Arbetsterapeut

Jag hoppas det ens finns sätt att komma runt problemen, men tvivlar tyvärr. Att komma igång och genomföra matlagning har ju alltid varit ett problem, även om jag tidigare åtminstone ibland lyckats ta mig i kragen och laga mat. Nu orkar jag inte ta mig i kragen längre.
Med de problemen du har så tycker jag du borde kunna få matpaket (eller vad det kallas) via hemtjänsten eller liknande. Min bror blev erbjuden dessa när han kom hem efter en sjukhusvistelse. Hemtjänsten kan också inhandla mat åt dig OCH laga till den åt dig - du får själv skriva inköpslista och bestämma vad du vill ha. När dottern jobbade inom hemtjänsten bestod en hel del av arbetet med att just handla och laga mat. Många var väldigt petiga och noggranna med maten men det funkade.
 
Det är ingen idé att ta sig i kragen, då blir det ingen rutin kring dom dagliga bestyren. Du behöver verktyg som får din vardag att fungera och får dig att göra sakerna regelbundet.
Att ta sig i kragen är en metod jag kört mycket med. Rutiner har varit svårt. Jag har till exempel aldrig fått en fungerande rutin kring tandborstning.
Jo, men jag borde äta upp den potatis jag odlat först.
Med de problemen du har så tycker jag du borde kunna få matpaket (eller vad det kallas) via hemtjänsten eller liknande. Min bror blev erbjuden dessa när han kom hem efter en sjukhusvistelse. Hemtjänsten kan också inhandla mat åt dig OCH laga till den åt dig - du får själv skriva inköpslista och bestämma vad du vill ha. När dottern jobbade inom hemtjänsten bestod en hel del av arbetet med att just handla och laga mat. Många var väldigt petiga och noggranna med maten men det funkade.
Det har nämnts i samtal med kommunen när jag inte kunde få boendestöd kvällar eller helger. Men det får väl vara en plan B. Nu har jag boendestöd igen och arbetsterapeut så får hoppas att jag kan få det att funka ändå.
 
Men jag startade inte den här tråden för att diskutera mat utan hur arbetsterapeuter jobbar
Som ts säger ovan vill jag att den här tråden får fortsätta att handla om hur arbetsterapeuter jobbar, även om ämnet väl till stor del redan är besvarat.

Det finns/fanns väl en ganska uttömmande tråd nyligen som handlade om mat?

Om den här inte fortsätter att till största del handla originalämnet ser jag det som lämpligt att stänga den.

Sedan kan jag tycka att användare som @åke och @dobbis och andra med liknande inställning till ts kanske bara skall låta bli den här typen av trådar.

Tillägg: Om man bara är i den här typen av trådar för att gilla elaka inlägg, även om man inte skriver egna så är det väl bättre att man bara struntar i tråden.
 
Senast ändrad:
Som ts säger ovan vill jag att den här tråden får fortsätta att handla om hur arbetsterapeuter jobbar, även om ämnet väl till stor del redan är besvarat.

Det finns/fanns väl en ganska uttömmande tråd nyligen som handlade om mat?

Om den inte fortsätter att till största del handla originalämnet ser jag det som lämpligt att stänga den.

Sedan kan jag tycka att användare som @åke och @dobbis och andra med liknande inställning till ts kanske bara skall låta bli den här typen av trådar.
Finns mat-tråden kvar, då? Jag tycker ts´ trådar låses väldigt ofta vilket är synd. De kunde få rulla vidare (inom rimliga gränser) som samtals-trådar som tillåts spreta lite.
 
Finns mat-tråden kvar, då? Jag tycker ts´ trådar låses väldigt ofta vilket är synd. De kunde få rulla vidare (inom rimliga gränser) som samtals-trådar som tillåts spreta lite.
Om den är låst så finns den kvar och man kan läsa i den och troligen är den då också ganska färdigdiskuterad. Vilket brukar vara en av anledningarna till att trådar låses.

I övrigt har jag skrivit om varför trådar låses i en annan tråd, det hör inte riktigt hemma här.

Jag tror att vi oftast bara låser trådar och modererar på annat sätt när vi anser det rimligt. Denna är inte låst än, trots att många säkert kan tycka att det redan vore rimligt.
 
@Wille find det någon nytt datum för när du ska träffa arbetsterapeuten igen? Tänkte att du kanske kan fråga om samarbete med boendestöd och så, eller kanske fråga om ett möte när alla är med?
 
@Wille find det någon nytt datum för när du ska träffa arbetsterapeuten igen? Tänkte att du kanske kan fråga om samarbete med boendestöd och så, eller kanske fråga om ett möte när alla är med?
Nej, jag har inget nytt datum än. Vi träffas med några veckors mellanrum och jag vet inte mitt schema så långt fram i tiden. Hon hör av sig senare när jag har mitt schema. Jag kan ta upp frågan om samarbete med boendestöd.
 
Jag har raderat ett antal inlägg till som inte har med den här tråden att göra och går stick i stäv med vad jag bett om tidigare i tråden. Försök se den övergripande bilden i det jag skrivit tidigare och inte bara detaljerna.
Ett övertramp efter jag sagt till kan jag ta men flera.
 
@Wille för att lämna mat diskussionen, en arbetsterapeut är väl även till för att hjälpa och stödja dig att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Eftersom du går en utbildning med avsikt att ge dig en dokumenterad kompetens kanske det vore en idé att prata med hen ang en arbetsträning eller praktikplats efter att du avslutat utbildningen. Du har själv sagt att du har svårt för att kontakta eventuella arbetsplatser/arbetsgivare och där har arbetsterapeuten en klar roll.

Jag tror du skulle må bättre av att veta att du kan arbetsträna/praktisera efter utbildningen och mjukstarta det i din egen takt. Bit dig inte fast i en aspekt av ditt liv som inte fungerar (mat) så att det överväldigar alla andra.
 
@Wille för att lämna mat diskussionen, en arbetsterapeut är väl även till för att hjälpa och stödja dig att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Eftersom du går en utbildning med avsikt att ge dig en dokumenterad kompetens kanske det vore en idé att prata med hen ang en arbetsträning eller praktikplats efter att du avslutat utbildningen. Du har själv sagt att du har svårt för att kontakta eventuella arbetsplatser/arbetsgivare och där har arbetsterapeuten en klar roll.

Jag tror du skulle må bättre av att veta att du kan arbetsträna/praktisera efter utbildningen och mjukstarta det i din egen takt. Bit dig inte fast i en aspekt av ditt liv som inte fungerar (mat) så att det överväldigar alla andra.
Det är ju lite annorlunda beroende på var arbetsterapeuten är anställd. Jag skulle inte tro att en arbetsterapeut på psykiatrin gör det du nämner här. Däremot arbetsterapeut på arbetsförmedlingen (även om de inte letar/kontaktar arbetsplatser/arbetsträningsplatser, det gör i så fall arbetsförmedlaren).
 
@Wille för att lämna mat diskussionen, en arbetsterapeut är väl även till för att hjälpa och stödja dig att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Eftersom du går en utbildning med avsikt att ge dig en dokumenterad kompetens kanske det vore en idé att prata med hen ang en arbetsträning eller praktikplats efter att du avslutat utbildningen. Du har själv sagt att du har svårt för att kontakta eventuella arbetsplatser/arbetsgivare och där har arbetsterapeuten en klar roll.

Jag tror du skulle må bättre av att veta att du kan arbetsträna/praktisera efter utbildningen och mjukstarta det i din egen takt. Bit dig inte fast i en aspekt av ditt liv som inte fungerar (mat) så att det överväldigar alla andra.
Det är inte av den anledningen jag har arbetsterapeut. Arbetsterapeuten ska hjälpa mig till ett fungerande liv hemma. Att det funkar hemma är en förutsättning för resten av livet.

Och när jag gått klart utbildningen är det jobb som gäller. Jag behöver en lön och har inga problem med att skriva ansökningar m.m.
 
Det är inte av den anledningen jag har arbetsterapeut. Arbetsterapeuten ska hjälpa mig till ett fungerande liv hemma. Att det funkar hemma är en förutsättning för resten av livet.

Och när jag gått klart utbildningen är det jobb som gäller. Jag behöver en lön och har inga problem med att skriva ansökningar m.m.
En fundering, är utbildningen en del av ett program på AF?
I såna fall kan du ju ev få praktik efteråt, ett sätt att få in en fot på något företag i närheten, om det nu är det du vill jobba med.
 
Min kompis är arbetsterapeut fast på ett sjukhus. Hon verkar göra mycket olika saker där med sina patienter, lite rörelseövningar, utreda hjälpmedel osv.

Jag tror verkligen det är en bra idé att de som hjälper dig träffas tillsammans med dig och kommer överrens om hur ni ska arbeta tillsammans. De kan säkert hjälpa till med rutiner på ett smart sätt.
 
Min kompis är arbetsterapeut fast på ett sjukhus. Hon verkar göra mycket olika saker där med sina patienter, lite rörelseövningar, utreda hjälpmedel osv.

Jag tror verkligen det är en bra idé att de som hjälper dig träffas tillsammans med dig och kommer överrens om hur ni ska arbeta tillsammans. De kan säkert hjälpa till med rutiner på ett smart sätt.
Håller med. Tror det behövs en samsyn för att Wille ska få bästa hjälpen.
Borde ju egentligen vara självklart, i annat fall känns det som att insatserna blir rätt meningslösa
 
Min kompis är arbetsterapeut fast på ett sjukhus. Hon verkar göra mycket olika saker där med sina patienter, lite rörelseövningar, utreda hjälpmedel osv.

Jag tror verkligen det är en bra idé att de som hjälper dig träffas tillsammans med dig och kommer överrens om hur ni ska arbeta tillsammans. De kan säkert hjälpa till med rutiner på ett smart sätt.
Jag gick hos en arbetsterapeut på sjukhuset när jag hade haft sönder handleden för att få hjälp med rörelseträning och stärkande övningar, så de verkar ha ett brett yrkesområde :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
580
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 892
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
857
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp