Att kommentera människors utseende

Jag tänker att kvinnor är skönhetsindustrins huvudsakliga konsumenter av en anledning, och att objektifiering och sexualisering av flickor och kvinnor är ett vanligt förekommande fenomen av en anledning. Samt att den anledningen är att vi i grunden ställer väldigt olika krav och och har helt olika förväntningar på kvinnor och flickor respektive män och pojkar. Att män och pojkar som följd av det utsätts för färre av de konsekvenser som kommer av att ha ett värde tätt sammanflätat med sådant som utseende.
Sen beror nog väldigt mycket på vart i världen du befinner dig. Jag tror nog att männen i västvärlden är mycket mer "utsatta" är tex talibanerna som på något vis tycker att de är berättigade till saker för att de är innehavare av en penis.

Jag har sett statistik på att 20% av alla skönhetsoperationer är män, men däremot så gör männen oftare mer invasiva ingrepp, tex penisförstoring etc. Den vanligaste skönhetsoperationen hos män var dock ögon, på andra plats kom fettsugning och sen hårtransplantation. Och då är vi ju där i diskussionen där vi var innan, att det antagligen för män inte handlar så mycket om att just se bra ut, utan att skapa sig ett sexappeal.

Däremot är jag helt övertygad om att vi kommer att få se fler och fler operationer som görs för att passa in och vara mer attraktiva på arbetsmarknaden, lite som det är i Japan, Korea etc.
 
Tack! Lite intressant med testosteron med. I diskussionen vi hade om testosteron och sport tänkte jag på att det ju finns en del manliga elitidrottare som har mindre testosteron än vissa kvinnor och som utifrån sina hormonnivåer och de märkliga reglerna om gränsvärden hade kunnat tävla som kvinnor (om de bara hade haft annat kön). Men jag hann aldrig skriva om det tror jag, vet inte om tråden låstes eller vad som hände med den.

Nej jag har inte hävdat att den inte finns, utseende-hetsen för pojkar och män alltså, bara att jag har lite svårt att utan vidare tro på att den är lika utbredd eller djupgående som den utseende-hets som flickor och kvinnor exponeras för. Jag tänker att kvinnor är skönhetsindustrins huvudsakliga konsumenter av en anledning, och att objektifiering och sexualisering av flickor och kvinnor är ett vanligt förekommande fenomen av en anledning. Samt att den anledningen är att vi i grunden ställer väldigt olika krav och och har helt olika förväntningar på kvinnor och flickor respektive män och pojkar. Att män och pojkar som följd av det utsätts för färre av de konsekvenser som kommer av att ha ett värde tätt sammanflätat med sådant som utseende. Jag kan förstås ha fel, kanske finns det ingen ojämlikhet där alls, men utifrån vad jag erfarit är det inte helt jämförbart. Läser jag fakta och data som visar att män är lika utsatta på det området kan jag självklart ändra uppfattning, så jag uppskattar att du tog dig tiden att skriva ut lästips.

Anade att det inte går att göra djurstudier på människor. :D Mycket som man i teorin skulle kunna undersöka hos människor, som man kan undersöka hos djur, är helt oetiskt att genomföra i verkligheten. Att idealen kring utseende (för både kvinnor och män antar jag, eftersom du nämnde att det även för kvinnor är mer status än sex det handlar om) är så skilda från vad vi anser sexuellt attraktivt var spännande också, jag får ta mig tiden att läsa om det när jag inte har 10 000 sidor på helt andra ämnen som jag måste läsa först.
Nej, att det skulle finnas en lika utbredd och stark utseendehets hos pojkar och män som hos kvinnor försöker jag inte hävda. Däremot att det finns ett extremt starkt ideal, som inte är lika kopplat till utseende men har med utseende att göra, och att avvikande från det idealet skapar stort lidande hos män. Att det hos män finns ett extremt manlighetsideal där vissa delar handlar om kroppen, men som främst handlar mer om andra saker, och där avvikande på olika sätt, t.ex. ett feminint utseende/intressen, straffas väldigt hårt inom gruppen män. Så nej, det är inte helt jämförbart, men det handlar för både kvinnor och män om ett förtryckande ideal, från vilket avvikelse straffas på olika sätt (och alltså inte bara genom att personen blir mindre sexuellt attraktiv).

Men det är en snårig vetenskap. Vi kan ju inte sätta människor i isolering hela livet och kontrollera alla faktorer, så i princip alla studier kommer med ett stort fett caveat. Så det gäller verkligen att inte lägga för stor vikt vid enskilda studier, och ha viljan och orken att jämföra mellan tider, samhällen, populationer in absurdum - och ändå vara okej med att vi aldrig kan dra absoluta slutsatser.
 
Sen beror nog väldigt mycket på vart i världen du befinner dig. Jag tror nog att männen i västvärlden är mycket mer "utsatta" är tex talibanerna som på något vis tycker att de är berättigade till saker för att de är innehavare av en penis.
Utsatta för utseendehets, ja, det är nog inte talibanerna i lika stor utsträckning. Utsatta för extremt begränsande mansideal skulle jag dock säga att de är.
 
Sen beror nog väldigt mycket på vart i världen du befinner dig. Jag tror nog att männen i västvärlden är mycket mer "utsatta" är tex talibanerna som på något vis tycker att de är berättigade till saker för att de är innehavare av en penis.

Jag har sett statistik på att 20% av alla skönhetsoperationer är män, men däremot så gör männen oftare mer invasiva ingrepp, tex penisförstoring etc. Den vanligaste skönhetsoperationen hos män var dock ögon, på andra plats kom fettsugning och sen hårtransplantation. Och då är vi ju där i diskussionen där vi var innan, att det antagligen för män inte handlar så mycket om att just se bra ut, utan att skapa sig ett sexappeal.

Däremot är jag helt övertygad om att vi kommer att få se fler och fler operationer som görs för att passa in och vara mer attraktiva på arbetsmarknaden, lite som det är i Japan, Korea etc.
Ja jag gissar att om det nu ens finns en skillnad mellan kvinnor respektive män i hur utseende bedöms och vilka följder det får, så är det något som förmodligen kommer förändras alltmer i takt med att vi får mer jämställdhet. Även om jämställdhet i just utseende-hets kanske inte är det man främst eftertraktar.
 
Nej, att det skulle finnas en lika utbredd och stark utseendehets hos pojkar och män som hos kvinnor försöker jag inte hävda. Däremot att det finns ett extremt starkt ideal, som inte är lika kopplat till utseende men har med utseende att göra, och att avvikande från det idealet skapar stort lidande hos män. Att det hos män finns ett extremt manlighetsideal där vissa delar handlar om kroppen, men som främst handlar mer om andra saker, och där avvikande på olika sätt, t.ex. ett feminint utseende/intressen, straffas väldigt hårt inom gruppen män. Så nej, det är inte helt jämförbart, men det handlar för både kvinnor och män om ett förtryckande ideal, från vilket avvikelse straffas på olika sätt (och alltså inte bara genom att personen blir mindre sexuellt attraktiv).

Men det är en snårig vetenskap. Vi kan ju inte sätta människor i isolering hela livet och kontrollera alla faktorer, så i princip alla studier kommer med ett stort fett caveat. Så det gäller verkligen att inte lägga för stor vikt vid enskilda studier, och ha viljan och orken att jämföra mellan tider, samhällen, populationer in absurdum - och ändå vara okej med att vi aldrig kan dra absoluta slutsatser.
Ja den biten är jag helt med på. Jag kommer från en mycket traditionellt maskulin, "hård", kultur och har sett på nära håll hur svårt det är för pojkar och män att uttrycka sig utanför den manliga normen. Det har varit och är säkert fortfarande starkt motarbetat, också av människor som i grunden vill väl.

Nej precis, det är omöjligt. Det är därför jag föredrar naturvetenskap. :angel: Även om det förstås väldigt ofta inte går att kontrollera alla faktorer där heller, eller där det ofta inte går att rakt av applicera sådant som utförts i en kontrollerad miljö på den mer komplexa verkligheten utanför.
 
Nej, att det skulle finnas en lika utbredd och stark utseendehets hos pojkar och män som hos kvinnor försöker jag inte hävda. Däremot att det finns ett extremt starkt ideal, som inte är lika kopplat till utseende men har med utseende att göra, och att avvikande från det idealet skapar stort lidande hos män. Att det hos män finns ett extremt manlighetsideal där vissa delar handlar om kroppen, men som främst handlar mer om andra saker, och där avvikande på olika sätt, t.ex. ett feminint utseende/intressen, straffas väldigt hårt inom gruppen män. Så nej, det är inte helt jämförbart, men det handlar för både kvinnor och män om ett förtryckande ideal, från vilket avvikelse straffas på olika sätt (och alltså inte bara genom att personen blir mindre sexuellt attraktiv).

Men det är en snårig vetenskap. Vi kan ju inte sätta människor i isolering hela livet och kontrollera alla faktorer, så i princip alla studier kommer med ett stort fett caveat. Så det gäller verkligen att inte lägga för stor vikt vid enskilda studier, och ha viljan och orken att jämföra mellan tider, samhällen, populationer in absurdum - och ändå vara okej med att vi aldrig kan dra absoluta slutsatser.
Jag kom att tänka på ett exempel på det du beskriver nu, när jag köpt skor och fick kommentaren att färgen (brun) var feminin. Det hade aldrig slagit mig innan att det fanns en feminin variant av brun och en maskulin brun, just färger var inget som begränsade mig på samma sätt. Det visade lite på att det är en väldigt snäv box att passa in i.
 
Ja jag gissar att om det nu ens finns en skillnad mellan kvinnor respektive män i hur utseende bedöms och vilka följder det får, så är det något som förmodligen kommer förändras alltmer i takt med att vi får mer jämställdhet. Även om jämställdhet i just utseende-hets kanske inte är det man främst eftertraktar.
Det man i så fall skulle önska vore att de bästa delarna från respektive kategori överfördes till den andra, det som sker är snarast det omvända tycker jag.

Angående allmänna ideal, alltså inte kommande från en liten extrem grupp, var de fram till för kanske ett halvsekel sedan till stor del direkt kopplade till en reell nytta för individen och för samhället . Ideal idag är långt mera konstgjorda, i syfte att sälja, få politisk makt osv.
 
Det man i så fall skulle önska vore att de bästa delarna från respektive kategori överfördes till den andra, det som sker är snarast det omvända tycker jag.

Angående allmänna ideal, alltså inte kommande från en liten extrem grupp, var de fram till för kanske ett halvsekel sedan till stor del direkt kopplade till en reell nytta för individen och för samhället . Ideal idag är långt mera konstgjorda, i syfte att sälja, få politisk makt osv.
Jag håller med om det, det känns inte alls som att utvecklingen går åt rätt håll på många områden.

Jag vet inte tillräckligt om samhällets ideal nu eller historiskt för att ha någon åsikt om det. Däremot är det lätt att få känslan att samhället blivit mer individualistiskt och drivet av konsumtion och diverse ekonomiska intressen vilket inte är hållbart på sikt.
 
Det man i så fall skulle önska vore att de bästa delarna från respektive kategori överfördes till den andra, det som sker är snarast det omvända tycker jag.

Angående allmänna ideal, alltså inte kommande från en liten extrem grupp, var de fram till för kanske ett halvsekel sedan till stor del direkt kopplade till en reell nytta för individen och för samhället . Ideal idag är långt mera konstgjorda, i syfte att sälja, få politisk makt osv.
En upplevd/konstruerad reell nytta. Det hela beror ju på vad en vill ha för samhälle, och vem som ska få må bra i det. Vi kan nog säga att de som inte föll in i idealet inte heller tyckte att det var ett särskilt nyttigt ideal, och det var det väldigt många som inte gjorde. Det visade sig också inte vara särskilt nyttigt för samhället i stort, om vi inte pratar om 'samhället' som en kapitalistiskt industriell nationalism. Men det kanske är helt i linje med det samhälle du vill ha :)

Inte för att jag för den delen tycker att idealen idag är bättre - men de är åtminstone inte snävt konstruerade utifrån pseudovetenskap och politisk ideologi på samma sätt som för 50-200 år sedan.
 
Däremot är det lätt att få känslan att samhället blivit mer individualistiskt och drivet av konsumtion och diverse ekonomiska intressen vilket inte är hållbart på sikt.
Det är en utveckling som började på åttitalet, tog ordentlig fart på nittiotalet och sedan har det bara accelererat.
 
En upplevd/konstruerad reell nytta. Det hela beror ju på vad en vill ha för samhälle, och vem som ska få må bra i det. Vi kan nog säga att de som inte föll in i idealet inte heller tyckte att det var ett särskilt nyttigt ideal, och det var det väldigt många som inte gjorde. Det visade sig också inte vara särskilt nyttigt för samhället i stort, om vi inte pratar om 'samhället' som en kapitalistiskt industriell nationalism. Men det kanske är helt i linje med det samhälle du vill ha :)

Inte för att jag för den delen tycker att idealen idag är bättre - men de är åtminstone inte snävt konstruerade utifrån pseudovetenskap och politisk ideologi på samma sätt som för 50-200 år sedan.
Det var ideal som räddade mitt andra hemland från att bli ockuperat av Stalin och kommunisterna.
 
Det var ideal som räddade mitt andra hemland från att bli ockuperat av Stalin och kommunisterna.
En väldigt stor sak att koppla direkt till skönhetsideal. Du tänker inte att det hela hade kunnat ske annorlunda (och framför allt att framtiden kan bli annorlunda) om vi istället har nya, bättre ideal, där människor får vara som de är istället för att pressas in i extremt snäva mallar?
 
En väldigt stor sak att koppla direkt till skönhetsideal. Du tänker inte att det hela hade kunnat ske annorlunda (och framför allt att framtiden kan bli annorlunda) om vi istället har nya, bättre ideal, där människor får vara som de är istället för att pressas in i extremt snäva mallar?
Varför skriva som du gör när du mycket väl förstår att det inte var "skönhetsideal" det handlade om? Bättre att bara låta bli att kommentera om du inte har något vettigt att komma med tycker jag.
 
Varför skriva som du gör när du mycket väl förstår att det inte var "skönhetsideal" det handlade om? Bättre att bara låta bli att kommentera om du inte har något vettigt att komma med tycker jag.
Vet jag verkligen det? Jag tycker du är mycket otydlig med vad du faktiskt menar i dina inlägg, och om du istället är tydlig kanske det går att få bättre svar från mig.

Jag kan inte det låta gå oemotsagt när någon prisar historiska ideal som dödat och förtryckt miljontals människor.
 
Vem har sagt att jag säger sådant till influensers? Men om mina syskonbarn frågar vad jag tycker om Kalle Anka läppar och diverse andra ingrepp så säger jag vad jag tycker.
Eftersom du skrev att folk som lever på sitt utseende får stå ut med att utseendet kommenteras på ett annat vis än tex Merkel så antar jag att det är så att de hör/läser det. Om de är helt omedvetna om det, tex att du utan att de hör det säger till dina syskonbarn, så är det ju inget de behöver stå ut med. De är ju opåverkade IOM omedvetna.
Hur menar du med att de får stå ut med det?
 
Utsatta för utseendehets, ja, det är nog inte talibanerna i lika stor utsträckning. Utsatta för extremt begränsande mansideal skulle jag dock säga att de är.
Just talibaner måste faktiskt ha skägg.

En killkompis sökte visum under förra talibanstyret och fick veta att han måste ha skägg och det fick inte vara under en viss längd, har för mig att det var 10 cm, för att få komma in i landet.
 
Jag är en ”betraktare” :D Jag dras till intressanta udda utseenden. Kanske för att jag själv har ett ganska plain utseende.
Tror inte det finns någon människa som aldrig i sina tankar har reagerat eller ”bedömt” andra människor. Det måste väl ändå vara ngt väldigt naturligt? Att vi bearbetar synintryck helt enkelt? Hjärnan skapar ju en tolkning av det man ser. Kommer det in en väldigt stor person i rummet kanske min hjärna tänker ”ok en stor person”. På samma sätt om personen hade blått stort hår eller shorts mitt i vintern. Hjärnan registrerar per automatik. Sen fattar jag ju att samhällets normer och ideal påverkar mina tankar. Om alla hade blått hår hade jag naturligtvis inte reagerat på det på samma sätt
Jag har stort (nja, långt) typ blått hår OCH shorts mitt i vintern! :angel:
Bara för några veckor sedan stannade en karl bilen mitt i gatan bara för att gapa "You like wearing shorts, dontcha?!" när jag var ute och gick med hunden. Antar att det är mitt trademark?
 
Just talibaner måste faktiskt ha skägg.

En killkompis sökte visum under förra talibanstyret och fick veta att han måste ha skägg och det fick inte vara under en viss längd, har för mig att det var 10 cm, för att få komma in i landet.
Jo, det är starka religiösa regler de har. Likaså ortodoxa judar; de var den största kundgruppen för skäggtransplantation innan hela hipsterskäggtrenden :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
21 385
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 341
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp