Avboka vårt bröllop (behöver pandemivägledning)

När vi gifte oss var fotografen vittne och tog med sin sambo i släptåg. Nu var hon också en vän till mig men enligt henne är det inte ovanligt alls att fotograferna får frågan och det brukar inte vara några konstigheter. De var med under vigseln och sambon var med i början av fotograferingen (PERFEKT buketthållare) och sedan smet han iväg.
Ska du ta hjälp med smink/hår? Hen kanske kan ställa upp i så fall. Utan psalmer och sånger och sånt är ju en vigsel inte heller så långdragen.

Annars räcker nog hela Buke upp handen som frivilliga! Du kanske kan säga till din fästman att det är någon bekants bekant som bor i staden ni ska till om det känns konstigt att nämna just ett hästforum?
 
Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska tänka. Vi har bokat en bröllopslokal i maj som inte är återbetalningsbar. För bara två månader sedan hade smittan dalat under en längre tid, och Tegnell pratade om att en andra våg inte var trolig samt att vi kanske kan få fira jul som vanligt. Vi hade sedan tidigare bokat en lokal som var just avbokningsbar på grund av läget, men när vi fick beskedet för två månader sedan att den skulle totalrenoveras fick vi bråttom att hitta en ny och då bokade vi denna. I tron om en ljusare vår och att maj var väldigt långt bort.

Nu är vi där vi är med smittläget, och det pratas om att restriktioner kommer att följa oss fram till nästa höst. Så du har vi börjat prata om att ta kontakt med lokalen och se om de kan tänka sig att avboka, trots allt. Det är 6 månader bort och vem vet, de kanske är snälla. Dock tror jag att den här chansen dalar ju längre vi väntar. Ju närmre vi kommer maj ju mindre chans att de kommer få in en ny bokning där, och jag tror de kommer vara hårdare på avbokningsreglerna nästa år. Om vi pratar med dem nu, och de skulle godkänna en avbokning, så måste vi dock ta beslutet redan nu och då är ju risken att allt är frid och fröjd i maj och vi har ställt in allting i onödan.

Hur hade ni resonerat? Hade ni försökt ställa in redan nu? Eller väntat till i vår och fått betala om avbokning sker? Jag är rädd att jag gör en dum panikåtgärd bara för att det är väldigt hårda restriktioner just nu, och dyster ton. Att det påverkar mig känslomässigt och då får jag panik och vill ställa in allt. Jag är också rädd för att vi kanske förlorar chansen till att ställa in om vi inte agerar just nu.
Min bror skulle gifta sig i maj men de har på lokalägarens inrådan flyttat det till augusti. Så jag hade advokat
 
Jag hade lätt kunnat tänka mig det upplägget, helt utan känslomässigt upplägg. Bevittna vigseln - stick därifrån. Ni har er helg helt för er själva.

Var ska ni husera? Norra, mellersta eller södra Sverige?
@Voeux
Jag hade resonerat likadant (bevittna och dra) och valt varsin vän (eller en förälder om det passar bättre) som kan tänka sig "omaket" att åka en bit enkom för att bevittna vigseln och sedan åka hem igen. Möjligtvis, om ni vill, att de även är med och äter en middag med er på kvällen för att sedan resa hem igen morgonen därpå.
 
@Voeux
Jag hade resonerat likadant (bevittna och dra) och valt varsin vän (eller en förälder om det passar bättre) som kan tänka sig "omaket" att åka en bit enkom för att bevittna vigseln och sedan åka hem igen. Möjligtvis, om ni vill, att de även är med och äter en middag med er på kvällen för att sedan resa hem igen morgonen därpå.

Läste senare att det är en resa på åtta timmar. Det förstår jag kan vara betydligt knepigare. Fotograf och fotografassistent/fotografvän borde i så fall vara det bästa alternativet.
 
Vi gifte oss bara maken och jag. Fotografen och en assisten var vittne. Vi gifte oss i central park i New York. Egentligen nästan enbart för att slippa gränsdragning och planering för ett stort bröllop.

Det är fortfarande en av de bästa dagarna i vårt liv. Vi hade sjukt kul. Så där galet roligt. Och det blev som vi ville. Utan att vi behövde tänka på hur någon annan hade det. Vi har massor av fina bilder, roliga minnen, en kul historia och det viktigaste, varandra.

Sen var/är våra familjer och vänner besvikna. Vi gifte oss i lönndom.

Just det! Vi hade en älskad liten person med oss. Dottern låg i min mage, 7 veckor gammal. Vilket resulterade i att maken fick dricka all champagne själv 😂

Mvh Miks Visa bifogad fil 66699

Så härligt! :love:

Vår ursprungliga plan var ju att "elopea" till Paris. Vi var verkligen helt inställda på att ha en fantastisk helg bara han och jag, och sedan fira när vi kom hem med alla andra. Nu är vi ju nere på typ.. plan F i ledet och varje gång planerna kastas om så känns det jobbigt ett tag, det tar ju lite tid att säga hejdå till det man planerat och välkomna ett nytt scenario. Men nu någon vecka senare så börjar det kännas riktigt bra igen, och jag börjar komma tillbaks till den där känslan som vi hade i början. Något väldigt intimt, bara han och jag.

Jag pratade i telefon med pappa i 45 minuter igår och mamma 1,5 h. Vi står varandra väldigt nära och det är viktigt för mig att ingen känner sig exkluderad (jag vet, jag är en people pleaser in i benmärgen och det är ett förbaskat handikapp när man försöker gifta sig). Det var långa och mysiga samtal om giftermål, äktenskap, förväntningar och pandemi. Vi pratade om hur livet händer här och nu och hur vi inte vill ha hela livet "on hold". Det här året är det pandemi, nästa år kanske det är något annat. Jag vill ha ett äktenskap, inte en perfekt fest, för perfektion är inget jag varken förväntar mig eller vill vänta på. Så jag är väldigt glad över att ha så förstående föräldrar som tycker att vi tar rätt beslut. Och ärligt talat, även om pandemin har gjort den här planeringen extremt påfrestande så har den också hjälpt oss att hålla kvar fötterna på jorden och vara ödmjuka inför vad vi har och hur förutsättningarna faktiskt ser ut. Hade det varit ett vanligt år så kanske vi hade pressat oss själva att planera något stort, för andras skull, och bränt ut oss av den anledningen. Eller så hade vi ändå elopeat men då kanske utan lika stor förståelse från vänner och vissa familjemedlemmar. Så inget ont som inte för något gott med sig.
 
Senast ändrad:
Läste senare att det är en resa på åtta timmar. Det förstår jag kan vara betydligt knepigare. Fotograf och fotografassistent/fotografvän borde i så fall vara det bästa alternativet.

Vi fick svar från vigselförrättaren igår och hon var väldigt glad över vårt beslut att komma ner utan gäster (hon är äldre, så därmed i riskgrupp själv), så hon sa att hon kanske kunde få med sig en vän själv som vittne. Så jag ska kolla med fotografen nu om hon kan ställa upp, så har vi en i hamn i alla fall. Så kan vi se om vigselförrättaren får med sig någon eller om vi får prata med fotografen igen när det närmar sig 🎈
 
Så härligt! :love:

Vår ursprungliga plan var ju att "elopea" till Paris. Vi var verkligen helt inställda på att ha en fantastisk helg bara han och jag, och sedan fira när vi kom hem med alla andra. Nu är vi ju nere på typ.. plan F i ledet och varje gång planerna kastas om så känns det jobbigt ett tag, det tar ju lite tid att säga hejdå till det man planerat och välkomna ett nytt scenario. Men nu någon vecka senare så börjar det kännas riktigt bra igen, och jag börjar komma tillbaks till den där känslan som vi hade i början. Något väldigt intimt, bara han och jag.

Jag pratade i telefon med pappa i 45 minuter igår och mamma 1,5 h. Vi står varandra väldigt nära och det är viktigt för mig att ingen känner sig exkluderad (jag vet, jag är en people pleaser in i benmärgen och det är ett förbaskat handikapp när man försöker gifta sig). Det var långa och mysiga samtal om giftermål, äktenskap, förväntningar och pandemi. Vi pratade om hur livet händer här och nu och hur vi inte vill ha hela livet "on hold". Det här året är det pandemi, nästa år kanske det är något annat. Jag vill ha ett äktenskap, inte en perfekt fest, för perfektion är inget jag varken förväntar mig eller vill vänta på. Så jag är väldigt glad över att ha så förstående föräldrar som tycker att vi tar rätt beslut. Och ärligt talat, även om pandemin har gjort den här planeringen extremt påfrestande så har den också hjälpt oss att hålla kvar fötterna på jorden och vara ödmjuka inför vad vi har och hur förutsättningarna faktiskt ser ut. Hade det varit ett vanligt år så kanske vi hade pressat oss själva att planera något stort, för andras skull, och bränt ut oss av den anledningen. Eller så hade vi ändå elopeat men då kanske utan lika stor förståelse från vänner och vissa familjemedlemmar. Så inget ont som inte för något gott med sig.
Sorgen över att det inte blir som man tänkt sig kommer kanske finnas kvar hur ni än gör.

Det ni får med er, oavsett hur ni gör, är varandra, ett härligt minne (för det är jag övertygad om att ni får oavsett) en ”kul” historia och vackra bilder.

Fest kan man ha sen. Om man orkar. Eller vill. Eller så skiter man i det.

Jag ville med mitt inlägg fylla på dig med lite kraft och vetskap i att det kan bli fantastiskt härligt bara ni två tillsammans.

Perfekt om fotograf och vigselförrättar-kompis kan vara vittnen. Då har ni dragit linjen för vilka som fick vara med väldigt rakt. Ingen glömd, ingen special treatment, ingen kan känna sig mer exkluderad än någon annan.

Önskar så himla mycket att ni får en fin dag ❤️ Oavsett hur det blir med allt!

Mvh Miks
 
Haha, alltså.. jag ska bespara er den långa historien om hur min förlovningsring försvann och återfanns två dygn senare i helgen. Det var i alla fall aningens traumatiskt och jag kände bara.. kan någon ge mig en break? Nu ringde de och berättade att de inte har kunnat tillverka min vigselring 😂 Den beställdes i februari och skulle levereras denna vecka, så jag har suttit på nålar och väntat. Men tydligen hade deras leverantör bekräftat att de kunde göra ringen med moissaniter och de fick besked först nu att de tydligen inte gått, och hon undrade om jag kunde tänka mig att ta den i diamant i stället. Jag tror samtalet varade typ 1 minut och jag sa "VET DU DET GÅR JÄTTEBRA" innan jag slängde på luren. Satans spökbröllis detta :D
 
Haha, alltså.. jag ska bespara er den långa historien om hur min förlovningsring försvann och återfanns två dygn senare i helgen. Det var i alla fall aningens traumatiskt och jag kände bara.. kan någon ge mig en break? Nu ringde de och berättade att de inte har kunnat tillverka min vigselring 😂 Den beställdes i februari och skulle levereras denna vecka, så jag har suttit på nålar och väntat. Men tydligen hade deras leverantör bekräftat att de kunde göra ringen med moissaniter och de fick besked först nu att de tydligen inte gått, och hon undrade om jag kunde tänka mig att ta den i diamant i stället. Jag tror samtalet varade typ 1 minut och jag sa "VET DU DET GÅR JÄTTEBRA" innan jag slängde på luren. Satans spökbröllis detta :D
Verkar gå troll i det här för er 🙈🙈 för oss har det flutit på helt smärtfritt (om man bortser från att allt är apdyrt och budgeten sen länge både dubblad och tripplad) så jag väntar bara på att snart går något fel 😅
 
Verkar gå troll i det här för er 🙈🙈 för oss har det flutit på helt smärtfritt (om man bortser från att allt är apdyrt och budgeten sen länge både dubblad och tripplad) så jag väntar bara på att snart går något fel 😅

Haha, ja budgeten är det enda som gått åt rätt håll för oss. Undrar om jag, som plåster på såret, ska köpa klänningar för halva min bröllopsfestbudget :angel:
 
Haha, ja budgeten är det enda som gått åt rätt håll för oss. Undrar om jag, som plåster på såret, ska köpa klänningar för halva min bröllopsfestbudget :angel:
Tycker jag du gör helt rätt i 😆
Själv tycker jag att det är bisarrt att fotografen ska ha 26000 för 1-2 timmars jobb. Jag vet att de ska redigera och så i efterhand men ändå. Kommer ändå göra ont i själen när fakturan ska betalas.
 
Tycker jag du gör helt rätt i 😆
Själv tycker jag att det är bisarrt att fotografen ska ha 26000 för 1-2 timmars jobb. Jag vet att de ska redigera och så i efterhand men ändå. Kommer ändå göra ont i själen när fakturan ska betalas.
Tror att vi betalade 5. Då var hon med på vigseln och tog själva bröllopsbilderna direkt efter.
 
Tycker jag du gör helt rätt i 😆
Själv tycker jag att det är bisarrt att fotografen ska ha 26000 för 1-2 timmars jobb. Jag vet att de ska redigera och så i efterhand men ändå. Kommer ändå göra ont i själen när fakturan ska betalas.

Tror att vi betalade 5. Då var hon med på vigseln och tog själva bröllopsbilderna direkt efter.

5500:- betalar vi för 3 h fotografering ink redigering :up: Hon är hobbyfotograf vilket kan påverka priset, men en riktigt duktig sådan.
 
@Voeux och @BernT Ni ska sända era vigslar över Buke hoppas jag? :D Sälj biljetter, för 100:- får man en länk och kan följa årets happening. Ni kommer att gå plus på kalasen :D

Riktig följetång detta! :D

tenor.gif
 
Tycker jag du gör helt rätt i 😆
Själv tycker jag att det är bisarrt att fotografen ska ha 26000 för 1-2 timmars jobb. Jag vet att de ska redigera och så i efterhand men ändå. Kommer ändå göra ont i själen när fakturan ska betalas.
Man tänker inte alltid på att det är många bitar som behöver kostnadstäckas. Ev förmöte, transport, sannolikt en assistent, avskrivning på utrustning, förmodligen åtminstone en heldag redigering (beroende på hur många bilder som avtalats), eventuella prints (om inte leveransen är enbart digital), overhead för lokal och administration, och så ska momsen förstås bort också. Men visst, 26' är mycket pengar för en av alla pusselbitar på en bröllopsdag... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 967
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp