Arbetsmoral (utbruten från Just nu funderar jag på...)

Min lön har halkat efter och jag ligger 3000 kr efter övriga kollegor, jag "glömdes bort" liksom i och med att jag även är lönebidragsanställd. Jag sökte andra jobb i våras eftersom jag ville ha lön efter utförd arbete, men arbetsmoralen var ändå hög. Är, eftersom den är högre nu av någon märklig anledning, stress kanske pga kollegan. Så länge man är anställd gör man ju minst det man är anställd för, det har ju inget med HÖG arbetsmoral att göra, eller? Att göra extra är hög arbetsmoral, men att utföra sitt jobb är väl det mest grundläggande för att få sin lön, tänker jag.

När jag hade ledning och chef och kollega som på riktigt platsade som världens sämsta och jag mådde så otroligt dåligt av att ens gå till jobbet så gjorde jag ändå vad jag skulle, men inte ett endaste dugg mer än det, för varför skulle jag anstränga mig mer än så, tänkte jag. Så jag förstår tankegången, men samtidigt inte.
 
Det finns en uppsjö av teorier vad som bidrar till arbetsmoral/arbetsmotivation. Vi är alla olika, vissa har hög motivation och hög uthållighet och därav beskrivs som personer med hög arbetsmoral och andra tvärtom, men det vore fel att benämna det så svartvitt. Mycket beror på hur ens arbetssituation ser ut, upplever man arbetet som meningsfullt? Är det rimlig arbetsbörda? Är målen man ska uppnå realistiskt satta? Upplever man att man har inflytande över sina arbetsuppgifter? Har man bra stöttning av sin chef och ledning? Har företaget en sund organisationskultur? Hur ser arbetsmiljön ut? Osv. Det är många faktorer som spelar in
 
Jag har 3 dagar kvar på min arbetsplats som jag haft i 2 år...
Anledningen till att jag går är att min arbetsmoral ÄR MYCKET uppskattad och fått betalt för MEN jag har svårt för att man på "likadant sätt" uppskattar "icke arbetande personer". Vi har har STOR personalomsättning och ingångslönen är LÅG och de tar in "vad som helst" och det har resulterat i att kunskapen på företaget sakta men säkert urholkas. De som är BRA på jobbet ser att alla "behandlas lika" och tycker helt enkelt de är värda bättre än att likställas med "låg arbetsmoral". Jag själv är en av de som berättar om jag ser att någon inte plattsar på en position och märker rätt snabbt av detta. Efter att KUNDEN klagade blev vi av med en i vår arbetsgrupp, när det sen kom in en ny som inte "plattsade" så sa hela gruppen ifrån och jag i synnerhet och när jag dessutom fick en gruppledarroll över sagda grupp sa jag sedan uttryckligen att antingen så flyttar man på den inte "fungerande" personen eller så skulle jag flytta på mej själv.
Jag kan nämligen förstå att det är svårt för personen att hitta nytt jobb och att hen därför höll i sitt jobb för glatta livet. (ljög för chefen om engagemang och kunskaper) .. Så jag sökte helt sonika jobb.. Nu blev det förvisso så att medan jag var i intervju stadiet så gick det så långt att KUNDEN klagade iGEN och nämnda person blev omplacerad, varvid chefen tyckte jag borde vara glad. Too late och too little ... två veckor efter att personen flyttades på sa jag upp mej. Och nu sitter företafet med lära på en person som de frågade om jag trodde skulle klara vår grupps arbete. Mitt svar va "nej" och anledningen. När hen ändå fick den tjänsten och jag mycket riktigt märker att personen INTE är rätt person och jag då meddelar mina "noteringar" igen fick jag ett "ok" som svar ungefär som "jaja men vi bryr oss inte"...
Kan meddela att jag INTE kommer sakna mitt jobb... Eller ja JOBBET är det ingte fel på och inte alls många av kollegorna. Men de jag gillar behåller jag på fb iaf så de försvinner ju inte.

Kan meddela att nya jobbet gav mer betalt, närmre hemma och även hybrid arbete =) Så win win för mej =)
 
Jag har hög arbetsmoral om jag trivs. Alldeles för hög. Trivs jag inte, så är det värre. På min förrförra arbetsplats, hade jag minst 1-2 sjukdagar i månaden. Orkade inte gå till jobbet, var roligare att stanna hemma och spela dataspel.
Bytte arbetsplats (samma företag, annan stad) och hade helt plötsligt 1-2 sjukdagar på 3 år. Och det pga ångest för att min katt var sjuk.

Nu kan jag knappt vara ledig 1 v innan jag längtar efter att få jobba.

Men jag tar ledigt nån dag, då och då. Semester, komp, ATF eller så, inte sjukskrivning.

I min bransch kan man, om man är heltidare, missköta sig länge utan att bli uppsagd.
 
Ser att flera nämner arbetsledning, chefer, motivation, kollegor, att jobbet känns meningsfullt osv.

Jag kan förstå att man kan känna sig rätt sjukt trött på sitt jobb om chefen suger, kollegorna är dumma i skallen, lönen på tok för låg och det fullständigt saknas uppskattning för det man gör. Men jag har ändå lite svårt att se hur det kan påverka den grundläggande arbetsmoralen. Alltså den gräns man drar för att göra det man är anställd för, det man får lön för? Att livet suger, ja, men hur kan man gå till jobbet och göra för lite och sedan kamma hem sin usla lön och... ja jag vet inte, vara nöjd med sig själv? Har man inget eget ansvar att göra sin bit? Sin bit eller byta jobb och tills man bytt bör man göra sin bit?

Hur mycket ansvar har man själv? Har man aldrig eget ansvar?
Det gäller ju också att få ett nytt jobb. Jag tror inte att många VÄLJER att ta ett pissjobb, men tja. Något jobb måste man ha. För egen del fick jag nog när jag insåg att det inte fanns någon utvecklingsmöjlighet på jobbet. Det hade pratats om vissa kurser som absolut hade varit bra att ha med på ett CV, men som sedan uteblev precis innan det hade varit bra läge för dem. Jag pluggar nu och är kvar på gamla jobbet som timmis, jobbar någon dag i veckan bara, men tja, det var det där med att hitta nytt jobb.

Jag sökte några jobb under tiden som anställd på förra jobbet också. Det stället som nappade, det var ett som vid intervjun framstod som inte helt trevligt (usel lön, extremt kort framförhållning när det gällde arbetstider, stress...). Nu när jag pluggar så har jag fått nya idéer kring vilka jobb som kan vara bra att söka. Vi får väl se om det blir något av det.
 
Hur mycket ansvar har man själv? Har man aldrig eget ansvar?

Det största ansvaret skulle jag säga. Den egna inställningen till sitt arbete styr man själv. Sen kan vara olika motiverad att göra detta vilket kanske ofta beror på hur man trivs med arbetet och arbetsuppgifterna. En del förstår inte heller att det är något man måste göra själv. Att man är varandras arbetsmiljö blir väldigt påtagligt när någon inte klarar av detta. Det kan bli jäkligt gnälligt när flera sådan umgås på raster mm.

Jag har funderat mycket över likande frågor men nog aldrig tänkt på det som arbetsmoral men det kan man nog kalla det. Särskilt sen jag började på min nuvarande arbetsplats för drygt 9 år sedan. Då fanns och finns till viss del fortfarande en kultur av att man inte ska "prestera" utan göra det som krävs (relativt luddiga krav dessutom) och sen inte särskilt mycket mer. Jag hade inte alls arbetat så innan utan när jag jobbat oavsett var så var det i princip gasen i botten och kör tills arbetsdagen är slut. Jag har så gott som aldrig jobbat på min fritid.

Men jag fick veta ganska snabbt att min arbetstakt "stack i ögonen" på andra och min chef kunde inte ha brytt sig mindre utan var nöjd så länge man presterade på miniminivå, hade lägst lön på hela kontoret ett tag. Jag drog ner rejält på tempot några år och satt och kliade mig i huvudet och undrade vad mina kollegor fyllde sin arbetstid med för jag hade massor av "tid över". Jag var ändå en av de som under dessa år gjorde absolut mest. Vi var tre personer som stod för mycket mer än 50 % av produktiviteten i arbetsgruppen på 9 personer. När en annan av mina mer produktiva kollegor påpekade skillnaderna efter ett år när jag presterat lite högre igen blev det kris i arbetsgruppen. Chefen kunde öht inte hantera detta. Det fanns två bilder, utåt sett så hade alla fullt upp och hann inte mer. Men vid dialoger kollegor emellan så hörde jag mer än en gång att man bara gjorde det man hade lust med men definitivt hade både kapaciteten och tiden att göra betydligt mer. Dessa brister enligt mig i sin respekt mot sin arbetsgivare enligt mig. Har jag betalt för att jobba x timmar per dag så ska väl så gott som hela den tiden läggas arbetet oavsett vad jag har lust med eller ej?

Efter 6 år fick vi en ny chef några månader innan jag gick på föräldraledigt. Den nya chefen värderar arbetsinsatser betydligt mer och på 4 lönesamtal har min lön ökat med 30 % och nu är jag definitivt inte av de sämre betalda på kontoret. Jag kan åter igen jobba för fullt på min arbetstid och det uppstår inga konflikter över det. Jag presenterar mest i gruppen och troligen på hela kontoret trots att jag jobbar deltid och har flera olika ansvarsområden. Kvalitén på mitt arbete har varit i bra nivå hela tiden. Flera av de nya i arbetsgruppen vill att jag visar hur jag planerar mitt arbete.

Vi har fortfarande stora skillnader på prestation i gruppen men med den bra lön jag har nu så skiter jag i det. Det är chefens problem och det kommer ställa sig på sin spets de närmaste åren då vi går från fasta årsavgifter till efterdebitering. Det ska bli spännande att se, jag gissar att några kommer byta arbetsplats när det blir svårare att smita undan arbete eller arbeta ineffektivt.
 
Har jag betalt för att jobba x timmar per dag så ska väl så gott som hela den tiden läggas arbetet oavsett vad jag har lust med eller ej?
Så där ser jag det också. Jag har betalt för att göra vissa saker, inte för att tycka att sakerna jag gör är kul utan där har jag eget ansvar att se till att jag jobbar med något där det mesta är roligt eller åtminstone uthärdligt och då göra det hyfsat effektivt. Men det är långt ifrån alla som ser det så utan många är på jobbet för att ha roligt och träffa kollegorna och då struntar man i de arbetsuppgifter man inte gillar.
 
Jag vill inte att mina underställda har ”gasen i botten” hela tiden, helt enkelt eftersom det inte är hållbart. Nyckelord är ”sustainable pace ” fritt översatt ”hållbart tempo ”. Och att organisationen har förmåga att planera så att den avtalade arbetstiden räcker till att slutföra arbetsuppgifterna. Man ska hålla ett tempo som är evigt hållbart, och då kan man inte ha gasen i botten hela tiden. Inte ens särskilt ofta.
 
Jag vill inte att mina underställda har ”gasen i botten” hela tiden, helt enkelt eftersom det inte är hållbart. Nyckelord är ”sustainable pace ” fritt översatt ”hållbart tempo ”. Och att organisationen har förmåga att planera så att den avtalade arbetstiden räcker till att slutföra arbetsuppgifterna. Man ska hålla ett tempo som är evigt hållbart, och då kan man inte ha gasen i botten hela tiden. Inte ens särskilt ofta.
Fast vad som presteras med ”gasen i botten” för vissa är ett lugnt och hållbart arbetstempo för andra. Vissa är helt enkelt mer naturligt effektiva än andra. Sen håller jag absolut med om att det ska vara hållbart i längden, att behöva skynda sig och känna sig pressad är ok ibland och då är det jättebra att vilja och kunna steppa upp ett steg för att hinna bli klar i tid men det ska inte vara varje dag eller under en längre period.
 
Fast vad som presteras med ”gasen i botten” för vissa är ett lugnt och hållbart arbetstempo för andra. Vissa är helt enkelt mer naturligt effektiva än andra. Sen håller jag absolut med om att det ska vara hållbart i längden, att behöva skynda sig och känna sig pressad är ok ibland och då är det jättebra att vilja och kunna steppa upp ett steg för att hinna bli klar i tid men det ska inte vara varje dag eller under en längre period.
Jo, fast då är det inte ”gasen i botten” för de individerna. För mig är ”gasen i botten” när en individ gör allt för sin arbetsgivare för att prestera på toppen av sin förmåga för att bidra, snabbt på bekostnad av andra viktiga element som återhämtning och prioritering av andra viktigheter i sitt liv - sen att olika individers bidrag ändå skiljer är både ett faktum och något som organisationen måste kunna hantera. Man har vare sig exakt samma kunskaper, erfarenheter eller förmåga.
 
Fast vad som presteras med ”gasen i botten” för vissa är ett lugnt och hållbart arbetstempo för andra. Vissa är helt enkelt mer naturligt effektiva än andra. Sen håller jag absolut med om att det ska vara hållbart i längden, att behöva skynda sig och känna sig pressad är ok ibland och då är det jättebra att vilja och kunna steppa upp ett steg för att hinna bli klar i tid men det ska inte vara varje dag eller under en längre period.
För övrigt är det extra bekymmersamt för de som har svårigheter om normen är ”gasen i botten”. Deras ”gasen i botten” kanske inte ens når halvdan prestation hos en annan.
 
Ser att flera nämner arbetsledning, chefer, motivation, kollegor, att jobbet känns meningsfullt osv.

Jag kan förstå att man kan känna sig rätt sjukt trött på sitt jobb om chefen suger, kollegorna är dumma i skallen, lönen på tok för låg och det fullständigt saknas uppskattning för det man gör. Men jag har ändå lite svårt att se hur det kan påverka den grundläggande arbetsmoralen. Alltså den gräns man drar för att göra det man är anställd för, det man får lön för? Att livet suger, ja, men hur kan man gå till jobbet och göra för lite och sedan kamma hem sin usla lön och... ja jag vet inte, vara nöjd med sig själv? Har man inget eget ansvar att göra sin bit? Sin bit eller byta jobb och tills man bytt bör man göra sin bit?

Hur mycket ansvar har man själv? Har man aldrig eget ansvar?
För mig går dessa hand i hand, bra kollegor, chefer, arbetsledning och att jobbet känns meningsfullt leder till att man får högre arbetsmoral och vill göra mer. Tror faktiskt det är få som vill sitta och rulla tummarna på bekostnad av kollegor, men tror det är många som faktiskt nöjer sig med att göra sitt och inte mer än så.
Jag har länge varit en högpresterare, vill vara omtyckt och den som alltid erbjuder sig att ta på sig extra uppdrag och täcka för andra när det händer grejer. Efter ett tag har jag nu insett att nä, jag behöver inte säga ja till allt, jag får faktiskt be min chef att "om jag ska göra x, då får du säga vad jag ska stryka från mina andra arbetsuppgifter", eller "det där är över min lönenivå". För mig handlar det inte om brist på arbetsmoral, kanske snarare tvärt om, utan att jag har personlig integritet och respekterar mig själv och min arbetsinsats.
 
Här håller jag inte med känner jag. För mig är det dålig arbetsmoral att inte uppnå det grundläggande man är anställd för, inte för att man är sjuk eller för att något är hänt eller så utan för att man är lat och väljer och vrakar bland uppgifterna "det är tråkigt så det kan kollegorna göra medan jag tar detta för det är roligare, och jag går och gör annat titt som tätt för att slippa jobbet" osv. Om det istället handlar om sjukdom eller liknande bakom är det ju inte alls någon bristande arbetsmoral/lathet/dålig stil utan just att man inte har förmågan att uppbåda vad som krävs för just sagda arbete. För mig känns det som stor skillnad.

Jag har inget fel på min arbetsmoral, tvärtom är den rejält hög. Däremot jobbar jag endast fyra timmar och kämpar emot känslan av att inte alltid orka fyra timmar vissa dagar. Arbetsmoralen är det däremot inget fel på. Om du förstår skillnaden. Du kallar det dålig stil att låta andra dra lasset och jag kallar det grundläggande arbetsmoral (=att göra grundläggande på jobbet, varken mer eller mindre och så tänker jag att man kan göra mer och ha hög arbetsmoral och fundera på om det är bra, och göra mindre, och ha låg arbetsmoral= att låta andra dra lasset) men jag tror vi menar samma sak och tänker nog samma sak om den.

Man blir inte långvarig på ett jobb man inte sköter.
Jag upplever att man nog kan märka skillnad på vad det beror på när någon inte sköter sitt jobb. När det är arbetsmoralen som tryter eller när man egentligen borde vara sjukskriven och hemma.
Ser att flera nämner arbetsledning, chefer, motivation, kollegor, att jobbet känns meningsfullt osv.

Jag kan förstå att man kan känna sig rätt sjukt trött på sitt jobb om chefen suger, kollegorna är dumma i skallen, lönen på tok för låg och det fullständigt saknas uppskattning för det man gör. Men jag har ändå lite svårt att se hur det kan påverka den grundläggande arbetsmoralen. Alltså den gräns man drar för att göra det man är anställd för, det man får lön för? Att livet suger, ja, men hur kan man gå till jobbet och göra för lite och sedan kamma hem sin usla lön och... ja jag vet inte, vara nöjd med sig själv? Har man inget eget ansvar att göra sin bit? Sin bit eller byta jobb och tills man bytt bör man göra sin bit?

Hur mycket ansvar har man själv? Har man aldrig eget ansvar?

Klart man man.man bör vara sjukskriven om man är för sjuk för att jobba.

Det är ju en stor skillnad på att må för dåligt för att jobba (helt okej) och att vara lat och inte bry sig (ingen rolig kollega)

Ja absolut. Det skrev jag också i ett annat inlägg.

Kl

De som jag främst tänker på som lata och med dålig arbetsmoral tycker inte att deras uppgifter är viktiga, de vill hellre dricka kaffe och klaga och prata skit om andra kollegor. Då de måste så gör de saker, eller om de blir inspirerade. Annars lufsar de omkring och undviker all form av ansvar. Det är en orsak till att jag bytte arbetsplats för ett tag sedan.

Jag känner att ni har lite väl svart-vitt tänkande vad gäller det här. Det finns så många nyanser som påverkar ens arbetsförmåga och vad ni skulle kalla arbetsmoral, som egentligen inte har med varken förmåga eller moral att göra. Det är inte så lätt att byta jobb för de flesta, ännu svårare att bli sjukskriven. Det finns en stor gråzon som jag tycker ni verkar förbise lite väl lätt. Alla har inte den självinsikten ens att de förstår att de "har låg arbetsmoral" för att de inte trivs på jobbet eller inte mår bra.

Vårt samhälle är helt enkelt inte byggt för den variation av intressen, förmågor, och funktionsvariationer som finns. Jag har jobbat på flera jobb där jag gjort mitt bästa, men säkert uppfattats som lat av andra. Det var inte rätt jobb för mig men jag förstod det inte då.

Så nej, jag tycker inte att en ska jobba arslet av sig på ett jobb en inte valt eller inte kan välja bort bara för att det ska vara bra att ha hög arbetsmoral. Vi borde jobba mycket mindre, och jobba mycket mindre intensivt. Det borde inte vara prestige i att hela tiden göra mest och pusha sig hårdast. Detta är ett strukturellt problem, snarare än ett individproblem.

Visst finns det latmaskar, men precis som @Nytant var inne på, så tror jag att det inte är så mycket ett personlighetsdrag som en konsekvens av en stor rad samhälleliga, sociala, och psykologiska faktorer.

Jag skyller ofta och gärna på kapitalismen, vänster som jag är :D Men ”lathet” är väl äldre än så, kristendomen är ju full av att äta sitt bröd i sitt anletes svett.

Absolut är konceptet lathet äldre än modern kapitalism. Troligtvis kom det med jordbrukssamhällets intåg, då vi gick från 15-timmars veckor till konstant arbete. Nu är vi ju dock tillbaka i jägar- och samlarsamhällets överflöd, och borde jobba mycket mindre. Vi borde, enligt mig, vara på väg in i post-kapitalismen. Men tja, det verkar ju gå sådär :cautious:

Fast arbetsmoral ska väl inte sammanblandas med prioritering av jobbet? Jobb är jobb och resten av livet är just det - resten av livet.
Jag tror inte vi blir helt andra människor bara för att vi kommer till jobbet? Är vi trötta, förvirrade, oengagerade etc på grund av anledningar utanför jobbet (eller på jobbet) kan vi inte bara stänga av det för att vi stämplar på.
Jag tänker att på jobbet har man till och betalt av annan part för att prioritera jobbet och göra det bästa man kan för sin arbetsgivare. Frivilligt avtalat, så för mig handlar arbetsmoral till stor del om hur stor respekt man har för det frivilligt ingångna avtalet.

Vill man inte det längre bör man säga upp det avtalet.
Det är ju inte frivilligt, för 99% av befolkningen åtminstone. Folk måste jobba. Byta jobb eller sjukskriva sig eller vad som, det är inte så lätt. I en utopisk liberalistisk verklighet kanske det fungerar så som du beskriver, men så ser inte vårt samhälle ut.
 
Det finns en uppsjö av teorier vad som bidrar till arbetsmoral/arbetsmotivation. Vi är alla olika, vissa har hög motivation och hög uthållighet och därav beskrivs som personer med hög arbetsmoral och andra tvärtom, men det vore fel att benämna det så svartvitt. Mycket beror på hur ens arbetssituation ser ut, upplever man arbetet som meningsfullt? Är det rimlig arbetsbörda? Är målen man ska uppnå realistiskt satta? Upplever man att man har inflytande över sina arbetsuppgifter? Har man bra stöttning av sin chef och ledning? Har företaget en sund organisationskultur? Hur ser arbetsmiljön ut? Osv. Det är många faktorer som spelar in
Om jag ser till mig själv så stämmer inte det där alls. Jag har hög arbetsmoral oavsett vilket jobb jag är på och oavsett hur bra jag trivs. Jag tror att det har att göra med att jag har hög ansvarskänsla! Jag är född med hög ansvarskänsla.
 
Jag tänker att på jobbet har man till och betalt av annan part för att prioritera jobbet och göra det bästa man kan för sin arbetsgivare. Frivilligt avtalat, så för mig handlar arbetsmoral till stor del om hur stor respekt man har för det frivilligt ingångna avtalet.

Vill man inte det längre bör man säga upp det avtalet.
Jag tänker dock att en del av avtalet också gäller att arbetsgivaren ser sin roll i ge mig förutsättningar för att jag ska kunna utföra min del avtalet så bra som möjligt.
Jag har fått en del beröm för min höga arbetsmoral "vad som än händer så kan jag i alla fall lita på att du är på plats och gör ett bra jobb" - men jag är långt mycket mer benägen att gå en extra mil om jag har en bra chef och organisation i ryggen. Krisar det och man behöver jobba mycket hårdare en period, jobba över oplanerat, jobba hemifrån när jag egentligen är för sjuk, rycka in eller flytta på nån semestervecka så beror min villighet att göra det helt klart på vilket bemötande jag får om jag skulle behöva ta akut ledigt för ett veterinärbesök, få semester på tider som passar mig eller kanske går lite på halvfart ett par dagar när jag råkar må piss och det finns utrymme att göra det.

Lojaliteten går bägge vägar helt enkelt.
 
För övrigt är det extra bekymmersamt för de som har svårigheter om normen är ”gasen i botten”. Deras ”gasen i botten” kanske inte ens når halvdan prestation hos en annan.
Det är lika bekymmersamt med personer (som ur ett långsiktigt perspektiv) tycker att de presterat tillräckligt bara de ibland tar sig till jobbet, både för arbetsgivaren och för de kollegor som då istället måste göra personens jobb. Sen kan en något mindre effektiv person absolut väga upp det genom att vara supertrevlig eller på annat sätt höja stämningen på arbetsplatsen eller tillföra andra saker som kunskap, arbetsmetoder, kontakter osv som gör kollegornas jobb lättare och att man är annorlunda från normen gör absolut inte att man blir en sämre anställd. Vissa är absolut värda att anpassa arbetet för betydligt mer än vad lagen egentligen kräver. Men är man konstant både missnöjd och underpresterande på ett sätt som drar ner stämningen och produktiviteten oavsett förutsättningarna på arbetsplatsen så tycker jag att man gör både sig själv och sina kollegor en otjänst om man inte åtminstone försöker byta jobb eller arbeta på sin attityd, kompetens, arbetssätt eller vad som nu kan vara det huvudsakliga problemet.
 
Om jag ser till mig själv så stämmer inte det där alls. Jag har hög arbetsmoral oavsett vilket jobb jag är på och oavsett hur bra jag trivs. Jag tror att det har att göra med att jag har hög ansvarskänsla! Jag är född med hög ansvarskänsla.
Påverkas du då inte av hur du mår eller hur jobbet fungerar? Alltså sett till hur du själv presterar?

Jag själv upplever att jag alltid gör mitt bästa på jobbet. Ändå har jag i perioder sett som lat, slö och oengagerad av kollegorna och ibland har jag fått höra att det är så kul att jag börjat ta mer ansvar och jobbar på mer ordentligt - trots att jag hela tiden enligt mig själv jobbat på precis samma sätt!

Anledningen till det är helt enkelt att jobbet periodvis varit så krävande att jag knappt orkat existera (och vännerna som sett mig utanför jobbet har varit rädd att jag ska gå in i väggen om det fortsätter), men så har något förändrats på jobbet så att jag har mer energi och totalt sett mår bättre. Men, eftersom kollegor inte frågat varför det går långsamt eller tagit reda på hur jag verkligen mått osv så har de bara sett det som att jag "inte ansträngt mig".
 
Jag vill inte att mina underställda har ”gasen i botten” hela tiden, helt enkelt eftersom det inte är hållbart. Nyckelord är ”sustainable pace ” fritt översatt ”hållbart tempo ”. Och att organisationen har förmåga att planera så att den avtalade arbetstiden räcker till att slutföra arbetsuppgifterna. Man ska hålla ett tempo som är evigt hållbart, och då kan man inte ha gasen i botten hela tiden. Inte ens särskilt ofta.

"Gasen i botten" var kanske inte rätt uttryckt för på vissa av jobben fanns det absolut lugnare stunder. Men när jag hade mer praktiska jobb som att sortera post eller räkna upp kontanter så var det mer så. Fanns det jobb så jobbade man konstant när det inte var rast, på ena jobbet hade vi 13 timmars arbetspass på nätterna, ibland var vi inte klara när vi slutade på morgonen. När jag sen fick ett jobb där jag helt styrde min egen planering så antog jag att jag skulle ägna min arbetstid åt mitt arbete på samma sätt. Det var uppskattat på första arbetsplatsen där jag kom in som extra resurs då de låg efter men inte på den andra arbetsplatsen den jag är på nu där var kulturen en helt annan. Jag har inga problem med att hålla ett högt tempo långa perioder, andrum kommer alltid på ett eller annat sätt med VAB, utbildning, konferenser mm.

Jag förväntar mig inte att andra ska hålla mitt tempo men förstår inte vad en del gör på sin arbetstid om man inte ens är i närheten av att 50% av arbetstiden läggs på ärendehandläggning. En del av mina kollegor är långt ifrån vad som krävs för att ha kostnadstäckning (ca 60 % debiterbar handläggning). Frågan för min chef kommer bli hur dålig kostnadstäckning en handläggare får ha och vad chefen ska göra om något behöver göras.
 
Om jag ser till mig själv så stämmer inte det där alls. Jag har hög arbetsmoral oavsett vilket jobb jag är på och oavsett hur bra jag trivs. Jag tror att det har att göra med att jag har hög ansvarskänsla! Jag är född med hög ansvarskänsla.

Det jag menade med att det inte är svartvitt var att det inte bara finns det ena eller det andra, att man antingen har hög arbetsmoral eller låg, utan att flera aspekter spelar in, varav arbetssituationen står för en stor del av det som avgör arbetsmoralen hos personalen. Sen spelar såklart personligheter och individuella egenskaper in också.
 
Påverkas du då inte av hur du mår eller hur jobbet fungerar? Alltså sett till hur du själv presterar?

Jag själv upplever att jag alltid gör mitt bästa på jobbet. Ändå har jag i perioder sett som lat, slö och oengagerad av kollegorna och ibland har jag fått höra att det är så kul att jag börjat ta mer ansvar och jobbar på mer ordentligt - trots att jag hela tiden enligt mig själv jobbat på precis samma sätt!

Anledningen till det är helt enkelt att jobbet periodvis varit så krävande att jag knappt orkat existera (och vännerna som sett mig utanför jobbet har varit rädd att jag ska gå in i väggen om det fortsätter), men så har något förändrats på jobbet så att jag har mer energi och totalt sett mår bättre. Men, eftersom kollegor inte frågat varför det går långsamt eller tagit reda på hur jag verkligen mått osv så har de bara sett det som att jag "inte ansträngt mig".
När jag är på jobbet tänker jag att jag slipper tänka på mitt liv. :D Jag har förmågan att släppa allting och bara fokusera på uppgiften när jag väl är där. Och då har jag haft några riktigt stressiga jobb i mitt liv. Har jag ångest tex så skulle jag aldrig sjukskriva mig och sitta hemma med min ångest, det mår jag bara sämre av. Då är det bättre att jag går till jobbet så jag glömmer av min ångest.

Jag är också en högpresterare. Jobbar effektivt och är snabb i det mesta jag gör, och får ändå ett bra resultat. Sen är jag världens lataste också, men inte på jobbet, utan mer hemma. Jag är drottningen av prokrastination hemma. :angel:

Sen har jag inget jobb där jag mår dåligt. Jag är inte rädd för förändring och jag är ingen trygghetsnarkoman, så jag kan säga upp mig utan att ha ett nytt jobb. Sånt löser sig alltid tänker jag! :) Jag orkar inte må dåligt på ett jobb för att ledningen eller kollegorna är dåliga. Då är det bättre att byta jobb! Det gör också att eftersom jag trivs på det jobbet jag har så ställer jag ofta upp på min arbetsgivare, men jag är nog väldigt mycket sån privat också. Om någon behöver hjälp med något så erbjuder jag mig om jag kan, även om det är jobbigt eller jag behöver skaffa djurvakt. Jag tänker att någon dag är det jag som behöver hjälpen och det gör jag ju. Jag har också flyttat! Jag har också renoverat! Jag har också stått utan jobb och behövt ringa några samtal innan det löst sig.
 

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
7 085
Senast: _Elly_
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 761
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 799
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp