Anna Hassö: ”Resultatet är hästar som inte mår bra”

Trenden måste vända. Hästar tillåts gå ensamma och stå i stall stora delar av dygnet. Ofta står de på foderstater som är långt över vad en häst kan göra av med rent fysiskt. Resultatet är hästar som inte mår bra, trots att det heter att de behandlas som kungar, får all omvårdnad man kan tänka sig och alla tillskott de anses behöva.
 
Tyvärr. Just den hästen kan inte gå ute/ha sällskap/

Kul att ni raljera kring detta. Jag har haft tre hästar i mitt liv och alla har gått ute mycket och tillsammans med andra hästar eftersom det är min fasta övertygelse om att det är det bästa. Har dock fått välja egen hage till nuvarande häst under de senaste åren, rättare sagt sedan strax innan hon fick sin PPID-diagnos. Förmodligen var det hormonerna som började spöka så hon blev väldigt aggressiv mot sin hagkompis som hon tidigare funkat bra med. Inte kul med en häst som får tokspel och helt plötsligt ursinnigt börjar jaga sin "kompis" med resultat att hon själv höll på att slå ihjäl sig på kuppen.
Kan tillägga att denna häst aldrig varit flockbunden men det har funkat att ha henne med sällskap om ytorna är tillräckligt stora så att hon får ordentligt med eget space....tills sjukdomen dök upp. Därav min kommentar om att det är tur att man kan anpassa tillvaron för varje enskild häst så att de kan få må bra på sina egna villkor.
 
Ja hon har ju rätt, ta detta med kolik som hon nämner, finns ju många som rider på toppen som blivit av med hästar( eller buköppnats) pga av detta som stått inne nära fulltid och det är häst efter häst och de fattar inget?

Dessutom i media, både här på bukefalos och annat så blir de hyllade som varmhjärtade när de betalar en dyr buköppning. Ingen tänker på att hästarna faktiskt kan gå ute och beta. Vidrigt.
Tänk att aldrig få gå ute dessa ljumma sommarnätter.
 
Kul att ni raljera kring detta. Jag har haft tre hästar i mitt liv och alla har gått ute mycket och tillsammans med andra hästar eftersom det är min fasta övertygelse om att det är det bästa. Har dock fått välja egen hage till nuvarande häst under de senaste åren, rättare sagt sedan strax innan hon fick sin PPID-diagnos. Förmodligen var det hormonerna som började spöka så hon blev väldigt aggressiv mot sin hagkompis som hon tidigare funkat bra med. Inte kul med en häst som får tokspel och helt plötsligt ursinnigt börjar jaga sin "kompis" med resultat att hon själv höll på att slå ihjäl sig på kuppen.
Kan tillägga att denna häst aldrig varit flockbunden men det har funkat att ha henne med sällskap om ytorna är tillräckligt stora så att hon får ordentligt med eget space....tills sjukdomen dök upp. Därav min kommentar om att det är tur att man kan anpassa tillvaron för varje enskild häst så att de kan få må bra på sina egna villkor.
Men alltså det hjälper inte. Ditt första inlägg var på temat bra tänk, men inte min häst. Vilket är så de som försvarar sin ensamhäst reagerar. Har man häst i sjukhage behöver man inte reagera så. Man skulle inte behöva betyga att tyvärr var just ens egna häst undantaget.
 
Älskar att en så framstående ryttare benämner detta så det kanske blir någon skillnad snart :heart

Märker att trenden vänt lite i vad folk vill ha då många i mitt område söker just lösdrift. Tyvärr finns det inte så många och man får stalla in ändå.
 
Men alltså det hjälper inte. Ditt första inlägg var på temat bra tänk, men inte min häst. Vilket är så de som försvarar sin ensamhäst reagerar. Har man häst i sjukhage behöver man inte reagera så. Man skulle inte behöva betyga att tyvärr var just ens egna häst undantaget.

Och varför skulle man inte få visa fram undantagen utan att det upplevs som ursäkter? Debatten blir väldigt ensidig när bara ett enda sätt får vara det rätta. Världen är inte så svart/vit.
 
Och varför skulle man inte få visa fram undantagen utan att det upplevs som ursäkter? Debatten blir väldigt ensidig när bara ett enda sätt får vara det rätta. Världen är inte så svart/vit.
Varför inte bara hålla med Hassö om att hon i stort har rätt? Att ”lyfta fram” undantagen kan svårligen tolkas som annat än att man inte håller med henne. Jag är rätt säker på att väldigt många hästar står ensamma och/eller har för lite utevistelse. Och samtliga ägare har säkert argument för varför just deras häst är undantaget.
 
Det måste ändå vara skillnad på sjuk häst/ sjukhage än alla andras hästar som är friska men som ändå måste stå inne och om de är ute, så är de ensamma.

Visst är det skillnad.
Min häst går dock inte i sjukhage. Hon har en ganska stor, kuperad hage men den är hyfsat gräsfri till skillnad mot hagen jämte där dom andra hästarna går.
 
Varför inte bara hålla med Hassö om att hon i stort har rätt? Att ”lyfta fram” undantagen kan svårligen tolkas som annat än att man inte håller med henne. Jag är rätt säker på att väldigt många hästar står ensamma och/eller har för lite utevistelse. Och samtliga ägare har säkert argument för varför just deras häst är undantaget.

Jag skrev ju det i mitt första inlägg att det är ett bra tänk.
 
Har sedan innan mina började gå på lösdrift fundera på när behovet kommer av att ha hästen instängd massa timmar? Den arla största delen av hästarna födda i landet är ju uppväxta med att vara ute, kommer behovet vid inridning, viss ålder, när hästen börjar motioneras en viss tid eller när börjar behovet av att vara instängd?
 
Har sedan innan mina började gå på lösdrift fundera på när behovet kommer av att ha hästen instängd massa timmar? Den arla största delen av hästarna födda i landet är ju uppväxta med att vara ute, kommer behovet vid inridning, viss ålder, när hästen börjar motioneras en viss tid eller när börjar behovet av att vara instängd?
Bästa argumenten när det gäller det där:

  • Min häst VILL komma in för den står vid grinden och väntar när jag kommer.
  • Boxen är hästens hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 691
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp