Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Jag vill poängtera att jag inte är någon avelsrådgivare. Sleipner har sånna som är duktiga. :)
Men jag har en åsikt och en smak...;)
Alla får vi höra olika saker från olika människor. Alla ser på olika sätt. Visst, vissa säger en sak och då låter det som om alla individer efter den hingsten är "fantastiska ridhästar" och det kanske i själva verket är 4 som har fått chansen att ridas av 220.
Jag vet att vissa pratar och får stort gehör för vad dom säger, även om det inte har så mycket med det stora hela att göra.

Alla Tandtrollare är inte som den jag hade. Min var åt de extrema hållet. Stark och musklad som en björn. Gick i piaff som 3 åring, men kunde på grund av hälsan inte ridas. Så nog hade hon talang, men den gick inte att tillvarata.

Jag själv ser på hingsten som ett komplement till stoet. Och vissa blodslinjer är mer intressant än andra, beroende på vad man redan har.
För egen del vet jag vad jag har: en liten märr med välansatt kort hals, lite lång rygg, mkt. bra kors, mkt. bra bog, mkt. bra manke. välbenad från sidan. vackert huvud och pigg uppsyn.
Vill då gärna ha en hingst: med längre ben och kortare rygg än henne. Vill ha samma korta hals, litet huvud och sluttand kors/bog. Bra manke, stark rygg.

Nu är det inte helt så enkelt men jag fortsätter ändå att leta på dessa kriterier. Sedan ska stammen passa och hingsten ska vara tillgänglig.

Tittar jätte snabbt på bilderna, ser korta kotor, korta skenor (?), raka hasor(?), välansatt hals, så är min spontana reaktion att om det vore min märr så skulle jag leta efter en hingst med dom egenskaper som jag skulle önska som går mer mot det normala på: kotor, skenor, halsfäste, hasor.
Nu kan man inte alltid få allt, men lite ...;)

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Kul att du slungar dig in!

För mig innefattar det även hållbarhet, mentalitet, exteriör, samt avels resultat och vilken typ av avkommor dom sedan lämnar och vilket präg det bli på dessa. ObS. Det är mitt sätt att se på saken.

Där känner jag att jag kan hålla med. Anledningen till min fråga var att många verkar anse att den ENDA prestationen som gäller är trav, och det kan inte jag hålla med om.

Rikkan skrev:
STOPP där! :banana: :crazy:
Just detta gör mig både besviken och hopplöst lite entusiastikt vad gällande den nya skaran kallblodsägare som uttalar sig utan att ha någon grund att stå på. *suckar tungt*:cry:

Ursäkta??
Anledningen till att jag inte tror att det kommer finnas plats för ridintresserad/ridinriktad avel inom Sleipner är att det handlar ENBART om trav där. Möjligen att hästarna måste få en karriär efter banan och då kan ju någon ha kul och rida på dem och köra lite.. Därav min skepsis. ÖVertyga mig gärna om motsatsen ;)

Någon annan skrev om "varför avla fram annorlunda hästar" (inte ordagrant) men det är väl för farao inte vad det handlar om! Men jag kan inte påstå att den rena prestationsaveln inom travet "bevarar rasen" särskilt väl. Spring fort = avel. Med en breddad syn på hästen och rasen (inte bara trav) tror jag man bevarar rasen på ett bättre sätt. Titta på hur den svenska hästen sett ut genom tiderna, vad för sorts hästar har blandats in, vad har de använts till, det är ett brett spektrum som träder fram. Travaraveln är ett modernt påfund.

Rikkan skrev:
Att bredda rasen är inte det samma som att bara låta avdankade travare få försöka sig som ridhästar, utan att kunna se till ett bredare rasutbud än vad vi har i dag.
Det kommer alltid, och jag poängterar, alltid att finnas avkommor innom rasen som inte ägnar sig åt travet eller som avlas fram av mindre travintresserade människor.
Se på läget ute i landet. Många unghästar blir aldrig ens ordentligt inkörda. Många går och skrotar i nån hagen, utan att ens ha nosat på en travkarriär.
Det är många som resonerar som dig, och jag är en av dom, ibland, -beroende på individ och bakgrund.
Ingen behöver köpa söndertrasade, utslitna hästar om man inte vill, det är upp till var och en.
Många finner utmaning med att ta sig ann en sliten sned, häst. Andra bryr sin lite. Medan några ställer krav. Helt ok, tycker jag. Vi är alla olika, precis som hästarna skiljer sig åt i både personlighet och utseende.
I dag är det nästar hopplöst enligt många uppfödare att få sina avkommor sålda, oavsett vad dom ska gå till för inriktning, speciellt unga ston. Skrämmande faktiskt.

Nej, givetvis ska man inte ta vad skit som helst och avla på. Därför anser jag att det måste finnas sätt att premiera hästarna, bruksprov för hingstarna.

Var finns alla dessa oinkörda hästar som ägarna inte kan bli av med? Jag letade med ljus och lykta innan jag fick tag på min som åring, och honom åkte jag och kollade på trots att de inte visste om de vilje sälja till mig då jag inte skulle travträna. Jag vet flera som mer än gärna vill ha en okörd häst, förutsatt att den har en bra exteriör förståss.

Visst finns de många som kan tänka sig en travtränad, och tur är väl det. Där tror jag det beror lite på ambitionsnivå faktiskt. Vill jag ha en trevlig allroundhäst, eller vill jag satsa mer på en specifik diciplin? Är det det sistnämnda är man mer känslig för vad den har gjort tidigare.

Rikkan skrev:
Det finns inga förslag utarbetade ännu. Sleipner har på lokalnivå precis fått lite telefon info. om några förslag och detta var ett av dom, hur jag sedan för detta vidare är ännu inte klart.
Har du eller någon annan förslag som är vettiga så kom gärna med dom.
Har aldrig sett nått och är heller inte intresserad. Skulle vara intresserad av att se hästen i nån form av "gymnastik program",:banana: både uppsuttet och gärna från marken. *hihi* :bump:
Spåna på, så kommer vi kanske fram med ett bra förslag till föreningen! ;)

JAg ska massera de små grå helt klart!

Rikkan skrev:
Försök få med dig Norge på den....dom har långt många fler antal kbl. travare än vad vi har och att ändra bara ändra Sveriges system går nog inte eftersom utväxlingen är så stor både innom avel och tävling. Vi är beroende av varandra för att rasen ska kunna leva vidare, tror jag.

Absolut! Egentligen borde man väl tala mer om en skandinavisk häst än svenskt/norskt. Och det rä ju inga stora raser, viktigt att behålla bredden av avelsdjur för att hålla inaveln nere.

Rikkan skrev:
Han är snygg, som många av Lappellos avkommor! ;)

You are in my good books! ;)

Pratade med en kompis som har russ om populäriteten hos olika raser, ta islandshästarna som ett lysande exempel. De får vara med och visa upp sig i alla möjliga olika sammanhang, och far runt i 200 knyck inne på banan och gör inte särskilt avancerade saker, men de får vara med och synas = PR för rasen. Jämför priserna på en medelmåttig islandshäst med eksem och en bra nordsvensk.. Eller en medelmåttigt halvblod som inte kommer gå mer än lätt klass och en nordsvenskt diplomsto... Svenska raser borde göra mer för att marknadsföra sig, vara med och synas i olika sammanhang för att öka intresset och kunskapen om rasen. Kan man visa upp att det är dugliga, allsidiga individer som man kan göra mycket med kan populäriteten öka, rasen har väldigt många starka sidor som är värda att lyfta fram, inte bara ridbarhet utan även hållbarhet och "driftskostnad".
Men ska man marknadsföra en ras krävs en engagerad rasförening som jobbar för och med det och säkerligen ett par (eller tre *host*) eldsjälar.
Och det skulle underlätta med EN stambok för nordsvenskar :angel: ;)

Varför skulle man vilja förändra rasen bara för att man inte vill avla på travprestation?

Angua skrev:
Varför skulle man vilja förändra rasen bara för att man inte vill avla på travprestation?

Jag säger inte att man nödvändigtvis måste vilja förändra rasen för att man inte avlar på travprestation, men rasens fokus och ursprungliga användning är ju trots allt trav. För att föra rasen vidare utan att förändra den så får man ju inte glömma vad den avlas för. Hur många ridmänniskor är intresserade av trav? Hur många ridmänniskor bryr sig om att bevara hästarnas travprestation? Man får inte tappa fokus. Oavsett hur många som vill ha kallblodstravare som ridhäst så är den i grund och botten en travhäst och man har lagt ner många års arbete på att främja aveln. Likväl som travfolk behöver få mer kunskap i hur man kan förändra hingstbedömningar, unghästbedömningar osv för att öka bredden i rasen och ta fram lämpliga hästar för ridning, så måste nog ridfolk bli mer insatta i vad som krävs av rasen/individen för att prestera på travet också. En bra kallblodstravare bör ju ha kapacitet för både och i mitt tycke (både ridning och körning). Av de hästar jag sett, så är de flesta som presterar bra på travet också de som har bäst exteriör för ridning. Oftast går det hand i hand. Är man inte intresserad av att bevara travegenskaperna utan bara ridegenskaper så kanske man har valt fel ras?
Jag tycker att det är en tillräckligt allsidig ras för att det inte ska behöva finnas något motsatsförhållande där. Däremot önskar även jag en bredare bedömning vid avelsvärdering av hingstarna, inte enbart godkännade efter prestation.

Kul att se dig här förresten!;)

Min ena häst har Solo som mormors far. Och hans farfars mormors morfar är Omer Jackson.

Du har bra grejjor i stamtavlan m a o....;) *hehe*

Ursprungliga användning trav? Nej, där kan jag inte hålla med dig. STambokens inriktining sedan -64 (var det väl den delades) ja, men det är knappast någon lång tradition.. Visst travtävlade man förr också, men det var ju inte det enda användningsområdet.
Jag kan inte hålla med dig till 100%, för jag vill INTE se ett kallblod som breddar och mer liknar varmbloden. Jag kan inte se att nuvarande avel på kbt sidan bevarar rasen bäst, därav att JAG anser att det bara borde vara en gemensam stambok, gärna både för Norge och Sverige.

Såg att du skaffat nytt sto, kul! Går det bra med dem?

Liten avvikelse, har någon info om Plogglans, mer än vad som står på atg? Vill gärna veta "allt" (vad han gjort, typ av hästar han lämnat, you name it) och om det finns ngn bild att hitta vore jag jätteglad.

Där känner jag att jag kan hålla med. Anledningen till min fråga var att många verkar anse att den ENDA prestationen som gäller är trav, och det kan inte jag hålla med om.
Det ska jag låta vara osagt. Jag kan enbart tala för mig själv. Och min första fråga är alltid; psyket. Och jag väljer aldrig en hingst som har en hämmad uppsyn, dvs blockerad utstålning. Sen får man ju ta i betrakning vem som har tränat hästen och göra lite reseach för att kunna gissa vad som kommer i från hästen och vad som kommer ifrån tränaren...;)

Anledningen till att jag inte tror att det kommer finnas plats för ridintresserad/ridinriktad avel inom Sleipner är att det handlar ENBART om trav där. Möjligen att hästarna måste få en karriär efter banan och då kan ju någon ha kul och rida på dem och köra lite.. Därav min skepsis. ÖVertyga mig gärna om motsatsen ;)
Ja, gå in på deras forum och anmäl ditt inresse i länken "avel sett ur ridsynpunkt", som tazza startat. Vi måste vara flera om vi ska kunna påverka. Föreingen (och rasen i o m sina gamla ägare) befinner sig i ett generations skifte och det är dags att visa sitt intresse ifall man vill vara med och påverka.
(Om du är medelm av Sleipner så vet du ju redan att Eva Hjelmbrant gärna skriver i medlems tidningen och att vissa på lokal nivå under flera år har samarbetat med dom akademiska ryttarna för att bredda intresset för hästen offentligt.)

Var finns alla dessa oinkörda hästar som ägarna inte kan bli av med?
Ja, inte hör dom av sig. Dom är ganska anonyma. Det gäller att göra lite detkektiv arbete eller annonsera i Sleipners tidning.... Jag hittade en via en bekant som åkte runt och köpte upp slakthästar...

Absolut! Egentligen borde man väl tala mer om en skandinavisk häst än svenskt/norskt. Och det rä ju inga stora raser, viktigt att behålla bredden av avelsdjur för att hålla inaveln nere.
Hur många kalla tror du att det finns i Norge?

Pratade med en kompis som har russ om populäriteten hos olika raser, ta islandshästarna som ett lysande exempel. De får vara med och visa upp sig i alla möjliga olika sammanhang, och far runt i 200 knyck inne på banan och gör inte särskilt avancerade saker, men de får vara med och synas = PR för rasen. Jämför priserna på en medelmåttig islandshäst med eksem och en bra nordsvensk.. Eller en medelmåttigt halvblod som inte kommer gå mer än lätt klass och en nordsvenskt diplomsto...
Svenska raser borde göra mer för att marknadsföra sig, vara med och synas i olika sammanhang för att öka intresset och kunskapen om rasen. Kan man visa upp att det är dugliga, allsidiga individer som man kan göra mycket med kan populäriteten öka, rasen har väldigt många starka sidor som är värda att lyfta fram, inte bara ridbarhet utan även hållbarhet och "driftskostnad".
Visst jag är ening. Skulle ju t o m vara tufft om se dom akademiska kallbloden åka med ner till Frankrike och ha uppvisning när kallblodsloppet körs därnere!! Tänk vilken grej!

Men ska man marknadsföra en ras krävs en engagerad rasförening som jobbar för och med det och säkerligen ett par (eller tre *host*) eldsjälar.
Ja, nu verkar det inte vara någon som engagerar sig för rasen bevaring, utan mest för att få behålla prispengarna och loppen. Och det ÄR en viktig del, men det behövs flera människor som vill göra något!
Och det skulle underlätta med EN stambok för nordsvenskar
Men då måste ju folk börja lära sig mer om om avel och stam, annars vet dom ju inte vad och hur dom ska välja. Är folket redo för detta? :D

När det gäller rastypen så ska det ju tas fram ett nytt förslag, vet inte hur långt Sleipner kommit med det? Några varmblod vill man ju inte ha, ditåt ska inte aveln gå, det tror jag att de flesta inser inom "travvärlden" också. Hästar som breddar bak har jag inte sett något av, däremot att en del har en dålig rastyp; varmblodslika och med dålig kallblodsprägel. Jag hoppas att det nya förslaget kring rastyp hjälper till att styra upp detta.

Angua skrev:
Såg att du skaffat nytt sto, kul! Går det bra med dem?
Haha, jag har otur med allt.:crazy:
Mitt "gamla" sto betäcktes i somras och fick fång på höstkanten. Hon ska vila tills sept -06 ungefär...så hon får bara gå och lufsa i år.
Sen har jag en 1½ åring, hon blir nog en goding tror jag, men det är ju långt kvar. Hon ska köras in i vår.
Sen har jag ett nytillskott sen förra veckan som jag hoppas kunna rida och träna (har lite abstinens nu). Hon är 9 år, har mest gått i travträning. Men det verkar vara en trevlig häst!

Ring Kjell Elving i Arnäsvall...Han kan prata...;)

Nu hoppar jag på här :D

Rikkan skrev:
Och min första fråga är alltid; psyket. Och jag väljer aldrig en hingst som har en hämmad uppsyn, dvs blockerad utstålning. Sen får man ju ta i betrakning vem som har tränat hästen och göra lite reseach för att kunna gissa vad som kommer i från hästen och vad som kommer ifrån tränaren...;)
Måste säga att jag håller med dig här, en ful veterinärbeskrivning behöver tex inte vara diskvalificerande, beror på hur "dåligt" tränad man tror hingsten varit. En blivande pappa ska ha karaktär och utstrålning. Men hur ska man ta "problemet" med H.G Balder då, som saknar riktig kallblodsprägel? Där kan jag ärligt säga att jag är lite tveksam till om jag skulle betäcka med den hingsten, just av den anledningen, samtidigt är han ju väldigt bra. Men det där måste ju inte gå i arv heller, pappan til H.G Balder lämnar tydligen både finlemmade och jättegrova, mycket beroende på mamman.

Pratade med en kompis som har russ om populäriteten hos olika raser, ta islandshästarna som ett lysande exempel. De får vara med och visa upp sig i alla möjliga olika sammanhang, och far runt i 200 knyck inne på banan och gör inte särskilt avancerade saker, men de får vara med och synas = PR för rasen. Jämför priserna på en medelmåttig islandshäst med eksem och en bra nordsvensk.. Eller en medelmåttigt halvblod som inte kommer gå mer än lätt klass och en nordsvenskt diplomsto...
Visst vore sånt här viktigt, PR är ju alltid bra, visste man att avkommorna gick att sälja till höga priser, skulle säkerligen fler betäcka, även sina "travarston". Pengar har alltid varit en bra drivkraft :angel:

Ja, nu verkar det inte vara någon som engagerar sig för rasen bevaring, utan mest för att få behålla prispengarna och loppen. Och det ÄR en viktig del, men det behövs flera människor som vill göra något!
Hmm, jo, men då måste det nog fram förslag på ett ramverk som man kan samsas om, är alla förslag till fördel för ridanvändning och till nackdel för travanvändning, så är det väl ingen bra lösning.

Delad stambok tror jag inte vore en bra kortsiktig lösning. Om man nu vill "tussa ihop" stamböckerna igen, varför avlar man då inte bara på bruksnordisen, då slipper man ju travanlagen? Man har ju ett litet praktiskt problem också med en sammanslagen stambok, om man betäcker sitt travstammade sto med en brukshingst, så lär ju ingen (få) vara intresserad av att ta tillbaka avkomman i travavel. Spelar kanske ingen roll tycker många, men då har det återigen blivit en idé vars syfte kommer bli att ta död på kallblodstravaren i sin nuvarande utformning, och ta fram en mer bruks-/ridhäst. Ska man ge upp med kallblodet som travhäst och bara avla för ridhästar? Det vill inte jag i alla fall.

Håller med dig:bow: :bow:
Duger inte rasen som den är så skaffa en annan ras.

Men jag tror det i stort måste till mer information från båda håll - mindre fördomar mer information????

Jag - som är ridmänniska och nästan enbart har ridfolk i min bekantskapskrets, VET att ridfolk är beredda att betala ganska bra summor för välstammade, väluppfödda unghästar som är -om de är travtränade, VETTIGT tränade (fast allra helst otränade). Fina kallblodstravare betalar sej - bara uppfödarna vågar ta betalt!!
Sån ser marknaden ut härikring i alla fall, men jag tror inte uppfödarna är medvetna om det????

Jag har letat unghäst i flera år men inte hittat något vettigt.
Om uppfödarna tycker det är svårt att sälja sina hästar så bör de nog se över hur de saluför dem....? Klagar man på marknaden undrar jag om man övht har haft ut hästarna på "marknaden" - som sagt, bra unghästar är inte svåra att sälja, som ridhästar då....?
De få jag träffat vill inte sälja till en ridmänniska (premierna...).
Fast hos flera av dem, har jag efter ett halvår/år fått erbjudande om att få samma hästar för vrakpriser - men det har bara varit i och med att samma häst dragit på sej någon senskada, inte längre går att köra för den bara skenar/drar/slår eller liknande.

Jag är inte intresserad av hästar som inte längre "duger till travet" av någon anledning. (psyke eller kropp eller kombination) Men det ÄR ju oftast de som säljs som ridhästar???
Måste det vara så?
Det är knappast så enkelt som att pengar avgör, som jag skrev ovan - okörda unghästar kan man få bra betalt för av ridfolk, om man bara vet var man ska saluföra dem, hur man ska saluföra dem och vilka priser som man kan kräva.

Men det gladde mej för ett tag sedan (tror jag skrivit detta innan iofs) - jag såg Prins Junior på Umåker en fredag. Han imponerade på mej då han såg stark, ren, frisk ut och rörde sej riktigt trevligt. En sådan som "jag gärna skulle haft att rida på" (det är min måttstock på en bra häst ;) ). Han vann också sitt lopp.
På måndagen såg jag honom på annons på blocket där man skrev att han skulle säljas som rid eller körhäst - inte som travhäst. 9 år gammal - en ganska lämplig ålder att få avsluta sin karriär på?
Sånt imponerar på mej och gör att jag får upp hoppet om att det kan bli bra även för kallblodstravarna ;) - mycket vettigt att ta djuret från travet innan den är sönderkörd och inte längre kan betala sej!
Om fler tänkte så kunde både travet och rasen få ett lite bättre rykte i ridkretsar???

Bara en brasklapp, det är intressant att läsa tråden och uppenbarligen finns det ju intresse och eldsjälar?!

Rikkan skrev:
Ja, gå in på deras forum och anmäl ditt inresse i länken "avel sett ur ridsynpunkt", som tazza startat. Vi måste vara flera om vi ska kunna påverka. Föreingen (och rasen i o m sina gamla ägare) befinner sig i ett generations skifte och det är dags att visa sitt intresse ifall man vill vara med och påverka.
(Om du är medelm av Sleipner så vet du ju redan att Eva Hjelmbrant gärna skriver i medlems tidningen och att vissa på lokal nivå under flera år har samarbetat med dom akademiska ryttarna för att bredda intresset för hästen offentligt.)

Var inne och kollade, ska läsa lite mer och försöka skriva något. Fasen, måste ju jobba emellanåt också, himla störande :D
Är inte medlem i Sleipner eftersom jag fick sånt dåligt intryck av dem för ett par år sedan, men surkärring till trots kan man ju ändra sig. Generationsskifte kan ju vara uppfriskande!

Rikkan skrev:
Visst jag är ening. Skulle ju t o m vara tufft om se dom akademiska kallbloden åka med ner till Frankrike och ha uppvisning när kallblodsloppet körs därnere!! Tänk vilken grej!

Vore ballt, bara det finns lite kvalitet i det som visas upp :devil: Men det är kanske en annan diskussion :angel:

Skämt å sido, det ÄR viktigt att kallbloden får visa upp sig, både i show och på tävlingsbanorna. Själv ska jag göra mitt bästa med det sistnämnda nästa år, har avstått från att tävla L detta år just för att jag vill verkligen att jag ska ha kvalitet i det vi presterar på banan, för att försöka vara god reklam för rasen.

Rikkan skrev:
Men då måste ju folk börja lära sig mer om om avel och stam, annars vet dom ju inte vad och hur dom ska välja. Är folket redo för detta? :D

:devil:

Det här är så dumt som det är sagt tycker jag...

Handlar inte avel om att kunna få fram en BÄTTRE avkomma än stoet/hingsten (föräldrarna)?

Jag tycker rasen är fin men ska jag avla vill jag kunna göra bättre avkommor - ur ALLA synvinklar. Inte bara bättre travare - utan också bättre ridhästar.

Självklart kan rasens ridbarhet och gångarter och egenskaper för ridning även utvecklas. Och ja, jag tror att man kan göra det hand i hand med att dess travegenskaper utvecklas - även om det låter paradoxalt i vissa människors öron.

Det handlar inte om att inte vara nöjd med rasen.
Det handlar om vilja att förbättra en ras som redan är BRA.

Angående att de är avlade för trav i första hand "alltjämt" - ehm?
Från första början är väl lantraserna avlade för att hjälpa till i böndernas vardag. Hur den såg ut berodde på var i landet bonden bodde. Det ställs olika krav på hästar som ska jobba i jordbruk i ett platt Skåne med stora åkrar och ingen skog (eller vinter), och hästar som ska jobba i jordbruket i ett kuperat norrländskt inland med tuffa vintrar och mycket skog (och därmed också skogsbruk).
Häruppe var det bra med mindre, nättare hästar som var smidiga - något som behövdes i skogsbruket och jordbruket här.
Söndags-travtävlingarna växte som jag förstår det fram mest för att man märkte att djuren var snabba i trav också? ;) Sådana traditioner har ju funnits - och finns, på flera andra håll i världen. Se till exempel Frieserns historia, eller Welsh Cobbarnas historia.
Men att det i första hand är det (travet) som hästarna avlats för "alltjämt" är ju inte direkt sant. Våra kallblodstravare har varit väldigt användbara och allsidiga. Ju mer specificerad aveln blir - som nu mot trav, desto mindre allsidig blir rasen, det säger ju sej självt.
Att man "matadoravlar" så mycket senaste 50 åren (sedan stamboken delades?) är ju bara ett symptom på detta med hur smalt man börjat se på användningsområdet för rasen.....?

Senast ändrad:

evis skrev:
Men jag tror det i stort måste till mer information från båda håll - mindre fördomar mer information????

Jag - som är ridmänniska och nästan enbart har ridfolk i min bekantskapskrets, VET att ridfolk är beredda att betala ganska bra summor för välstammade, väluppfödda unghästar som är -om de är travtränade, VETTIGT tränade (fast allra helst otränade). Fina kallblodstravare betalar sej - bara uppfödarna vågar ta betalt!!
Sån ser marknaden ut härikring i alla fall, men jag tror inte uppfödarna är medvetna om det????

Jag har letat unghäst i flera år men inte hittat något vettigt.
Om uppfödarna tycker det är svårt att sälja sina hästar så bör de nog se över hur de saluför dem....? Klagar man på marknaden undrar jag om man övht har haft ut hästarna på "marknaden" - som sagt, bra unghästar är inte svåra att sälja, som ridhästar då....?
De få jag träffat vill inte sälja till en ridmänniska (premierna...).
Fast hos flera av dem, har jag efter ett halvår/år fått erbjudande om att få samma hästar för vrakpriser - men det har bara varit i och med att samma häst dragit på sej någon senskada, inte längre går att köra för den bara skenar/drar/slår eller liknande.

Jag är inte intresserad av hästar som inte längre "duger till travet" av någon anledning. (psyke eller kropp eller kombination) Men det ÄR ju oftast de som säljs som ridhästar???
Måste det vara så?
Det är knappast så enkelt som att pengar avgör, som jag skrev ovan - okörda unghästar kan man få bra betalt för av ridfolk, om man bara vet var man ska saluföra dem, hur man ska saluföra dem och vilka priser som man kan kräva.

:bow:
Du tar orden ur munnen på mig!
Dessutom är ju HUR de är uppfödda viktigt, att de är runda och välfödda, avmaskade, verkade osv något som avspeglas i priset. Att uppfödare känner att de inte får ordentligt betalt för sina djur är ju inget unikt för rasen, fast i andra raser brukar man oftare vilja få ston än hingstar. Men gemensamt tema är ju bra individ = bra betalt och tvärt om.

Vad gäller fördomar så tror jag det börjar bli bättre, åtminstonde vad jag märker på mitt håll, omgiven som jag är av konservativa dressyr och hoppmänniskor. Många talar entusiastiskt om fina kallblod de sett som gått väldigt bra.De flesta tycker det är ballt och är nyfikna, även om vissa snöper på munnen när de ser frysmärkningen, med det är inte särskilt många.
"Höjdarna" har nog varit två pers (vid olika tillfällen) som tittat på L med beundran och frågar om han är en frieser och när jag berättar vad det är besviket sagt, jahaaa och sett lite nedlåtande ut och förklarart att ja, han var ju fin ÄNDÅ.. :rofl:

evis skrev:
Bara en brasklapp, det är intressant att läsa tråden och uppenbarligen finns det ju intresse och eldsjälar?!

Ja, jag blev glatt överraskad!
När får vi se duktiga nordsvenskar i Globen? :D ;)

Kan återigen bara hålla med dig evis!

Ett användningsområder utesluter inte ett annat. Och inte vill vi väl se kbt bli mer lika varmblod? Då kan man ju lika gärna köpa varmblod.. Svårt att tänka mig att folk vill göra kallbloden till halvblodskopior heller.

Rikkan skrev:
Tittar jätte snabbt på bilderna, ser korta kotor, korta skenor (?), raka hasor(?), välansatt hals, så är min spontana reaktion att om det vore min märr så skulle jag leta efter en hingst med dom egenskaper som jag skulle önska som går mer mot det normala på: kotor, skenor, halsfäste, hasor.
Nu kan man inte alltid få allt, men lite ...;)

Tack! :) Inga nya hingstförslag? :d Blev lite skeptisk till Qvadrigo när jag läste närmara om att han hade "lång sänkt rygg". Tittade lite på de nykorade hingstarna i Norge, men jag blir lite orolig när de börjar se så späda ut de flesta. Vill inte ha en långbent späd avkomma.

Dom är unga de flesta nykorade, ge dom ett par år till på sig att växa till sig så ska du få se på annat, många kallblod är finlemmade som unghästar, sen som 5-6 åringar kommer massan ordentligt. Ta en sån som Moe Odin tex, liten tanig hingst på bilden i katalogen, godkändes som unghäst, jag har sett honom på nära håll, och det var ingen liten nätt häst som vuxen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka