Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan ju bara svara för hur jag tänker kring att resa med barn eller inte.

Jag har redan gjort en hel del resor utan barn med "barnovänliga saker", nu vill jag resa med barn och även låta Ella ta del av olika länder/kulturer/upplevelser.

Däremot räknar jag kortare weekends till relationsvård ..

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men skulle du göra samam upplevelser på en barnlös utlandsresa som en ni skulle ha ungarna med er?

Skulle Elias tycka de var kul att att ligga 2 timmar i ett lerbad, följt av massage, inpackning, få fixade naglar och sen en ost och vinprovning (bara några exempel, lerbadet hade nog vart askul, i nårgra minuter...)
Eller skulle han tycka det var kul att rida upp i bergen?

Jag skulle gärna göra en utlandsresa utan barn, och jag skulle bara göra "barn-ovänliga saker"
Tänk att bara kunna sitta på stranden och "prata" till kl. 6 på morgonen utan att känan "shit, jag måste sova nu för om 4 timmar vaknar dom..."

Självklart skulle han inte uppskatta det (förutom lerbadet då, som du sa). Men jag själv skulle inte vilja åka på en sådan resa där barnen inte kunde vara med. Inga längre stunder i alla fall. Jag klarar ett-två dygn, max. Och det är de resorna vi själva har gjort. Eller, resan. Vi har kryssat en gång sedan Elis kom. Aldrig sedan Alvin kom.

Låt oss säg att "min" resa nu skulle kosta 8 000:-. Jag skulle aldrig ens vilja lägga dom pengarna på mig själv, utan att då kunna tänka på hur kul vi hela familjen skulle kunna ha för de pengarna. Eller att jag kunde göra något för en tiondel av de priset och sedan ha pengar över att åka till lådbilslandet fem gånger extra för, just för att lådbilslandet var sommarens i särklass roligaste dag. Elis drömmer fortfarande om minitraktorn med släp.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ehh, ja?

Eller en dag på Kolmården, tre dagar på Lådbilslandet och varsin ny cykel.

Som jag hellre skulle lägga pengarna på än hotell och mat.

Jag förstod inte riktigt poängen.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Mina barn kommer förmodligen aldrig kunna uppleva några längre semestervistelser heller. Men det är för att deras föräldrar inte har det intresset.

Kommer det bli synd om dom också?

Nej, det beror väl på.
Man kan ju hitta på andra saker efter sitt eget intresse.
Huvudsaken man hittar på aktiviteter tillsammans med sina barn.

Det jag menar är att det finns en del familjer där föräldrarna hittar på mycket aktiviteter tillsammans, men inte tillsammans med sina barn.

Det finns ju många saker som blir stora upplevelser för ett barn, det behöver ju inte vara dyra semestrar.
Men man kan ju anstränga sig lite och inte bara traska på i den grå vardagen.:)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej, det beror väl på.
Man kan ju hitta på andra saker efter sitt eget intresse.
Huvudsaken man hittar på aktiviteter tillsammans med sina barn.

Det jag menar är att det finns en del familjer där föräldrarna hittar på mycket aktiviteter tillsammans, men inte tillsammans med sina barn.

Det finns ju många saker som blir stora upplevelser för ett barn, det behöver ju inte vara dyra semestrar.
Men man kan ju anstränga sig lite och inte bara traska på i den grå vardagen.:)


Så är det, men det är inte helt av ointresse vilken kvalitetstid man har tillsammans/ger sina barn de övriga 48 veckorna, de fyra undantagna då man har exklusiv vuxentid.

Därför, när människor berättar om deras familjs vanor så kan jag förvisso undra/fråga men lägger sällan/aldrig värdering i det.
Känner man inte till helheten eller familjens/individernas behov är det svårt att ha en åsikt.
Huvudsaken för mig är att alla mår bra och är glada, receptet på lycka varierar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast barnen är ju svårt att avgöra om de verkligen får alla möjligheter som familjen ändå har möjlighet att ge dem. Att föräldrarna är glada och nöjda innebär ju inte att barn är det, även om det är en bit på väg.

Jag ifråga sätter våra bekanta att de åker iväg utan barnen, jag har fortfarande inte fått något argument till varför det är bättre för alla att barnen är hemma och går långa dagar på dagis och hattas mellan morföräldrar/farförädrar medans föräldrarna ligger på en strand och läser böcker och äter på resturang...
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Håller helt med ang semster med familjen.

Vi var iväg till Kreta nu 8 dagar, sambon, jag och Tuva. Hon blir 1 år nu i augusti och kommer förmodligen inte komma ihåg något av resan tyvärr. MEN vad hon hade roligt när vi väl var där.

Min mamma sa flera gånger att vi skulle lämna Tuva hemma istället och åka ensamma, men nej det fanns inte på kartan. Hon är 1/3 av familjen och reser utomlands gör vi alla tillsammans.
Sen hade det varit skönt att bara få ett par dagar med total vila utan att behöva ha koll och bara kunna ligga och pressa och bada tillsammans i dom höga vågorna när vi ville osv. Men den tiden kommer den också.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

KL igen: INGEN som hade svar på min fråga på sida 3 :(?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag vet inte, men ring till kommunen och hör med dem? De vet nog bättre vad som gäller, iaf hos just dig. :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ehh, ja?

Eller en dag på Kolmården, tre dagar på Lådbilslandet och varsin ny cykel.

Som jag hellre skulle lägga pengarna på än hotell och mat.

Jag förstod inte riktigt poängen.

Att det inte alls behöver vara snordyrt att åka på en skämma-bort-sig-själv-resa om man tänker efter vad allt här hemma igentligen kostar.

Lådbilslandet har jag aldrig hört talas om, låter som något för oss när Rasmus blir lite äldre :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Sen hade det varit skönt att bara få ett par dagar med total vila utan att behöva ha koll och bara kunna ligga och pressa och bada tillsammans i dom höga vågorna när vi ville osv. Men den tiden kommer den också.

Därför åker vi ner med mina föräldrar om en månad :angel: De åker ner en vecka före oss och kan slappa, sen när vi kommer ner så kan de ta Rasmus någon dag så vi kan bara lata oss och kanske gå ut och äta och komma hem sent.

Sen beror de väl på vad man har för föräldrar, mina kidnappar nästan Rasmus när de väl träffar honom och de gör verkligen allt tillsammans. Förra året när mina föräldrar var ner berätta pappa att han flera ggr höll på att gå och fråga om han fick leka med alla barn på stranden vars föräldrar bara solade och sa åt barnen att ligga still. Han var berädd att köpa en såndär frigolitbräda med snöre, typ pulka, som dom kunde sitta på så skulle han springa i strandkanten. För det är askul, och de gjorde han även med mig 15 år när vi var utomlands första gången :rofl:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Hur är det om man har t ex en tandläkartid under sin egen arbetstid (och alltså kompar eller tar ledigt e d) - borde man hämta barnet och placera hos någon barnvakt och sedan åka tillbaka till dagis igen när man är klar hos tandläkaren o går tilbaka till jobbet? Verkar ju sinnes i så fall!

Kan ju svara hur vi hade tänkt hos oss. Nej, om det rör sig om att man går till tandläkaren eller läkaren på dagtid, dvs under normal arbetstid, skulle vi inte säga något om det.

En fråga till: Jag är ridlärare och jobbar mest kvällstid. Sambon jobbar dag. Får barnet gå skapligt vettiga tider på dagis ändå när det blir dax, eller ska jag lämna honom säg kl 14 och sambon hämtar 16? Det blir ju inget sammanhållet med lek, lunch etc alls, men strikt sett kan det komma at handla om de tiderna som vi båda verkligen jobbar. Vore ju kul och nyttigt för honom att, när han blir äldre (planerar dagisstart någon månad innan han fyller två), få vara med i barngruppen mer än 2-3 h 3ggr i veckan. Känns ju oxå märkligt att betala full taxa för så få timmar.

Det brukar vara så att man säger att barn med föräldrar som jobbar väldigt lite, har "ovanliga" arbetstider, eller som ni överlappar mycket, får komma sammanlagt 15 timmar/vecka ändå. Även om man bara har strikt omsorgsbehov av, säg, 6 timmar. Sedan kan det ju vara annorlunda i din kommun, så du får ringa och höra hur de brukar göra där.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Tackar för svar! självklart ska jag kolla upp exakt vad som gäller när det börjar bli dax, men det är ändå intressant att ha fått "ett hum" så att säga.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Att det inte alls behöver vara snordyrt att åka på en skämma-bort-sig-själv-resa om man tänker efter vad allt här hemma igentligen kostar.

Lådbilslandet har jag aldrig hört talas om, låter som något för oss när Rasmus blir lite äldre :)

Nästa år kan ni säkert åka dit. Alvin var i minsta laget (2 år), men det fanns ett område med enbart traktorer med hövagnar, inget gas/broms utan bara svänga + undvika krocka med andra på en platt grusplan. Och så kunde han hoppa hoppborg, klättra i äventyrslandet, och åka karusell hur mycket han ville, så han var glader ändå. Eler däremot skulle åka ALLT, och han fick överta några åk från Alvin (fem åk ingår i entrén, så kan man köpa till åk för en tjuga). De andra banorna är på bana, och det klarade inte Alvin.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

En fråga till: Jag är ridlärare och jobbar mest kvällstid. Sambon jobbar dag. Får barnet gå skapligt vettiga tider på dagis ändå när det blir dax, eller ska jag lämna honom säg kl 14 och sambon hämtar 16? Det blir ju inget sammanhållet med lek, lunch etc alls, men strikt sett kan det komma at handla om de tiderna som vi båda verkligen jobbar. Vore ju kul och nyttigt för honom att, när han blir äldre (planerar dagisstart någon månad innan han fyller två), få vara med i barngruppen mer än 2-3 h 3ggr i veckan. Känns ju oxå märkligt att betala full taxa för så få timmar.


Jag kan svara hur det är hos oss, men det är säkert olika mellan kommuner eller t.o.m mellan dagis i samma kommun...
Nåja, hos oss så lämnar vi in en lapp till dagis (som vi fått av dagis men det är kommunen som skrivit den) där vi meddelar vilka dagar och vilka tider som barnet ska vara på dagis.
Det är för att rektor ska kunna planera sin personal.
Vi betalar fullt pris, dagis är öppet mellan 06.30 - 18.30. Vi bestämmer alltså om vårat barn ska gå "hela" tiden alla dagar eller ej.
Om vi ska ändra tiden någon enstaka dag utöver den tid vi angett så är det bara att meddela det senast dagen innan så löser dagis det.
Svårare än så är det inte hos oss ;).
På mitt "superdagis" så kan jag ringa samma em OM jag skulle bli sen och tala om det och det är inga problem! (Har gjort det en gång när ett möte drog ut på tiden... och inom en halvtimme hit eller dit räknas inte som sen ens!)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 304
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 902
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp