Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Och vad gäller kransen så gör jag lite då och då. Allt går långsamt med den. Om jag först ska ta fram material så är jag trött innan jag börjat. Och så blir inget gjort alls.
kommer på 4 val
1 ligga framme och ser enligt dej stökigt ut
2 lägga det i en låda under bordet och se fult ut enligt dej.
3 lägga det i en låda och ha på annan plats vilket du tycker är jobbigt att ta fram med risk att glömma
4 kasta men du tycker inte det är skräp

4 val, välj det som tilltalar dej mest eller är minst motbjudande för dej.
 
Jag köpte den inte. Jag fick den gratis. Och då tänkte jag det var en bra idé att ta emot den. Och nu står den på sin plats. Har tagit bort en lådsektion och sågat i sockeln för att få dit den. Att ta bort den innebär att jag får ett defekt kök. Det är bara vatten och avlopp som behöver fixas. Det tar en vvs-are runt 3 timmar att fixa. Och så behöver jag en ny vattenkran i köket för att kunna få en separat vattenavsängning till diskmaskinen. (Det är inte frivilligt.)


Tja, jag handlar när jag ändå är i närheten av en butik. Skulle ju aldrig falla mig in att åka in till byn eller stan för bara nån liten pryl. Då kostar det inte så mycket med bensinen och blir billigare än frakt på varor som man köper online.


Nej, och med en låda på golvet blir det ännu värre.


Det är en svårighet att hitta rätt sak i rätt butik. Vill ju inte ha fula saker. Och det ska vara lätt för mig att svänga förbi och handla. Vill inte handla småsaker online. Då blir den där småsaken onödigt dyr när frakten läggs på. Ska jag handla online så ska det vara stora beställningar som antingen ger mig gratis frakt eller att det blir värt frakten.

Jag matar fåglarna ute. Det är min må-bra-grej. I onsdags förra veckan blev jag nästan glad över det.
Tre timmar för att koppla in en diskmaskin? Är det med resa och rast då? Min gubbe gör det på ca 40 minuter. Då är han inte ens utbildad.
 
Från Ikea menar du? Den var ju jätteful!

Jag kollade på alla och alla utom en var fula. Min stil är inte modern. Vill inte ha någon ful könlös låda. Då har jag hellre en stol som sängbord.

En stol är bättre än ett fult sängbord.

49 kronor är en betydande summa för mig.

Jag vill ha allmoge eller smidesgrejer i sovrummet. En fyrkantig låda är inget av det. Att sälja på second hand är krångligt och man förlorar pengar på det.

Arbetsterapeuten har kommit hem till mig varje gång vi träffats.

De saker som ligger på bordet ska ingenstans. Jag vill ha dem nära till hands. Gömmer jag dem någonstans så kommer jag glömma att jag har dem.
Jag levde själv på existensminimum länge som långtidssjukskriven efter gymnasiet. Så jag vet hur det är att ha tight med pengar. Jag vet hur man får vända på vartenda öre.
Men 49 kr hade jag absolut lagt på att få till en miljö jag mår bättre i.
Jag hade ätit havregrynsgröt eller superbilliga nudlar tex för att frigöra de pengarna.
Och jag menar inte just bara sängbord etc. Det kan vara andra saker som skulle ge dig mindre kaos eller spara din energi.

Och visst förlorar du pengar på att sälja eller ge bort. Men är inte din hälsa och ditt välmående värt det?
Om du skaffar en del lösningar kanske det gör att du får mer ork till att dra in pengar också.
 
Jag levde själv på existensminimum länge som långtidssjukskriven efter gymnasiet. Så jag vet hur det är att ha tight med pengar. Jag vet hur man får vända på vartenda öre.
Men 49 kr hade jag absolut lagt på att få till en miljö jag mår bättre i.
Jag hade ätit havregrynsgröt eller superbilliga nudlar tex för att frigöra de pengarna.
Och jag menar inte just bara sängbord etc. Det kan vara andra saker som skulle ge dig mindre kaos eller spara din energi.

Och visst förlorar du pengar på att sälja eller ge bort. Men är inte din hälsa och ditt välmående värt det?
Om du skaffar en del lösningar kanske det gör att du får mer ork till att dra in pengar också.
Jag har redan köpt en till bokhylla. Och så har jag köpt tidskriftsamlare (som jag inte använder). Men att köpa en låda till 5 papper ser jag ingen mening med.
 
Jag la ingen värdering i det jag sa. Gör sällan det. För mig blir det liksom bara fakta.

Att kalla något "skitfult" ÄR en värdering. Precis som du varken vill ta till dig råd eller tips som många kommer med så vill du inte heller ta åt dig att sättet du uttrycker dig på kan uppfattas som otrevligt. Någon gång får man helt enkelt ta ansvar själv.
 
Jag har redan köpt en till bokhylla. Och så har jag köpt tidskriftsamlare (som jag inte använder). Men att köpa en låda till 5 papper ser jag ingen mening med.
Använd tidskriftssamlaren till pappren?
Bestäm dig för att sätta 1 papper om dagen i den. Efter 1 vecka är bordet tomt. :)

Ha samlaren nära bordet så kan du sätta papper i den istället för att de samlas på bordet i fortsättningen.
 
Kan du samla alla papper i en hög då på bordet/golvet? Om det bara är 5 extremt viktiga papper som inte kommer öka i mängd. Det blir det inte lika stökigt
Jag hade dem i en prydlig hög på bordet förut, men katterna stökar till och har ner dem på golvet. De har ner massor av saker på golvet som jag sen inte orkar lyfta upp.
 
Jag hade dem i en prydlig hög på bordet förut, men katterna stökar till och har ner dem på golvet. De har ner massor av saker på golvet som jag sen inte orkar lyfta upp.
Då är väl en låda eller pärm eller liknande en väldigt bra idé för då kan ju inte katterna riva ner dom viktiga papprerna. Annars kanske katterna råkar ha sönder dessa viktiga papper och det är ju inte bra.
 
Jag hade dem i en prydlig hög på bordet förut, men katterna stökar till och har ner dem på golvet. De har ner massor av saker på golvet som jag sen inte orkar lyfta upp.
Du lägger en hel del energi på Bukefalos, kanske du kunde minska tiden lite för att frigöra tid och energi att få koll på dina papper. Är det 4 papper så räcker det ju men en enkel mapp för att få koll på dem, eller att lägga dem under en brevpress (en sten/vas/lampa/glas eller liknade funkar också bra)
 
Du har ju fastnat i en loop känns det som det är ju trådar om samma saker år efter år med samma svar.
Vill du inte göra något för att ändra på det du är missnöjd med?
Hela mitt liv är ju en härva av problem. Förut hade jag en massa problem med panikångest. Gick sjukskriven år efter år. Min läkare tyckte att jag borde har fått permanent sjukersättning (pension alltså), åtminstone delvis. Själv gav jag inte upp. Och jag löste det faktiskt. Jag blev frisk. Sen gick det några år. Och sen kraschade jag först i utmattning och sen i depression. Jag har ännu inte varit sjuk lika länge som när ångesten var mitt största hinder. Men ja, mitt liv handlar mest om problem. Känner mig lite bitter att sjukdom tagit så stor del av mitt liv.
 
Ställ tidskriftsamlaren på bordet! Lägg papprena i den. Lägg den ned på sidan om katterna välter den.
La papprena i en och ställde i bokhyllan. Kan inte ha den på bordet. Och kartan satte jag fast på frysen med magneter. Likaså ett vykort.

Men känns inte det minsta bra. Det är bara Buke som har hetsat för att jag skulle göra detta. Min förmåga att hålla ordning har inte ökat. Det här är bara ett tillfälle jag tagit mig själv i kragen, precis som så många gånger förr.
 
Senast ändrad:
La papprena i en och ställde i bokhyllan. Kan inte ha den på bordet. Och kartan satte jag fast på frysen med magneter. Likaså ett vykort.

Men känns inte det minsta bra. Det är bara Buke som har hetsat för att jag skulle göra detta. Min förmåga att hålla ordning har inte ökat. Det här är bara ett tillfälle jag tagit mig själv i kragen, precis som så många gånger förr.
Fast det är ju så det funkar, det är ingen som får någon slags yes-känsla för att någonting vardagligt blir gjort. Inte i normala fall i åtminstone. En sak blir gjord för att den måste göras, och en annan dag kanske en till... och till slut är det lite trivsammare hemma.
Många bäckar små! Tycker det låter som en bedrift i alla fall! :)
 
Fast det är ju så det funkar, det är ingen som får någon slags yes-känsla för att någonting vardagligt blir gjort. Inte i normala fall i åtminstone. En sak blir gjord för att den måste göras, och en annan dag kanske en till... och till slut är det lite trivsammare hemma.
Många bäckar små! Tycker det låter som en bedrift i alla fall! :)
Men jag kommer ju aldrig till läget där det är trivsamt. Jag stökar ner fortare än jag städar.
 
La papprena i en och ställde i bokhyllan. Kan inte ha den på bordet. Och kartan satte jag fast på frysen med magneter. Likaså ett vykort.

Men känns inte det minsta bra. Det är bara Buke som har hetsat för att jag skulle göra detta. Min förmåga att hålla ordning har inte ökat. Det här är bara ett tillfälle jag tagit mig själv i kragen, precis som så många gånger förr.
Snyggt jobbat, ta cred för det själv. Det var du som gjorde det.


Ingen här kan öka din förmåga att hålla ordning, det kan bara du själv göra. Det enda du kan få av oss är tips.

Har du tagit upp dina problem med din psykolog? Det är genom att jobba med dig själv du kan ändra saker i grunden och har kan terapeuter och psykologer hjälpa, men bara så länge du själv vill och jobbar på det.
 
Fast du har väl bostöd 2 timmar varje vecka?
Då bör ni väl hinna städa en hel del?
Jo, vi städar då. Och diskar. Ibland lagar vi mat. Typ så.


Snyggt jobbat, ta cred för det själv. Det var du som gjorde det.


Ingen här kan öka din förmåga att hålla ordning, det kan bara du själv göra. Det enda du kan få av oss är tips.

Har du tagit upp dina problem med din psykolog? Det är genom att jobba med dig själv du kan ändra saker i grunden och har kan terapeuter och psykologer hjälpa, men bara så länge du själv vill och jobbar på det.
Känner mig mest knäckt.

Minns inte om vi pratat om det.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp