Att kommentera människors utseende

Vem har sagt att jag säger sådant till influensers? Men om mina syskonbarn frågar vad jag tycker om Kalle Anka läppar och diverse andra ingrepp så säger jag vad jag tycker.
Och det är en bra, sjyst värdering att överföra till sina syskonbarn? Alldeles oavsett vad man tycker om fillers etc.

Har inte den här tråden kommit att handla mestadels än något helt annat än att kommentera människors utseende? Det är fullt möjligt att tycka att det är negativt om det är så att skönhetsingrepp blir norm (så tycker jag för övrigt inte att det är; jag tycker att det verkar ganska skuld- och skambelagt, något som det är fritt fram att förakta) och att samtidigt tycka att man inte kastar ur sig vad som helst om enskildas utseende även om de gjort ingrepp.
 
Och det är en bra, sjyst värdering att överföra till sina syskonbarn? Alldeles oavsett vad man tycker om fillers etc.

Har inte den här tråden kommit att handla mestadels än något helt annat än att kommentera människors utseende? Det är fullt möjligt att tycka att det är negativt om det är så att skönhetsingrepp blir norm (så tycker jag för övrigt inte att det är; jag tycker att det verkar ganska skuld- och skambelagt, något som det är fritt fram att förakta) och att samtidigt tycka att man inte kastar ur sig vad som helst om enskildas utseende även om de gjort ingrepp.
Jag tycker det är en sorglig utveckling när kvinnans viktigaste uppgift återigen har blivit reducerad till att "bli gift".
 
Något jag insett med tiden efter att ha lyssnat på och sett människor som utfört ingrepp försvara sig mot folks obotligt dumma kommentarer är att jag också har lite svårt för några av reaktionerna som ibland följer på kränkningarna. Kränkandet i sig är alltid fel ja. Ett faktum. Men kränktheten som följer är ibland nästan oproportionell, särskilt med tanke på att man genom att närma sig ett ideal förvärvar en statusmarkör. Inte nödvändigtvis i hela samhället men i sin krets, där man verkar och där man sannolikt ofta också har plockat upp sina ideal. Man förstärker, säkert utan att mena det utan bara som en följd av att många andra råkar göra exakt samma sak, ett ideal som i sin tur ofta agerar i enlighet med förtryck som fettförakt, funkofobi, rasism och så vidare.

På tal om det blir jag väldigt tudelad när människor i försvar av skönhetsingrepp och liknande använder sig av hänvisningar till sådant som fettförakt eller rasism, liksom bemöter kritiken mot skönhetsingrepp som om det är en symbol för ett helt annat förtryck. Jag förstår tanken och det är säkert ofta välment då det kan finnas ytliga kopplingar, men det känns ofta inte helt rätt utan mer som ett skenheligt användande av något värre, något mycket mer djupgående som man tar till för att försvara ett agerande som av en händelse råkar ge en själv högre status. Jag fick höra att jag hade n-ordet läppar som barn men det är ju tyvärr fortfarande fullt möjligt för någon som förstorar läpparna idag att vara rasist, det som stör mig är alltså att kopplingen som en del vill göra är väldigt ytlig och grundproblemet här är ju egentligen inte utseendet i sig.

Det är svårt att förklara, men det känns nog lite som när smala människor vill protestera mot kränkningar och hänvisar till sådant som att det inte hade varit ok att säga liknande kommentar om feta. Även om det är fruktansvärt elakt och förstås inte hjälper någon är det ju inte ett faktiskt förtryck i den bemärkelsen som det ibland känns som att folk agerar som att det är. Problemet som komplicerar är i och för sig att även om den elaka kommentaren om en smal person inte är fettförakt så spelar den på samma utseende och kroppshets som fettföraktet omges av. Detsamma gäller elaka kommentarer om skönhetsingrepp. Och att kritisera utseende-hets genom att komma med ännu mer utseende-hets är ungefär lika effektivt som att släcka en eld med bensin.
 
Senast ändrad:
Något jag insett med tiden efter att ha lyssnat på och sett människor som utfört ingrepp försvara sig mot folks obotligt dumma kommentarer är att jag också har lite svårt för några av reaktionerna som ibland följer på kränkningarna. Kränkandet i sig är alltid fel ja. Ett faktum. Men kränktheten som följer är ibland nästan oproportionell, särskilt med tanke på att man genom att närma sig ett ideal förvärvar en statusmarkör. Inte nödvändigtvis i hela samhället men i sin krets, där man verkar och där man sannolikt ofta också har plockat upp sina ideal. Man förstärker, säkert utan att mena det utan bara som en följd av att många andra råkar göra exakt samma sak, ett ideal som i sin tur ofta agerar i enlighet med förtryck som fettförakt, funkofobi, rasism och så vidare.

På tal om det blir jag väldigt tudelad när människor i försvar av skönhetsingrepp och liknande använder sig av hänvisningar till sådant som fettförakt eller rasism, liksom bemöter kritiken mot skönhetsingrepp som om det är en symbol för ett helt annat förtryck. Jag förstår tanken och det är säkert ofta välment då det kan finnas ytliga kopplingar, men det känns ofta inte helt rätt utan mer som ett skenheligt användande av något värre, något mycket mer djupgående som man tar till för att försvara ett agerande som av en händelse råkar ge en själv högre status. Jag fick höra att jag hade n-ordet läppar som barn men det är ju tyvärr fortfarande fullt möjligt för någon som förstorar läpparna idag att vara rasist, det som stör mig är alltså att kopplingen som en del vill göra är väldigt ytlig och grundproblemet här är ju egentligen inte utseendet i sig.

Det är svårt att förklara, men det känns nog lite som när smala människor vill protestera mot kränkningar och hänvisar till sådant som att det inte hade varit ok att säga liknande kommentar om feta. Även om det är fruktansvärt elakt och förstås inte hjälper någon är det ju inte ett faktiskt förtryck i den bemärkelsen som det ibland känns som att folk agerar som att det är. Problemet som komplicerar är i och för sig att även om den elaka kommentaren om en smal person inte är fettförakt så spelar den på samma utseende och kroppshets som fettföraktet omges av. Och att kritisera utseende-hets genom att komma med ännu mer utseende-hets är ungefär lika effektivt som att släcka en eld med bensin.
Man måste skilja på att kritisera och kommentera en enskild individ, vilket är helt förkastligt, och att kritisera en företeelse man ser som negativ. Det är här många hamnar fel, på båda sidor.
 
Man måste skilja på att kritisera och kommentera en enskild individ, vilket är helt förkastligt, och att kritisera en företeelse man ser som negativ. Det är här många hamnar fel, på båda sidor.
Ja och det borde inte vara så svårt att skilja på men det verkar vara det.
 
Jag tycker det är en sorglig utveckling när kvinnans viktigaste uppgift återigen har blivit reducerad till att "bli gift".
Eftersom du skrev att folk som lever på sitt utseende får stå ut med att utseendet kommenteras på ett annat vis än tex Merkel så antar jag att det är så att de hör/läser det. Om de är helt omedvetna om det, tex att du utan att de hör det säger till dina syskonbarn, så är det ju inget de behöver stå ut med. De är ju opåverkade IOM omedvetna.
Hur menar du med att de får stå ut med det?
Har du lust att svara på hur du menar att de får stå ut?
Och hur vi reducerats till att vilja bli gifta?
 
Men jag tittar på bachelor 2021 , tjejerna berättar allt, och när i princip samtliga i grunden, fina, vackra flickor har seriös anknäbb och kan knappast le eller visa övriga känslor vet jag inte om det är jag som överdriver. Det är inte jag som överdriver, det är normen som har blivit ett problem. Giriga människor skor sig på sjuka normer.

Nu gör du ju precis det, kommenterar deras utseende. "Fina vackra flickor...".
En seriös anknäbb, vad betyder det? Finns det seriösa och oseriösa anknäbbar?
Mig veterligen sitter inte någons känslor i utseendet. Alltså, du kan se ut hur som helst och känna exakt precis lika mycket som någon som är helt olik dig.
 
Nu gör du ju precis det, kommenterar deras utseende. "Fina vackra flickor...".
En seriös anknäbb, vad betyder det? Finns det seriösa och oseriösa anknäbbar?
Mig veterligen sitter inte någons känslor i utseendet. Alltså, du kan se ut hur som helst och känna exakt precis lika mycket som någon som är helt olik dig.

Tillägg: Det spelar alltså ingen roll om du är opererad eller inte. En person som har gjort så många operationer och förändringar med sitt utseende kan bli exakt precis lika sårad som någon som inte har rört en cm på sin kropp utseendemässigt.
Och Bachelor, jag tittar också på programmet. Tycker tjejerna verkar helhärliga och oerhört känslomässiga individer. Så även killarna i denna säsongen.
 
Nu gör du ju precis det, kommenterar deras utseende. "Fina vackra flickor...".
En seriös anknäbb, vad betyder det? Finns det seriösa och oseriösa anknäbbar?
Mig veterligen sitter inte någons känslor i utseendet. Alltså, du kan se ut hur som helst och känna exakt precis lika mycket som någon som är helt olik dig.
Jag kritiserar strukturen. Varför måste alla vara likadana? Varför känner de trygghet i snordyra operationer? Ska Inte ungdomar av idag slippa just det? Ja det är väldigt, väldigt, duktiga fina ungdomar i det programmet.
 
Idag mötte jag en person och den första tanken som for genom mitt huvud var ”oj, vilket fult hår”. Och ja, så var det nog eftersom det var rosa fast urblekt, slitet och ganska fett också. Skulle såklart aldrig säga något till personen, men trots att jag egentligen inte tycker att det spelar någon roll överhuvudtaget och folk får se ut precis hur de vill så är tanken så snabb att jag ändå hinner tänka den innan jag fattar vad jag tänker.

Jag brukar fråga mig själv när sånt händer varför i hela friden min hjärna gör så, men jag har inget bra svar. Uppenbarligen så lägger ju min tanke en värdering i människors utseende även fast jag inte vill? Ibland har jag ställt frågan till mig själv ”spelar det någon roll?” och svaret är såklart alltid nej, men ändå kommer de där spontana tankarna då och då.
 
Nu gör du ju precis det, kommenterar deras utseende. "Fina vackra flickor...".
En seriös anknäbb, vad betyder det? Finns det seriösa och oseriösa anknäbbar?
Mig veterligen sitter inte någons känslor i utseendet. Alltså, du kan se ut hur som helst och känna exakt precis lika mycket som någon som är helt olik dig.
Om man inte får kritisera en företeelse som man tycker är fel och orsakar mycket lidande hur skall man då kunna få till en förändring? Det som sker idag är att unga (och även äldre) människors osäkerhet och vilja att bli accepterade exploateras på ett helt hänsynslöst sätt. De flesta, eller många åtminstone inklusive jag, som kritiserar skönhetsindustrin där operationerna är dess extrem gör det av en uppriktig välvilja om människorna som drabbas.
 
Om man inte får kritisera en företeelse som man tycker är fel och orsakar mycket lidande hur skall man då kunna få till en förändring? Det som sker idag är att unga (och även äldre) människors osäkerhet och vilja att bli accepterade exploateras på ett helt hänsynslöst sätt. De flesta, eller många åtminstone inklusive jag, som kritiserar skönhetsindustrin där operationerna är dess extrem gör det av en uppriktig välvilja om människorna som drabbas.

Fast du måste väl i rimlighetens namn se skillnad på att anmärka på någons utseende (hon har anknäbb) och kritisera företeelsen (skönhetsoperationer är av ondo). Eller det måste bli personligt för att ge udd åt kritiken?
 
Läste precis att Sverige är det land i Europa där per invånare mest pengar går till (slösas på) skönhetsprodukter, det är verkligen en paradox.
 
Jag håller med om att det sannolikt handlar om resurser. Jag har inte alls samma bakgrund som du och vet ungefär noll om människor men även utifrån var det sker sexuell selektion i djurpopulationer är det logiskt att det idag är kvinnor som står för de grälla påfågels-färgerna och männen som har de neutrala och funktionella färgerna, för att uttrycka det väldigt förenklat. Sen ska man inte jämföra människor med andra djur eftersom vi inte lever under de förutsättningarna längre utan har byggt mycket komplexa samhällen och sociala system under mycket kort tid, men det är på ytan logiskt att det är en resursfråga där män har övertaget genom detsamma komplexa sociala system som man precis har byggt.

Men å andra sidan är det ett överskott på män på många platser. Borde det då inte vara logiskt att det är männen som har "påfågelns stjärtfjädrar"? För att kunna konkurrera om kvinnorna. Om man diskuterar människor som man diskuterar djur. Vilket är en otroligt intressant vinkel tycker jag. Inte helt korrekt. Men intressant.
 
Motvikten borde väl rimligtvis vara att inte döma utseenden alls. Varför skulle ungdomar bli mer bekväma med sitt eget utseende om vuxna människor sitter och säger att vissa personer/attribut är fula?

Säger man inget lämnar man tolkningsföreträde till de som håller på med skönhetsoperationer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
21 389
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 344
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp