Bukefalos 28 år!

Avkriminalisera bruket av narkotika

Personen kunde inte stå upp. Tyvärr kunde han resa sig upp, så det blev ju rätt hälsovådligt..

I min kommun fungerar det så att de skickar ambulans till medvetslösa personer och polis till de övriga.

Omhändertagna hamnar oftast i fyllecell men ibland på en särskild enhet där de iaf har en sjuksköterska.

Med risk för att återigen provocera på ett sätt som får folk att tillskriva mig åsikter jag inte yttrat så är det inte helt ovanligt att onyktra eller psykiskt instabila skadas (eller värre) i fyllecell.

Dessutom får det juridiska konsekvenser att bli omhändertagen.

Att jag ser det problematiska i detta ska inte tolkas som att jag tycker att folk ska få knarka bäst de vill.
Utan som att jag tycker det är problematiskt att man inte kan bestämma sig för om ett tillstånd är medicinskt eller brottsligt.

Att t.ex. köra alkoholpåverkad är brottsligt. Att sälja alkohol svart är olagligt. Att slåss alkoholpåverkad är brottsligt. Att vara alkoholpåverkad är inte brottsligt.
Att vara alkoholiserad ses som ett medicinskt problem, att vara påverkad av narkotika ses som kriminellt.
Deta synsätt, vad man än tycker är rätt, får väldigt stora konsekvenser för vissa människors liv.

(För övrigt så ser jag mer problem än positiva effekter av bruk av droger (inkl alkohol) så försvarar inte drogbruk bara för att jag tycker vårt rättsystem och vården hanterar dem fel)
Det är många som är så påverkade att dom "inte kan stå upp", ofta behöver dom bara sova av sig det. Polisen kan inte köra in alla påverkade till akuten, efter tillnyktring så kan dom gå hem sen. Sen får ju polisen hålla koll så personen inte blir sämre såklart. Jag har tyvärr av olika anledningar hamnat i fyllecell först för att dom sedan insett att jag inte är påverkad utan bara..störd så har dom kört vidare sen till sjukhuset.
 
Polisen kör drogpåverkade personer till sjukhus om vårdbehov finns. Ett annat alternativ är att du får tillbringa en stund i polishuset tills du kvicknar till så du inte är farlig för dig själv eller andra, typ ramlar ut i gatan. Det innebär en LOB. Ett omhändertagande. Ingen blir gripen för att en däckat. Och anledningen till att det är polisen som kommer och inte ambulansen är att om personens andning är stabil så skickas det som är närmast. Hade det funnits AKUT vårdbehov så kommer ambulansen.

Menar du att ingen åker dit för ringa narkotikabrott vid ett LOB? Finns regler för det eller är det upp till enskilda poliser?

Det är många som är så påverkade att dom "inte kan stå upp", ofta behöver dom bara sova av sig det. Polisen kan inte köra in alla påverkade till akuten, efter tillnyktring så kan dom gå hem sen.

Alltså, jag vet hur en avdäckad person som bara behöver sova av sig ruset ser ut.
De brukar t.ex inte resa sig om och om igen för att ramla ihop utan att skydda huvudet. Kraftiga slag mot huvudet räknar jag som ett fall för akuten. Orkar inte gå in på alla detaljer utan hoppas att du helt enkelt kan tro mig när jag säger att detta var en person som var allvarligt påverkad av potentiellt farlig substans och som även hade slagit i huvudet.

Jag är inte en sån person som ringer polisen på fyllon utan jag lade mig i endast för att jag var seriöst oroad över personens medicinska tillstånd.

Men egentligen var min poäng bara att det visst kan bli polisärende av att man söker vård. Det håller du kanske med om?
 
Dagligen, nej ungefär lika orolig för att krocka på väg till jobbet och andra olyckor som kan hända i jobbet. I en annan fabrik på västkusten så blev anställda slumpmässigt valda till att bli testade för droger, 60% (ca 200 testades) fick positivt på testet och alla körde fordon i jobbet (bara dom som kör fordon som får testats utan misstanke om problem).
Vad hände med de 60% som testade positivt de fick väl knappast sparken på stående fot allihop?
 
Om det finns de som hamnat i fängelse för att de sökt vård är jag osäker på, men jag har för mig att det fanns kritik om att polisen mer eller mindre höll koll på någon vårdinrättning, men hittar inga artiklar om det just nu. Och jag tror oavsett att risken att bli dömd (även till böter som är det normala), gör att folk blir mindre benägna att söka vård i tid. När du är så beroende av något att du begår brott för att kunna fortsätta ditt beroende, så kanske det inte spelar stor roll, men om du fortfarande har ett mer eller mindre normalt liv, så kanske du inte är så sugen på att bli dömd för något du egentligen skulle behöva hjälp för istället för straff.
Jag tror det är ett ickeproblem i jämförelse med det stora problem drogmissbruk i sig är och problematiken att ta sig ur missbruket för att man är beroende och det umgänge med likasinnade många missbrukare har.

Jag vet som sagt inte vad jag tycker i sakfrågan, om man ska avskaffa kriminaliseringen eller inte, men ska vi göra det så tror jag mer på att man behöver se hela bilden än att fokusera på någon liten andel som eventuellt är rädda för att söka hjälp pga att de tror (korrekt eller ej) de riskerar att straffas. Jag har personligen aldrig hört talas om någon som blivit dömd i samband med drogmissbruk och försök att söka vård.

Fokus på droger från polisen har aldrig varit att sätta dit enskilda missbrukare utan de vill komma åt handeln med droger.
 
Min poäng är att huruvida det är tabu att prata om droger beror på vem man är och vilka åsikter man har.

Finns otroligt många politiska frågor där många fler olika perspektiv är accepterade. Och där folk inte direkt tillskriver en så många radikala åsikter man aldrig yttrat bara för att man påtalar en sak..

Det var bara det jag ville säga.
Inom vilka grupper är det tabu att tala om droger och vilka åsikter är Tabu (och inte bara ogillade)?
 
Den här diskussionen fastnar lätt redan på ett av de första stegen..

Att något är dåligt och skadligt, innebär det per automatik att det bör förbjudas?
Om det är så kan vi ju diskutera hur skadligt droger är och jämföra med skadeverkningarna av andra saker som är förbjudna eller tillåtna.

Men för oss som inte anser att rättssystemet är det effektivaste sättet att bekämpa psykologiska eller medicinska problem (vilken kategori man nu vill stoppa in missbruk i) hjälper ju inga argument om hur dåligt droger är. Och det blir även orättvist att anklaga oss för att inte se allvaret i missbruk. Om vi hade velat förbjuda allt som var allvarligt hade det ju varit en sak. Men personligen så tycker jag att allvarlighetsgraden snarare talar för att vi ska använda oss av effektiva metoder, inte att vi ska använda oss av rättssystemet.
 
Jo alla fick gå, 120 anställda känns knappt när det finns några tusen varje skift.
Jag äter tramadol på recept vilket nu är narkotikaklassat så jag brukar alltså droger :crazy: och skulle då åka dit i ett drogtest
Men jag äter det mot kronisk smärta och skulle inte klara mitt jobb utan
Jag har meddelat min chef för övrigt men om jag hade jobbat på den fabriken hade jag också fått gå antar jag
 
Jag äter tramadol på recept vilket nu är narkotikaklassat så jag brukar alltså droger :crazy: och skulle då åka dit i ett drogtest
Men jag äter det mot kronisk smärta och skulle inte klara mitt jobb utan
Jag har meddelat min chef för övrigt men om jag hade jobbat på den fabriken hade jag också fått gå antar jag
Nej, inga problem om läkare har skrivit ut läkemedel.
 
Dagligen, nej ungefär lika orolig för att krocka på väg till jobbet och andra olyckor som kan hända i jobbet. I en annan fabrik på västkusten så blev anställda slumpmässigt valda till att bli testade för droger, 60% (ca 200 testades) fick positivt på testet och alla körde fordon i jobbet (bara dom som kör fordon som får testats utan misstanke om problem).
Vad var det för hemsk arbetsplats som dels har 60% som är drogberoende och dels inte gör någon urskiljning eller försök till att hjälpa de anställda.
 
Vad var det för hemsk arbetsplats som dels har 60% som är drogberoende och dels inte gör någon urskiljning eller försök till att hjälpa de anställda.
Om jag skriver var så kan jag råka illa ut själv om jag skriver så det låter jag bli, händer en hel del saker där.

Att du får kicken av att vara påverkad är något den arbetsgivaren talar om redan innan anställning skrivs på.
 
Inom vilka grupper är det tabu att tala om droger och vilka åsikter är Tabu (och inte bara ogillade)?

Det är inte tabu att tala om droger inom några grupperingar jag känner till. Har nog inte heller skrivit att vissa åsikter är tabu (men har jag det så står jag för det!). Men det är helt klart tabu att hänvisa till egna erfarenheter. Känner du missbrukare, eller om du har egen erfarenhet av missbruk, eller för den delen om du tar nån drog då och då eller känner folk som gör det, så är du inte en trovärdig individ i vissas ögon. Du kommer genast tillskrivas en rad åsikter och psykiska problem m.m. som du kanske inte alls har.

Ett exempel på vad jag menar med att det är tabu att hänvisa till egna erfarenheter är detta

" Tja bara man inte hänvisar till någon form av egen erfarenhet då.. Det är ju inte bara tabu utan olagligt. Plus att du kan bli av med jobb, vänner, körkort, skola, medicinska behandlingar m.m. Så ganska kraftigt tabu skulle jag vilja påstå.. "

Och @skogaliten svarar bland annat:
" Så du menar att det är OK att ägna sig åt missbruk/vara påverkad, och köra bil, eller kanske skolbuss eller timmerbil? Ha ett jobb där det krävs att man är allert? Eller lärare till mindre barn? "

Att förespråka att folk ska få vara påverkade när de kör skolbuss är väl ändå en tabubelagd åsikt. Att koppla mitt inlägg till sådana absurda åsikter är ett tydligt exempel på att inte acceptera ett påpekande eller vilja diskutera det.

En lärare till mindre barn som rökte cannabis på semestern lär ju knappast kunna påtala det i fikarummet i skolan som ett argument i en diskussion om droger utan att det blir en jävla grej av det. Därav min kommentar om att det kan vara tabu att hänvisa till egna erfarenheter. Tabu som att man blir socialt och/eller ekonomiskt och/eller juridiskt straffad om man hänvisar till egna erfarenheter.
Det räcker att hänvisa till erfarenheter av andra människor med missbruksproblem (i privatlivet då) för att man ska få ifrågasatt om man kommer från en tillräckligt seriös bakgrund för att ha relevanta åsikter i frågan.

(obs ingenting av det jag skrivit i detta inlägg handlar om huruvida det är bra eller dåligt med droger, utan det enda jag vill säga är att det inte är oproblematiskt att hänvisa till egna erfarenheter.)
 
Ångrar mig, inga problem att köra truck om du får köra bil på medicinen.
Fast det får man i teorin på alla mediciner. Det generella förbudet togs bort för rätt längesen och nu gäller istället eget ansvar, i och med att olika personer påverkas på olika sätt av mediciner. För någon påverkar det omdöme och/eller körförmågan, medan det för någon annan inte alls har den effekten utan kan framföra fordon lika säkert på medicin som utan.
 
Vilket TV-program var detta? Var i USA pratar vi om (för du lär vara medveten om att man inte genomfört en avkriminalisering/legalisering av nån särskild drog i hela USA, antar jag)? Vilken statistik? Hur har de rätt menar du? Jag antar att du är medveten om att det finns extremt många i USA som tycker legalisering är helt rätt väg att gå, samt att det finns många exempel på bra effekter från legalisering/avkriminalisering där det genomförts?

Behövs lite mer info än "jag såg nån som sa på ett tvprogram att droger är dåligt" om man ska fundera över såna här saker.
”På gränsen med Peter Jihde” var det nog. Finns på viafree/viaplay.
 
Menar du att ingen åker dit för ringa narkotikabrott vid ett LOB? Finns regler för det eller är det upp till enskilda poliser?
För att ta reda på det krävs det blodprov vilket dom långt ifrån alltid tar. Beror säkerligen på situationen och personen som dom tar, om det är en som är känd i dom kretsarna, kan inte tänka mig att dom tar blodprov på alla som blir lobbade.
Alltså, jag vet hur en avdäckad person som bara behöver sova av sig ruset ser ut.
De brukar t.ex inte resa sig om och om igen för att ramla ihop utan att skydda huvudet. Kraftiga slag mot huvudet räknar jag som ett fall för akuten. Orkar inte gå in på alla detaljer utan hoppas att du helt enkelt kan tro mig när jag säger att detta var en person som var allvarligt påverkad av potentiellt farlig substans och som även hade slagit i huvudet.

Jag är inte en sån person som ringer polisen på fyllon utan jag lade mig i endast för att jag var seriöst oroad över personens medicinska tillstånd.

Men egentligen var min poäng bara att det visst kan bli polisärende av att man söker vård. Det håller du kanske med om?
Som sagt, polisen kan säkerligen snabbt avgöra huruvida det krävs mer vård eller inte. Polisärende blir det när en person behöver omhändertas pga att den är en fara för sig själv. Sjukhusen är inte direkt till för dom som behöver sova och nyktra till från vad det nu det är dom tagit.
 
Det är inte tabu att tala om droger inom några grupperingar jag känner till. Har nog inte heller skrivit att vissa åsikter är tabu (men har jag det så står jag för det!). Men det är helt klart tabu att hänvisa till egna erfarenheter. Känner du missbrukare, eller om du har egen erfarenhet av missbruk, eller för den delen om du tar nån drog då och då eller känner folk som gör det, så är du inte en trovärdig individ i vissas ögon. Du kommer genast tillskrivas en rad åsikter och psykiska problem m.m. som du kanske inte alls har.

Ett exempel på vad jag menar med att det är tabu att hänvisa till egna erfarenheter är detta

" Tja bara man inte hänvisar till någon form av egen erfarenhet då.. Det är ju inte bara tabu utan olagligt. Plus att du kan bli av med jobb, vänner, körkort, skola, medicinska behandlingar m.m. Så ganska kraftigt tabu skulle jag vilja påstå.. "

Och @skogaliten svarar bland annat:
" Så du menar att det är OK att ägna sig åt missbruk/vara påverkad, och köra bil, eller kanske skolbuss eller timmerbil? Ha ett jobb där det krävs att man är allert? Eller lärare till mindre barn? "

Att förespråka att folk ska få vara påverkade när de kör skolbuss är väl ändå en tabubelagd åsikt. Att koppla mitt inlägg till sådana absurda åsikter är ett tydligt exempel på att inte acceptera ett påpekande eller vilja diskutera det.

En lärare till mindre barn som rökte cannabis på semestern lär ju knappast kunna påtala det i fikarummet i skolan som ett argument i en diskussion om droger utan att det blir en jävla grej av det. Därav min kommentar om att det kan vara tabu att hänvisa till egna erfarenheter. Tabu som att man blir socialt och/eller ekonomiskt och/eller juridiskt straffad om man hänvisar till egna erfarenheter.
Det räcker att hänvisa till erfarenheter av andra människor med missbruksproblem (i privatlivet då) för att man ska få ifrågasatt om man kommer från en tillräckligt seriös bakgrund för att ha relevanta åsikter i frågan.

(obs ingenting av det jag skrivit i detta inlägg handlar om huruvida det är bra eller dåligt med droger, utan det enda jag vill säga är att det inte är oproblematiskt att hänvisa till egna erfarenheter.)
Fast då är det inte diskussionen som är grejen och tabu utan handlingen som är tabu. Jag skulle inte vilja ha några barn som har en lärare som i närtid brukat narkotiska droger. Om det var några år sedan och personen varit ren sedan dess så givetvis men inte någon som periodiskt eller förra lovet, där hade mitt förtroende för att personen som lärare droppat ordentligt.
 
Fast då är det inte diskussionen som är grejen och tabu utan handlingen som är tabu. Jag skulle inte vilja ha några barn som har en lärare som i närtid brukat narkotiska droger. Om det var några år sedan och personen varit ren sedan dess så givetvis men inte någon som periodiskt eller förra lovet, där hade mitt förtroende för att personen som lärare droppat ordentligt.

Exakt det är inte diskussionen som är tabu. :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
299
Senast: vilde
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 567
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp