Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Vi är många som haft svårt att få jobb, varit deprimerade, känt oss ensamma, varit handlingsförlamade, långpendlat till jobb och fått lov att köpa möbler vi inte är jätteförtjusta i. Det ger en inte fritt fram att bete sig som ett arsle.

Jag herregud en möbel är ett ickeproblem, finns ju massor av billigt om man har skral ekonomi, måla om eller lägg en duk på.
 
Kollar på second hand ibland, men har inte hittat rätt.

Så är det med second hand, man får ha tålamod och under tiden ha tillfälliga lösningar. Köksstol tex! Och när du behöver stolen kan du lägga det du har på nattygsbordsstolen på golvet. Till exempel. Eller köp en till stol att antingen ha till nattygsbord eller i köket. Kan ju liksom inte bli sämre än du har det nu.
 
Sängbord på marketplace på Facebook
37F2F548-F484-4DF1-9A05-795CC893FD2D.png
 
Otrevlig? Jag är ärlig. Den är verkligen jätteful. Går inte att säga på annat sätt.
Jag brukar ju vara den som säger att det kan bli kontraproduktivt när folk hetsar om mer positiva förhållningsätt, normalt sett, men det här är något annat. Du måste väl förstå att det är väldigt otrevligt att säga att en pryl som någon sagt sig äga är jätteful? Det är helt okej att säga att det inte är din smak, det är inte mindre "ärligt" och trycker inte ner någon annan.
 
Jag kan ju bara säga det att jag inte har en susning om vad det är för olika stilar.
Så det är mest troligen väldigt fel men detta hittade jag i rätt område och jag skulle nog själv kunnat ha vilken som om jag inte hade några bättre förslag.
Att krångla till precis allt gör inte att man mår bättre. Att ha ”fel” stil/grejer men få sakerna där dom ska vara skulle inte vara så fel och kan göra att man mår lite bättre. Sen får man byta ut när man hittar exakt rätt.
Att sitta på arslet och säga nej till allt kommer aldrig göra att man mår bättre. Tyvärr.
 
Men är ens en arbetsterapeut utbildad i sådant? hur ska hon kunna ge svar eller råd som är bättre än alla bra förslag du fått i tråden?
Sen är det märkligt att inget duger.
En arbetsterapeut ska ju kunna komma med lösningar när man på grund av svårigheter inte klarar av att göra saker. Jag har tidigare försökt lösa mina problem med att ta mig i kragen, men det kräver enormt med energi. Och så orkar jag inte ta mig i kragen flera gånger varje dag.

Men arbetsterapeuten har ju knappt sagt något alls. Hon ser bara min brist på energi och vet inte vad man ska göra åt saken. Men tidigare när jag varit "frisk" så har jag ju också haft samma svårigheter. Så problemet är inte bara brist på energi.
Och vad gör det om en kartong står på golvet?
Det är som jag sagt fult och i vägen.
Jag förstår verkligen inte varför du krånglar till saker som inte ens behöver krånglas till. Att säga "den är inte för mig" är verkligen otroligt icke-krångligt. Nu hittar du ju bara på ursäkter om krångel för att slippa ta ansvar för vad du faktiskt skriver.
Visst, jag hade kunnat säga något annat men kom inte på det. Jag skrev det jag tänkte först. Jag har liksom inte ork att sitta och fundera på hur jag ska säga saker. Det är krångligt att göra så.
 
En arbetsterapeut ska ju kunna komma med lösningar när man på grund av svårigheter inte klarar av att göra saker.

Det är som jag sagt fult och i vägen.

Visst, jag hade kunnat säga något annat men kom inte på det. Jag skrev det jag tänkte först. Jag har liksom inte ork att sitta och fundera på hur jag ska säga saker. Det är krångligt att göra så.
Nej, en arbetsterapeut ska hjälpa dig att lösa dina problem, inte komma med färdiga lösningar. Åtminstone funkar det så här.

Och åt alla andra så kommer ni inte att kunna lösa willes problem eller få henne att tänka om. Jag vet att jag själv också dras med och vill komma med lösningar men det gör bara saken värre.

Wille jag skulle faktiskt rekommendera att du inte alls lyssnar på vad vi skriver. Såvitt jag vet är ingen av oss din utbildade psykolog så risken är att vi gör mer skada än nytta.

Allt gott åt dig❤️
 
Jag förstår varför arbetsterapeut inte vet vad hen ska göra. Alla förslag du får här är fel, duger inte, för jobbiga, osv. Det finns väl inga mera förslag att kunna ge. Du verkar vägra att ens försöka så hur ska arbetsterapeuten kunna hjälpa dig?
Man måste ju börja försöka med nått
 
Nej, en arbetsterapeut ska hjälpa dig att lösa dina problem, inte komma med färdiga lösningar. Åtminstone funkar det så här.

Och åt alla andra så kommer ni inte att kunna lösa willes problem eller få henne att tänka om. Jag vet att jag själv också dras med och vill komma med lösningar men det gör bara saken värre.

Wille jag skulle faktiskt rekommendera att du inte alls lyssnar på vad vi skriver. Såvitt jag vet är ingen av oss din utbildade psykolog så risken är att vi gör mer skada än nytta.

Allt gott åt dig❤️

Som jag förstått det har @Wille inte så många sociala kontakter som hon kan bolla med, då tänker jag att vi här på bukefalos uppfyller kompisroller på sätt och vis. Många bryr sig och vill henne väl!

@Wille vill du inte ha råd säg det och förklara tydligt i starten vad du vill med inlägget.
 
Otrevlig? Jag är ärlig. Den är verkligen jätteful. Går inte att säga på annat sätt.
Det är som att jag skulle säga att någon är tjock eller ful om det nu var det jag tänkte. Oavsett om jag hade tyckt något sånt skulle jag ALDRIG ha sagt det. Just för att det är riktigt otrevligt. Har man inget snällt att säga kan man vara tyst, så gör i alla fall de flesta jag känner. De som inte gör så orkar jag faktiskt inte ha som vän.
 
Nej, en arbetsterapeut ska hjälpa dig att lösa dina problem, inte komma med färdiga lösningar. Åtminstone funkar det så här.

Och åt alla andra så kommer ni inte att kunna lösa willes problem eller få henne att tänka om. Jag vet att jag själv också dras med och vill komma med lösningar men det gör bara saken värre.

Wille jag skulle faktiskt rekommendera att du inte alls lyssnar på vad vi skriver. Såvitt jag vet är ingen av oss din utbildade psykolog så risken är att vi gör mer skada än nytta.

Allt gott åt dig❤️
Tack.

Känner mig ju rätt usel när inget som folk säger fungerar. Men det är ju så det är. Jag kan t.ex. inte ha en låda på golvet eftersom det ser stökigt ut. Och jag kan inte ha en låda på en stol eftersom jag inte har en ledig stol. O.s.v.


Jag förstår varför arbetsterapeut inte vet vad hen ska göra. Alla förslag du får här är fel, duger inte, för jobbiga, osv. Det finns väl inga mera förslag att kunna ge. Du verkar vägra att ens försöka så hur ska arbetsterapeuten kunna hjälpa dig?
Man måste ju börja försöka med nått
Det enda rådet jag hittills fått från arbetsterapeuten har jag följt. Det var att ha ett mindre köksbord. Och det har jag nu.

Sen har arbetsterapeuten inte kunnat komma med något alls. Hon har i stället hjälpt mig att diska och få in veden, men några strategier för hur jag ska klara såna saker själv har jag inte fått. Sist hon kom på besök så frågade jag henne om hur hon jobbade, eftersom min förväntning var att få tips på strategier att klara saker själv. Svaret var väl att hon inte hade några svar och skulle ta upp mitt ärende med läkaren, eftersom det enligt henne var min energibrist som var mitt största problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp