Bukefalos 28 år!

Balkongtråd 2023

Jag håller med om att vissa priser gått upp, men t ex penséerna kostade 15 kronor styck vilket jag tycker är billigt. Jag tycker också att de ofta har så bra kvalitet att det är värt att betala lite mer.
Låter bra! Och ja, kvalitet är värt att betala mer för.
 
Petunior är otroligt trevliga i mycket sol. Om det är någorlunda skyddat läge hade jag även lagt till en heliotrop, för doften. :love: Krasse kan också blomma hela säsongen om man rensar på döda blommor, och verkar kunna växa ungefär var som helst.
Måste bara inflika att grannen kan vara doftkänslig så man bör vara försiktig med sånt som luktar om det riskerar att andra också får ta del av det.
 
Måste bara inflika att grannen kan vara doftkänslig så man bör vara försiktig med sånt som luktar om det riskerar att andra också får ta del av det.

Ja, har man balkongen så att andra tar del av doften får man väl checka så att folk är okej med det om man är lite omtänksam. Eller helt enkelt be folk säga till om det är något som är problematiskt.

Här känns det inte ens när grannarna röker på sin (dock märks det rätt tydligt när de kastar fimpar till min...) :rage:.
Har alltså inga som helst betänkligheter med vad jag odlar just här.

Dessutom ligger balkongerna bokstavligen mellan hägg och syrén, så jag hoppas att det bara bor folk som mår bra av mycket blomdofter på våning ett och två. :love:
 
Ja, har man balkongen så att andra tar del av doften får man väl checka så att folk är okej med det om man är lite omtänksam. Eller helt enkelt be folk säga till om det är något som är problematiskt.

Här känns det inte ens när grannarna röker på sin (dock märks det rätt tydligt när de kastar fimpar till min...) :rage:.
Har alltså inga som helst betänkligheter med vad jag odlar just här.

Dessutom ligger balkongerna bokstavligen mellan hägg och syrén, så jag hoppas att det bara bor folk som mår bra av mycket blomdofter på våning ett och två. :love:
Jag är själv doftkänslig och har en granne med någon växt som luktar och ibland har jag svårt att ha balkongdörren öppen, därav mitt engagemang.
 
Nu är det så varmt på nätterna att chilin fått flytta ut!
20230604_135508.JPG

Tomaterna åkte ut för en vecka sedan, de är inte helt nöjda med detta utan står och stampar. Inne växte de som ogräs. Förhoppningsvis kommer de igång, de är tänkta som insynsskydd så de får gärna växa åtminstone en halvmeter till på höjden.
 
Underbara kvällar på balkongen 😍
Gjorde storstäd förut nu när det lugnat sig med pollen, dammsög och torkade golvet så nu är det fint igen 🌟
Pelargonerna stormtrivs i värmen, till nästa år tänker jag ha en kruka med rabarber under ampeln 😁
IMG_20230606_204608.jpg
 
Jag hade tänkt att det skulle vara möjligt att sitta på balkongen snart, när kvällarna börjar bli lite varmare. Men det verkar inte riktigt gå i den riktningen... :eek::rofl:

20230608_193935.jpg

(Någonstans på vägen har jag tydligen skaffat lite gröna fingrar...:angel:)
 
Något sent men nu börjar jag få ordning på balkongen för denna sommar. Var på Ulriksdals skottsträdgård i helgen och inhandlade de sista blommorna. Tyvärr hade dom inte stjärnöga eller heliotrop i rätt antal/storlek så det fick bli lite andra blommor/växter utifrån slottsträdgårdens rekommendationer av blommor/växter som klarar stark sol.

Här är min "blomcirkel" i mitten av balkongen. Ordnade så att växter här vattnas av bevattningssystem. Hade inte fixat blommorna utan det :laugh: .

20230612_172446.jpg
 
Balkongen åt höger. Den kan se ut som att grannarna har insyn men det upplever jag verkligen inte. Mkt nöjd med min "vägg" mot närmaste grannen. Funderar dock på om jag ska sätta upp fler blommor på väggen. Vill dock då ha samma hängkrukor... Överdraget till grillen har också rejält tappat färg på bara ett år

20230613_095648.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 013
Senast: kolblakkur
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 496
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 588
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 687
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp