Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

IngerG skrev:
I den norske boka ”Kaldblodshesten” står det at Mazarin var far til Sletnerbrun 268, og at han også finnes i morsstammen til Texas II, fødd 1920.

Sletnerbrun var far til Kim (Jacob Meyer-vinnar i 1903), og morfar til Sokrates (Jacob Meyer-vinnar i 1910). Sokrates var morfar til Østlandskongen T 68. Han var igjen far til Omergubben, som gjennom døtrene Viktoria og Omara finnes i svært mange moderne høgaktuelle travhestar.
Texas II undrar jag om inte han är farfar till Ceres som ligger bakom mycket inom kallblodstravet.

Hur var det med Solos farmors far? Det kanske inte spelar så stor roll men på papperet är det något med Omer där också. Kan det vara Omergubben?

Atle skrev:
Jag tror knappast Isvind hamnade i en oförutsedd eller otränad situation när han kom till Starum. Det jag har sett av hans förra ägare har gett ett gott intryck.

Att komma oförberedd till en hingstvisning, då skall man kanske inte ha hingstar som intresse .. Bättre att byta och samla fjärillar eller skalbaggar...Kanske kapsyler istället?

Helt sant. Precis som vi har KÖRKORT och har en avsevärt mer avancerad utbildning i trafik, sk. bättre förstånd och avsevärt bättre förutsättningar.

Så, det stämmer säkert det du säger, Isvind har inte varit otränad, precis som de som har körkort o krockar iaf ....

Är det någon som är duktig på stam och kan rekomendera hingst för kallblodstravarstona?
Finns ju inte så gott om dem i Skåne kan ju ta semin.....
Fresab var kanske ingen superhingst men jag skulle köpa stoet SOLOMITA ner till skåne ca -85
och valde en hingst som stod nära stoet......OCH FICK EN UNDERBAR INDIVID MEMELIS...

Häst: MEMELIS föl efter SOLOMITA
Far: FREJSAB
Mor: SOLOMITA
Morfar: SOLJERKER
Mormor: NALITA
Mormors far: STEGGBEST (NO)
Ägare: von Platen Marie-Louise, Malmö
Uppfödare: von Platen Marie-Louise, Malmö
Avelsindex: 92 0,63
svartbrun sto kallblodig travare
Född Regnr
1991-06-11 91-0878

HÄST: SOLOMITA
Far: SOLJERKER
Mor: NALITA
Morfar: STEGGBEST (NO)
Mormor: ALITA
Mormors far: BAUSGUTT (NO)
Ägare: von Platen Marie-Louise, Malmö
Uppfödare: Lindström Ove & Barbro
Avelsindex: 89 0,64

Tacksam för svar

Senast ändrad av en moderator:

Det var en idè...:idea:
Jag funderar på Bork Rigel också, om han finns på semin, men han är väl jättedyr...
Vet du om det finns bilder på Slogum Björn någonstans på nätet?

*måste ha en hingstkatalog*

MARKIZ skrev:
Så, det stämmer säkert det du säger, Isvind har inte varit otränad, precis som de som har körkort o krockar iaf ....
Till skillnad mot bilkörning så beror resultatet av hästkörning på både kusken och hästen. På Starum har de en och samma kusk till alla hingstarna för att få en likvärdig bedömning.

Jag lägger ner nu för tråden ska inte handla om Isvind och min åsikt om honom har nog redan gått fram.

på: www.travsport.no kan du lasta ner hingst katalogen.

Tror inte att Bork Rigel är dyr. Värt att notera: Bork Rigels låga dräktighetprocent, som han haft under lång tid. Varje sändning av färska sperma på transport från Norge kostar och hinsten måste då också stå på godkänd EU- station....

Slogum Björn har stått i Skellefteå i flera år. Vet inte om han kommer att forstätta göra det nästa år också.

MARKIZ- www.blodbanken.nu - "kall version" är ett jätte bra hjälpmedel! Sedan har Sleipner avelsrådgivare som står till förfogande. Dom är kunniga. ;) Jag brukar ser till exteriör på både sto och hingst, inte bara på papperet. Du verkar kunna använda många av dom hingstar som finns idag.

på: www.travsport.no kan du lasta ner hingst katalogen.

Tror inte att Bork Rigel är dyr. Värt att notera: Bork Rigels låga dräktighetprocent, som han haft under lång tid. Varje sändning av färska sperma på transport från Norge kostar och hinsten måste då också stå på godkänd EU- station....

Slogum Björn har stått i Skellefteå i flera år. Vet inte om han kommer att forstätta göra det nästa år också.

MARKIZ- www.blodbanken.nu - "kall version" är ett jätte bra hjälpmedel! Sedan har Sleipner avelsrådgivare som står till förfogande. Dom är kunniga. ;) Jag brukar ser till exteriör på både sto och hingst, inte bara på papperet. Du verkar kunna använda många av dom hingstar som finns idag.

Atle skrev:
Till skillnad mot bilkörning så beror resultatet av hästkörning på både kusken och hästen. På Starum har de en och samma kusk till alla hingstarna för att få en likvärdig bedömning.

Jag lägger ner nu för tråden ska inte handla om Isvind och min åsikt om honom har nog redan gått fram.

Vem bryr sig om just Isvind i det här fallet? Det handlar om ALLA hästar och levande individer över huvud taget kontra människans fåfänga, märkvärdighet och högfärd. Men det är rätt, vi lägger ner, för detta börjar spåra ut till en smått larvig och naiv nivå. Går inte att föra en givande diskussion på dessa grunder.

Atle, -något helt annat, var det du som hade en märr som var så svår i vänstergaloppen...? *Eller vem*

Vad skulle jag göra utan er... Tack Rikkan och Knyttet!
Slogum Björn är också en fiiin hingst med bra stam till Monavi. Det börjar bli jobbigt nu... Lite många att välja på...:confused:
Det bästa av allt är att jag är så himla oerfaren när det gäller avel att jag inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt. Jag skickade ett mail till Överby stuteri men har inte fått svar.
Jag får väl börja ringa runt, helt enkelt...

Det där med låg dräktighetsprocent låter inte bra. Det blir ingen Bork Rigel kanske då.

Åh vad komplicerat det är. Buskavel med grannens arabhingst (i och för sig värd någon miljon) kanske är modellen ändå...:eek:

Kan bara säja att vore Isvind en travare så skulle jag haft föl efter han!!! Han är ju helt otroligt snygg ju!!!:love:
Tycker inte han ser ut att ha lååång rygg(svårt att se iofs då han har så mycket man). Han ser ju ut att ha en rejäl manke under all manen och ett långt och rejält kors.... Skitsnygg!!!!:d

Överby säger själva att de är alldeles för dåliga på att läsa mail så ring hellre!

Var det du som funderat på Qvadrigo innan?
Jag har en fölunge från i år med Qvadrigo som pappa, som jag är supernöjd med. Det är en kanonfin unge med väldigt bra psyke - kompletterade stoet bra (hon är efter Troll Jahn) vad gäller rörelserna och exteriören verkar det som också.

9 dagar gammal;
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/lejonhjarta9dagar5.jpg

Några bilder från häromveckan, nu 6 månader gammal (har växt ganska ojämnt så han är ingen slående skönhet direkt men lite kan man kanske se);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/hagbilder_nov_nollfem.htm

Visst har Qvadrigo använts mycket (fulltecknad varje år vad jag vet? och dessutom mycket hög dräktighet), men jag tycker det är en bra hingst med lite annorlunda blod jämfört med Elding, Järvsöfaks och company - jag tror inte det är helt åt skogen att han får många föl ifall man ser till framtiden, "ändå"....

När ska den där svarta föla? ;)

Såg du förresten den där bilden på Lappello? (tror länken fanns på hinstar på Sleipner)Så ruggit lika varandra, men Lappello såg lite mer högdräktig ut...t o m en svajande gång*hehe*

Senast ändrad av en moderator:

Hihi, han har gått ihop sej lite nu senaste veckorna! Men jag börjar ju gilla trivselhullet :crazy:

Jo, jag har sett bilderna på Lappello som "Zuzzi" här på Buke har. Verkligen ruggigt lika!

Å.E. har en hingst med nästan samma stam (Lapp Glans heter han, Lappello pappa, Plogglans morfar);
http://www.academic-equitation.de/mina_hastar.htm
Som enligt utsago ska vara väldigt lik också!

Tack! Jag ska ringa. Jag är bara bättre på tangenterna än luren...:o

Jag funderar på Qvadrigo också men det är nog Idak du tänker på.
Från början var jag helt inne på Tand Troll men det finns så många fina hingstar att välja på så jag blir helt förvirrad.

Oj, så lika, men munnen och näsborrarna påminner om hur Fling var före han fick komma till uttryck och växa som individ. Lite under utvecklad för sin förmåga, om du fattar. För lite tänka själv...

Hej och hopp! Nu har jag ett nytt förslag!:D

Jag har frågat en etablerad kallblodsuppfödare som tycker att Eldingblodet skulle passa bra till ett sto efter Pål Best. De hingstarna är ofta lite coolare. Jag är väl lite sådär pigg på att använda det egentligen, men så hittar jag...*padapampadapam (fanfar)*

Höiby Kongen!http://www.vaskingestallet.se/

Snygg, snabb, lagom fölavgift, finns inte oändligt långt bort, lagom stor och
_svart_!:banana:

Vad tror alla andra? Borde jag skamset återgå till icke-eldingar?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka