Bukefalos 28 år!

Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Bunkra o bunkra men handlade i stan idag och köpte med 3 kg nötfärs extra, 10 st tomatkross (var 10 för 50), 3 paket vita bönor, 3 burkar tonfisk (de 4 i rör var slut), 2,6 kg Idealmakaroner för bara 40 kr, lite extra pasta, kaffe och knäckebröd. Vill inte gripas av panik meeen lite förberedd är nog bra att vara i dessa tider...
 
Men vad är gränsen för en resa? Till och från jobbet. Till köpcentret? Till en annan del av staden? Inom landet? Får mina barn hälsa på mig?

Nyckelordet är väl just "livsnödvändigt". Handla mat och andra förnödenheter måste man ju såklart kunna göra, och även träffa anhöriga. Jag tror inte heller att det är det som arbetsgivare och andra aktörer vänder sig emot, utan det är allt kuskande till alla världens hörn för både jobb (let's be real, hur många konferenser skulle inte kunna lösas via t ex Skype istället för att alla ska vara där fysiskt) och bara för nöjes skull som de vill stoppa tills faran är över.
 
Men vad är gränsen för en resa? Till och från jobbet. Till köpcentret? Till en annan del av staden? Inom landet? Får mina barn hälsa på mig?
Använd sunt förnuft, för mig är sunt förnuft i dagsläget att inte resa i onödan, men har man behov så helt okej. Mat måste man ha, bor barnen nära ( samma stad med omgivning) och ni umgås ofta så är det ok att hälsa på. Behöver de åka längre eller ni sällan umgås så tycker jag det kan vänta. Sen beror det på hur man reser, flyg/buss/tåg hade jag avbokat/inte bokat. Bil däremot ökar inte risken för smitta under resan.
 
Hur kan din arbetsgivare ens lagligen kräva det? Nu verkar du bo i Spanien om jag inte missförstod men i Sverige kan en arbetsgivare inte bestämma vad en anställd gör utanför arbetstid. Utgår från att samma gäller i samtliga EU länder.
Bori Bromma
 
Min arbetsgivare har idag, utöver redan strikta reserestriktioner, infört totalt reseförbud i tjänsten, och mot externa kundbesök på arbetsplatsen. Alla externa möten skall bokas av och köras digitalt.

edit: skulle egentligen vara i Covid-19 tråden.
 
Ok. Ja, då har din arbetsgivare ingen möjlighet att bestämma vad du gör på din fritid eller var du befinner/rör dig på din fritid. Om ni har kollektivavtal eller om du är medlem i facket så kan du vända dig dit och fråga om detta.

Kan det vara så att din arbetsgivare menar att de inte kommer godkänna någon semester just nu? Den rätten kan ju en arbetsgivare ha. Men om semester beviljas så kan inte arbetsgivaren ange hur eller var semestern ska spenderas. Dock kan arbetsgivaren, såvitt jag vet, ange att man får jobba hemifrån efter semester i tex 14 dagar om man har varit i de av svenska myndigheter utmärkta "röda områden".
 
Jobbet freakar ut.

Arbetsresor och privata resor måste godkännas av företaget Inan man reser. Så att vi hindrar smittspridning. (Gäller inom Spanien, var tvungen att fråga)

Alltså din arbetsgivare kan inte förbjuda dig att resa privat. Och varför just Spanien ?
 
Spanskt företag

Nu får du nog bli lite tydligare om din AG och vad du menar om du ska få några konkreta reflektioner om du vill ha sådana. Oavsett om företaget du är anställd hos är Spanskägt så opererar de i Sverige så lyder de under Svensk lag och arbetslagen.

Dina inlägg är väldigt otydliga om vad som egentligen AG sagt och kräver för resor rent allmänt, inkl då varför du är upprörd över dem.
Dock är nog ämnet snarare tillhörande Covid-19 tråden . Kanske flytta dit ?
Taggar moderator @Mineur
 
Hörde från en kompis att sockerstickorna diabetes folket använder är slut,någon mera som hört det?
Kan man verkligen bunkra med en sådan sak så att det kan ta slut sådär? Har inte diabetes och vet inte hur det fungerar med stickorna, men trist om de är slut! :(

Själv tänkte jag göra ett besök på apoteket nästa vecka och hämta ut astmamedicin, men tänker att jag nog tidigarelägger det besöket istället och även passa på att köpa en av var Alvedon och Ipren, känns som om det kan behövas om det nu är så att människor hamstrar det också, vill inte stå utan när jag behöver för att folk ska ha 15 förpackningar hemma vardera utifall att.... Jag har alltid värktabletter hemma i stort sett, är en miss i beräkningen när jag inte råkar ha det, men det betyder ju inte att man ska bunkra upp NÄR krisen kommer.
 
Kan man verkligen bunkra med en sådan sak så att det kan ta slut sådär? Har inte diabetes och vet inte hur det fungerar med stickorna, men trist om de är slut! :(

Själv tänkte jag göra ett besök på apoteket nästa vecka och hämta ut astmamedicin, men tänker att jag nog tidigarelägger det besöket istället och även passa på att köpa en av var Alvedon och Ipren, känns som om det kan behövas om det nu är så att människor hamstrar det också, vill inte stå utan när jag behöver för att folk ska ha 15 förpackningar hemma vardera utifall att.... Jag har alltid värktabletter hemma i stort sett, är en miss i beräkningen när jag inte råkar ha det, men det betyder ju inte att man ska bunkra upp NÄR krisen kommer.
Jag antar att det pga viruset kommer bli brist på både det ena och det andra, vi har inte några stora lager i Sverige utan det mesta är on demand så när något stör ett av leden i tillverkning och transport kan brister uppstå ganska snabbt.
 
Jag antar att det pga viruset kommer bli brist på både det ena och det andra, vi har inte några stora lager i Sverige utan det mesta är on demand så när något stör ett av leden i tillverkning och transport kan brister uppstå ganska snabbt.
Ja och vi är inte det enda landet med sjuka.
 
Det känns som att det kommer bli ett större problem att så många börjar panikbunkra. Alltså inte dom som är preppade sen innan och kanske köper på lite extra. Tänker på de som köper en jäkla massa av allt. Det gör ju att man blir tvungen till att bunkra bara för att alla andra gör det :banghead: om man inte vill stå där när det är slut typ. Är ju typ redan slut på handspriten :grin:
 
Det känns som att det kommer bli ett större problem att så många börjar panikbunkra. Alltså inte dom som är preppade sen innan och kanske köper på lite extra. Tänker på de som köper en jäkla massa av allt. Det gör ju att man blir tvungen till att bunkra bara för att alla andra gör det :banghead: om man inte vill stå där när det är slut typ. Är ju typ redan slut på handspriten :grin:

Toapapper!!! Varför folk behöver en bal hemma är fortfarande ett mysterium. Eller bunkrar inte svenskar det?
 
Har en Libre och sensorer för mer än en månad så det är lugnt för min del iaf. Men fruktansvärt för de som är beroende av sina stickor. :(
OT men klarar du dig enbart med libre? Det kan ju ändå vara väldigt stor skillnad mellan resultat på libre och sticka. Senast förra veckan hade jag ett fall med 16.6 på libre och 7,2 med sticka. Sen 5.7 libre och LO med sticka. Pilen åt sidan alla gånger... Nu fanns det ju förklaringar till resultaten men ändå.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 350
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 471
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 006
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp