för här är ju tiden med min sambo viktigast.

Att uppleva ett annat land/kultur är så mycket mer och då vill jag ha med mig barnet/barnen!

Där resonerar jag tvärtom. Barnen ( i vårt fall nyss fyllda 4) har liten eller ingen behållning över en weekendresa till Prag med en massa promenerande, kolla muséer, öldrickning på café etc. Det har däremot jag och min sambo.
En kortare resa till en djurpark eller till något sol och badställe (hemma el. utomlands) har de däremot stor behållning utav.
När barnen blivit äldre är det en annan sak.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

*kl*

Det verkar ju som att det är "ok" att gå till tandläkaren/läkaren under arbetstid (alltså kompa) och ha kvar barnen på dagis. Men att åka till veterinären/ha ut veterinären till hästen? Ofta blir ju veterinärbesöken under dagtid, jag brukar åka ifrån jobbet, det tar 10 min till stallet sen tar det väl en timme där, dvs jag är borta ca två timmar (måste ju duscha också) - skall jag då hämta dottern på dagis för att lämna henne sedan? Jag är ju inte på jobbet så det bör jag ju göra, men det blir ju lite hattigt. Alternativet är ju att ta ledigt hela dagen, men det går ju inte alltid. Hur gör ni andra?

Man kan ju faktiskt höra med personalen om det är o.k. Själv har jag faktiskt (handen på hjärtat) kompat för hovslagaren utan att hämta barnen men de går så kort tid ändå på förskolan att de behöver vara där ett visst antal timmar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ah vi pratar om olika "resor".

En Weekend räknar jag till "hotell och vuxengöra/relationsvård", kanske var jag otydlig, ber om ursäkt för det :)

Men att ständigt åka på längre utlandssemestrar utan barn skulle jag inte göra .
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej jag säger väl egentligen inte heller vad som är rätt eller fel i sammanhanget, jag säger min åsikt ang detta och andra kanske tycker att jag tänker helt kokkilokki :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

När det gäller delade turer där du är ledig mellan 12 til 16 tycker jag definitivt att du ska hämta barnen. Där är det ju hela 4 h emellan!

.

Men blir inte det väldigt "hattigt" för barn?

Känns som "lämna/hämta x 2" är mer av ondo än av godo, ostrukturerat?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Inte när det gäller 4 h ledig tid man har mitt på dagen, d.v.s. en halv arbetsdag och mer än ett 15h barn går på förskolan en dag om barnet går varje dag (3h per dag).

Hade dock inte hämtat om det bara rörde sig om 2 h.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och jag anser att man kan göra tvärtom och ändå vårda relationen :)

Dvs utlandssemestrar = hela familjen

Kortare i sverige = relationsvård

Men det är min åsikt :)

Precis så känner jag oxå, och jag har svårt att förstå argumentet att man har flera barn, det är ju ett val man gör att få barn, att man inte kan få barn är något man inte har valt själv. Men om man nu har valt att ha tre barn, ja då får man ta ansvaret att ha tre barn.

Våran äldsta var 8 mån första gången hon var med utomlands, nej hon har inga direkta minnen av det själv, men vi tittar ofta på kort och pratar om våra semestrar. När hon var 1,5 år var vi iväg igen och den resan kommer hon ihåg, visseligen med stöd av bilder men hon kan återberätta saker som hon inte har på bild. Så att säga att barnen inte har något utbyte av att resa, det är nog mest att döva sitt eget samvete.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

delvis Kl
Jag skulle kunna tänka mig att åka på kortare semester med min sambo utan barn, men jag vill åka på semester med barn också.

När jag var liten åkte vi alltid på semester hela familjen. Det kunde vara till Gbg eller Stockholm, eller nåt sommarland nånstans.
Ett par ggr åkte vi utomlands.

Min bästa kompis åkte utanför sundsvall första gången när hon var 11-12 år.
Hon fick följa med sin pappa i lastbilen till Norrköping.
Åh, vad fantastiskt det var i norrköping! De hade en fontän där t.o.m. :rofl:
Låter ganska komiskt, men egentligen är det bara sorgligt.
Hennes föräldrar åkte ofta på utlandssemestrar och köpte dyra prylar och sånt, men barnen fick alltid stanna hemma. Aldrig uppleva nånting.
Så vill inte jag att mina barn ska ha det.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag är mer på din linje där.

Men kanske beror det på att mina barn är så små ännu, jag blir inte trött på dom. Jag skulle få grymmaste samvetskvalen över att de inte är med. "åhh, tänk vad Elis hade tyckt det här var kul..." t.ex. Inte skulle jag kunna njuta av att vara ensam med min sambo i flera veckor och veta att barnen just då är prio två.

Dessutom kan jag inte heller tänka mig någon som skulle kunna ta våra barn en sådan lång period som vid en utlandssemester.

Våran vuxentid tillsammans är att äta ute någon gång ibland, kanske gå på bio. Eller ta en kryssning över något dygn för att kunna sova en hel natt ihop och äta en hel middag ostört.

Men det har väl att göra med hur man är som person. Jag har inte så stora krav på att jag måste vara hemifrån och ha massa lyx, för att känna att det är egentid eller relationsvård.

Vi vårdar vår relation här hemma, till vardags. Hela semestern har jag gått upp med barnen vid sju-tiden, för min sambo är alltid extremt morgontrött. Inget krav eller ens ett önskemål från hans sida, men ett erbjudande och en relationsvård från mig. Jag är något piggare på morgonen. Sambon min har skjutit till pengar, och haft barnen, någon gång så jag har kunnat shoppa lite extra. Inget krav från mig men ett erbjudande från honom då det är min avkoppling, att få en heldag med mina vänner, och lite relationsvård från hans sida. Att han tar barnen så jag kan ge mig ut och springa är också relationsvård, likväl som att jag har barnen när han vill mecka traktor.

Vi behöver inte mer. Absolut inga utlandssemestrar för dyra pengar på tu man hand.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

delvis Kl
Aldrig uppleva nånting.
Så vill inte jag att mina barn ska ha det.

Mina barn kommer förmodligen aldrig kunna uppleva några längre semestervistelser heller. Men det är för att deras föräldrar inte har det intresset.

Kommer det bli synd om dom också?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

När det gäller delade turer där du är ledig mellan 12 til 16 tycker jag definitivt att du ska hämta barnen. Där är det ju hela 4 h emellan!
Däremot har jag full förståelse för att du inte hämtar när det endast är 2 h emellan.


Och lämna tillbaka dom igen? Jag tycker dagen blir alldeles för hattig. Barnen är två och tre år, och både tycker redan nu att lämningarna är jobbiga då de aldrig får någon rutin i när de ska dit. Ibland på morgonen, ibland vid lunch. Vad blir det med dagistiden när jag lämnat dom igen? Lämna 7.15, hämta 12.30. Lämna 15.30 och hämta 16.30. Jag tycker det resonemnaget knappast är till för barnens skulle :grin:

Blir dina arbetspass inställda är det självklart att du ska hämta barnen direkt.

Anledningen till att jag inte åkte och hämtade dom direkt är att arbetspasset börjar 13, och barnen har middagsvila mellan 12.30 -> fram tills de vaknar. Fem över ett när jag då fick reda på att jag inte skulle jobba var liksom mitt i deras sovpass. Jag skulle ha ryckt upp dom ur vilan vilket kändes dumt. Men jag skulle såklart ha ringt dagis direkt.

Däremot tror jag inte att jag hade valt att lämna tidigt de dagarna om du nu har vissa arbetspass som sträcker sig från tidig morgon till sen kväll med tid emellan. Just för att få mer tid med barnet.
Är det däremot så att du hämtar när du har 4 h ledig tid emellan kan jag hellre förstå att du lämnar tidigare de dagar du börjar 13.


Där hängde jag inte riktigt med. Jag måste lämna tidigt när jag börjar tidigt, och nästan alla mina arbetspass börjar jag 8.00. Mina arbetspass är 7.30/8.00-12.00 och 16-00-20.00, delade turer nästan alltid. I enstaka fall jobbar jag bara kväll och då får min sambo flexa för att barnen ska slippa ännu en dag med dagis. Oftast ligger min ledsagning på mina lediga dagar, 13.00-16.00. Och det är då dagis själva önskar att jag lämnar runt elva, kvart i elva är lagt för att de ska hinna leka ute en stund innan lunchen.

Tiderna är ju satta för att barnen ska fungera som bäst med den verksamheten de just då håller på med. Och det är jag glad för.

Hur många timmar på vecka går barnen på förskola? Går de i det närmaste full tid så skulle jag som förälder vara väldigt intresserad av att ha dem hemma ännu mer vid delade turer etc.

Det är svårt att räkna ut antal timmar per vecka, 15-30 beroende på hur jag jobbar, det är ju mina arbetstider som styr. Men det är ju inte mina intressen som går först, det har ju att göra med hur de fungerar där, och om de egentligen får ut något av att tillbringa tid med mig de få timmarna när de kommer hämtas (som de inte vill) lämnas (som de inte vill) och hämtas igen (som de inte vill) inom loppet av fyra timmar.

Går de bara halvtid så finns det en annan faktor i att de faktiskt behöver spendera viss tid på förskola för gruppgemenskap etc.

Vi hade en överjävlig höst förra året. Inskolningen gav vi tre veckor i augusti, när jag och min sambo var med båda två i två veckor, jag tog den sista veckan själv. Och det gick hur bra som helst att skola in dom, coh sedan lämna dom när jag började jobba.

Jag jobbade halvtid, inte delade turer då utan halvdagar. Endera 7.30-12 ELLER 16-20. Barnen var enbart där 7.15-12.30 två dagar i veckan. När jag hade ledsagning tog mormor/morfar / farmor/farfar barnen för att de skulle slippa ha långa dagar när de var så små. Sedan fick jag reda på att jag hade mängder av semester att ta ut, som var tvunget att göras innan jul. Vilket resulterade i att under november grät min son tills hans kräktes så fort han kom till dagis. Att bara vara där någon dag i veckan gjorde honom helt utanför all sorts gemenskap.

Jag fick ta ledigt från jobbet för att kunna SKOLA IN DOM IGEN! Till råga på allt så meddelade mitt jobb att lönekontoret hade räknat fel på min semester, så mitt i allt det där fick jag JOBBA IGEN FEM DAGAR, när jag egentligen hade behöv vara ännu mer ledig för att få dagis att fungera igen. Dagis har fungerat halvdant under hela vintern, sorgesamma lämningar men inga kräkningar i alla fall. Men först i vår, när vi kämpat med ny inskolning till och från hela vintern, när jag gick upp i procent, började det fungera igen. För då kom det fram några små rutiner igennär barnen fick vara där mer.

Jag tar så jävla illa vid mig när folk tror att jag lämnar dom på dagis för MIN skull. Det är fan inte så :cry:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag skulle få grymmaste samvetskvalen över att de inte är med. "åhh, tänk vad Elis hade tyckt det här var kul..." t.ex.

Men skulle du göra samam upplevelser på en barnlös utlandsresa som en ni skulle ha ungarna med er?

Skulle Elias tycka de var kul att att ligga 2 timmar i ett lerbad, följt av massage, inpackning, få fixade naglar och sen en ost och vinprovning (bara några exempel, lerbadet hade nog vart askul, i nårgra minuter...)
Eller skulle han tycka det var kul att rida upp i bergen?


Jag skulle gärna göra en utlandsresa utan barn, och jag skulle bara göra "barn-ovänliga saker"
Tänk att bara kunna sitta på stranden och "prata" till kl. 6 på morgonen utan att känan "shit, jag måste sova nu för om 4 timmar vaknar dom..."
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 459
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 027
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp