Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

Nej, musik eller annat i lurar är inte aktuellt för mig när jag rider (eller cyklar). Det handlar mest om att jag vill ha ett högt situationsmedvetande, alltså vara varse vad som händer omkring mig, och då är hörseln viktig. Ljud maskar andra ljud, och det är helt enkelt inte möjligt att vara lika uppmärksam på omvärlden med hörseln när något annat ljuder i lurar. Den som tror något annat får gärna fortsätta tro det, eller göra en jämförande audiometri med och utan musik i lurar.
 
Jag gör olika. Ibland vill jag ha helt tyst i stallet eller när jag tränar häst. Ibland vill jag ha podd på låg volym, ibland musik via spotify, ibland meditations-ljud via app. Jag ser ingetdera som ett problem, varken när jag hanterar eller rider - i så fall skulle jag ju inte göra det.
Det är helt enkelt beroende på humör och sinnesstämning för dagen. Självklart med hänsyn även till hästens sinnesstämning, likaså väder, till exempel blåst.

Lyssnar jag på något så har jag en hörlur i örat. Lägsta volym har jag alltid. Alltid uppmärksam på min omgivning hörlur i eller ej, för mig är riskanalyser något som sker löpande under hantering och träning, varje gång. Det är liksom automatiserat efter alla år, och inget som påverkas oavsett om jag har bakgrundsljud på eller ej. Då jag har NPF verkar också ljud vid vissa tillfällen koncentrationshöjande. Alla är vi individer (vilket ju också gäller djuren vi hanterar) så att tvärsäkert säga att ljud alltid = dåligt köper jag inte.

Tar man hänsyn till dagsform (både ens egen och djurens) och löpande gör riskanalyser/upprätthåller sitt fokus så ser jag inga problem med detta. Då ser jag ett större problem med ryttare - som oavsett ljud eller ej - inte gör sina riskanalyser.:)
 
Tillägg:
Att läsa/formulera sig/skriva i rörelse på hästryggen ser jag som en helt annan sak än att ha bakgrundsljud i ena örat.

Det kräver mer av hjärnan att både läsa/formulera/skriva, vilket gör det i princip omöjligt att hålla kvar samma fokus på häst och omgivning. (Kanske finns några superhjärnor som fixar detta, men känns inte vanligt förekommande)

Det här är något jag upplever att hästar kan reagera negativt på, om det sedan är för att den känner att ryttaren inte är lika ”med” mentalt eller förändringen som sker biomekaniskt när man lutar huvudet framåt för att titta ned i mobilen (=viktförflyttning), ja det kan jag inte säga säkert.
Är det något superakut jätteviktigt, sitt av eller åtminstone stanna hästen.
 
Nej det blir man inte men tror ändå att man tappar focus.
Huruvida man tappar fokus eller inte av musik medan man rider är nog väldigt individuellt. I min värld är det ingen skillnad på att ha musik (podd, radioprogram, ljudbok etc) i en öronsnäcka medan man rider, eller att ha en högtalare med samma ljud bredvid ridbanan. På många tävlingar är det bakgrundsmusik hela dagen...

Jag har ibland ljudbok, radio eller podd i öronsnäckan när jag rider ut med min häst - vilket till 95% består av skritt på lång tygel i skogen (och är en del av min sjukgymnastik).
Jag skulle däremot inte få för mig att rida med musik i öronsnäckan om jag skulle arbeta hästen i paddocken, för det kräver en annan typ av fokus.
 
Det är ju inte helt ovanligt numera att skolelever med koncentrationssvårigheter får ha lurar med musik under lektionstid, av just det skälet.

Det är sällan det under lektionstid riskerar att dyka upp en bil man måste anpassa sig efter.
 
Det är sällan det under lektionstid riskerar att dyka upp en bil man måste anpassa sig efter.
Det känns som att du utgår ifrån att musiken lyssnas på via lurar som trycks in i båda öronen och filtrerar bort allt annat ljud. Och visst, det kan nog vara olämpligt.
Själv hör jag kottar som faller från träden en bit in i skogen, fågelsång och skogens övriga ljud trots att jag har musik (podd, ljudbok eller annat) i öronsnäckan. Hör även det fåtal bilar som passerar här långt innan de är så nära mig att jag behöver "anpassa mig efter dem".
 
Hålla fokus, absolut! Höra faror/läskiga saker som närmar sig... nja... då underlättar det inte att ha andra ljud i öronen.

Jag var ute och gick i skogen igår. Hade ljudbok på i ena örat, precis som jag brukar. Och ändå hörde jag utan problem de som kom joggandes bakom. En bil låter mer än en person som kommer joggandes.
Så jo, man kan höra trots ljud i örat. Det andra örat hör ju? Det man inte har lur i?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ju inte helt ovanligt numera att skolelever med koncentrationssvårigheter får ha lurar med musik under lektionstid, av just det skälet.
Det låter ju underbart. Jag hade ofta på musik när jag försökte göra läxorna och fick skäll för att man kan ju inte koncentrera med en massa oljud omkring sig. Jag tyckte det gick lättare
 
Jag köpte benledningshörlurar till min man som cyklar landsväg. De leder in ljudet via tinningen, nära örat. Då hör örat också, samtidigt, allt. Är man ljud-intresserad och nördig på ljudbild, så kanske man lider av att lyssna med dom då de inte återger musik som ett par dyra JBL men helt ok. Röster går jättebra, tex radio el poddar.

Personligen lyssnar jag via mobil som jag sätter i bröstfickan och lyssnar på musik el pod. Stänger av om jag behöver, tex i cykeltider på landsväg.
 
Den pojken jag såg lyssnade ju inte på nåt på mobilen. Han satt med den i handen och surfade/spelade/spela/skrev meddelanden. Killen kan ha varit 8-10 år gammal skulle jag gissa. Ponnyn var nog inte den lugnaste och mest stillsamma då han hade graman på den dessutom.
Intressant hur diskussionen kommer att handla mer om musik/poddar eller inte vid ridning än om det lämpliga i att ett litet barn är ute och rider själv, uppenbarligen på/vid en trafikerad väg och dessutom håller på med telefonen samtidigt. Jag tycker det känns oansvarigt dels att släppa ut ett barn på det sättet och dels att inte klargjort att telefonen är för nödsituationer och inget annat.
 
Intressant hur diskussionen kommer att handla mer om musik/poddar eller inte vid ridning än om det lämpliga i att ett litet barn är ute och rider själv, uppenbarligen på/vid en trafikerad väg och dessutom håller på med telefonen samtidigt. Jag tycker det känns oansvarigt dels att släppa ut ett barn på det sättet och dels att inte klargjort att telefonen är för nödsituationer och inget annat.

Japp, jag är också väldigt förvånad över det. Nu var det inte direkt i närheten av en trafikerad väg och pojken såg duktig ut. Men ändå...
 
Jag är förvånad över att hela diskussionen landar i tyckanden.

Personligen så tänker jag att det är skillnad på att ha hörlurar på sig när man rider på stigar i skogen, och när man rider på grusvägar eller vägar. Och kanske även vilken hastighet man rider i.

NTF avråder tydligt ifrån hörlurar i trafiken då det har visat sig öka olycksrisken:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ntf-livsfarligt-att-cykla-med-musik-i-horlurarna

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7050116

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/cylkelframjandet-varnar-for-horlurar-i-trafiken

Angående diskussionen kring hörlurar eller inte vid ADHD så tror jag inte den frågan är tillräckligt utredd. Men statistiken visar att män med ADHD är överrepresenterade i olycksstatistiken vid trafikolyckor. Så det vore intressant att undersöka hur man kan öka koncentrationen i trafiken för personer med ADHD. Kanske är risken större utan hörlurar än med hörlurar för just denna grupp. Det tror jag inte man vet i dag. Det man verkar veta är att korrekt medicinering minskar risken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/adhd-medicin-raddar-liv-i-trafiken
 
Jag säger till om barnen i stallet rider med mobilen. Själv lägger jag bort den vid ridning, den är bara med vid uteritt.
 
Jag säger till om barnen i stallet rider med mobilen. Själv lägger jag bort den vid ridning, den är bara med vid uteritt.

Jag har alltid mobilen på mig vid ridning. Även om jag inte rider ut. Men det är för att jag oftast är ensam när jag rider.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 999
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 123
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 241
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 403
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp