Bästa transporten?

Varför är det bättre med stepup än ramp?
Och varför diagonallastat?
Därför att det är mycket smidigare med dörrar (kombiramp fungerar också). Man slipper böja sig ner bakom hästen och lyfta saker som gnisslar, stänga dörr bakom sig får hästarna öva på varje gång de går in i stallet/boxen och ingen av unghästarna har varit det minsta skeptisk till skillnad från första gången de lastats med ramp samt att det går att lasta in och ut pallar och balar utan långgafflar/jättetraktor. Jag tycker helt enkelt det känns både enklare och säkrare.
Diagonalastat vill jag egentligen ha pga att de går att få med öppningsbar sida samt att mitt gammelsto med lite taskig balans står bättre om hon får stå lite på sned. Hon är ingen riktig bredåkare men svajar lite oroväckande när hon står smalt och raklastad. Nuvarande släpet är såpass brett att det fungerar men hon står ännu bättre snett.
 
Jag har ett Ume-släp (minns tyvärr inte modellen :o) och älskar det. Det är ljust, rymligt, icke-skramligt, ligger bra på vägen...
Är ett -07 men ser "modernt" ut -du skulle inte kunna gissa att det är 12 år gammalt (och rullat många mil :p )
 
Ifor Williams skramlar inte särskilt mycket tycker jag, tänkte köpa ett nytt sådant men sambon ville absolut ha fullstor sadelkammare så det blev ett Böckmann Portax L SR, har inte kört med häst ännu.
 
Jag har ett BA35 från 2010 som ser superfräscht ut. Har fått byta bromsdetaljer i år, ska helst göras var tionde år om det står ute och rullar mkt. Ser till att tvätta och lackförsegla vart annat år så det håller sig snyggt.
 
Ska köpa ny (begagnad) transport.
Inne på ume b60. Någon som vet hur gammal man vågar köpa, utan att tumma alltför mycket på kvaliteten?
Vill ha bra funktion och hållbarhet.
Kör mycket!
Vad finns det annars för likvärdiga alternativ?

Jag har idag ett Ifor Williams HB511. Har tidigare haft Thule och kört en del Ume mfl. Sammanställer mina erfarenheter om ifor, thule och ume:

Ifor;
Sjukt rejält och rymligt släp! Alla hästar har åkt super i det, och det ligger extremt stadigt på vägen. Har frontutlastning vilket är väldigt smidigt då jag åker mycket själv. Tar med sadelskåp ibland - placeras i tom spilta eller framför hästarna (gott om plats). Gillar att det inte är någon stolpe fram eller bak utan i mitten.
Minus är att det är mycket sprintar överallt, samt hög tjänstevikt (vilket iof kommer av stålkonstruktionen = säkert). Meckiga panikbommar (som jag som tur är aldrig behövt använda).
Extremt prisvärt (köpte nytt för 86')

Thule
Betydligt mindre invändigt (modell royal), men låg bra efter bilen. Byttes ut då det var för litet för nya hästen. hade gärna införskaffat ett större, men prisbilden sprang iväg. (Sadelkammare)
Väldigt bra lösningar beträffande bommar, panikbommar etc. Minus att det var i Plyfa, även golvet så det behövde kollas oftare. Nya släpen är vad jag förstår inte det.

Ume (största m sadelkammare)
Har man kört Ifor känns umesläpet som en stor pappkartong. Även om det är stadigt på vägen är hela känslan att det är ett klenare släp. Jobbigt med stolpen fram när hästen vänder huvudet o tittar bakåt vid lastning - en stor häst har svårt att stoppa tillbaka huvudet. Även stolpen baktill (mjuk mellanvägg) som de gärna lite halvt fastnar i när de kliver av. Meckigare bomlösningar än Thule, men inte massa sprintar som ifor. Plus för luftigt och väl tilltagen sadelkammare. Minus att det är väldigt dyra (i mitt tycke).
 
Jag har idag ett Ifor Williams HB511. Har tidigare haft Thule och kört en del Ume mfl. Sammanställer mina erfarenheter om ifor, thule och ume:

Ifor;
Sjukt rejält och rymligt släp! Alla hästar har åkt super i det, och det ligger extremt stadigt på vägen. Har frontutlastning vilket är väldigt smidigt då jag åker mycket själv. Tar med sadelskåp ibland - placeras i tom spilta eller framför hästarna (gott om plats). Gillar att det inte är någon stolpe fram eller bak utan i mitten.
Minus är att det är mycket sprintar överallt, samt hög tjänstevikt (vilket iof kommer av stålkonstruktionen = säkert). Meckiga panikbommar (som jag som tur är aldrig behövt använda).
Extremt prisvärt (köpte nytt för 86')

Thule
Betydligt mindre invändigt (modell royal), men låg bra efter bilen. Byttes ut då det var för litet för nya hästen. hade gärna införskaffat ett större, men prisbilden sprang iväg. (Sadelkammare)
Väldigt bra lösningar beträffande bommar, panikbommar etc. Minus att det var i Plyfa, även golvet så det behövde kollas oftare. Nya släpen är vad jag förstår inte det.

Ume (största m sadelkammare)
Har man kört Ifor känns umesläpet som en stor pappkartong. Även om det är stadigt på vägen är hela känslan att det är ett klenare släp. Jobbigt med stolpen fram när hästen vänder huvudet o tittar bakåt vid lastning - en stor häst har svårt att stoppa tillbaka huvudet. Även stolpen baktill (mjuk mellanvägg) som de gärna lite halvt fastnar i när de kliver av. Meckigare bomlösningar än Thule, men inte massa sprintar som ifor. Plus för luftigt och väl tilltagen sadelkammare. Minus att det är väldigt dyra (i mitt tycke).

Har samma erfarenheter som dig om ifor :) har dock satt in thules easy lock bommar bak så att det blir ännu smidigare att stänga :).

Gick från att ha en enkelaxlad kylinge till ett ifor 510, kändes som att hästen på 170 drunknade i släpet så stort det var ^_^ nuvarande häst är 150cm i mkh och ser väldigt liten ut i släpet :rofl:.
 
Okej, låter ju bra.
Vet du vad som har ändrats och förbättrats med b60 sen din konstruerades?
Vad är det för material i din?
Har inte jättestor koll på vad som ändrats/tillkommit sedan vårt släp tillverkades.
Väggarna är invändigt klädda med plyfa, utvändigt är det sånt där ”knöligt” material som husvagnar är gjorda av. Vet inte vad det heter. Är aluminiumgolv, öppningsbara fönster, taklucka, den övre luckan bak viks nedåt vilket gör att man kan köra med den öppen om det är varmt. Vet att på de nya modellerna så öppnas en del luckor uppåt (vet inte om man kan välja) men då kan man inte köra med luckan öppen på sommaren.
De nya vagnarna har ett tredje bromsljus bak på luckan tror även de har aluminium ramp.
 
  • Gilla
Reactions: Pam
Fautras är toppen men finns ju knappt begagnat. Jag var tvungen att köpa ett nytt förra året. Antar att man inte säljer när man väl fått tag i ett.🤣
 
Var det inte så att Ume hade problem med rampen där ett tag? när de bytte till aluminiumgolv så gick gångjärnet sönder väldigt lätt. Kan vara tex sådana saker som gör att någon årsmodell är billigare.

För mig är Ifor en tyngre och sämre kopia av Fautras. Tidigare var ifors insteg alldeles för högt, egentligen inte godkänt. På Fautras är sista biten sänkt för att inte riskera skador.
 
Var det inte så att Ume hade problem med rampen där ett tag? när de bytte till aluminiumgolv så gick gångjärnet sönder väldigt lätt. Kan vara tex sådana saker som gör att någon årsmodell är billigare.

För mig är Ifor en tyngre och sämre kopia av Fautras. Tidigare var ifors insteg alldeles för högt, egentligen inte godkänt. På Fautras är sista biten sänkt för att inte riskera skador.

Lustigt , pratade med en bekant häromdagen och hennes ramp hade precis ramlat av. Ume
 
Var det inte så att Ume hade problem med rampen där ett tag? när de bytte till aluminiumgolv så gick gångjärnet sönder väldigt lätt. Kan vara tex sådana saker som gör att någon årsmodell är billigare.

För mig är Ifor en tyngre och sämre kopia av Fautras. Tidigare var ifors insteg alldeles för högt, egentligen inte godkänt. På Fautras är sista biten sänkt för att inte riskera skador.
Nja ifor och fautras har vissa likheter men det är inte många.
Skulle inte säga att ifor är sämre än fautras, enda som väll är bättre är fautras insteg men det är ju ett tillval på ifor, och då kan man lasta in med step up och ut med ramp både fram och bak.

Att ifor är tungt ser jag som ngt positivt, det är rejäl konstruktion och inte ngt plastigt skrangel skit som cheval eller andra budget släp.
 
Lustigt , pratade med en bekant häromdagen och hennes ramp hade precis ramlat av. Ume

Fann i en gammal buketråd att det verkar vara runt -03-04 som bakluckan blev rötskadad och gick sönder. Uppståendelsen som jag minns var att Ume inte ville ersätta den gratis.
 
Nja ifor och fautras har vissa likheter men det är inte många.
Skulle inte säga att ifor är sämre än fautras, enda som väll är bättre är fautras insteg men det är ju ett tillval på ifor, och då kan man lasta in med step up och ut med ramp både fram och bak.

Att ifor är tungt ser jag som ngt positivt, det är rejäl konstruktion och inte ngt plastigt skrangel skit som cheval eller andra budget släp.

Det är både och med tungt släp. Är det tyngre än bilen får du sämre köregenskaper. det är tungt att dra loss, tungt att flytta osv. För hästen spelar väghållningen större roll och då är ett lägre golv att föredra.
Om du väl smäller så är släp för klena oavsett. Men jag instämmer i din åsikt om cheval.
 
Lustigt , pratade med en bekant häromdagen och hennes ramp hade precis ramlat av. Ume
Det har vi också råkat ut för på vårt Ume. Dock var det pga en nisse på en tävlingsplats som körde över rampen så den knäcktes. Det var inte särskilt roligt att få hem släp eller häst från den tävlingsdagen. Var inte så svårt att konfrontera hen dagen efter däremot eftersom de hade företagslogga överallt på släpet men hen blånekade.
 
Det har vi också råkat ut för på vårt Ume. Dock var det pga en nisse på en tävlingsplats som körde över rampen så den knäcktes. Det var inte särskilt roligt att få hem släp eller häst från den tävlingsdagen. Var inte så svårt att konfrontera hen dagen efter däremot eftersom de hade företagslogga överallt på släpet men hen blånekade.

Hahaha , tur det inte var jag iallafall 😂

Men vilka dårar? Men fick du ingen ersättning då?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 354
Senast: Buongusto
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 457
Senast: Malinois
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp