Avboka vårt bröllop (behöver pandemivägledning)

De vittnen jag själv skulle sätta högst på listan vore bådas mammor... jag skulle däremot inte ta med dem på helgtrippen.

Eftersom vi befinner oss 8 h bilresa hemifrån så känns det inte så schysst att be någon resa enbart för att bevittna vigseln, utan då får det bli hela helgen. Det är långt att resa även för två nätter kan jag tycka.
 
Jag hade lätt kunnat tänka mig det upplägget, helt utan känslomässigt upplägg. Bevittna vigseln - stick därifrån. Ni har er helg helt för er själva.

Var ska ni husera? Norra, mellersta eller södra Sverige?

Vi befinner oss i södra Sverige. Hade vi kunnat få vittnen från de som arrangerar vigseln hade det känts bra med personer vi inte känner, någonstans är de ju då rutinerade och införstådda med hur det fungerar. Stadshuset, ambassader utomlands osv. tillhandahåller ju ofta sin egen personal som vittnen. Ansvaret ligger hos dem eftersom det är en tjänst de tillhandahåller. Bekanta blir dock ett mellanting kan jag tycka, en kan ju alltid bli sjuk eller ändra sig kort inpå och vem ansvarar för att tillhandahålla nytt vittne då. Uppgifter och ID kort ska in en tid innan osv. Så inte helt okomplicerat, och med tanke på hur komplicerat allt redan varit är jag inte säker på att jag vågar lägga hela dagen i händerna på någon jag aldrig träffat. Hur mycket jag än älskar mina Bukevänner :heart
 
En tidigare kollega till mig var vigselförättare och hon berättade att det hände att de raggade upp vittnen från gatan ibland :). Det är ju ett alternativ. Bukevittnen ett annat om ni vill ha folk ni inte känner.

Vill ni "välja" några skulle jag antagligen valt två nära vänner eller bådas mammor typ.

Ni ska inte ha fotograf? Denne kanske kan ställa upp som vittne?
 
Vi befinner oss i södra Sverige. Hade vi kunnat få vittnen från de som arrangerar vigseln hade det känts bra med personer vi inte känner, någonstans är de ju då rutinerade och införstådda med hur det fungerar. Stadshuset, ambassader utomlands osv. tillhandahåller ju ofta sin egen personal som vittnen. Ansvaret ligger hos dem eftersom det är en tjänst de tillhandahåller. Bekanta blir dock ett mellanting kan jag tycka, en kan ju alltid bli sjuk eller ändra sig kort inpå och vem ansvarar för att tillhandahålla nytt vittne då. Uppgifter och ID kort ska in en tid innan osv. Så inte helt okomplicerat, och med tanke på hur komplicerat allt redan varit är jag inte säker på att jag vågar lägga hela dagen i händerna på någon jag aldrig träffat. Hur mycket jag än älskar mina Bukevänner :heart

Måste verkligen uppgifter och id-kort in en tid innan? När jag var vittne på en närståendes bröllop visade jag bara id-kort där och då. När jag jobbade i en kommun hände det flera gånger att jag ställde upp som vittne med noll förvarning till folk som jag verkligen inte kände och det var samma sak där, visade id där och då.

Däremot förstår jag absolut ditt resonemang! Om det inte fanns två personer som det "naturliga" valet (tex en förälder till respektive person och det inte är svårt för föräldrarna att välja vem), så hade jag valt två vänner som antingen var ett par eller känner varandra väl. Så att de kan umgås med varandra och ni slipper bry er om dem mer än ni vill.
 
Måste verkligen uppgifter och id-kort in en tid innan? När jag var vittne på en närståendes bröllop visade jag bara id-kort där och då. När jag jobbade i en kommun hände det flera gånger att jag ställde upp som vittne med noll förvarning till folk som jag verkligen inte kände och det var samma sak där, visade id där och då.

Däremot förstår jag absolut ditt resonemang! Om det inte fanns två personer som det "naturliga" valet (tex en förälder till respektive person och det inte är svårt för föräldrarna att välja vem), så hade jag valt två vänner som antingen var ett par eller känner varandra väl. Så att de kan umgås med varandra och ni slipper bry er om dem mer än ni vill.

Det är pandemin som gör att vigselförrättaren vill ha in allting i förväg, så hon inte ska behöva hantera folks ID kort på plats. Hon kanske är nojig, men nu är det hon vi har :p
 
En tidigare kollega till mig var vigselförättare och hon berättade att det hände att de raggade upp vittnen från gatan ibland :). Det är ju ett alternativ. Bukevittnen ett annat om ni vill ha folk ni inte känner.

Vill ni "välja" några skulle jag antagligen valt två nära vänner eller bådas mammor typ.

Ni ska inte ha fotograf? Denne kanske kan ställa upp som vittne?

Vi har en fotograf. Hon är ju dock enbart en, så skulle behöva en till..
 
Man skulle kanske kunna bjuda fotografen och hennes respektive, alternativt en vän till henne, på en liten all-inclusive det dygnet :angel: När är det man är vittne? När man skriver på pappren med ID koll och allt? Eller måste vittnet även vara fokuserad under själva vigselakten?
Tror det räcker med att vara närvarande och höra vad som sägs, samt se vilka personerna är.
Det räcker ju för att kunna intyga det som ska intygas. Så borde gå att fota samtidigt?

Annars be fotografen skaffa två lokala vittnen...
 
Man skulle kanske kunna bjuda fotografen och hennes respektive, alternativt en vän till henne, på en liten all-inclusive det dygnet :angel: När är det man är vittne? När man skriver på pappren med ID koll och allt? Eller måste vittnet även vara fokuserad under själva vigselakten?
De behöver inte engagera sig under akten, men de ska ju såklart vara där. Jag skulle kolla med fotografen om hen kan ta med sig någon mot extra betalning :). Det vore kanske det smidigaste lösningen.
 
De behöver inte engagera sig under akten, men de ska ju såklart vara där. Jag skulle kolla med fotografen om hen kan ta med sig någon mot extra betalning :). Det vore kanske det smidigaste lösningen.

Det låter onekligen så! Ska kolla med sambon om han skulle tycka om den lösningen.

Fick även besked av vigselförrättaren nu att vi måste vara utomhus. Vi hade tänkt vara det ändå, men hade kanske hoppats på möjligheten att kunna flytta in ifall det skulle vräka ner utomhus. Jaja, vi får väl skaffa oss ett par snygga paraplyer om det skulle krisa!
 
Man skulle kanske kunna bjuda fotografen och hennes respektive, alternativt en vän till henne, på en liten all-inclusive det dygnet :angel: När är det man är vittne? När man skriver på pappren med ID koll och allt? Eller måste vittnet även vara fokuserad under själva vigselakten?

Man behöver vara med under hela vigselakten men det enda som krävs är att man inte somnar typ :D
 
Jag har också varit vittne, och visade ID till vigselförrättare efter akten. Det var inte alls komplicerat, mer typ att jag varit närvarande och det var det. Det andra vittnet visade sig efter vigseln inte ha tagit med sitt ID så de fick byta ut honom till en annan och det gick bra det med!
 
Vi gifte oss bara maken och jag. Fotografen och en assisten var vittne. Vi gifte oss i central park i New York. Egentligen nästan enbart för att slippa gränsdragning och planering för ett stort bröllop.

Det är fortfarande en av de bästa dagarna i vårt liv. Vi hade sjukt kul. Så där galet roligt. Och det blev som vi ville. Utan att vi behövde tänka på hur någon annan hade det. Vi har massor av fina bilder, roliga minnen, en kul historia och det viktigaste, varandra.

Sen var/är våra familjer och vänner besvikna. Vi gifte oss i lönndom.

Just det! Vi hade en älskad liten person med oss. Dottern låg i min mage, 7 veckor gammal. Vilket resulterade i att maken fick dricka all champagne själv 😂

Mvh Miks
2B1813D5-C921-495E-ACA7-A050C78B8F01.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 684
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 852
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp