Sv: Avel på kallblodstravare?
Jag kommer sälja mitt sto, mest för att jag inte har möjlighet att avla (inte att jag inte VILL avla) på det sätt jag vill. Dessutom dras hon med så mycket skit och jag vet helt enkelt inte hur jag ska kunna hjälpa henne med det, så nu får någon annan ta över....
Hur hennes köpare tacklar det här med aveln, det lägger jag mej inte i.
Kommer det laterala från Elding eller är det bara jag som inbillar mej det?
Tycker du verkligen att det går att se på skritten och traven hur galoppen är?
Jag är väldigt nördig när det gäller gångarter och hur mycket man kan se på den stillastående hästen utifrån exteriören, hur den rör sej.
Men galoppen.... Tja, det tycker jag är så svårt!
Att en häst har en bra trav säger liksom sällan något om hur galoppen är??
Å andra sidan, när det gäller kallbloden tycker jag det till mångt och mycket verkar hänga på vad för sorts travträning de har "varit med om". Jag har ju nu lyckats hitta en 6-årig valack (

till Rikkan för tat jag fått köpa honom...!!) som har en riktigt bra galopp, på honom är det nästan så att galoppen är snäppet bättre än traven - i alla fall kan jag se att det kan bli så med tid och träning. Nu har han inte någon dålig trav heller förstås, han är i mina ögon mycket "komplett"

. Mycket kul och jag tror absolut det beror på den träning som han fått hos Rikkan.
(det är nog lättare att
köpa kallblod för ridning än att
göra ett

)
Mitt sto är annars ett sto jag gärna hade avlat "vidare" på om det vore så. Hon har travat relativt bra, gått 30-tider och tjänat 150 000. Hon har en halvbror med samma mor som tjänat 400 000 och gått löp tills han föll för ålderstrecket - sånt gillar jag, att de har psyke och kropp att kunna vara med länge.
Men att jag hade några referenser kring hennes stam var mest för att hon också har en halvbror med samma mor som finns hos en AR-tränare här i Sverige. Jag har alltid gillat honom, det är en snygg häst och han verkar också väldigt begåvad, som ridhäst. Nu är ju inte Trollfuxa och hennes bror några "super"-travhästar men de är väl helt ok, och det är kul att se att samma blod ger hästar som är begåvade oavsett vad de gör.
Att jag betäckte med en Braute-son är framförallt för att jag där har referenser också från ridkretsar, har träffat en hel del Braute-hästar som jag tyckt varit mycket trevliga i "rid-typ" (nej, den skiljer sej inte från travtyp förstås men jag tycker, utifrån en ganska obefintlig traverfarenhet och med "ridhäst"-glasögon, att det är svårt att se på en mycket smal, uppdragen, påskjuts-tränad travare om den skulle vara begåvad som ridhäst... ), rörelser och psyke. Begåvade ridhästar!
Försöker bara ge min syn på det, då jag verkligen inte är insatt i det där med trav - men tycker om rasen, men just som ridhästar....