Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

*knapplån*
Till ALLA som visat intresse.

Jag har gjort en summering på www.Sleipner.org -> "Avel" i tazza's tråd. Skulle vara tacksam ifall ni vill hoppa dit och läsa, och kommentera.

;)

Den såg fin ut - välväxt!
Jag har inte sett någon så fint utfodrad efter Slogum Björn tidigare men det här var ju positivt.
Den ser ut att bli gulbrun?

Tycker det är väldigt positivt när lite större stuterier eller hingstägare har lite mer "personliga" hemsidor (ELOGE till "bodbäckspålle" här på buke :bow: ), sånt ger ovärderlig information tycker jag!

Och förresten Rikkan, vilket bra inlägg du lagt in på Sleipner - jag måste fundera lite innan jag lägger in något svar, men det var super-positivt och bra skrivet!

Var bor den??? *kopplar på hästtransporten och drar på rånarluvan*:love:

Den var inte dum!:)

Min ser bara ut som en grå liten råtta i sin nya päls...:D Hon ska nog inte bli gul utan grå i år.

tazza skrev:
Var finns den informationen?
I min länk i inlägg #126 kommer man till en sida med hans kritik. Där står klart och tydligt 0 premie, liksom det gör på Ellabron och andra hingstar som är tagna ur avel. Jag har kollat upp de andra hingstarna jag nämnde och de står med sin premiegrad.

Senast ändrad:

Atle skrev:
I min länk i inlägg #126 kommer man till en sida med hans kritik.
Jag gör ett förtydligande. Informationen är tagen från Norsk Hestesenters hemsida där man kan få tillgång till stamboken.

Lite off topic är det intressant att norrmännen exporterar vad de inte vill ha själva. Till deras försvar kan man invända att använder de en son efter Isvind i avel och en halvbror till Ellabron har 1 premie. Ellabrons mamma är mormor till Bronson också.

Jag vet inte varför de har 0 premie men så är det.

OK, tack för svaret!

Fast jag tror väl inte att de bara exporterar det de inte vill ha hemma. Det har väl lite att göra med vem som betalar bäst också...:o

"Lite off topic är det intressant att norrmännen exporterar vad de inte vill ha själva." Ja, visst är det så. Norrmänn är inte dumma....Dom är duktiga på ta betalt också! *hehe* Duktiga människor...*ler*

Jo, du! Där ser du vad man kan få om man avlar renrasigt! ;) *hehe*
Se gärna på hans ett år äldre helsyster som heter Bodbäcksmalin, som även hon finns på bild under "våra sålda hästar", inte alls samma färg -utan mer som mor sin?

tazza skrev:
Fast jag tror väl inte att de bara exporterar det de inte vill ha hemma. Det har väl lite att göra med vem som betalar bäst också...:o
Det förstås men en del av de som vi har importerat har de bara lånat ut på ett visst antal år...

Apropå vem som betalar bäst så står dölehästarna i högre pris än de svenska. Norrmännen värderar sina högre än vad vi svenskar gör med våra.

Ja ha!
Själv har jag två nordsvenska kallblodstravarston och en brukshingst.
Stammen skilldes åt 1964.ca
och idag vill man inte ha den tunga nordisen som hade ardenner i sig. Lika som att de som körde på travet blandade in en varmblodstaravare vid namn SOLO.
Ge och ta, den nordsvensk som man vill ha i dag ser ut som travarstammen och brukshästen tycker jag ska likna Dölehästen i norge det är samma häst...pust

Jag frågade en "gammal hästakarl" och han sa att om du betäcker dina nordistravston med en brukshingst så blir de godkännda i 4 led ...?????
Precis som de gjort innan tagit in ardenner och varmblodstravare i aveln och de då fortfarande finns en stam från detta........vad snackar jag nu om......nåväl så har det gått till en gång i tiden.....precis som med halvbloden som fått fullblosdsstamm i sig...:confused:

mvh

http://http://www.bw-photo.se/markiz

Sant med lite modifikation. De är snabba på att ta bort de hästar som de tror inte kommer att betyda något.....eller sälja billigt till Sverige visst sedan finns det de ambisiösa och seriösa hingsthållarna som då Hanna och Gustav håkansson.
Kolla sveriges vackraste nordis ISVIND....

http://web.telia.com/~u45118337/

Min pålle kan ni se på
http://www.bw-photo.se/markiz/
och klicka på bilden
Kramis på er

Senast ändrad av en moderator:

En korsning kallblodstravare-bruksnordis kan registreras i stamboken för bruksnordsvensk, avd 72, korsningar. Betäcker man fortsatt med bruksnordisar räknas avkomman som renrasig i fjärde led. Så det stämmer det han sa till dig...

Ja jag såg att de hade ett mörkare föl, nästan ännu finare färg...

Hei!
Litt om Isvind og kvifor han står med 0. premie.
I Norge kan ikkje hingstane få vanleg premiegrad som 3-åringar.
Då kan dei berre få graden "Kåra".
Så må dei møte igjen som 4-års eller 5-års, og avlegge "utvida bruksprøve". Dei skal då stå på teststasjon i nokre veker, og testast i riding, køyring osv. Testen vert avslutta med ein prøve, og så får hingstane karakterar for testperioden og for den avsluttande prøva.
Dei må også visast (mønstrast) på nytt på utstilling.
Då kan dei få 2. premie eller 3. premie. Men det er også ein god del hestar som ikkje greier testen, eller går ut på utstillinga som 4- eller 5-åringar.
Desse hestane blir "avkåra" (dei mister kåringsgraden). Og så vert dei ståande med 0. premie i stamboka. Eit veldig dumt system, som mange av oss nordmenn har reagert på. Det høyres dumt ut når ein hest som aldri har fått premie står med samme premiegrad som ein som har vore kåra, og som seinare har mista graden.

Når det gjelder Isvind, så måtte eg spørre ei jente som eg tidlegare har vore hestelærar for. Ho og familien driver med oppdrett av dølehest, og har greie på alt som har med døleavl å gjere.

Svaret eg fekk var at Isvind gjekk ut på testen (utvida bruksprøve) som 4års. Grunnen var at han ikkje var heilt stabil i gemyttet. Han hadde visst nok sprunget ut fleire gongar før, og på testen tålte han ikkje tømmerdoninga. (Hesten skal dra tømmerstokkar).
Så fordi at testen ikkje vart godkjent vart han avkåra....

Hej IngerG!

Det var jätteintressant de du skrev, inget jag visste. Har precis börjat med "brukshästen". Och vet desto mindre om Dölen. Även om MARKIZ är brukshäst här i Sverige så har han Dölestam i sig...
Fick veta att under pannluggen så finns en liten "hudflik" som en lapp...:confused:
Då har man döle i stammen....:crazy:
Nåväl det får vara hur det vill med det.
:love: Vi älskar han vart hans gener än kommer i från :love:

Jag blir inte riktigt klok på vad du menar så jag skulle vilja att du förklarade dig lite.
MARKIZ skrev:
och idag vill man inte ha den tunga nordisen som hade ardenner i sig. Lika som att de som körde på travet blandade in en varmblodstaravare vid namn SOLO.
Exakt var kommer ardennern in i nordsvensken? Vad hade Solo för härstamning då? Jag har hört båda delarna förut men det är ingen som kan svara på mina frågor.

MARKIZ skrev:
Ge och ta, den nordsvensk som man vill ha i dag ser ut som travarstammen och brukshästen tycker jag ska likna Dölehästen i norge det är samma häst...pust
Ska vi ha en nordsvensk som ser ut som kallblodstravaren eller ska vi ha en nordsvensk som ser ut som dölen?

MARKIZ skrev:
Jag frågade en "gammal hästakarl" och han sa att om du betäcker dina nordistravston med en brukshingst så blir de godkännda i 4 led ...?????
För att komma in i grundstambok I måste du också använda en godkänd hingst. Då har du också möjlighet att komma in i riksstamboken.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka