Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Ja, den ska vara röntgad och konstaterat fri från hovbroskförbening för att få användas.
Jag trodde att man fick betäcka fler än 2 egna, men ni har säkert helt rätt.

Det handlar ju i så fall mycket om att se värdet i hästen. Fungerar den inte till trav p.g.a prestation, psyke eller vad, så finns det ju ändå en marknad för den som ridhäst. En väl uppfödd häst med bra stam och bra exteriör ska ju inte vara mindre värd för att den inte presterar på banan. Men jag är väl naiv.:o

Menar du att betäckningssiffrorna går ner även i Norge?:confused:

knyttet skrev:
Tack!:bow:
Då räcker det alltså att hingsten är reg. i STC och vet.bes ua? Ingår det röntgen då (tänker på hovbroskförbening)? Ingen avelsvärdering för att använda till egna ston?
Besiktningen ska göras av STC godkänd vet. tror det är på ATG-klinik o papperen skall skickas in till STC sen. Har för mig att det kostar 3 000 kr för besikt. +3 000 kr att lösa betäckningstillstånd/år.
Ingen avelsvärdering för egna ston nej.

Rikkan skrev:
Ja, den ska vara röntgad och konstaterat fri från hovbroskförbening för att få användas.
Jag trodde att man fick betäcka fler än 2 egna, men ni har säkert helt rätt.
2 ston/hingst

Jag har inte sett några färska siffror, men hörde när jag var där, att det är minskat intresse kring rasen.

Jag tar din knapp, men svarar allmänt.

Jag tror inte det är oförenligt att rasen fungerar både som travare och ridhäst. Som Rikkan säger så skiljer sig inte kraven nämnvärt. Tittar man på utställningar så är det i princip alltid dom som får högst på travproven som också får högst i gångartsbedömningen för hand. Ofta är de egenskaper man eftersöker på en ridhäst än mer utpräglade ju bättre travare hästen är, avseende vinklar, elasticitet, spänst, gångarter osv.

Med det sagt så borde man avla på samma premisser. Något som vore en riktig katastrof är att börja med den buskavel som verkar vara på gång bland mycket ridfolk. Visst är det bra med många ston som går i avel, men jag anser att man fortfarande ska hålla sig inom de ramar som de styrande för rasen satt upp, med hingstar som ändå håller den standard som krävs, alltså är godkända för allmän avel och avkomor som registreras så aveln kan fortsätta i framtiden. Nu råkar det vara en kallblodstravare, och det är för det som de styrande i första hand verkar. Sen vet jag att man är mycket medveten, och även mån om, rasens popularitet som ridhäst. Viktigt att hålla sig inom ramen för de ramar som finns tycker jag även det är för att skydda rasen, för att säkerställa att man håller en viss kvalitet på hingstarna. Om man frångår de smala valmöjligheterna som finns bland de allra populäraste hingstarna, så finns det en mängd hingstar att välja mellan, åtminstone 130 hingstar verksamma i sverige och norge.

Ska man värna om att bevara lantrasens utseende. Varför det egentligen? Omdebatterat och ännu inte avgjort. Ny rasstandard är på gång, men vilken betydelse den kommer få vid ett eventuellt avelsgodkännande är inte fastställt. Till viss del borde man kanske kunna låta det få betydelse, men varför ska man inte kunna prestationsavla på kallblodstravare när man gör det på tex hopphästar? Vi är långt ifrån att våra kallblod ser ut som varmblodstravare, faktum är att det är vissa egenskaper som kallbloden har, som varmbloden strävar efter, bla korsvinkeln. Därför är jag inte speciellt orolig för att ridbarheten på kallbloden kommer försämras om man vidhåller en travinriktad avel. Om nu rasstandarden ska ha ett mer sekundärt avgörande vid en avelsvärdering, så tycker jag det är helt riktigt som idag att det primära är att hingstar med defekter inte godkänns. Det är betydligt viktigare att försöka hålla rasen sund. Att tiderna pressas för varje generation är ju förstås utveckling, dagens kallblod har långt mycket bättre, luftigare, spänstigare, bärigare och mer rytmiska gångarter än förr. Tiderna är en utveckling tack vare avelsarbete, för man kan inte få en häst att springa fortare än den inneboende kapacitet den har.

Vikande betäckningssiffror uppvisar tyvärr både varmblodstravare och kallblodstravare. Mycket pga ett konstant motarbetande från politiskt håll. Vi behöver absolut få upp betäckningssiffrorna på kallblodsstona, så visst välkomnas alla ston, men håll buskaveln borta. Prestationer garanterar åtminstone en hingst som kan röra sig vettigt, som har ett starkt psyke och som är förhållandevis sund och antagligen inte allt för vanskapt heller, det håller inte när det krävs tuffa prestationer att vara felskapt.

När det gäller tvååringstävlande på kallblod så ligger det så långt borta i sverige, så det finns det inga planer alls på under den närmsta perioden. Det är knappt några varmblod ens som tävlar som tvååringar. Den diskussionen är dödfödd. Man kämpar nu med att få treårskullarna att komma ut på tävlingsbanorna i tillräcklig kvantitet, så att tävla med tvååringar är helt främmande, och i mitt tycke absolut inte nödvändigt varken på varmblod eller kallblod.

Sen att man inte skulle föda upp en kallblodstravare på bästa sätt är rent nonsens. Självklart försöker man föda upp dom på bästa sätt. Har man bekostat att betäcka stoet, så vill man ju göra det bästa av avkomman (de flesta i alla fall, rötägg finns alltid), det vill nog även de flesta med "sämre" stam på sina avkommor. Sen är det nog definitivt en generationsfråga vilket sätt som anses vara det bästa. Men man ska komma ihåg att ambitionsnivån på avlandet kan skilja sig åt också, inte alla kräver den bästa stammen, inte alla siktar på att ha de bästa tävlingshästarna utan nöjer sig med en lägre nivå (vilken nivå hästen ska hamna på vet man ju förstås aldrig, det blir ju mer sannolikhet på olika stammar förstås), det har betydelse för viket hingstval man gör. Ston idag har så gynnsamma tävlingsmöjligheter, så att inte försöka ta till vara stonas talang är ju också det korkat. Att få stonas startprocent upp till hingstar/valackers nivå är något man arbetar hårt för, vilket lett till kraftigt gynnsammare möjligheter för ston nuförtiden.

Slutsatsen då, avla gärna på stona, större bredd är alltid bra, men låt bli att börja med buskavel och att försöka göra en ny ras som "ridhästkallblodstravare".

Mitt sto är definitivt en individ som bör föra sina gener vidare. ;)
Hon har en "bra" travstam, men har själv aldrig gått på travet och inte ens varit i träning. Hon är registrerad hos STC, i den s k tredje stamboken.
Jag funderar starkt på att betäcka nästa sommar och har börjat kolla på lämpliga kallblodstravarhingstar. Det största problemet är att det inte finns så värst många kandidater här nere i södra Sverige....

Immer

Jag är enig i det du säger, men _stoägare_, hur ser ni på saken???

Avlar ni på era ston?
Är ni insatta i vilket arbete som Sleipner gjort för det som i dag heter kallblodstravare?

Hur vill ni att framtiden ska se ut?

Ska vi fortsätta vänta på att politikerna ska ta ansvar så kommer rasen att vara utrotad innan det händer något, är jag rädd.
:)

Jag betäcker mitt nuvarande sto,tog föl -03,-05 o ska få -06,ska låna ut henne till ett par sen,som ska ta 1 el.2 föl på henne.
Själv lutar det nog åt att vi slutar med hela travsporten inom några år.
Sleipner tycker jag är lite trångsynta o har så mycke prestige(stavning?) gentemot varandra.:crazy:
Summasumarum så orkar vi inte bry oss längre.

Avlar ni på era ston?
Ja, men inte till 100%, avlar i den omfattning man själv kan ta vara på avkomman. Tyvärr är det lite svårt att idka välgörenhet för den goda sakens skull med prylar som kostar kring 30 000.

Är ni insatta i vilket arbete som Sleipner gjort för det som i dag heter kallblodstravare?
Skapligt, försöker få bli mer involverad för jag anser att den lite stelbenta föreningen behöver nytt fräscht blod från yngre, så jag skulle gärna själv tänka mig att hamna i styrelsen.

Hur vill ni att framtiden ska se ut?
Att bredden ökar, fler ston betäcks, men att avkommorna provas på travet innan de går in i ridhästbraschen. Att man framställer/korrigerar avelsvärderingen så det tydligare framgår en gradering av hästens exteriör och gångarter för att gynna även de som vill ha ridhästmodell. Kanske att man tar fram och dokumenterar vilka krav som ställs för en ridhästmodell, skiljer det sig egentligen åt? Kan man fortsätta aveln på samma premisser (vilket jag tror man kan, men finns det på papper kanske ridfolket vågar fortsätta betäcka med de avelshingstar som finns godkända för allmän avel). Att fler unga börjar med kallblod och trav med kallblod, just nu är det ett massivt generationsskifte som även det bidrar till vikande betäckningssiffror. Att vi visar upp väl uppfödda, trevliga individer i allt större utsträckning på våra travbanor, förbättra sporten alltså.

Politiker kan man inte vänta på nej, de är allt för trångsynta, ointresserade och tröga.

*knapplån*

Jag följer med intresse diskussionen om kallblodsaveln till ridhäst Sverige.

Här i Finland har vi ju sen flera år tillbaka öppnat stambok för kallblod av ridhästtyp. Det ordnas även mer och mer tävlingar för enbart kallblod, idag kan man tävla kallblod tom på nationell nivå. Det har fört med sig att kallblodet är mera populärt än någonsin. Om man jämför dessa ridhästar med travare så kan man ibland nästan börja gråta! Travare ser fortfarande ut som "traditionella" finska kallblod, visst pressas tiderna och det för med sig att den lättare modellen är mera populär. Men på ridhästsidan försöker folket istället föda upp ett nytt halvblod med stort huvud och hovskägg. Det är sorligt, framför allt fär att även flera utställningsdomare går med i denhär utvecklingen. Att tävla 130 cm banor med ett grovt kallblod är nog inte det lättaste, men man skulle ju tro att folk som väljer att rida och tävla kallblod även är intresserade av att bevara typen. Tyvärr är det inte alltid så!

Har några bilder som beskriver min teori:

http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=20819
Den traditionella Finska ridhästypen som trots allt presterar bra på tävlingsbanorna (dressyr)

http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=53935
Den sorliga nya typen som amatörer avlar fram för att komma upp i de höga klasserna.

Nu försvinner jag och hoppas ni inte tyckte det var en alldeles onödig kommentar. Ville bara visa de "svarta"sidorna på ridhästavel på kallblodsidan.

Jag är också helt enig i det du skriver, och det är skönt att läsa från någon som är lite mer insatt i hur det är - för oss ridfolk så finns inte så mycket information att tillgå känns det som. Vi vet liksom inte hur diskussionen ser ut på "högre håll" och det är tråkigt?!.

anhe skrev:
Jag tror inte det är oförenligt att rasen fungerar både som travare och ridhäst. Som Rikkan säger så skiljer sig inte kraven nämnvärt. Tittar man på utställningar så är det i princip alltid dom som får högst på travproven som också får högst i gångartsbedömningen för hand. Ofta är de egenskaper man eftersöker på en ridhäst än mer utpräglade ju bättre travare hästen är, avseende vinklar, elasticitet, spänst, gångarter osv.

Håller med och det är ju därför jag "fallit" för rasen från början. Jag har träffat massvis av kbltravare - som ju är avlade enligt konstens alla regler för att trava fort, som har mycket bra förutsättningar som ridhästar. Det är ju uppenbarligen så att aveln hittills i varje fall har skapat fina rid-djur - även om det inte funnits/finns någon fokus på ridegenskaper som sådana egentligen (jag tänker ridprov vid godkännande etc)?!

anhe skrev:
Sen vet jag att man är mycket medveten, och även mån om, rasens popularitet som ridhäst.
på vilken nivå menar du då?
Jag upplever det som att de uppfödare jag känner inte förstår vidden av det här intresset.
Å andra sidan ligger det en konflikt i att "prova hästarna på travet" och att de blir ridhästar... Tyvärr är min erfarenhet att det inte alltid är så bra att hästarna blivit provade på travet - i regel är ju de hästar som kommer till salu som ridhästar, äldre och har "gjort sitt" på travbanan.
Jag kan räkna upp otaliga bekanta - ridmänniskor, som söker med ljus och lykta efter bra unghästar som inte är "söndertränade" på något vis. Man får bra mycket mer betalt för den helt o-travtränade 3-åringen än den 3-åringen som varit provad på travet (och ändå säljs som ridhäst av någon anledning...) - sån är verkligheten! (vet uppfödarna om det?)
Idag får man oftast köpa kbltravare som av en eller annan anledning inte gör sej på travbanan längre och alldeles för ofta handlar det om hästar som är relativt svåra - heta, stressade, och dras med skit i kroppen (de tas ju från travet av någon anledning) och kräver massor av tid av omskolning för att kanske fungera som ridhästar.
Det är fler än jag som är "trött" på det, och det är egentligen mestadels därför jag tagit ett föl på mitt sto.
Därtill ger det kallblodstravarna "dåligt rykte" i ridkretsar, trots att jag faktiskt mestadels tror att det där beror på träning och miljö.

anhe skrev:
Ska man värna om att bevara lantrasens utseende. Varför det egentligen? Omdebatterat och ännu inte avgjort. Ny rasstandard är på gång, men vilken betydelse den kommer få vid ett eventuellt avelsgodkännande är inte fastställt. Till viss del borde man kanske kunna låta det få betydelse, men varför ska man inte kunna prestationsavla på kallblodstravare när man gör det på tex hopphästar? Vi är långt ifrån att våra kallblod ser ut som varmblodstravare, faktum är att det är vissa egenskaper som kallbloden har, som varmbloden strävar efter, bla korsvinkeln. Därför är jag inte speciellt orolig för att ridbarheten på kallbloden kommer försämras om man vidhåller en travinriktad avel. Om nu rasstandarden ska ha ett mer sekundärt avgörande vid en avelsvärdering, så tycker jag det är helt riktigt som idag att det primära är att hingstar med defekter inte godkänns. Det är betydligt viktigare att försöka hålla rasen sund. Att tiderna pressas för varje generation är ju förstås utveckling, dagens kallblod har långt mycket bättre, luftigare, spänstigare, bärigare och mer rytmiska gångarter än förr. Tiderna är en utveckling tack vare avelsarbete, för man kan inte få en häst att springa fortare än den inneboende kapacitet den har.

Jag håller helt med om i allt du skriver!
Men som ridmänniska är det fortfarande ganska svårt att få ut något vettigt av avelsgodkännandes omdöme.
Men angående att de rör sej bättre och bättre - hur ser folket här på sidan på Elding-blodet? Jag har nu sett alldeles för mycket "Elding-blod" som inte alls lever upp till några kvaliteter som ridhästar.
För ett enkelt exempel - mitt sto har fått två föl efter en Elding-son. Båda två har haft svårt att hålla aktionen, haft nära till pass och "tölt". Trots det verkar 2-åringen ganska lovande, när hon får sträcka ut och håller renheten i aktionen bak så kan hon trava på med mycket god fart som jag förstår det (det är inte jag som äger henne). Men så fort hon ska korta av sej så faller hon in i pass. Passen i det korta tempot gör väl kanske inte en travhäst något.... Men på en ridhäst är inte passen särksilt kul och vittnar om rätt dålig bärighet/ridbarhet.
Det är egentligen där jag blir mest imponerad av andra kbltravare, då jag tycker de har ett otroligt fint register i allt "diagonalt tvåtaktigt". De har helt enkelt mycket stark diagonal. Detsamma gäller mitt sto, jag är fascinerad över hur stark hon är i allt diagonalt tvåtaktigt och det kan man nog tillskriva trav-aveln.
Men nu har jag sett så mycket Elding-blod som "inte alls" har de där starka diagonala rörelserna utan snarare är väldigt laterala (trava fort kan de ändå). Är jag ensam om att se det...??

Jag tror inte heller att ridbarheten kommer förändras särskilt mycket även om man vidhåller en travinriktad avel. Men min undran är - om man vill *utveckla* ridbarheten?
Precis som den som vill ha en travhäst vill ha bättre travhästar för varje generation. Så vill ju jag kunna göra "bättre ridhästar" än vad mitt sto är till exempel (hon är fin men hon har ju sina tillkortakommanden som ridhäst också). Jag vill ju kunna utveckla ridbarheten helt enkelt...

Till exempel saknar jag att veta hur hingstarna galopperar, om de ens kan galoppera. Jag förstår att det är helt ointressant för en travhäst, men för mej som vill avla ridhäst *också* så är det viktigt. Det är där jag finner rasen som mest "tråkig", då jag blir ganska (mycket) begränsad när jag vill rida, ifall hästen har svårt med galoppen. Det finns kallblodstravare med riktigt fin galopp men som godkännande ser ut nu så har man ingen aning om det beror på gener eller på träning (eller att de inte är tränade *flin*).
Jag tror inte det är oförenligt med hästar som har bra galopp och ändå kan trava fort......

Mitt sto har som sagt en bra trav men hennes galopp - tja, jag vet inte hur den är för hon galopperar aldrig. Varken i hage eller i jobb. Nu efter 3 år kan hon galoppera ibland på lina med hjälp av ett hinder. Jag tror att hon har en ok galopp i grunden, men det är svårt att veta (hon har enligt tidigare ägaren - tillika uppfödare, tränare, kusk, alltid varit mycket "travsäker").
När jag avlar på henne med tanke på ridhäst vill jag ju gärna att avkomman ska ha "lättare för galopp" än vad hon själv har.
Jag vill gärna kunna göra lite allt möjligt med min kallblodstravare, hoppa några små banor, driva kor och kanske tävla lite Working Equitation - men allt detta kräver en bra galopp eller åtminstone en galopp som är "träningsbar".
Nu fick hennes åringsföl en väldigt stark trav och en lite "sämre" galopp - vad jag kan se hittills, och det är ju kanske lite tråkigt.

Det är nästan enbart på grund av detta som jag ens FUNDERAT på att betäcka mitt sto med hingst av annan ras. Helt enkelt för att på andra hingstar kan jag veta mer om de egenskaper som är viktiga på en ridhäst, de egenskaperna är bedömda, poängsatta och avlade på i flera generationer.
Därmed inte sagt att de andra hingstarna (av andra raser) är BÄTTRE, bara att det är lättare med urvalet för mej som stoägare som vill ha en ridhäst.
Det finns säkert kallblodstravarhingstar som har bra galopp och har generna för det, men det vet ju inte jag när jag tittar på pappren eller på hur de travat...

För nej, min erfarenhet är att det är ganska begränsat (svårt) att se på exteriör och skritt-trav hur hästens galopp är. Jag klarar det inte, i alla fall....

Men OBSERVERA, jag valde ändå att betäcka mitt sto med en kallblodstravare (godkänd sådan) - så skjut mej inte för att jag känt mej tvungen att fundera i andra banor! :p

Kanske borde jag välja en annan ras, men kallblodstravarna har ju så många egenskaper i övrigt som jag trivs med.... Varför kan jag inte försöka få "allt" i samma paket?

anhe skrev:
Prestationer garanterar åtminstone en hingst som kan röra sig vettigt, som har ett starkt psyke och som är förhållandevis sund och antagligen inte allt för vanskapt heller, det håller inte när det krävs tuffa prestationer att vara felskapt.
Jo jag håller med.

anhe skrev:
När det gäller tvååringstävlande på kallblod så ligger det så långt borta i sverige, så det finns det inga planer alls på under den närmsta perioden.
Skönt att höra.

Bara några tankar från en som vill ha kallblodstravare att rida på!
Ska jag söka en annan ras?
Eller ska jag betäcka mitt kbltravarsto med en annan ras?
Eller kan jag på något vis betäcka mitt kbltravarsto och ändå ha chans att avla fram bra ridhästar (hela paketet, inte bara traven...)?
Eller ska jag helt enkelt strunta i det där med ridhäst-idén, inse att det är travhäst som gäller och då helt enkelt låta bli att betäcka henne? (för nej, jag är inte intresserad av att avla fram travhästar, punkt.)

Senast ändrad:

Mycket tråkigt att se men jag tror det lätt blir så ifall man försöker avla fram en typ som ska kunna göra sej bra på dressyrtävlingsbanorna.
Där är halvbloden idealet, och kommer nog förbli. Det känns ganska självklart att för att någon annan ras ska kunna hävda sej, så måste de närma sej halvbloden i typ och rörelser.

Halvbloden behöver ju inte vara idealet för bra RIDHÄSTAR i alla fall.

Jag måste tillägga att jag egentligen inte är intresserad av ett delande av stamboken, jag tror att det skulle vara döden för våra svenska hästar - men jag vill gärna se en större medvetenhet kring kallblodstravare som ridhästar, även på högre nivåer.....

Senast ändrad:

Det är jätte synd, för jag tror att det finns fler som resonerar som dig i Sleipner frågan.
Att man inte vill hålla på med travsport kan jag också förstå eftersom jag känner precis likadant själv...men man kan ju faktiskt avla iallafall, eller hur? Och det är dit jag vill komma. Att dom som har häst och inte är intreserade av trav faktiskt kan lära sig mycket om rasen och delta aktivkt i avel istället. Jag tror att om Sleipner fick fler som visar intresse för rasen så skulle förändring ske.

Du är varmt välkommen att stanna i tråden, för alla synvinklar och erfarenheter berikar!
Som du ser så är det så lågt intressa att folk knappt ids svara på en fråga, hur ska dom då orka betäcka sitt sto och kunna intressera sig för avel och rasens framtid.....? ;)

Har tänkta att betäcka mitt nsv sto.Hon är i nuläget 6år gammal, efter Rigel Jo u.Lysjö Illja,som jag tränar mest dressyr med nu,har även ett vbl-sto (travtränar)och är mkt travintresserad så jag har tänkt betäcka för att bevara rasen och förhoppningsvis få en starthäst (hoppet e det sista som överger).
Spanar lite på Moe Odin bla, får se om han kommer betäcka ngt i sverige framöver.:d

Bra. Trevlig inställning, varför finns det inte fler som dig, eller var är dom? ;)
Du behöver inte oroa dig över att hingstarna fysiskt inte står uppstallade i din del av landet. I dag fungerar det utmärkt med transport av färsk sperma, så du kan t o m välja av dom Norska hingstarna som står på uppstallade på godkänd seminstation.
Det gäller bara att du finner en seminstation nära dig.

Tips: på www.blodbanken.nu kan du kolla runt i den kalla versionen bland hingstar och stamtavlor.
På Sleipner finns avels rådgivare att ringa, om man själv inte rikgit vet vad man vill satsa på för blodslinje/hingst.

Den som lever får se.....men det finns ju endel andra som är ganska "fina" också, tycker jag.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 424
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 319
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka