Bukefalos 28 år!

Att kommentera människors utseende

Jag tror att vi kanske måste se det mer cykliskt över en större tid? Mansidealet har ju varit ganska fluktuerande över tid. Se tex en stora förändringen som skedde med mansidealet runt skiftet 1700-1800. Kanske kommer ett skifte om 50 år?
Det som förbryllar mig är den relativa frånvaron av ideal, inte den absoluta utan den relativa i förhållande till det kvinnliga idealet, och inte vilket ideal det är. Manliga ideal har haft starka positioner under historien. Eftersom det har funnits perioder av att män, kanske främst i vissa samhällsklasser, har definierat sig utifrån ett så tydligt ideal är det lite märkligt att de inte gör det längre i samma grad som kvinnor. Kvinnor har väl så gott som aldrig tagit en 50+ år lång paus från kvinnoidealet på det sättet?

Kanske är det bara så att män och kvinnor försöker definiera sig gentemot olika grupper inom populationen och att det är det som förvirrar mig. Om man tar exempelvis dandyn inte främst som en fråga om motsvarigheten till sexuell selektion utan som en klassfråga eller konkurrensfråga där man definierar sin status och sina resurser gentemot andra män. Då behöver män i en värld med lägre inkomstklyftor eller inte lika hierarkiskt samhälle inte definiera sig i lika hög grad gentemot varandra. De har heller inte direkt behövt definiera sig på samma sätt gentemot kvinnor alltsedan de för länge sedan fick ett resursmässigt övertag genom ägandesystemet. Fri spekulation utifrån tankeexperimentet att det rör resurser på liknande sätt som för djur, ett i sig helt orimligt tankeexperiment eftersom vi inte är såpass jämförbara med andra djur längre, och antagligen är jag också vid det här laget helt off topic. Tror det är bäst att jag lämnar tråden till de som är mer intresserade av människor och mindre fixerade vid andra djur. 😅
 
Det som förbryllar mig är den relativa frånvaron av ideal, inte den absoluta utan den relativa i förhållande till det kvinnliga idealet, och inte vilket ideal det är. Manliga ideal har haft starka positioner under historien. Eftersom det har funnits perioder av att män, kanske främst i vissa samhällsklasser, har definierat sig utifrån ett så tydligt ideal är det lite märkligt att de inte gör det längre i samma grad som kvinnor. Kvinnor har väl så gott som aldrig tagit en 50+ år lång paus från kvinnoidealet på det sättet?

Kanske är det bara så att män och kvinnor försöker definiera sig gentemot olika grupper inom populationen och att det är det som förvirrar mig. Om man tar exempelvis dandyn inte främst som en fråga om motsvarigheten till sexuell selektion utan som en klassfråga eller konkurrensfråga där man definierar sin status och sina resurser gentemot andra män. Då behöver män i en värld med lägre inkomstklyftor eller inte lika hierarkiskt samhälle inte definiera sig i lika hög grad gentemot varandra. De har heller inte direkt behövt definiera sig på samma sätt gentemot kvinnor alltsedan de för länge sedan fick ett resursmässigt övertag genom ägandesystemet. Fri spekulation utifrån tankeexperimentet att det rör resurser på liknande sätt som för djur, ett i sig helt orimligt tankeexperiment eftersom vi inte är såpass jämförbara med andra djur längre, och antagligen är jag också vid det här laget helt off topic. Tror det är bäst att jag lämnar tråden till de som är mer intresserade av människor och mindre fixerade vid andra djur. 😅
Ett vanligt fel som görs är att man extrapolerar en (mycket) liten grupps sätt att leva och klä sig till att gälla som ett allmänt ideal i ett samhälle, inget kan vara mera fel och dandyn som nämnts är ett bra exempel.
 
Det som förbryllar mig är den relativa frånvaron av ideal, inte den absoluta utan den relativa i förhållande till det kvinnliga idealet, och inte vilket ideal det är. Manliga ideal har haft starka positioner under historien. Eftersom det har funnits perioder av att män, kanske främst i vissa samhällsklasser, har definierat sig utifrån ett så tydligt ideal är det lite märkligt att de inte gör det längre i samma grad som kvinnor. Kvinnor har väl så gott som aldrig tagit en 50+ år lång paus från kvinnoidealet på det sättet?

Kanske är det bara så att män och kvinnor försöker definiera sig gentemot olika grupper inom populationen och att det är det som förvirrar mig. Om man tar exempelvis dandyn inte främst som en fråga om motsvarigheten till sexuell selektion utan som en klassfråga eller konkurrensfråga där man definierar sin status och sina resurser gentemot andra män. Då behöver män i en värld med lägre inkomstklyftor eller inte lika hierarkiskt samhälle inte definiera sig i lika hög grad gentemot varandra. De har heller inte direkt behövt definiera sig på samma sätt gentemot kvinnor alltsedan de för länge sedan fick ett resursmässigt övertag genom ägandesystemet. Fri spekulation utifrån tankeexperimentet att det rör resurser på liknande sätt som för djur, ett i sig helt orimligt tankeexperiment eftersom vi inte är såpass jämförbara med andra djur längre, och antagligen är jag också vid det här laget helt off topic. Tror det är bäst att jag lämnar tråden till de som är mer intresserade av människor och mindre fixerade vid andra djur. 😅

Svår fråga. Jag tror inte vi ser en frånvaro av ideal utan mer en annan form av ideal kanske som inte riktigt är lika lätta att definiera just nu?

Bryter man ner det så tror jag för kvinnor i nutid det började rätt mkt med ”tjejtidningar” på 80-90 talet. Sen tänker jag att för män var det väl typ Mac Gyver :D
 
Vem bestämmer vad som är "snyggt" eller inte då? Huvudsaken man är nöjd själv.
Räcker det eller behövs det en diskotion om vad som är "normalt" eller inte.

Var en brittisk dokumentär för ganska många år sedan där unga tjejer fick se bilder på kvinnliga könsorgan och gissa vilka som ingick i "normal variation".
Inte förvånande så ansågs opererade normala medan icke opererade som onormala, vad det sänder ut för signaler till unga tjejer och hur dom upplever sig själva är ju skrämmande med tanke på resultatet. Så jo jag tycker det är viktigt att det inte tystas ner till om enskilda personer är nöjda.
 
Ett vanligt fel som görs är att man extrapolerar en (mycket) liten grupps sätt att leva och klä sig till att gälla som ett allmänt ideal i ett samhälle, inget kan vara mera fel och dandyn som nämnts är ett bra exempel.

Jag har dock inte vad jag kan se sagt att dandyn var ett allmänt ideal?

Ungefär som nu när folk kanske säger att ”läppförstoring” är ett allmänt ideal idag. Klart det inte är. Allt handlar ju om social kontext. I tex intellektuella kulturkretsar är knappast läppförstoringar, lösögonfransar eller ”couturing” ngt som är vanligt förekommande.

Subkulturer har alltid funnits typ Macarons under 1700-talet. Ofta uthängda och ”skojade om”. Ungefär som influensers idag kanske? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Ett vanligt fel som görs är att man extrapolerar en (mycket) liten grupps sätt att leva och klä sig till att gälla som ett allmänt ideal i ett samhälle, inget kan vara mera fel och dandyn som nämnts är ett bra exempel.
Självklart finns det flera ideal, det var bara ett exempel på ett ideal somdefinitivt signalerar eller försöker signalera en viss klass. I nutid finns det ju inte heller enbart ett ideal varken för kvinnor eller män. På samma sätt som en population inte nödvändigtvis syftar på hela populationen, oftast förhåller man sig ju mer till sin omedelbara omgivning än till människor eller klasser eller grupper man aldrig någonsin kommer i kontakt med.
 
Det som förbryllar mig är den relativa frånvaron av ideal, inte den absoluta utan den relativa i förhållande till det kvinnliga idealet, och inte vilket ideal det är. Manliga ideal har haft starka positioner under historien. Eftersom det har funnits perioder av att män, kanske främst i vissa samhällsklasser, har definierat sig utifrån ett så tydligt ideal är det lite märkligt att de inte gör det längre i samma grad som kvinnor. Kvinnor har väl så gott som aldrig tagit en 50+ år lång paus från kvinnoidealet på det sättet?
Orsaken är inte så underlig, det har under de senaste årtiondena varit en massiv propaganda mot allt som handlar om män, när det var som mest extremt fördes det fram åsikter som att eftersom det var män som låg bakom det mesta av den naturvetenskapliga kunskapen så var den inte giltig! Du ser tendenser till samma sak i tråden som t.ex. när man använder ord som "gubbar" som ett nedsättande epitet.
 
Därför att många unga tjejer ser upp till tex influensers och dokusåpakändisar, då kan det vara bra med en motvikt som säger att ankläppar faktiskt inte är särskilt snyggt.
Motvikten borde väl rimligtvis vara att inte döma utseenden alls. Varför skulle ungdomar bli mer bekväma med sitt eget utseende om vuxna människor sitter och säger att vissa personer/attribut är fula?
 
Självklart finns det flera ideal, det var bara ett exempel på ett ideal somdefinitivt signalerar eller försöker signalera en viss klass. I nutid finns det ju inte heller enbart ett ideal varken för kvinnor eller män. På samma sätt som en population inte nödvändigtvis syftar på hela populationen, oftast förhåller man sig ju mer till sin omedelbara omgivning än till människor eller klasser eller grupper man aldrig någonsin kommer i kontakt med.
Att populationen inte syftar på hela populationen blev lite konstigt, menar att population inte nödvändigtvis syftar på absolut alla människor som finns, utan kan vara mer avgränsad. En population är ju vad vi definierar som en population. Jisses vad invecklat jag gör det, jaja kan inte uttrycka mig idag.
 
Senast ändrad:
Om vi återgår lite mer till frågeställningen i början tycker jag att det är mkt intressant hur kvinnor ofta definieras genom sitt utseende snarare än egenskaper.

Exempel 1. Kunskapskanalen presenterade på sin Facebook en dokumentärserie om kvinnliga konstnärer. Detta gör det med en bild på en kvinnlig konstnär vid sitt staffli. I kommentarsfältet man i övre medelåldern: ”ja hon hade ju inte direkt utseendet för sig”.

Exempel 2. Kvinnlig politiker håller presskonferens. Dagen efter diskuteras hennes val av kavaj.

Exempel 3. Ung kvinna blir mördad av man. Ngn kommenterar att det var ju så synd och hemskt och tillägger att hon var en sån vacker kvinna.
 
Självklart finns det flera ideal, det var bara ett exempel på ett ideal somdefinitivt signalerar eller försöker signalera en viss klass. I nutid finns det ju inte heller enbart ett ideal varken för kvinnor eller män. På samma sätt som en population inte nödvändigtvis syftar på hela populationen, oftast förhåller man sig ju mer till sin omedelbara omgivning än till människor eller klasser eller grupper man aldrig någonsin kommer i kontakt med.
Jag är inte säker på att dandyn var ett sådant ideal, men oavsett leder det ofta fel om man som jag skrev extrapolerar till att gälla på samhällsnivå.
 
Såklart - men i modern tid med sociala medier kan ju extrema (och i vissa fall helt omöjliga) skönhetsideal spridas i rekordfart och globalt. Simultant med marknadsföring för olika operativa ingrepp som löser problemet med din allmänna fulhet.

Det går inte riktigt att jämföra med att det alltid har funnits skönhetsideal i olika samhällen.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ala-medier-skadar-unga-tjejers-psykiska-halsa

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ortering/skolbarns-halsovanor/konsskillnader/

https://www.svd.se/hjarnforskaren-ungas-psykiska-ohalsa--var-tids-stora-samhallsproblem
Det har alltid funnits extrema och ouppnåeliga skönhetsideal. Man photoshoppade även foton på 1800 talet och innan dess målade man folk på det idealiska sättet.
 
Fanns även tabeller på korrekta proportioner som man skulle ha och hade man inte det så fick man skapa det med padding av höft och byst.

Ja tänk på alla ideal som funnits genom tiderna. Under medeltiden plockades hårfästet för att bli onaturligt högt. Under 1700-talet sminkade man sig vita med arsenik. Man har highlightat blodådror, stasat ben ben bensår som följd, gått i omöjliga skor, lindat barn … listan kan göras lång :D
 
Svår fråga. Jag tror inte vi ser en frånvaro av ideal utan mer en annan form av ideal kanske som inte riktigt är lika lätta att definiera just nu?

Bryter man ner det så tror jag för kvinnor i nutid det började rätt mkt med ”tjejtidningar” på 80-90 talet. Sen tänker jag att för män var det väl typ Mac Gyver :D
Nej jag tror inte heller det är en absolut frånvaro av manliga ideal, varken nu eller att det varit så historiskt, det är mer så att jag jämför och undrar över intensiteten i mansidealen relativt till de kvinnliga idealen. De verkar inte vara riktigt på samma nivå och varför. Men då kommer vi kanske tillbaka till det vi var inne på tidigare om resurser och ägande och att män haft mer annat att göra i samhället som växt fram medan utseende varit en passande domän för kvinnor som varit bundna till hemmet i större utsträckning.
 
Nej jag tror inte heller det är en absolut frånvaro av manliga ideal, varken nu eller att det varit så historiskt, det är mer så att jag jämför och undrar över intensiteten i mansidealen relativt till de kvinnliga idealen. De verkar inte vara riktigt på samma nivå och varför. Men då kommer vi kanske tillbaka till det vi var inne på tidigare om resurser och ägande och att män haft mer annat att göra i samhället som växt fram medan utseende varit en passande domän för kvinnor som varit bundna till hemmet i större utsträckning.
Mycket av skillnaderna i det moderna samhället tror jag har kommit med införandet av riktad reklam. Kvinnor har gått från att inte vara en speciellt köpstark grupp till att ha gott om egna pengar att spendera på vad de själva vill. Det har liksom blivit en ny marknad som öppnats upp och som många andra sådana har den växt så snabbt i början att den tagit över från annat.
 
Orsaken är inte så underlig, det har under de senaste årtiondena varit en massiv propaganda mot allt som handlar om män, när det var som mest extremt fördes det fram åsikter som att eftersom det var män som låg bakom det mesta av den naturvetenskapliga kunskapen så var den inte giltig! Du ser tendenser till samma sak i tråden som t.ex. när man använder ord som "gubbar" som ett nedsättande epitet.
Det verkar lite långsökt, att kvinnors utseende anses ha större betydelse än mäns utseende går väl tillbaka även till innan feminismen slog igenom?
 
Mycket av skillnaderna i det moderna samhället tror jag har kommit med införandet av riktad reklam. Kvinnor har gått från att inte vara en speciellt köpstark grupp till att ha gott om egna pengar att spendera på vad de själva vill. Det har liksom blivit en ny marknad som öppnats upp och som många andra sådana har den växt så snabbt i början att den tagit över från annat.
Jag tänkte precis på rakhyveln! När man började rikta sig även till kvinnor i sin marknadsföring av den. Bra poäng. Skönhet är ju bland annat en form av konsumtion.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
21 492
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 411
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp