Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor ju centralt och blev nedringd redan samma dag som annonsen lagts ut. Det hjälpte inte att det ringde låt säga 10 personer varje dag, hästen blev såld efter 2 månader då det var så många som inte matchade alls.

Jag insåg vid den försäljningen att det är väldigt svårt att utifrån en persons beskrivning av sig själv avgöra om spekulanten klarar av den aktuella hästen eller inte och då var inte min häst någon speciellt svår häst att rida, tvärt om, enkel från marken och ärlig på hinder. Däremot överskattar nog många sin egen ridförmåga till absurdum. Bara för att en häst tävlat en viss nivå så betyder det ju inte att den hoppar med vilken idiot som helst.😬

Hur gör ni som letar hopphäst? Provhoppar ni alla hästarna ni åker ut på eller låter ni endast ägaren visa hästen i hoppning?
Just beskrivning av sig själv är svårt. Man beskriver utifrån den förmåga man uppfattar sig ha, utifrån egna erfarenheter.

Jag lärde mig av en potentiell medryttare att hennes uppfattning om vad en känslig häst, var olik min.

Hon hade absolut ridit känsligare hästar än de gängse, på ridskola.

Den känsligheten var nog inte i närheten av var min häst befann sig på skalan. Men hur skulle hon kunna veta det?

Man kan bara föreställa sig det man kan föreställa sig.

Det hela gick bra till sist, och ingen större incident hände, mer än att hon inte fick stopp på min häst i galopp, förrän jag föreslog att hon skulle lägga en volt.

Det var inte det att hästen tog bettet och stack iväg, men då eftergifterna är helt nödvändiga vid förhållning för att hon skall sakta med, så blev det ingen avsaktning.

Själv älskar jag hästar som behöver eftergifterna för att slappna av, men det beror på min ridstil och mina erfarenheter.

Så - summa summarum, det är svårt att sälja hästar som "alla kan rida", om de rids rätt.
 
Just beskrivning av sig själv är svårt. Man beskriver utifrån den förmåga man uppfattar sig ha, utifrån egna erfarenheter.

Jag lärde mig av en potentiell medryttare att hennes uppfattning om vad en känslig häst, var olik min.

Hon hade absolut ridit känsligare hästar än de gängse, på ridskola.

Den känsligheten var nog inte i närheten av var min häst befann sig på skalan. Men hur skulle hon kunna veta det?

Man kan bara föreställa sig det man kan föreställa sig.

Det hela gick bra till sist, och ingen större incident hände, mer än att hon inte fick stopp på min häst i galopp, förrän jag föreslog att hon skulle lägga en volt.

Det var inte det att hästen tog bettet och stack iväg, men då eftergifterna är helt nödvändiga vid förhållning för att hon skall sakta med, så blev det ingen avsaktning.

Själv älskar jag hästar som behöver eftergifterna för att slappna av, men det beror på min ridstil och mina erfarenheter.

Så - summa summarum, det är svårt att sälja hästar som "alla kan rida", om de rids rätt.
Ja det är ofta små detaljer som kan bli väldigt avgörande och vilka detaljerna är måste man anpassa efter hästen man sitter på för tillfället. Det är den känslan många saknar har jag insett.

Det var ju flera gånger som jag hade spekulanter som satt bra i sadeln och hade en stilla hand, hade tävlat osv, men där följsamhet och känsla inte kom in i rätt ögonblick tex För min häst vilket gjorde henne spänd och stressad. Hon började fly från ryttaren istället för att slappna av och arbeta korrekt. Hon stannade till och med på ett litet kryss med en ryttare och då överdriver jag inte när jag säger att den hästen hoppade i alla lägen, förutsatt att man inte kom efter med handen.
 
Ja det är ofta små detaljer som kan bli väldigt avgörande och vilka detaljerna är måste man anpassa efter hästen man sitter på för tillfället. Det är den känslan många saknar har jag insett.

Det var ju flera gånger som jag hade spekulanter som satt bra i sadeln och hade en stilla hand, hade tävlat osv, men där följsamhet och känsla inte kom in i rätt ögonblick tex För min häst vilket gjorde henne spänd och stressad. Hon började fly från ryttaren istället för att slappna av och arbeta korrekt. Hon stannade till och med på ett litet kryss med en ryttare och då överdriver jag inte när jag säger att den hästen hoppade i alla lägen, förutsatt att man inte kom efter med handen.
Precis! Min häst skulle också kunna stanna och inte röra sig ur fläcken, om hon tappade förtroendet för ryttaren.

Det är därför det är vanskligt att beskriva hästen som si eller sådan. Min häst är lugn och balanserad- alltid!

Det är min uppfattning.

Men jag vet att det kan vara tvärtom med fel ryttare, och som du skriver, ryttaren behöver inte göra fel, det är bara inte rätt timing.

Jag är långt ifrån en proffsryttare och jag har mycket kvar att lära inom både dressyr och hoppning, men jag har via alla unghästar jag ridit, lärt mig att vara lyhörd för hästen och snabb att ge efter utan att tappa kontakt.

Det är den erfarenheten jag vilar på när jag rider, för mig nya hästar.

Men om jag nu skall sälja min häst, och utgår från min erfarenhet och säger att min häst är lugn och trygg och lätt att rida. Då gäller det trots allt inte för alla.

Lättast att sälja är lite mer toleranta hästar.
 
Har en grej ute för X kr inkl frakt.
En person skriver och frågar om jag kan tänka mig att sälja för X kr inkl frakt? Jag skickar en print på annonsen med priset understruket, att det är X kr inkl frakt (rätt många missar att det är INKLUSIVE frakt så de frågar om frakten kan ingå).
Personen blir typ sur(?) och skriver: jo jag såg det men jag undrade om du kunde släppa varan billigare!

jaha? Varför skrev du inte det då?
 
Har en grej ute för X kr inkl frakt.
En person skriver och frågar om jag kan tänka mig att sälja för X kr inkl frakt? Jag skickar en print på annonsen med priset understruket, att det är X kr inkl frakt (rätt många missar att det är INKLUSIVE frakt så de frågar om frakten kan ingå).
Personen blir typ sur(?) och skriver: jo jag såg det men jag undrade om du kunde släppa varan billigare!

jaha? Varför skrev du inte det då?

Jag svarade nåt i stil med att oj, det måste fallit bort något för jag fick bara detta ”…..”. slutade med att personen köpte varan - till utsatt pris, utan att pruta :grin:
Jag blev jätteförvirrad 😅
 
På sistone har jag sett många annonser där man skriver ut vad man kallar hästen, typ hon heter Celia men kallas Gosegull. Det är information som inte har någonting med hästens kvaliteter att göra, är helt ointressant för mig som spekulant. Varför gör man så? Tycker man att det verkar gulligt? Har sett det även i annonser från försäljningsstall som annonserar ut hästar som kostar flera hundratusen.
 
På sistone har jag sett många annonser där man skriver ut vad man kallar hästen, typ hon heter Celia men kallas Gosegull. Det är information som inte har någonting med hästens kvaliteter att göra, är helt ointressant för mig som spekulant. Varför gör man så? Tycker man att det verkar gulligt? Har sett det även i annonser från försäljningsstall som annonserar ut hästar som kostar flera hundratusen.
Kanske för att man inte ska kunna söka upp hästen så lätt och hitta information från typ TDB? Om det är massa dåliga resultat till exempel?

För övrigt håller jag med dig om att det ger ett dåligt intryck.
 
Kanske för att man inte ska kunna söka upp hästen så lätt och hitta information från typ TDB? Om det är massa dåliga resultat till exempel?

För övrigt håller jag med dig om att det ger ett dåligt intryck.
Absolut, men de skriver alltså ut både hästens riktiga namn OCH smeknamnet. Så som @Görel skriver, typ: Lissabon som kallas Gullelisa är en jättesnäll och fin häst som jag tyvärr nu måste sälja pga ändrade förhållanden....
 
Ibland kan man göra svettigt bra klipp! Vem vill inte köpa två av de här och bara förlora så lite pengar!? Eller hur man säger!?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210811-145018_Chrome.jpg
    Screenshot_20210811-145018_Chrome.jpg
    48,8 KB · Visningar: 421
Kanske för att man inte ska kunna söka upp hästen så lätt och hitta information från typ TDB? Om det är massa dåliga resultat till exempel?

För övrigt håller jag med dig om att det ger ett dåligt intryck.
De jag tänker på uppger hästens riktiga namn så att den går att kolla upp. Jag har också sett de du tänker på och tänkt likadant som du. Vilket inte heller gör ett seriöst intryckt på mig.

Precis som @villhöver skriver står både det riktiga namnet och smeknamnet, och förut såg jag det oftast i "med sorg i hjärtat-annonser", men nu har fenomenet kommit till de dyra hästarna från försäljningsstall. Dock utan "med sorg i hjärtat"
 
Jag tänker att säljaren tror att det ska skapa känslor hos en potentiell köpare. Typ ”åh vad gulligt, hästen kallas Bamse” och därmed blir intresserad. Det förekommer säkert sådana köpare, men det känns högs oseriöst och jag tvivlar på att det ökar chansen till försäljning.
 
En av dom skummaste annonserna jag stött på. Antar att det är Google-translate som spökar, men det förklarar ändå inte den märkliga stavningen av quartersto (för jag antar att det är vad som avses?)

"Hon är ett modigt och vackert kvartshäststo. Hon är krånglig med mycket vackra teckningar.
Hon tränas för att lägga sig så att hon till och med kan ligga så att du kan gå av sadeln. Hon kan mycket, hölls ihop med kor, åkte hundratals kilometer och var också spänd och körd. Oavsett vart du går med henne är hon aldrig rädd. Hon kan alla sorters vilda djur (rådjur, rådjur, ...) och naturligtvis andra djur som kor eller hundar. Hon arbetade verkligen mycket med henne och så blev hon en absolut pålitlig terränghäst: Hon går mycket säkert upp eller ner för branta sluttningar, över djupa bäckar, över fallna träd och i allmänhet mycket oproblematisk över ojämn terräng. Den kördes i trafik och är alltid trafiksäker.
Hon är en otroligt snäll häst som kommer att följa sin blivande partner överallt. Hon gör allt som efterfrågas av henne och är helt pålitlig.
Vi vill ha en älskad som kan ge denna drömhäst ett nytt, vackert hem. Vi skulle bli väldigt glada!"
 
En av dom skummaste annonserna jag stött på. Antar att det är Google-translate som spökar, men det förklarar ändå inte den märkliga stavningen av quartersto (för jag antar att det är vad som avses?)

"Hon är ett modigt och vackert kvartshäststo. Hon är krånglig med mycket vackra teckningar.
Hon tränas för att lägga sig så att hon till och med kan ligga så att du kan gå av sadeln. Hon kan mycket, hölls ihop med kor, åkte hundratals kilometer och var också spänd och körd. Oavsett vart du går med henne är hon aldrig rädd. Hon kan alla sorters vilda djur (rådjur, rådjur, ...) och naturligtvis andra djur som kor eller hundar. Hon arbetade verkligen mycket med henne och så blev hon en absolut pålitlig terränghäst: Hon går mycket säkert upp eller ner för branta sluttningar, över djupa bäckar, över fallna träd och i allmänhet mycket oproblematisk över ojämn terräng. Den kördes i trafik och är alltid trafiksäker.
Hon är en otroligt snäll häst som kommer att följa sin blivande partner överallt. Hon gör allt som efterfrågas av henne och är helt pålitlig.
Vi vill ha en älskad som kan ge denna drömhäst ett nytt, vackert hem. Vi skulle bli väldigt glada!"
Ja vissa annonser blir verkligen märkliga när säljaren försöker skriva på svenska 😅
 
En av dom skummaste annonserna jag stött på. Antar att det är Google-translate som spökar, men det förklarar ändå inte den märkliga stavningen av quartersto (för jag antar att det är vad som avses?)

"Hon är ett modigt och vackert kvartshäststo. Hon är krånglig med mycket vackra teckningar.
Hon tränas för att lägga sig så att hon till och med kan ligga så att du kan gå av sadeln. Hon kan mycket, hölls ihop med kor, åkte hundratals kilometer och var också spänd och körd. Oavsett vart du går med henne är hon aldrig rädd. Hon kan alla sorters vilda djur (rådjur, rådjur, ...) och naturligtvis andra djur som kor eller hundar. Hon arbetade verkligen mycket med henne och så blev hon en absolut pålitlig terränghäst: Hon går mycket säkert upp eller ner för branta sluttningar, över djupa bäckar, över fallna träd och i allmänhet mycket oproblematisk över ojämn terräng. Den kördes i trafik och är alltid trafiksäker.
Hon är en otroligt snäll häst som kommer att följa sin blivande partner överallt. Hon gör allt som efterfrågas av henne och är helt pålitlig.
Vi vill ha en älskad som kan ge denna drömhäst ett nytt, vackert hem. Vi skulle bli väldigt glada!"
Gillar ändå att den är van vid alla djur, från rådjur till rådjur 😂
 
Jag tycker det är många annonser nu där säljaren räknar upp diverse fel på hästen, tex röntgenfynd i ben eller rygg eller gamla skador. I meningen efter står det att hästen aldrig haft problem av ”felen” men kan vara lite trotsig och svår och behöver en ryttare som klarar sådana hästar. Kan vara att hästen är svår att sitta upp på eller protesterar i ridningen. För mig rimmar det väldigt illa. Men det är väl nu det finns en chans att få sådana hästar sålda, med tanke på hästbristen.
 
Jag tänker att säljaren tror att det ska skapa känslor hos en potentiell köpare. Typ ”åh vad gulligt, hästen kallas Bamse” och därmed blir intresserad. Det förekommer säkert sådana köpare, men det känns högs oseriöst och jag tvivlar på att det ökar chansen till försäljning.
För mig signalerar det mer oseriöst, men jag är intresserad av fakta och inte av gullegull. I flera av dom står inte stammen utskriven heller, vilket är något som alltid retar mig.
 
"Han behöver kollas upp av en kiropraktor/vet då han har ont över kors/länd när man trycker där, samt att han behöver komma upp i vikt eftersom han fallit ur, ev. Behöver tänderna kollas upp också eftersom han har svårt att ta på sig hull. Han är avmaskad 2 gånger i våras.
Jag tänker att man har honom på foder första månaden och att man då kollar upp och ger honom det han behöver och när jag sett att han får det han behöver så skrivs han över på köparen."

Ergo betala veterinärkostnaderna så kanske du får behålla min trasiga häst?
 
En av dom skummaste annonserna jag stött på. Antar att det är Google-translate som spökar, men det förklarar ändå inte den märkliga stavningen av quartersto (för jag antar att det är vad som avses?)

"Hon är ett modigt och vackert kvartshäststo. Hon är krånglig med mycket vackra teckningar.
Hon tränas för att lägga sig så att hon till och med kan ligga så att du kan gå av sadeln. Hon kan mycket, hölls ihop med kor, åkte hundratals kilometer och var också spänd och körd. Oavsett vart du går med henne är hon aldrig rädd. Hon kan alla sorters vilda djur (rådjur, rådjur, ...) och naturligtvis andra djur som kor eller hundar. Hon arbetade verkligen mycket med henne och så blev hon en absolut pålitlig terränghäst: Hon går mycket säkert upp eller ner för branta sluttningar, över djupa bäckar, över fallna träd och i allmänhet mycket oproblematisk över ojämn terräng. Den kördes i trafik och är alltid trafiksäker.
Hon är en otroligt snäll häst som kommer att följa sin blivande partner överallt. Hon gör allt som efterfrågas av henne och är helt pålitlig.
Vi vill ha en älskad som kan ge denna drömhäst ett nytt, vackert hem. Vi skulle bli väldigt glada!"

Spännande att de ville att hästen skulle komma till ett vackert hem, inte ett bra :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 222
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 116
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 477
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp