Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Vad menar du att man kan avla ändå?
Finns ju inga som vill betala nåt för fölen iaf.
Avla för att skänka bort dom.... no way....
Vårat sto är intressant(tycker vi då);) Elding o Troll Jahnfri, svensk rekordhållarina o travar som en klocka:d
Tycker det är hemskt tråkigt att det har blivit som det har blivit med aveln,men man måste se till sin egen plånbok,o när hundarna börjar "pissa" på en :eek: ,då läggs det ner....tyvärr

Ja, det finns många fina hingstar.det svåraste blir att bestämma sig när det drar ihop sig.Tycker den nya norska 4-åriga hingsten som går så bra med nu är fin.(minnet är dock bra men kort,namnet föll precis bort)
Min kuse har i år fått en lillasyster e.eder, som blev kanonfin och vilket trevligt temperament, så modern är ombet i år igen (inte i min ägo).

Jo, det finns alltid dom som vill köpa föl, men dom vill ha det "bästa" och det bästa kan lika gärna bero på uppfödningens standard som en snack- stam, däremed menar jag inte att man ska avla på det allra omodärnaste och tyngsta man kan finna....

Om man funderar på att köpa unghäst, vad vill man ha?
En tuffsig rackare med proteinbrist? Eller en blank och välutvecklad individ?
Jag ser dessvärre många av det första alternativet.
Unghäst utställningarna ger tydliga signaler, tycker jag. Det vore kul om intresset var större för att visa det man har och för att själv få möjlighet att bredda sina kunskaper. Där ser man snabbt vilka uppfödare som satsar på att få fram trevliga individer och dom som inte förstått var ansvaret ligger för att hästen ska kunna utveckla sig positivt.

Men om man promt ska ha dom till någon som travtränar så kan det vara svårare. Där menar jag att ägarna kanske ska börja se till mer till individ istället för att låsa användbarheten. För verkligheten är ju faktiskt så att bara en viss procent är lämpade till travet, men dom flesta är trevliga individer som kan göra mycket annat.

Hur ska man kunna vända trenden?
Eller menar du att det inte finns någon framtid?

Se på stammen och rådfråga, är dom tips jag kan komma med, om du själv har svårt att känna något extra för just en speciell hingst.

Veldig interresant å lese alt de skriver! :bow:
Eg kjente ein kaldblods litt for mange år sidan, som seinare vart verkeleg god i dressur. Har ridd litt på han og, men det er veldig mange år sidan. Den hesten heitte Rai Rapp, og han kom seinare heilt til NM i dressur (og starta Intermediaire 1).
Prøvde å søke på Rai Rapp på nettet no, og fant denne fine teksten:
http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/4979/rairapp.html
Dette var verkeleg ein kaldblods med prestasjonar! Allsidig hest.
Søker ein på stammen på travsport.no, så har han solid travstamme.
Felles far med Elding (Rappfot).....
Fant ikkje bilete av Rai Rapp på internett. Trur eg har eit liggande ein plass (veldig gammalt), men eg veit ikkje om det viser hesten så veldig godt.

Tyvärr undrar jag om avkommorna till Immers sto går att registrera eftersom hon står i tredje stamboken?

anhe skrev:
Tyvärr undrar jag om avkommorna till Immers sto går att registrera eftersom hon står i tredje stamboken?

"Speciella regler" gäller för avkommor, men jag har inte riktigt klart för mej vilka de reglerna är.

Immer

Senast ändrad:

Inte jag heller, ingen aning, men det måste väl gå att ta reda på?

Har du koll, Inger?
Hur är läget för kalldblods avl i Norge i dag.
Vad skrivs det om, vad debatteras?

Ja, jag ska kolla upp det.
Har bara lite mycket just nu (håller på att flytta till gård, hästen något krasslig, hunden togs bort i förrgår osv osv)

Immer

Hei!
Veit ikkje om så mange gode forum her i Norge, der ein diskuterer trav og traveravl. Prøv www.fdat.no (Foreningen for den allsidige travhesten). Har ikkje lese så mykje der, så eg veit ikkje så mykje om kor seriøse debattane er, og om folk litt "oppe i systemet" er med på å debattere.
Det finnes også eit diskusjonsforum på www.travsport.no men det trur eg er lite i bruk.
www.dolehesten.no er det og eit debattforum (som også er lite i bruk).
Sjølv brukar eg stort sett www.rimfakse.no til å debattere avl.
Det er heimesida til nordlands/lyngshesten, men det er veldig mange vaksne og seriøse avlsfolk som også sitter i styrene i lag osv som er med på debattane.

Eg veit ikkje så mykje om kor det ligger an med traveravlen her i Norge. Bortsett frå at "alle" vil ha Elding og Elding-blod, då.
Heldigvis har nokon begynt å tenke litt på framtida, og dei ser med bekymring på kva som vil skje med avlen viss vi berre har Elding i alt.

www.nhest.no kan du finne avlsplan for kaldblodstraver. Nyttig lesing!

Eg har mest peiling på fjordhestavl og avl av lyngshest. Er leiar i det lokale fjordhestlaget her, så fjordhest er mest "min greie".
Men det er interessant å følge med på kaldblodet.

Tusen takk, skall sjekke disse linker.
Ok, jeg skjönner, fjordhest! ;)
Men du er allikevel velkommen til å snakke kalldblodstraver sammen med oss. :)

Sen vet jag att man är mycket medveten, och även mån om, rasens popularitet som ridhäst.

på vilken nivå menar du då?
Högsta, men man är väl inte klar över hur man ska hantera det här, och det har jag full förståelse för. Å ena sidan vill man hålla på med travavel, å andra sidan är det absolut nödvändigt att de ston som finns tillgängliga betäcks så rasen lever vidare, oavsett användningssätt. Sen har man ett ypperligt tillfälle att ge travarna som slutat sin karriär på travet en chans att få ett bra liv efter travkarriären, liksom dom som inte "duger till". Men visst går arbetet lite trögt.

Jag har inte heller någon riktigt bra idé om hur man ska tackla det här, men jag tror det för det första vore bra om man förtydligade avelsvärderingen, med poängsättning ungefär som vid utställningar, så att det är lättare för de som inte är travintresserade att åtminstone välja godkända hingstar. På så vis bevarar man ju rasen och försämrar inte standarden i alla fall. Måhända går den inte med stormsteg framåt, men mycket hellre det än att rasen försvinner. Sen tror jag också det måste fram något sorts verktyg för att underlätta överföringen av fd travare till ridhästar. Hur, det vet jag inte, men så att fördomar överbyggs mellan grenarna.

Tror också det vore bra att på något vis dokumentera vilka krav som ställs på hästen som ridhäst, exteriörmässigt och gångartsmässigt, för att se om det egentligen skiljer sig. Jag tror inte det. Däremot tror jag många ridmänniskor som köper kallblodstravare är för okritiska. De köper dom individer som är odugliga på travbanan, och de som är sämst är dom som riskerar att vara tuffast tränade (eftersom de inte har någon grundtalang krävs mer träning) och därmed kan de vara mer stressade och heta, de har antagligen också de sämsta gångarterna, både för ridning och trav. Jag tror man som köpare med fördel ska leta efter hästar med bra gener. Undantaget är de som kanske förvisso är snabba, men entaktade och flacka i gången, de har troligen varken bra trav eller galopp sett för ridning.

Fördomar finns säkert också om vad man får om man köper en travtränad häst, dagens kallblod tränas med modernare metoder än förr, och därför kommer man allt längre ifrån de "tokheta" individerna. Vi är mitt inne i ett generationsskifte på dom som håller på med kallblod, och med yngre tränare/ägare kommer bättre träningsmetoder, så jag tror inte man behöver vara så rädd för att skaffa sig en travtränad häst.

Men angående att de rör sej bättre och bättre - hur ser folket här på sidan på Elding-blodet? Jag har nu sett alldeles för mycket "Elding-blod" som inte alls lever upp till några kvaliteter som ridhästar.
Jag själv gillar inte hästar som passar, om de passar i låga farter pga aktionsproblem så är de antagligen svaga. De må kunna trava korrekt i höga farter, men har troligen lätt att rasa ihop om dom blir trötta. Bärigheten för en travare är även den oerhört viktig. Nu går ju sånt till viss del att träna upp, men helt klart föredrar jag individer som naturligt har bärighet. Man ska komma ihåg att en travare ska kunna röra sig rytmiskt och korrekt fullproppad med mjölksyra också. På de jag sett har det i slutändan alltid varit bättre individer de som har lätt för att hålla travet rytmiskt och taktfast oavsett hastighet. Det är även de som, även om de är oerhört travsäkra, har lättast att få en bra galopp. "Sämre" indivder kanske har lättare att lära sig galoppera (och kan för all del även dom vara travsäkra), men galoppen blir aldrig särskilt bra.

Hoppas du betäcker ditt sto med en godkänd hingst och reggar avkomman fortsättningsvis. Det finns många hingstar av god modell att välja på. Gå inte efter de som är ridtränade och tro att de är de bästa, bara för att man ser att de går utmärkt att ridträna, troligen är en godkänd hingst av samma modell ännu bättre.

Det var verkligen en tragisk syn. :cry:
Jag hoppas att många som tänker i liknande banor ser detta som ett avskräckande exempel...:devil: :bow:

Jag kommer sälja mitt sto, mest för att jag inte har möjlighet att avla (inte att jag inte VILL avla) på det sätt jag vill. Dessutom dras hon med så mycket skit och jag vet helt enkelt inte hur jag ska kunna hjälpa henne med det, så nu får någon annan ta över....
Hur hennes köpare tacklar det här med aveln, det lägger jag mej inte i.

Kommer det laterala från Elding eller är det bara jag som inbillar mej det?

Tycker du verkligen att det går att se på skritten och traven hur galoppen är?

Jag är väldigt nördig när det gäller gångarter och hur mycket man kan se på den stillastående hästen utifrån exteriören, hur den rör sej.
Men galoppen.... Tja, det tycker jag är så svårt!
Att en häst har en bra trav säger liksom sällan något om hur galoppen är??
Å andra sidan, när det gäller kallbloden tycker jag det till mångt och mycket verkar hänga på vad för sorts travträning de har "varit med om". Jag har ju nu lyckats hitta en 6-årig valack (:bow: till Rikkan för tat jag fått köpa honom...!!) som har en riktigt bra galopp, på honom är det nästan så att galoppen är snäppet bättre än traven - i alla fall kan jag se att det kan bli så med tid och träning. Nu har han inte någon dålig trav heller förstås, han är i mina ögon mycket "komplett" :p. Mycket kul och jag tror absolut det beror på den träning som han fått hos Rikkan.
(det är nog lättare att köpa kallblod för ridning än att göra ett :p )

Mitt sto är annars ett sto jag gärna hade avlat "vidare" på om det vore så. Hon har travat relativt bra, gått 30-tider och tjänat 150 000. Hon har en halvbror med samma mor som tjänat 400 000 och gått löp tills han föll för ålderstrecket - sånt gillar jag, att de har psyke och kropp att kunna vara med länge.
Men att jag hade några referenser kring hennes stam var mest för att hon också har en halvbror med samma mor som finns hos en AR-tränare här i Sverige. Jag har alltid gillat honom, det är en snygg häst och han verkar också väldigt begåvad, som ridhäst. Nu är ju inte Trollfuxa och hennes bror några "super"-travhästar men de är väl helt ok, och det är kul att se att samma blod ger hästar som är begåvade oavsett vad de gör.

Att jag betäckte med en Braute-son är framförallt för att jag där har referenser också från ridkretsar, har träffat en hel del Braute-hästar som jag tyckt varit mycket trevliga i "rid-typ" (nej, den skiljer sej inte från travtyp förstås men jag tycker, utifrån en ganska obefintlig traverfarenhet och med "ridhäst"-glasögon, att det är svårt att se på en mycket smal, uppdragen, påskjuts-tränad travare om den skulle vara begåvad som ridhäst... ), rörelser och psyke. Begåvade ridhästar!

Försöker bara ge min syn på det, då jag verkligen inte är insatt i det där med trav - men tycker om rasen, men just som ridhästar....

Jag själv gillar inte hästar som passar, om de passar i låga farter pga aktionsproblem så är de antagligen svaga.
Men kan man skylla det på hingsten?
Jag undrar om det inte lika gärna beror på att vissa individer anses vara sånna super talanger, vissa bjuder på mer än vad dom förmår, att man faktiskt inte grundtränar dom tillräckligt? Då får ju ingen häst fina gångarter.

Såg en 2-årig hingst på en visning som inte kunde ta 1 steg med 1 hov i trav, trots att den fick springa om 7 gånger. Men premad var den...Bara pass, tölt och skutt. Ägaren skyllde på kulorna och sa att han skulle kastreras. Jag tror mer att det var ägarens egna kulor som fått tänka istället för hjärnan.....:eek:

Jag skulle önska att denna diskussion även hade kunnat föregå (kanske mer koncentrerad) på Sleipners forum, där jag skapat en tråd. För att visa att det finns någon slags intresse för rasen. ;)

Nej, det kan man nog inte skylla på hingsten, det är väl lite dit jag vill komma. Lägger man inte ner tid på grundträningen så får man tillbaka det förr eller senare i alla fall. Ett tag kan de springa på talang, men börjar de bli kring fyra fem år, då börjar dom arbeta på höga mjölksyrenivåer, och då går det inte längre om dom är svaga (antagligen är dom här hästarna lite långa och svaga i ryggparti/överlinje). Men jag blir övht förvånad över passande och töltande kallblod. Jag har själv i princip aldrig sett någon, så jag har trott att det var ett väldigt sällsynt fenomen, men det verkar inte så.
Sen att den du tog upp hade gått premie, det säger absolut ingenting, för det är en struntsak som (nästan) vilket skräpdjur som helst ska klara bara dom är tränade. Premietiderna för kallblod är otroligt snällt tilltagna.

Rikkan skrev:
Hur stort är intresset att avla på sina ston och registrera sina avkommor, undrar jag.
Hur ser ni på läget med minskade betäcknings siffror?
Känner ni som stoägare att ni har ett arv att förvalta eller hur resonerer ni? :bump:

Jag har läst allt, men svarar på den ursprungliga frågan. I vår familj har vi ett stort travintresse, vilket medför att vi på senare tid även börjat med avel. Vi är nybörjare inom den biten men har haft god hjälp med att hitta bra ston stammmässigt. Vi har ett stort intresse av att avla, men eftersom vi vill behålla avkommorna själv så bir det inte betäckning varje år. Just nu har vi två stycken ston som fötts i sommar efter Bodbäckspålle (överraskning? näää:D ) och de kommer givetvis att registreras och tränas för start, dessutom är jag även intresserad av ridbiten, så de kommer även att ridas...

Vi har även ett sto efter Bodbäckspålle som är fyra år och henne har vi planer på att betäcka med Moe odin nästa år:love: så vårt intresse för att avla och registrera avkommor är stort, dock avlar vi bara för eget bruk.

Både som hingstägare och stoägare så tycker jag det är mycket tråkigt med de vikande betäckningssiffrorna. Jag förstår hingstägare som inte gillar att avkommorna säljs som ridhästar utan att ha provats på travet först eftersom det drar ned hingstarnas statistik. Det är så svalt intresse för att köpa avkommor så jag vet flera större uppfödare som funderar på att sluta, och jag förstår dem. Hårt arbete utan större lön för mödan...
Dessutom så vet vi inte ens själv om det är värt att lösa avelslicens längre för vår hingst, trots att han varje år har avkommor ganska högt upp i den treåriga statistiken så får han inga betäckningar. Trist men sant...han anses ju också vara lite av en outcrosshingst...

Ja, jag känner att man har ett arv att förvalta...

Då kan jag väl få ställa en motfråga. Finns det intresse hos stoägarna att låna ut ston för avel. Jag skulle nämligen kunna tänka mig att i framtiden låna ett sto och ta föl på. Givetvis ett föl som blir renrasigt och registreringbart. Och då som tänkt kombinerad rid- och travhäst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 423
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 318
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka