Är julfesten död?

Bukefalos 30 år!

och @grodan21
Men äter ni liksom bara kött och sill och ingenting till det?

Jag brukar äta sill, lax, annan gravad fisk, kallskuret kött, korv, kål. Gärna som pålägg (ja inte kålen då) om det är gott bröd vilket det brukar vara. Där vi brukar äta brukar det finnas lite annat matigt också, som någon julig sallad och en omelett.

Min nuvarande arbetsplats, ett mindre huvudkontor där vi är sju personer, hör till skaran "det blir så mycket jul" vilket gör att det inte äts klassiskt julbord. "Riktig" julfest med julmat och dans hade man varje år när jag jobbade på revisionsbyrå och det var alltid årets mest välbesökta fest. Det var trevligt och de var överlag duktiga på att ordna fest. Sedan har det varierat med efterföljande arbetsgivare över åren och jag har lite samma känsla som trådstartaren, att klassiska julbord har minskat väsentligt i omfattning. Många har någon form av julfest men det är ofta annat än julmat som serveras.

Min man är julbordsälskare och duktig på att laga mat så jag får alltid ett rejält julbord hemma. Jag är inte lika såld som han men gillar tillräckligt mycket av maten för att bli nöjd.

och @grodan21
Men äter ni liksom bara kött och sill och ingenting till det?
Grönkål och lite annat i grön-väg, men just potatis som är så vardagligt? Nej, den skippar jag i min lilla mage, det är onödig bukfylla när jag ändå måste prioritera bland allt jag behöver orka. Det var så redan innan jag var opererad eftersom jag inte orkade allt. Det finns MYCKET julmat :D potatis känner jag inte behövs just vid den måltiden just den enda dagen på året :D

Det förekommer bl a inom byggbranchen också. Har en vän vars mans julbord är inklusive respektive och ofta även på annan ort så då bjuds de även på hotellövernattning.
Pappa har ju jobbat på byggen hela arbetslivet. Kommer inte ihåg om det var julbord eller inte men minns stora jullådan han fick varje år, skämtar inte när jag skriver att han varje år fick en flyttlåda med julmat med sig hem vid jul 😋

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka