Använda privat bil i företaget, hur redovisa milen?

doleron

Trådstartare
Ni som använder era privata bilar i era företag! Hur gör ni när milen ska redovisas?
Klumpar ni ihop allt månadsvis? Veckovis? Dagsvis?
Noterar ni något mer än antal mil, alltså tex vars ni har kört och syftet med resan?

Min sambo är egenföretagare (hovslagare) och kör rätt mycket. Vi har hamnat i en diskussion med hennes pappa om hur milen hon kör ska redovisas. Han vill köra på en modell som jag tycker känns väldigt överarbetad, tidskrävande och onödig men ingen av oss har riktigt erfarenhet av hur man ska göra. Så alla ni som kan och vet, hur gör ni och vad är smidigast?
 
Jag redovisar resor dagligen (men reser inte varje dag). Antal kilometer, och syfte med resan! Men jag har ingen möjlighet att påverka systemet, det är som det är..
 
Ni som använder era privata bilar i era företag! Hur gör ni när milen ska redovisas?
Klumpar ni ihop allt månadsvis? Veckovis? Dagsvis?
Noterar ni något mer än antal mil, alltså tex vars ni har kört och syftet med resan?

Min sambo är egenföretagare (hovslagare) och kör rätt mycket. Vi har hamnat i en diskussion med hennes pappa om hur milen hon kör ska redovisas. Han vill köra på en modell som jag tycker känns väldigt överarbetad, tidskrävande och onödig men ingen av oss har riktigt erfarenhet av hur man ska göra. Så alla ni som kan och vet, hur gör ni och vad är smidigast?

För avdrag (om det är vad frågan avser) så är mitt tips att ha underlag som visar på de mil i tjänst som man yrkar avdrag för, dvs körjournal.
 
Ursäkta jag missförstod, frågan handlade dvs om man har eget företag? Isf bortse från mitt svar helt och hållet :)
 
Ursäkta jag missförstod, frågan handlade dvs om man har eget företag? Isf bortse från mitt svar helt och hållet :)

Haha, kanske var lite otydlig i min trådstart också. Gissar även att företag med anställda kanske har andra saker att följa för de anställda också. Här är det ju bara hon, som kör sin egen bil, i sitt egna företag :)
 
Haha, kanske var lite otydlig i min trådstart också. Gissar även att företag med anställda kanske har andra saker att följa för de anställda också. Här är det ju bara hon, som kör sin egen bil, i sitt egna företag :)

Jag borde fattat iaf :)

Det är nog aldrig en dålig idé att logga mil&ändamål dagligen ändå, även om det möjligen är overkill... Har man ett smidigt system för det så går det ju fort iaf!
 
Det finns krav för hur detta ska redovisas. Lättast är att titta i de traditionella körjournalerna man kan köpa. Det finns även mallar på nätet att hämta ner.

Skatteverket rekommenderar följande, som kan vara bra att följa om man inte vill få problem vid en revision. Notera att detta är omvänt, d v s vad som krävs när du har förmånsbil/disponerar företagsbil och därmed ev. förmån som uppstår.
----
En körjournal rekommenderas innehålla följande uppgifter
  • Mätarställning vid årets början
  • Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade
  • Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor)
  • Hur många kilometer du kört
  • Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades
  • Mätarställning vid årets slut
Bra att notera är också antal liter bränsle och pris när du tankar. Då är det lättare att beräkna värdet av den privata körningen.
-----
www.skv.se
 
Körjournal och sedan kan man dra av i deklarationen utan att påverka bokföringen, åtminstone om man har enskild firma.

Men körjournal som underlag är ett måste.
 
Jag kör företags bil och skriver in antal km då jag startar bilen, antal km då jag stänger av bilen,
Och hur mycket bilen druckit.
Har man bilen privat så skriver man bara inte in de privata turerna. Utan alltid innan och efter jobb körning skriva av mätaren.
 
Jag kör företags bil och skriver in antal km då jag startar bilen, antal km då jag stänger av bilen,
Och hur mycket bilen druckit.
Har man bilen privat så skriver man bara inte in de privata turerna. Utan alltid innan och efter jobb körning skriva av mätaren.

Hur tusan vet man hur mycket bilen druckit på en specifik körning?
 
Hur tusan vet man hur mycket bilen druckit på en specifik körning?
Har en lite mätare som visar vad den dricker per km eller så, dvs är inte exakt vad bilen dricker men nära nog :). Tycker att de flesta moderna bilar har en sån någonstans.
Tidnings bil så vi ska köra så miljövänligt och snålt vi bara kan, så blir lite att man försöker tävla med sig själv och få ner mätaren så mycket som möjligt vid varje körning :p. Dvs rulla mycket och gasa långsamt ;).
 
Tack för svar allihop. Alltid bra att höra med andra hur de gör. Vet att det finns massa info om hur man ska göra på SKV hemsida men tycker det är så jobbigt att läsa texter med sånt vuxenspråk :angel::D
 
Ni som använder era privata bilar i era företag! Hur gör ni när milen ska redovisas?
Klumpar ni ihop allt månadsvis? Veckovis? Dagsvis?
Noterar ni något mer än antal mil, alltså tex vars ni har kört och syftet med resan?

Min sambo är egenföretagare (hovslagare) och kör rätt mycket. Vi har hamnat i en diskussion med hennes pappa om hur milen hon kör ska redovisas. Han vill köra på en modell som jag tycker känns väldigt överarbetad, tidskrävande och onödig men ingen av oss har riktigt erfarenhet av hur man ska göra. Så alla ni som kan och vet, hur gör ni och vad är smidigast?
Dagligen.
 
Ni som använder era privata bilar i era företag! Hur gör ni när milen ska redovisas?
Klumpar ni ihop allt månadsvis? Veckovis? Dagsvis?
Noterar ni något mer än antal mil, alltså tex vars ni har kört och syftet med resan?

Min sambo är egenföretagare (hovslagare) och kör rätt mycket. Vi har hamnat i en diskussion med hennes pappa om hur milen hon kör ska redovisas. Han vill köra på en modell som jag tycker känns väldigt överarbetad, tidskrävande och onödig men ingen av oss har riktigt erfarenhet av hur man ska göra. Så alla ni som kan och vet, hur gör ni och vad är smidigast?

På mitt gamla kontorsjobb så redovisade jag dagligen men skickade in filen månadsvis. Vi hade en schablonsmall som man fyllde i.
Datum -> resväg - km - syfte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 952
Senast: Cattis_E
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 750
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 476
Senast: Torktumlare
·
Skola & Jobb Frågar för en förtvivlad vän. Är fullt medveten att detta är en facklig sak, så hon ska ringa i morgon. Min vän jobbar inom ett privat...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp