Anna Hassö: ”Resultatet är hästar som inte mår bra”

Trenden måste vända. Hästar tillåts gå ensamma och stå i stall stora delar av dygnet. Ofta står de på foderstater som är långt över vad en häst kan göra av med rent fysiskt. Resultatet är hästar som inte mår bra, trots att det heter att de behandlas som kungar, får all omvårdnad man kan tänka sig och alla tillskott de anses behöva.
 
Funderar lite... Om man har en för hästen anpassad hage, exempelvis utan gräs om den har fång, lerfria hagar om hästen har känsliga fötter, en fungerande flock plus en bra ligghall som skyddar även mot insekter och så vidare - finns det då hästar som faktiskt ändå mår bättre av att stå på box? Jag har aldrig träffat någon sådan men blir nyfiken!
 
Funderar lite... Om man har en för hästen anpassad hage, exempelvis utan gräs om den har fång, lerfria hagar om hästen har känsliga fötter, en fungerande flock plus en bra ligghall som skyddar även mot insekter och så vidare - finns det då hästar som faktiskt ändå mår bättre av att stå på box? Jag har aldrig träffat någon sådan men blir nyfiken!


Det har inte jag heller. ;)
 
Undvika skador genom att hålla hästar instängda i liten box? Behövs ju bara baskunskap om muskler, leder och senor för att se att det är bästa sättet att få skador, visst innan akuta skador utan det är skador som kommer smygandes under lång tid. Sedan har vi kolik och rullafast.

Känner till betydligt fler som behövt avlivas pga att vara för mycket på box än att vara i hage. Under 30 år så känner jag till 5 hästar som behövt avlivas pga hage (1 avsprkad käke, 2 avsparkat ben där 1 var i en hage som inte var större än en halv ridbana, 1 brytet ben där orsak är okänd (hästen gick själv) och 1 som försökte hoppa över hagen men spetsade sig själv på en stolpe), betydligt fler som jag känner till som behövt avlivas pga fastnat i boxen (4 hästar) och hur många som tagits bort pga kolik har jag tappat räkningen på.
Alla skador som kommer ifrån av att stå inne många timmar om dygnet år efter år är ju svårare att avgöra.

Så skulle jag köpa mig en dyr häst så skulle jag inte våga ha den inne, med eller utan andra hästar i hagen hade fått avgöras av vad hästen är van vid innan.
Jag har inte försvarat det, bara vidarebefordrat tänk. De två jag tänker särskilt på sprang som idioter i sina rasthagar och drabbades av gaffelbandsskador båda två, sen fick de stå inne. Hade de fått stora hagar hade de antagligen inte skadat sig, men nu fanns det inte tillgång till det på anläggningen.
 
Funderar lite... Om man har en för hästen anpassad hage, exempelvis utan gräs om den har fång, lerfria hagar om hästen har känsliga fötter, en fungerande flock plus en bra ligghall som skyddar även mot insekter och så vidare - finns det då hästar som faktiskt ändå mår bättre av att stå på box? Jag har aldrig träffat någon sådan men blir nyfiken!

Enda jag kan komma på är de som är insektsallergiska. De kan må bäst av box delar av dygnet under insektsperiod. Trots ligghall som skyddar osv.

Men under förutsättning hästen använder ligghallen mm så är det enda undantaget jag kommer på.

Kan se hästar som inte skulle funka med andra med traditionell utfodring, men där tec transponderhalsband och matstaion skulle funka.

Jag skulle gärna ha en solo-lösdrift till min, med kompisar i hagarna runtomkring. (det funkar inte matmässigt ha kompis i samma hage, hon är inga problem med andra hästar dock)
 
Men ärligt talat, 12 tim ute men det blir ju också 12 tim inne. Även på sommaren?

Så underligt. I tråden för mycket utevistelse så ansågs 10-12 som mycket medan jag ansåg att mer än 16 timmar var mycket. Men, ja, min häst står på box cirka halva dygnet och hon går inte på bete under sommaren p g a PPID och fångrisken
 
Runt Stockholm eller andra större städer är det ju inte ovanlig med små hagar och kortare utetid. För min gamle gubbhäst var det mer skitsamma hur stor hagen var. Min (halvblods-)unghäst fick istället gå på lösdrift med 30-40 av gårdens polohästar i gigantisk hage. Fungerade fantastiskt väl!
Många på träningsanläggningen såg det som något straff att min häst ”åkte ut”. Jag såg det som härlig uppväxt i stor kuperad hage och lära sig umgås i storflock.
De blev också livrädda för att rida ut med mig många iom att jag styrde rätt ut i terrängen ibland. Inget som skulle bli farligt. Men som man med okunskap blir rädd för.
Många ridrädda vågade inte rida ut. En del hyrde in andra för det. Jag gjorde sånt som del i jobb. Det var rätt sällan riktigtfarliga hästar.
Många blev väldigt trevliga bara de fick bränna ur lite
Där kan jag som också är dressyrkärring önskat att folk skulle kunnablåsa uren del hästar ute.

Men jag har också en kortare period haft även min häst i mindre hage.
Vilket jag är glad att slippa nu efter flytt från stan. Här finns gott om mark till hage.

Nu står vi hos GP-ryttare som har sina tävlingshästar ute ihop med kompis, hästar kan gå på bete, de rids ut etc.
Så gjorde mina tränare med sin GP-häst med. Han fick vara fölfarbror/barnvakt/lärare till de små i hagen och man tackade nej till för mycket clinics och tävling med alla hästar för att de skulle få vara häst med. Så ska det ju vara - för djurens skull.

Alla är dressyrekipage.
 
Har sedan innan mina började gå på lösdrift fundera på när behovet kommer av att ha hästen instängd massa timmar? Den arla största delen av hästarna födda i landet är ju uppväxta med att vara ute, kommer behovet vid inridning, viss ålder, när hästen börjar motioneras en viss tid eller när börjar behovet av att vara instängd?

Min gammelhäst fick tillbringa sin sista vinter inne på nätterna eftersom hon behövde kunna ligga ner varmt och torrt och jag ville vara säker på att hon åt ordentligt. Hon var då 27 år. Så det är mitt svar på när behovet att vara instängd uppstår :) innan dess gick hon på lösdrift i många år och mådde fantastiskt.
 
Så underligt. I tråden för mycket utevistelse så ansågs 10-12 som mycket medan jag ansåg att mer än 16 timmar var mycket. Men, ja, min häst står på box cirka halva dygnet och hon går inte på bete under sommaren p g a PPID och fångrisken

Eftersom mer än 16 h kräver ligghall är det inte konstigt att svaren blev sådana att 10-12 h ute var mycket för de flesta.
Det är väl också det som är rimligt att fixa med vanliga jobb om man inte har hästarna hemma.

Förlåt för OT.
 
Både under uppväxten med hästar och senare som egen hästägare så gick våra (även tävlingshästarna) ute dygnet runt i större eller mindre flock i enorma hagar vår/sommar/höst och vintertid har de varit ute från tidig morgon till sen kväll i mindre, men ändå rätt stora hagar med undantag vid skador/sjukdom såklart.

Förstår att det är svårt det där med hagar och utevistelse, men hästar är inte gjorda för att stå på box större delen av dygnet och jag tycker nog att man i mesta möjliga mån ska låta dem leva så "naturligt" som de nu kan göra i vår ägo.

Inte ens med alla de ston som kom för betäckning var det några större problem att släppa ihop på bete under tiden de var hos oss för att bli betäckta. Någon enstaka per säsong som det var lite bökigare med, men det löste sig alltid.
 
Jag tycker när det gäller unghästar att en blandform med bete dygnet runt under sommarhalvåret och box åtminstone under delar av vintern är det bästa.
 
Varför? Hanteringen klarar man av även på lösdrift. Vad är det som är så positivt med boxvistelse för en unghäst?
Ibland behöver en häst stå i en box, det kan finnas flera anledningar till det, och då är det bra om den har en viss vana och att det inte blir ett stressmoment. Man kan se det som en del av utbildningen för en ung häst och något den kan ha nytta av senare under sitt liv.
 
Ibland behöver en häst stå i en box, det kan finnas flera anledningar till det, och då är det bra om den har en viss vana och att det inte blir ett stressmoment. Man kan se det som en del av utbildningen för en ung häst och något den kan ha nytta av senare under sitt liv.
Där håller jag med. Vi har en 3 åring i stallet som säkert hade haft de bättre på lösdrift som yngre men då hade vi också istället för att ta tag i problemet med att ha henne inne på box låtit henne slippa undan att lära sig. Tänker någon gång kan hon bli sjuk eller skadad så hon måste stå på box eller när hon tävlar då måste hon stå i en box medans hon väntar mellan värmning och start. En box ska betyda lugn och ro inte stress.
 
Att AH har tävlingshästar vet väl alla och att hon riktar kritik mot andra som håller hästar på annat sätt än vad hon gör själv är uppenbart. Huruvida folk här i tråden tävlar eller inte lär nog variera lika mycket som hästhållningen.

Jag har inte ens häst. Men; när jag bodde i Stockholm valde jag aktivt bort häst eftersom jag inte kunde ha häst på de villkor jag vill. Dvs utevistelse, stora hagar, kompisar osv på rimligt avstånd till överkomlig kostnad.

När jag hade häst gick de alltid tillsammans. Jag tror nyckeln främst var stora hagar. Även om några inte var bästisar var utrymmet stort nog för att det inte skulle uppstå konflikter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 681
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp