Arbetsterapeut

Jag kan inte äta rå morot. Jag har för dåliga tänder.
Riv den då.

Du har två val, gör som du alltid gjort och fortsätt vara tjock. Ost, jordnötssmör och färdigmat är inte bra ur viktsynpunkt. Eller ändra din kost, till en början är räkna kalorier lite grovt en bra hjälp. Minska dina portioner genom att fylla tallriken till hälften med grönsaker.

Men med alla dina issues över precis ALLT så verkar det ju smått omöjlig ekvation. Är det inte äckligt, kallt, syrligt, hårt eller vad du nu allt listat upp så är det för omständigt.
 
Riv den då.

Du har två val, gör som du alltid gjort och fortsätt vara tjock. Ost, jordnötssmör och färdigmat är inte bra ur viktsynpunkt. Eller ändra din kost, till en början är räkna kalorier lite grovt en bra hjälp. Minska dina portioner genom att fylla tallriken till hälften med grönsaker.

Men med alla dina issues över precis ALLT så verkar det ju smått omöjlig ekvation. Är det inte äckligt, kallt, syrligt, hårt eller vad du nu allt listat upp så är det för omständigt.
Jag kan inte äta riven morot heller. Alla mina tänder sitter i zickzack med väldigt lite tuggyta.

Jag har gett upp om min vikt.
 
Men hur mkt har du gått upp mot förut? då sa du att du va tjock men det var du inte.

Och det kanske är bättre att du först tipsar om vad du kan äta och i det vad du har råd med, det verkar vara enklare att de som tipsar dig har en bas att utgå ifrån- blir ju långdraget när du knappt äter något av allt som är förslaget.

Mitt tips är något av alla de där frö ( och bön ibland) blandningarna ( Paulins bl a) där man kan koka upp en påse och sedan variera med något enkelt som ägg eller en fiskbit o så någon färdig sås.
 
Ja, det måste jag. I annat fall ökar mitt dåliga mående.

Jag sköljer också mest av förpackningarna och använder inte diskmedel. Men de diskade förpackningarna brukar samlas i drivor vid diskhon innan jag får bort dem.

När jag miste boendestödet försökte jag hålla igång matlagningen med målsättningen att laga hela veckans mat under helgen. Det blev tyvärr för övermäktigt. Jag kunde sitta och ladda en hel dag för att orka hacka en gul lök. Jag kom inte igång helt enkelt. Så jag hamnade i musli och bröd-träsket. För att ö.h.t. få i mig riktig mat så började jag åter köpa matformar.
Gör det varje morgon? Eller varannan om varje känns för övermäktigt. Att bara lägga undan återvinningen i sina påsar, det är ett litet steg du kan ta.

Om du riskerar att bara äta musli och mackor så köp inte det? Om du bara köper mat som måste lagas så kommer du laga den, alternativet vore ju att svälta. Om du däremot inte bryr dig om att gå ner i vikt som du sa så spelar det ju inte så stor roll vad du äter utan då funkar det ju bra så som du gör nu, inget fel i det.

Men OM du vill gå ner i vikt så får du räkna med att det är jobbigt och tidskrävande och minsta möjliga motstånd är att helt enkelt inte ge sig själv så många val. Köp inte hem sådant som du vet att du inte bör äta så finns det inte heller där och frestar dig.

Jag tycker också det vore en fin ide om du berättade lite om vad du gillar att äta. Vilka livsmedel och konsistenser osv så blir det säkert lättare för folk här att komma med tips som kanske kan passa dig? Jag vet att folk gärna vill hjälpa dig. Det kanske också är något du bör ta upp med boendestödet så kanske hon kan hjälpa dig att hitta recept och sedan laga och prova ny mat? :)
 
:laugh: Om du kan tugga tomater, bröd, ägg, pasta mm så kan du tugga på riven morot.
Morot är fortfarande hårt även när det är rivet.

Men hur mkt har du gått upp mot förut? då sa du att du va tjock men det var du inte.

Och det kanske är bättre att du först tipsar om vad du kan äta och i det vad du har råd med, det verkar vara enklare att de som tipsar dig har en bas att utgå ifrån- blir ju långdraget när du knappt äter något av allt som är förslaget.

Mitt tips är något av alla de där frö ( och bön ibland) blandningarna ( Paulins bl a) där man kan koka upp en påse och sedan variera med något enkelt som ägg eller en fiskbit o så någon färdig sås.
Jag vet inte vad jag väger eftersom jag inte vägt mig på länge. Det enda jag är säker på är att det definitivt är på tok för mycket. Tror jag ligger på runt 30 kilo övervikt.

Men jag startade inte den här tråden för att diskutera mat utan hur arbetsterapeuter jobbar
 
Gör det varje morgon? Eller varannan om varje känns för övermäktigt. Att bara lägga undan återvinningen i sina påsar, det är ett litet steg du kan ta.

Om du riskerar att bara äta musli och mackor så köp inte det? Om du bara köper mat som måste lagas så kommer du laga den, alternativet vore ju att svälta. Om du däremot inte bryr dig om att gå ner i vikt som du sa så spelar det ju inte så stor roll vad du äter utan då funkar det ju bra så som du gör nu, inget fel i det.

Men OM du vill gå ner i vikt så får du räkna med att det är jobbigt och tidskrävande och minsta möjliga motstånd är att helt enkelt inte ge sig själv så många val. Köp inte hem sådant som du vet att du inte bör äta så finns det inte heller där och frestar dig.

Jag tycker också det vore en fin ide om du berättade lite om vad du gillar att äta. Vilka livsmedel och konsistenser osv så blir det säkert lättare för folk här att komma med tips som kanske kan passa dig? Jag vet att folk gärna vill hjälpa dig. Det kanske också är något du bör ta upp med boendestödet så kanske hon kan hjälpa dig att hitta recept och sedan laga och prova ny mat? :)
Om jag inte har mackor och musli hemma och inte orkar laga mat så blir jag hungrig och desperat och åker och köper något att äta i panik. Jag kommer inte att börja laga mat.

Jag har letat recept med boendestödet. Men jag klarar ändå inte av att laga maten på egen hand. Jag har också fått tips om massor av lättlagad mat, men inte ens det får jag att fungera.
 
Om jag inte har mackor och musli hemma och inte orkar laga mat så blir jag hungrig och desperat och åker och köper något att äta i panik. Jag kommer inte att börja laga mat.

Jag har letat recept med boendestödet. Men jag klarar ändå inte av att laga maten på egen hand. Jag har också fått tips om massor av lättlagad mat, men inte ens det får jag att fungera.
Vad är det som går fel när du försöker? Blir det inte gott eller kan du inte slutföra det för att du inte förstår hur du ska göra? Jag är säker på att det är ett problem som kan lösas :)
 
Men jag startade inte den här tråden för att diskutera mat utan hur arbetsterapeuter jobbar

Men det var ju du själv som tog upp vad du åt och att det var futtigt , typ, klart då att det finns de som vill komma med tips så du kan äta bättre utan att lägga någon särskilt tid på det.
Du har ju fått massor av bra tips, jag tror ?? du ratat alla, iaf nära nog, en del av god anledning men många av ingen anledning alls egentligen.
 
Vad är det som går fel när du försöker? Blir det inte gott eller kan du inte slutföra det för att du inte förstår hur du ska göra? Jag är säker på att det är ett problem som kan lösas :)
Jag kommer inte igång. Och även om jag försöker så går allt så fruktansvärt långsamt. Varje moment kräver massor av energi som jag inte har.
 
:laugh: Om du kan tugga tomater, bröd, ägg, pasta mm så kan du tugga på riven morot.

Men att ha issues med olika konsistenser i mat är ju inte sååå ovanligt att du kan bli förvånad över att det finns folk som har det? Precis som att folk kan ha issues med att inte klara vissa ljud eller strukturer på kläder m.m.
 
Om jag inte har mackor och musli hemma och inte orkar laga mat så blir jag hungrig och desperat och åker och köper något att äta i panik. Jag kommer inte att börja laga mat.
Om du inte gillar o laga mat så skippa det, skapa en tråd och lägg upp det du kan tänka dig o äta så kommer du få massor av enkla vägar till sund och näringsrik mat, och av det du kan äta. Finns ju hur mkt kompetens här på buke inom det området. Om du först skriver upp det du kan tänka dig så slipper andra lägga förslag på det du inte gillar och det du då ratar bort, för nu blir det så att inget duger eller är tillräckligt bra.
 
Men att ha issues med olika konsistenser i mat är ju inte sååå ovanligt att du kan bli förvånad över att det finns folk som har det? Precis som att folk kan ha issues med att inte klara vissa ljud eller strukturer på kläder m.m.
Jag har inga issues med konsistens, mer än att jag har praktiska problem med hård mat.
 
Men att ha issues med olika konsistenser i mat är ju inte sååå ovanligt att du kan bli förvånad över att det finns folk som har det? Precis som att folk kan ha issues med att inte klara vissa ljud eller strukturer på kläder m.m.

Här är det inte issue över konsistensen på något sätt. Det är bara det att TS är övertygad om att även just rivna morötter är hårda.
 
Jag kommer inte igång. Och även om jag försöker så går allt så fruktansvärt långsamt. Varje moment kräver massor av energi som jag inte har.
Att du inte kommer igång är något du bara måste komma över, och att inte ge sig själv några alternativ där kan vara en god hjälp.

Det kommer självklart gå sakta i början eftersom att du är ovan, men det gör ingenting. När du lagat en rätt tillräckligt många gånger så kommer det gå fortare. Det är anledning till att många gillar storkok som köttfärssås, grytor, soppor och så vidare. Det är få moment och själva arbetsinsatsen är inte så lång, framförallt inte om man slår ut det över antal färdiga måltider man får.

Vill du fortsätta äta mikromat resten av livet? Om svaret på det är nej så tycker jag du ska försöka göra en liten ansats till att ändra på det. Du kan ju börja försiktigt med att t.ex ha som mål att laga mat en gång i veckan?
 
Jag har inga issues med konsistens, mer än att jag har praktiska problem med hård mat.

Nej sådana problem har jag inte heller noterat att du har.

Det ska du vara glad över.

Och nej du behöver inte testa rivna morötter.

Jag äter inte heller det pga att jag inte orkar diska eller plocka fram det som behövs för riva dom.
 
Nej sådana problem har jag inte heller noterat att du har.

Det ska du vara glad över.

Och nej du behöver inte testa rivna morötter.

Jag äter inte heller det pga att jag inte orkar diska eller plocka fram det som behövs för riva dom.
Och det är sjukt jobbigt att riva morötter dessutom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 014
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
870
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp