Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu finns en "mirakelvalp" på Blocket!

Annonsen börjar ""Snälla, lev". Huset är tyst, varmt och lugnt. Annie tittar oroligt på mig med den där mammablicken som hundmammor har; hennes ögon skriker "ge tillbaka min baby". "

Sen följer en dramatisk berättelse om hur ägaren ägnar sig åt HLR på den livlösa valpen och efter 50 minuter får igång andningen.

Valpen överlever och äter upp sig.

I slutet av annonsen får man veta rasen: "en unik liten chinese crested, född innan jul och i storlek med en tändsticksask. Hon är creme och vit men kommer förändra färg när årstiderna skiftar. "

Och priset: jamen femtiofyratusen. :up:

Läste någonstans på fb att det tydligen skulle vara ett ”skämt” från uppfödarens sida :crazy:. Detta enligt ordföranden i rasklubbens styrelse som uppfödaren tydligen också sitter i. Förmedlat av någon tredje part dock så det går väl kanske inte riktigt att veta sanningshalten i det, men det är ju en rätt märklig annons annars om uppfödaren nu är seriös i vanliga fall.
 
Det är väl inte så konstigt? Om mamman är naken själv och pappan har päls så kommer ju 50% av valparna bli nakna, alldeles oavsett hur många % CC det är i mamman.
Åh jag uppfattade att sista fotot var av mamman, som i att hon var långhårig. Missuppfattade helt 😅
 
Läste någonstans på fb att det tydligen skulle vara ett ”skämt” från uppfödarens sida :crazy:. Detta enligt ordföranden i rasklubbens styrelse som uppfödaren tydligen också sitter i. Förmedlat av någon tredje part dock så det går väl kanske inte riktigt att veta sanningshalten i det, men det är ju en rätt märklig annons annars om uppfödaren nu är seriös i vanliga fall.
Åh herregud. Det låter ju inte klokt. Jag funderade ju på om det kunde vara fejk.

Anmälde annonsen nu, skrev inte att den var på skämt men att jag hört det och att de kanske kunde kontakta annonsören och fråga om den är på allvar.
 
Läste någonstans på fb att det tydligen skulle vara ett ”skämt” från uppfödarens sida :crazy:. Detta enligt ordföranden i rasklubbens styrelse som uppfödaren tydligen också sitter i. Förmedlat av någon tredje part dock så det går väl kanske inte riktigt att veta sanningshalten i det, men det är ju en rätt märklig annons annars om uppfödaren nu är seriös i vanliga fall.
Hahaha...? O_o
 
Det är väl inte så konstigt? Om mamman är naken själv och pappan har päls så kommer ju 50% av valparna bli nakna, alldeles oavsett hur många % CC det är i mamman.
?
vet inte hur nakenhet nedärvs. Men borde inte sannolikheten vara 50% för var och en av valparna, inte kullen (om det ärvs 50/50). Dvs alla eller ingen av valparna i en viss kull kan bli nakna. Utslaget på ett oändligt antal valpar blir det dock hälften. Ber om ursäkt om jag med bristfälliga kunskaper i sannolikhetslära och bara grundskoledito i genetik tänker helt fel.
 
?
vet inte hur nakenhet nedärvs. Men borde inte sannolikheten vara 50% för var och en av valparna, inte kullen (om det ärvs 50/50). Dvs alla eller ingen av valparna i en viss kull kan bli nakna. Utslaget på ett oändligt antal valpar blir det dock hälften. Ber om ursäkt om jag med bristfälliga kunskaper i sannolikhetslära och bara grundskoledito i genetik tänker helt fel.
Nej alla eller inga gäller inte, om man till exempel parar två nakna cc kan dom ändå få både nakna och puffar. Korsar man däremot två puffar kan dom inte få nakna valpar.
 
?
vet inte hur nakenhet nedärvs. Men borde inte sannolikheten vara 50% för var och en av valparna, inte kullen (om det ärvs 50/50). Dvs alla eller ingen av valparna i en viss kull kan bli nakna. Utslaget på ett oändligt antal valpar blir det dock hälften. Ber om ursäkt om jag med bristfälliga kunskaper i sannolikhetslära och bara grundskoledito i genetik tänker helt fel.
Naturligtvis är sannolikheten 50% för varje enskild valp, precis som du skriver. Jag uttryckte mig slarvigt, i mitt försök att få fram poängen att det inte var konstigt med nakna valpar även om mamman hade en låg procentsats CC i sig.

Nakengenen är dominant så det räcker med en sådan för att bli naken. Den är dessutom dödlig i dubbel upplaga, sådana valpar dör och tillbakabildas redan innan de föds.
 
Nej alla eller inga gäller inte, om man till exempel parar två nakna cc kan dom ändå få både nakna och puffar. Korsar man däremot två puffar kan dom inte få nakna valpar.
Ok, men det motsäger inte att alla valpar i en parning mellan två nakna kan bli antingen nakna eller puffar. Sannolikheten är precis som @doppler skrev på individnivå.
 
Läste någonstans på fb att det tydligen skulle vara ett ”skämt” från uppfödarens sida :crazy:. Detta enligt ordföranden i rasklubbens styrelse som uppfödaren tydligen också sitter i. Förmedlat av någon tredje part dock så det går väl kanske inte riktigt att veta sanningshalten i det, men det är ju en rätt märklig annons annars om uppfödaren nu är seriös i vanliga fall.
Hurdå ett skämt, jag fattar verkligen inte. O_o Eventuellt, kanske, möjligen hade det gått tolka som ett smaklöst sådant om annonsen lades upp första april och sedan togs ned. Så märkligt.
 
Hurdå ett skämt, jag fattar verkligen inte. O_o Eventuellt, kanske, möjligen hade det gått tolka som ett smaklöst sådant om annonsen lades upp första april och sedan togs ned. Så märkligt.
Verkar ha varit mer för att ”belysa” hur oseriösa gör för att spela på köpares känslor och få valpar sålda till fantasipriser, men jag fattar verkligen inte heller hur de menar att annonsen skulle göra nån skillnad där. De gör ju samma sak själva :confused:
 
Verkar ha varit mer för att ”belysa” hur oseriösa gör för att spela på köpares känslor och få valpar sålda till fantasipriser, men jag fattar verkligen inte heller hur de menar att annonsen skulle göra nån skillnad där. De gör ju samma sak själva :confused:
Men så himla knäppt! Vad ska det göra för nytta, och hur gör man med de intressenter som hör av sig?
"Haha, ser du nu hur dum du varit som gick på den där känslosamma annonsen, tji fick du och jag hoppas du lärt dig en läxa!" :confused: 😅
 
Verkar ha varit mer för att ”belysa” hur oseriösa gör för att spela på köpares känslor och få valpar sålda till fantasipriser, men jag fattar verkligen inte heller hur de menar att annonsen skulle göra nån skillnad där. De gör ju samma sak själva :confused:
Asså, jag tycker att vi här är hyffsat seriös och upplysta och vi fattade inte skämtet. Tror knappast att Blocketköparna gör det heller.
Att det skulle vara ett skämt känns nästan som en efterkonstruktion.
 
Asså, jag tycker att vi här är hyffsat seriös och upplysta och vi fattade inte skämtet. Tror knappast att Blocketköparna gör det heller.
Att det skulle vara ett skämt känns nästan som en efterkonstruktion.
Annonsen finns dessutom kvar, så frågan är hur mycket skämt det nu var. Så himla
märkligt och ännu märkligare om det stämmer att uppfödaren sagt att det är ett skämt. Blir bara konstigare och konstigare…och allt mer oseriöst!
 
Uppfödaren har nu skrivit i sin blogg att hen satte priset som ett test eftersom hen funderade på vad det är som gör att folk betalar fantasisummor för hundar. Hen försvarar dock delvis prissättningen i samma inlägg med att föräldrarna är väldigt välmeriterade (utställningstitlar). Uppfödaren kan inte förstå alla reaktioner som blivit och skriver att valpen i slutändan troligen kommer att säljas för deras vanliga valppris (25000 kr).

Känner väl mest att det är väl rätt självklart att hen får reaktioner. Vad var ens poängen med ”testet”? :confused: Kanske vore rimligt att dra ner normalpriset lite också med tanke på valpens historia… Men där gör uppfödaren såklart som hen vill.
 
Uppfödaren har nu skrivit i sin blogg att hen satte priset som ett test eftersom hen funderade på vad det är som gör att folk betalar fantasisummor för hundar. Hen försvarar dock delvis prissättningen i samma inlägg med att föräldrarna är väldigt välmeriterade (utställningstitlar). Uppfödaren kan inte förstå alla reaktioner som blivit och skriver att valpen i slutändan troligen kommer att säljas för deras vanliga valppris (25000 kr).

Känner väl mest att det är väl rätt självklart att hen får reaktioner. Vad var ens poängen med ”testet”? :confused: Kanske vore rimligt att dra ner normalpriset lite också med tanke på valpens historia… Men där gör uppfödaren såklart som hen vill.
Läste också precis inlägget och undrar mest, men vad trodde hen skulle hända när hen som känd uppfödare och utställningsdomare lägger ut en sådan annons?
Hen verkar förvånad över kritiken och smutskastningen som hen blivit utsatt för enligt henom.
 
Uppfödaren har nu skrivit i sin blogg att hen satte priset som ett test eftersom hen funderade på vad det är som gör att folk betalar fantasisummor för hundar. Hen försvarar dock delvis prissättningen i samma inlägg med att föräldrarna är väldigt välmeriterade (utställningstitlar). Uppfödaren kan inte förstå alla reaktioner som blivit och skriver att valpen i slutändan troligen kommer att säljas för deras vanliga valppris (25000 kr).

Känner väl mest att det är väl rätt självklart att hen får reaktioner. Vad var ens poängen med ”testet”? :confused: Kanske vore rimligt att dra ner normalpriset lite också med tanke på valpens historia… Men där gör uppfödaren såklart som hen vill.
Jag läste också det där nu. Hon resonerar bara om priset (vad hjälper det att de åkte 18 timmar enkel väg för att para??), inte om etiken i att marknadsföra en sannolikt skadad valp med en snyfthistoria i förmänskligande termer. Om de nu fick ett så starkt band till valpen som de säger sig ha återupplivat, varför behåller de den inte själva?

Jag är inte insatt i rasen men detta måste väl ändå ha sänkt hennes förtroende ordentligt.
 
Läste också precis inlägget och undrar mest, men vad trodde hen skulle hända när hen som känd uppfödare och utställningsdomare lägger ut en sådan annons?
Hen verkar förvånad över kritiken och smutskastningen som hen blivit utsatt för enligt henom.
Å andra sidan känns det lite bortkastat att smutskasta en sådan person - hur skulle man kunna göra det bättre än hen själv?
 
Läste också precis inlägget och undrar mest, men vad trodde hen skulle hända när hen som känd uppfödare och utställningsdomare lägger ut en sådan annons?
Hen verkar förvånad över kritiken och smutskastningen som hen blivit utsatt för enligt henom.

Och mängder med kommentarer som stöttar. "Du är bäst" - bäst i vadå? Att vilseleda folk? Haha, herregud. Slår mig för pannan över hur människan skapat efterkonstruktioner och nu gråter ut om det. Så otroligt oseriös.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 389
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 029
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 865
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 873
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp