Arbetsterapeut

Jag har letat recept med boendestödet. Men jag klarar ändå inte av att laga maten på egen hand. Jag har också fått tips om massor av lättlagad mat, men inte ens det får jag att fungera.
Det kan väl vara en lämplig sak att gräva i med hjälp av arbetsterapeuten?

Vad som kommer av de exekutiva svårigheterna, vad som kommer av depressionen, vad som kommer av annat (ex. stress, uppgivenhet...) Så du kan börja angripa problemet på ett sätt som är anpassat utifrån vad som är nyckelfaktorer till framgång för dig som individ.
Och på sikt kan boendestödet också lägga upp sina metoder mer träffsäkert utifrån det.

En viktig del i arbetsterapeutens uppgift är att bena ut vad "klarar inte" egentligen är, och vad det bottnar i. För det är väldigt olika saker som leder till det resultatet för olika personer i olika livssituationer.
 
Jag har inga issues med konsistens, mer än att jag har praktiska problem med hård mat.

Här är det inte issue över konsistensen på något sätt. Det är bara det att TS är övertygad om att även just rivna morötter är hårda.

Kalla det något annat än konsistens då, men att det finns issues kring mat är rätt tydligt.
 
Kalla det något annat än konsistens då, men att det finns issues kring mat är rätt tydligt.

Fast dom problemen du beskriver är oftast sådana som existerar om man har en diagnos inom autismspektrat.

TS har inte problem med konsistensen på det sättet du försöker få det till utan det är fysiska problem som gör att hon inte vill äta hård mat.

En väldigt stor skillnad.
 
Fast dom problemen du beskriver är oftast sådana som existerar om man har en diagnos inom autismspektrat.

TS har inte problem med konsistensen på det sättet du försöker få det till utan det är fysiska problem som gör att hon inte vill äta hård mat.

En väldigt stor skillnad.

Det jag svarade på var dock inte TS utan på ditt skratt till att TS inte vill äta en viss sak.
 
Det kan väl vara en lämplig sak att gräva i med hjälp av arbetsterapeuten?

Vad som kommer av de exekutiva svårigheterna, vad som kommer av depressionen, vad som kommer av annat (ex. stress, uppgivenhet...) Så du kan börja angripa problemet på ett sätt som är anpassat utifrån vad som är nyckelfaktorer till framgång för dig som individ.
Och på sikt kan boendestödet också lägga upp sina metoder mer träffsäkert utifrån det.

En viktig del i arbetsterapeutens uppgift är att bena ut vad "klarar inte" egentligen är, och vad det bottnar i. För det är väldigt olika saker som leder till det resultatet för olika personer i olika livssituationer.
Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
 
Och då beskrev du det som att hon har problem med konsistensen på mat och drog paralleller till problematik som är vanligt om man har en diagnos inom autismspektrat.

Därav min kommentar.

Jag skrev att det inte är så ovanligt ja. Vanligt bland autismspekrat ja, men det finns bland en hel massa människor som inte fått någon diagnos också. Jag tyckte att en skrattsmiley var en omotiverad reaktion på att inte kunna/vilja äta vissa saker, helt enkelt. Men känns som att det är förklarat nu, och inte värt att dra vidare.
 
Jag skrev att det inte är så ovanligt ja. Vanligt bland autismspekrat ja, men det finns bland en hel massa människor som inte har diagnos också. Jag tyckte att en skrattsmiley var en omotiverad reaktion på att inte kunna/vilja äta vissa saker, helt enkelt. Men känns som att det är förklarat nu, och inte värt att dra vidare.

Måste man alltid vara gravallvarlig? Jag ber dig så hemskt mycket om ursäkt om du tog illa upp över min skrattande smiley.

Att det finns problematik kring kvalite och utformning på kläder, konsistens på mat, färg på skorna, fel doft på sköljmedel, parfym, belysning mm mm är jag mycket väl medveten om.


Mvh Stödassistent inom LSS
 
Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
Om det bottnar i det exekutiva så finns det definitivt sätt att förbättra.
Det är inte samma sak som att grundproblemet försvinner eller att det blir helt oproblematiskt, men mindre handikappande än vad det är idag.

Funderar om det skulle vara bra för dig att få en ordentlig förklaring om exekutiva funktioner och vad de gör/inte gör också. Så du kunde tänka lite mer nyanserat kring "inte klarar". Tror det underlättar för att resonera fram vad som är hjälpande/stjälpande i dina aktiviteter både ihop med personal och på egen hand.
En del av grejen är t.ex. att det inte alls är ta sig i kragen det handlar om, utan förbättra sina förutsättningar att lyckas.
 
Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
Det är ingen idé att ta sig i kragen, då blir det ingen rutin kring dom dagliga bestyren. Du behöver verktyg som får din vardag att fungera och får dig att göra sakerna regelbundet.
 
Och den rätten jag gjort är ändå svår eftersom jag måste tvätta potatis. Det är något jag inte orkar göra och behöver boendestöd till.
https://d1hr6nb56yyl1.cloudfront.net/product-images/90239-280.jpg
1621807324086.png
 
Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
Du kanske kan prata med arbetsterapeuten eller din psykolog om vad bromsen kan bero på. För om du inte orkar laga mat och inte har något hemma säger du att du åker iväg för att handla. Då måste du ju uppleva att köra och handla enklare trots att det ju bör ta mer tid etc.
Kanske kan man ge dig strategier för att du ska kunna uppleva matlagningen lika "enkel" som att åka och handla.

Vi här hemma kan också tycka att det är enklare eller man är mer sugen på att åka och handla färdigmat trots att det för oss oftast är en bit att åka. Men andra dagar kan man känna att man hellre rotar fram vad som finns i kylen/skafferi och äter ngt trist för att slipa åka.
Oftast handlar det för oss om att inte ha inspiration eller att det man har hemma antingen inte är lika gott eller tar tid att laga. Om man kan veta vilka bitar som är jobbiga kanske man kan underlätta en del.
 
Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
Kanske genom att äta något annat?
Du måste ju äta, det går inte att komma undan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 009
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
870
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp