Att ha hunden lös eller kopplad

Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Ja, det är ju hundens naturliga följsamhet man utnyttjar. Redan från valpstadiet så ska man ju förstärka och jobba med denna följsamhet, som tex schäfer har ganska gott om redan från början.

Genom att förvalta denna följsamhet rätt slipper man använda sig av lydnadsträning som tex inkallning.

En hund som inte har en bra följsamhet får man antingen träna upp, eller om det är en ras/individ som inte har någon följsamhet, får man gå in med lydnad istället. Det är då man bl.a får pyssla med inkallningar.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Det där med att det finns hundägare som inte kommunicerar med hunden när den är kopplad håller jag helt med dig om! Jag pratar med hunden när jag går ut med henne, oavsett om hon är kopplad eller ej. Så går man förbi en annan person med hund och den hunden sliter och drar för att nosa på min hund och ägaren ryter till och säger: SLUTA!! Kom nu! samtidigt som han/hon rycker till i kopplet så att det ser ut som om hundens nacke går av! Självklart är "min" hund också intresserad av den andra hunden men hon kan gå lös förbi andra hundar utan att springa fram.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Ja, det är tråkigt. På mina grundkurser har vi "koppel"träning med sytråd. Det gäller att kunna gå runt med sin hund bland övriga kursare och endast ha sytråd som koppel. Då jädrans vad hundägarna lockar och pockar med hundarna för att de ska följa med. Har de vanligt koppel så drar de iväg hundarna istället för att be dem.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

För mig är ett hundliv att få springa lös och ha kul och leka (förutom träna osv. men det är en annan historia :D ).
Labben har jag inga som helst problem med - och det har aldrig varit det heller. Hon håller koll på var jag är, går inte fram till andra, jagar inte eller nåt sånt. Så hon går för det mesta lös (beror lite på VAR vi går, i stan eller längs en väg är det koppel som gäller. Dels för att det ser bättre ut, dels för att jag inte vet om hon blir skrämd, knuffad eller hamnar på vägen på nåt sätt - vill inte ha henne påkörd. Och ibland är det koppel när vi går förbi ställen där jag vet att det finns massa "smaskiga" saker i buskarna.)

Lagotton är en liten rymmare....var det redan första kvällen när hon var hämtad ("vänta matte, jag ska bara kolla runt hörnet på huset, kommer sen.....").
Övar mycket så hon också kan få ha ett fritt liv, som labben. Fast hon går bara lös på "säkra ställen" än så länge, där det inte är nån större risk att hon springer fram till folk och fä, hon är ju så människokär :p .
När hon löpte använde jag 15 m. lina på henne, så hon skulle kunna få springa relativt fritt i alla fall.

När vi går ensamma (utan labben) brukar hon få hålla reda på mig, men börjar man komma in i trotsåldern så hinner matte rätt långt bort innan hon kommer efter. Vilket känns lite osäkert när man bor i stad (visserligen med många grönområden, stora dessutom, men det kommer ju nästan alltid människor på cykel, med hund osv).
Så den träningen körs mest i skogen, på nya ställen, eller tidiga morgnar ;) .
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Lilja_89 skrev:
Det där med att det finns hundägare som inte kommunicerar med hunden när den är kopplad håller jag helt med dig om! Jag pratar med hunden när jag går ut med henne, oavsett om hon är kopplad eller ej.
Känner igen det där. Senast idag hade jag ett äldre par som passerade mig och mina vovvar - och jag pratade med hundarna som vanligt ("kommer du efter?", "är du trött?" (till gammelvovvan som var lite trött efter lek), "vänta lite på mig, gå inte över vägen själv.", osv.)
De (det äldre paret) tittade på mig som om jag vore helt konstig och jag hörde damen viska nånting om "pratar sådär med hundar?" :D .
Ja, det är klart jag pratar med mina hundar :love: .
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag tycker det är en självklarhet att man ska kunna ha hunden lös men då jag bor i ett relativt tätbebyggt område tycker jag även att det är en självklarhet att hunden är kopplad på promenaderna.
Nu är iofs min tik i trotsåldern så vi håller henne alltid kopplad för säkerhetsskull om vi är ute och går på platser där vi riskerar att möta andra människor.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Lånar en knapp.

Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Gällande lag är till för att skydda allt vilt under häckningsperioden, alltså inte bara harar och rådjur utan även alla andra djur. Det är lika illa om hunden skrämmer en lärka som ligger på ägg och får sin kull spolierad som något annat vilt. Det är av den orsaken som lagen finns.

Skrämmande också att det finns de som håller kurser här på forumet som anser att det är ok att släppa hund. Helt oförklarligt.

Läs denna länk:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag tycker såklart det är jätteviktigt att inkallningen funkar. Selma går lös mycket på promenaderna men jag brukar inte behöva kalla in henne när vi möter andra hundar. Blir hon intresserad av en annan hund säger jag "stanna" och hämtar henne. Det verkar lättare för henne att stanna än vända och släppa den andra hunden med blicken. Men blir hon inte intresserad av den andra hunden är det bara att vi går åt ett annat håll. Och så försöker jag hitta på något skoj. :)

Kommer hon för långt efter ropar jag "nu går vi" och lyssnar hon inte springer jag iväg eller ställer mig så jag inte syns. Då får hon eld i baken. :D
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Lånar en knapp.

Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Gällande lag är till för att skydda allt vilt under häckningsperioden, alltså inte bara harar och rådjur utan även alla andra djur. Det är lika illa om hunden skrämmer en lärka som ligger på ägg och får sin kull spolierad som något annat vilt. Det är av den orsaken som lagen finns.

Skrämmande också att det finns de som håller kurser här på forumet som anser att det är ok att släppa hund. Helt oförklarligt.

Läs denna länk:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html


Skriv gärna vilka Du pratar om.

Själv anser jag att hundar självklart måste få springa i skogen året runt, men dock utan att jaga. Att de sedan råkar skrämma något djur är naturens verklighet. Om det är en hund eller en människa som råkar skrämma en lärka är ju saksamma. Lärkan blir ju lika rädd och ska bli lika rädd. Det kallas instinkt.

Vem håller kurser och har hundarna lösa? Tror inte jag har läst det någonstans?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Tippan skrev:
Mina hundars följsamhet är ju medfödd och det är den som gör att de inte går ifrån mig. Det är den som gör hur kul och roligt de tycker det är att göra saker för mig för att jag ska bli glad och hur väl de reagerar på mina känslor. Följsamheten finns ju redan där hos valpen (om den har någon) och det har man ju inte lärt in redan då.
Det där med följsamhet grubblar jag mycket på. Jag vet inte om jag är helt värdelös som hundägare eller vad jag gör för fel, men jag tycker inte att det finns någon följsamhet hos min valp, trots att jag vet att det ju borde göra det. Han verkar helt enkelt inte ha den minsta lust att vara mig till lags, lyssna på vad jag säger, hålla reda på var jag är eller bry sig om vad jag vill överhuvudtaget. Och jag vet inte vad/om jag har gjort för fel eller riktigt hur jag ska hantera det. När jag försöker träna med honom - kontakt, kommandon mm - så tycker jag inte att det ger något resultat, och jag vet inte om han bara inte förstår eller om han helt enkelt skiter fullständigt i mig... Jag tycker att hela valpen utstrålar "JAG ÄR INTE DÖV, JAG BARA SKITER I DIG", vilket är en av orsakerna till att jag inte tänker ha honom lös, åtminstone inte tills jag känner att vi har en bättre kontakt.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Lagen är ytterligare en orsak till att jag har min hund kopplad. Där jag bor är det koppeltvång året runt, och då är det verkligen koppeltvång som gäller, och inte att man kan ha hunden lös om man så skulle ha 110% kontroll på den. Å andra sidan är det en ganska tandlös lag, eftersom många av de hundägare jag möter har sina hundar lösa, och ingen verkar orka bry sig överhuvudtaget. Dvs det finns inte många som skulle orka driva ett sånt brott vidare till polisanmälan...
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

jag har mina hundar kopplade nästan jämt, men jag brukar släppa tikarna så ofta som möjligt så att de får leka och "nosa av sig". Hanarna släpper jag aldrig däremot, den ena är en jakt-hund och den andra är väldigt jakt-benägen....
På vintern får de gå lösa mycket mer eftersom man då får ha de lösa plus att de är rätt små så om det är mycket snö kommer de inte så långt lika fort.
När det gäller lag-stiftningen så är det väl så att man ska hunden i koppel om man inte har 100-% ig kontroll på den lös. Det är ju som sagt för vilda djur som har ungar på sommaren. Men jag anser iaf att om man har en hund som inte jagar vilt så stör det ingen. Bor man i stan ska man ju förstås fortfarande plocka upp efter dom, men för övrigt stör det iaf inte mig alls med lösa hundar, som är under KONTROLL!
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Men vad kallar du det när du ropar på hunden och vill att den ska komma tillbaka? Det måste du ju be den om även om den är följsam och uppmärksam, och det är inkallning för mig, som den novis jag är i hundvärlden?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Lånar en knapp.

Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Gällande lag är till för att skydda allt vilt under häckningsperioden, alltså inte bara harar och rådjur utan även alla andra djur. Det är lika illa om hunden skrämmer en lärka som ligger på ägg och får sin kull spolierad som något annat vilt. Det är av den orsaken som lagen finns.

Skrämmande också att det finns de som håller kurser här på forumet som anser att det är ok att släppa hund. Helt oförklarligt.

Läs denna länk:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Jag reagerade också på detta. Är nybliven hundägare och laglydig, och jag trodde inte man fick ha hundne lös annat än i trädgården etc under häckningsperioden? Är detta något som de flesta hundägare högaktningsfullt struntar i?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

KNAPPLÅN: Någon som har erfarenhet av "hartokig" hund och inkallning? Vår hund lyder och har koll och kommer när man ropar i alla lägen FÖRUTOM om det dyker upp en hare under näsa på honom... För någon månad sedan drog han sonika ett par hundra meter rakt ut över fälten när sambon hade honom lös o en hare dök upp... Sådär kul... Vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om haren sprungit ut på vägen... När haren försvann vände vovve glatt tillbaka till husse o viftade på svansen.

Kan tillägga att annat vilt inte är några problem, inte heller inklanning vid möte med annan hund.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag tycker inte det är hemskt att ha hunden lös i skogen på sommaren. Då vi hade hästar red vi i skogen och många människor promenerar i skogen så varför skulle det vara så farligt om hunden sätter sina tassar där? Självklart är det inte ok att hunden jagar vilt emn om hon bara springer runt och luktar tycker inte jag att någon skada är skedd.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Kan ju tillägga att hon håller sig nära oss då vi är ute och går så det är inte så stor skillnad på att ha en långt koppel och ha henne lös. Helst springer hon bara bredvid bärandes på en pinne eller liknande.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Gällande lag är till för att skydda allt vilt under häckningsperioden, alltså inte bara harar och rådjur utan även alla andra djur. Det är lika illa om hunden skrämmer en lärka som ligger på ägg och får sin kull spolierad som något annat vilt. Det är av den orsaken som lagen finns.
Personligen tycker jag hundar behöver få röra sig utan koppel (och då inte bara på tex. träningar) - de har ett behov av att vara hundar!! Få springa lite fritt och leka och nosa.
Med det menar jag inte att de får springa hur som helst och absolut inte jaga, hälsa på folk osv. osv.

Den allmäna lagen att det är koppeltvång mellan 1 mars - augusti (minns inte när) gäller att hunden måste lyda på samma sätt som om den vore kopplad!

Tycker synd om den som inte har sån lydnad på sin hund så den aldrig kan få gå lös (kanske du har, men jag får inte intrycket av att din hund får gå lös nån gång, om du nu har hund ;) ).
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Nej jag tror att det bara är så. Det känner jag igen från våra pudlar. Släppte man de på annat ställe än hemma på gården så kutade de bara rakt bort ut... Hej då! Mina hundar har ALDRIG gjort så och det är ju inget som jag lärt dem, de har det i sig att vara nära matte. De kan kuta iväg 15 meter om vi är på nått extremt spännande ställe och nosa runt runt och vara lite döva, aldrig gå bort från mig, men ha lite selektiv hörsel ;)

Nu är väl din bebis rätt så liten? Men ju mer jag tränar vanlig lydnadsplanslydnad så ökar intresset för mig från mina hundar. Då arbetar vi tillsammans, jag bestämmer och de får lön för mödan. Blir ju lite av hjärntvätt. Då vänder de på en femöring om jag bara hostar till, sen med mindre träningsmängd så minskar käsnligheten från hundarna, så det är ju något jag måste underhålla hela tiden om jag vill ha det trimmat till 110%.

Det kommer att ta tid, men fortsätt du så ska du se att det kommer att lösa sig allt eftersom. Du får tänka att han behöver lite extra. Det ser så lätt ut för vissa, men det är långt ifrån alla som har det så lätt. Min ena hund har jag fått jobba jättemycket med lydnadsmässigt, den andra har jag bara glidit fram på en räkmacka med...
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

GaurdianAngel skrev:
Personligen ser jag inkallningsträningen som att man "misslyckats" med sin träning av hunden.

En inkallning görs ju bara för att hunden är på väg bort och då är det ju följsamheten som är bristfällig och behöver tränas på.

Nu tycker jag att du är onödigt rigid. Alla hundar är inte av naturen följsamma, vilket innebär att den som jobbar med att få hunden följsam får lägga ned mer eller mindre kraft och engagemang.

Att ha "misslyckats" är för mig ett hårt ord mot den som trots mycket motlut i form av vilken ras och individ h*n har jobbat med ändå har sådan pli på hunden att den kan vara lös.

Om bara de hundar som var 100 procentigt följsamma skulle få vara lösa, då hade många, många fler hundar varit dömda till ett liv i koppel.

Jag har själv en hund som jag kämpar med. För att han skall få vara lös så krävs stor uppmärksamhet från min sida. Det kan bero på att jag suger som hundtränare eftersom hans jaktlust ibland triggar honom och jag då måste bryta med ett bestämt nej, stanna eller hit.

Den andra hunden kräver (än så länge) minimalt från mig. Han följer mig för att han VILL vara nära, oavsett störning. Matte intresserar honom allra mest.

Skulle dessa två hundar betyda att jag 1) misslyckats med träningen 2) lyckats med träningen? Hund nummer två har jag nämligen inte tränat. Han är sådan. Är det verkligen JAG som lyckats då? jag tycker inte det.

All heder åt Beda som kämpar på! :bow:

--------

Kalaspinglan,

Vad menar du med att hunden skall kunna "bra" som ett kommando?

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Mina tre ord är:

Stanna
Hit
Nej (innebär också loss)

Beröm kan de mycket bra! :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 908
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 408
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 603
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp