Bukefalos 28 år!

Balkongtråd 2023

Balkongen åt höger. Här hade jag ännu inte satt upp mitt parasoll. Även jag som älskar värme uppskattar parasoll när solen gassar på och vinden står stilla.
Funderar även på att köpa två små små bord och sätta vid soffan: ett bord brevid soffan där soffan börjar och ett i balkongens yttersta hörn.
20230612_172213.jpg
 
Väggen mot grannen. Här funderar jag som sagt om jag ska ha fler blommor i år. Förra året hade jag silvernjurvinda här och dom täckte mkt mer av väggen. Funderar även på att byta grillbordet till ett högre men mindre (till ytan) bord så att bägarrankan på golvet kommer fram bättre.
20230612_171942.jpg
 
Å om någon har skötselråd för rosor i kruka tar jag gärna emot det. Köpte en ros just för kruka (syns på min första bild, till höger i "blomcirkeln") men många av knopparna torkade straxt efter att jag köpte den. Även vissa knoppar som först har växt och börjar slå ut, har sen torkar helt plötsligt. Det är sista delen av roskvisten som helt torkat ur och därmed knoppen. Enligt råden som kom med rosen ska den trivas i sol och vattnas en gång i veckan :cautious:. Stämmer inte. Hörde från en kompis att rosor gillar att jorden är fuktig så sen ca 2 vecka tillbaka får den vatten 2 gånger om dagen men det har inte förbättrar det hela.
 
Liverapportering från balkongen:
B77859B0-1BBB-477E-878B-3CC00AB424EC.jpeg

En blomlåda med krasse har kommit upp. Väntar nu på att de ska börja slingra på nätet och skugga balkongen. :love: Planen är slingerkrasse också i krukan till höger om hängmattan (med klätterstödet), men penséerna är så fina fortfarande så jag har inte riktigt hjärta att byta ut dem även om krassen verkligen behöver platsen nu. Lyxproblem.
 
Liverapportering från balkongen:
En blomlåda med krasse har kommit upp. Väntar nu på att de ska börja slingra på nätet och skugga balkongen. :love: Planen är slingerkrasse också i krukan till höger om hängmattan (med klätterstödet), men penséerna är så fina fortfarande så jag har inte riktigt hjärta att byta ut dem även om krassen verkligen behöver platsen nu. Lyxproblem.

Åh, så härligt! Jag skulle också vilja få upp hängmattan nu när det är så varmt, men min balkong är "svampformad" och har ingen lång diagonal.
 
Får jag vara med här fast vi börjar från scratch utan tidigare balkongintresse? 😬

Huset har en balkong åt öster, med rätt mycket öppet åt söder. Ca 20 m2, totalt. Gården ligger rätt så högt upp, på västsidan av berget och kort, sen sommarsäsong.

Vi är stora fans av hemmaodlade grönsaker sen växthuset på gamla gården, kan man få slanggurka och tomater att trivas på balkongen? Blir man galen på allt vattnande av att odla kryddörter i balkonglåda?
 

Bifogade filer

  • 20230615_125518.jpg
    20230615_125518.jpg
    323,9 KB · Visningar: 66
Får jag vara med här fast vi börjar från scratch utan tidigare balkongintresse? 😬

Huset har en balkong åt öster, med rätt mycket öppet åt söder. Ca 20 m2, totalt. Gården ligger rätt så högt upp, på västsidan av berget och kort, sen sommarsäsong.

Vi är stora fans av hemmaodlade grönsaker sen växthuset på gamla gården, kan man få slanggurka och tomater att trivas på balkongen? Blir man galen på allt vattnande av att odla kryddörter i balkonglåda?
Ja och ja och nejdå det är bara trevlig att hälsa lite på sina kryddörter med vattenkannan. Odla odla!
 
Får jag vara med här fast vi börjar från scratch utan tidigare balkongintresse? 😬

Huset har en balkong åt öster, med rätt mycket öppet åt söder. Ca 20 m2, totalt. Gården ligger rätt så högt upp, på västsidan av berget och kort, sen sommarsäsong.

Vi är stora fans av hemmaodlade grönsaker sen växthuset på gamla gården, kan man få slanggurka och tomater att trivas på balkongen? Blir man galen på allt vattnande av att odla kryddörter i balkonglåda?
Jag skulle säga att vattnande till slut blir en ritual som ingår i de dagliga rutinerna.
 
Får jag vara med här fast vi börjar från scratch utan tidigare balkongintresse? 😬

Huset har en balkong åt öster, med rätt mycket öppet åt söder. Ca 20 m2, totalt. Gården ligger rätt så högt upp, på västsidan av berget och kort, sen sommarsäsong.

Vi är stora fans av hemmaodlade grönsaker sen växthuset på gamla gården, kan man få slanggurka och tomater att trivas på balkongen? Blir man galen på allt vattnande av att odla kryddörter i balkonglåda?
Kul! Om du (mot förmodan) skulle bli galen på vattnande så går det att skaffa droppbevattning anpassad för balkong/terrass. Men personligen tycker jag att det är mysigt, bara kroppen orkar. Ser t.o.m. ut som det går några stuprör förbi, och eftersom ni har så stort så kunde kanske en idé vara att leda en del av vattnet till en tunna på balkongen. Då kan ni antingen enkelt fylla kannor ur tunnan eller t.o.m. sätta en solstyrd droppbevattning kopplad till tunnan. Det finns enkla vatten-omdirigerade med flöte i tunnan som känner av hur full den är och stänger det utflödet om tunnan blir full så resten av vattnet går vidare i stupröret.

Tomat:skulle satsa på en frilandstomat av härdigare typ, tex någon med ”sibirisk ” i namnet. De blir inte riktigt lika smakrika såklart om de inte hinner mogna utan eftermognas inne. Kanske också en vintertomat som tål lagring och är helt okej med att eftermogna inne?

Lyxigt med så stor balkongen! Låter som det kan vara härlig utsikt också.
 
Å om någon har skötselråd för rosor i kruka tar jag gärna emot det. Köpte en ros just för kruka (syns på min första bild, till höger i "blomcirkeln") men många av knopparna torkade straxt efter att jag köpte den. Även vissa knoppar som först har växt och börjar slå ut, har sen torkar helt plötsligt. Det är sista delen av roskvisten som helt torkat ur och därmed knoppen. Enligt råden som kom med rosen ska den trivas i sol och vattnas en gång i veckan :cautious:. Stämmer inte. Hörde från en kompis att rosor gillar att jorden är fuktig så sen ca 2 vecka tillbaka får den vatten 2 gånger om dagen men det har inte förbättrar det hela.
Vatten en gång i veckan tycker jag låter för lite om det är sol.
Mina rosor i kruka vill ha varannan till var tredje dag.
 
Å om någon har skötselråd för rosor i kruka tar jag gärna emot det. Köpte en ros just för kruka (syns på min första bild, till höger i "blomcirkeln") men många av knopparna torkade straxt efter att jag köpte den. Även vissa knoppar som först har växt och börjar slå ut, har sen torkar helt plötsligt. Det är sista delen av roskvisten som helt torkat ur och därmed knoppen. Enligt råden som kom med rosen ska den trivas i sol och vattnas en gång i veckan :cautious:. Stämmer inte. Hörde från en kompis att rosor gillar att jorden är fuktig så sen ca 2 vecka tillbaka får den vatten 2 gånger om dagen men det har inte förbättrar det hela.
Är krukan tillräckligt stor för rosens rotsystem, är det en ros som passar för krukodling? Är det möjligen så att det blir lite väl varmt för rosen där den står nu? En svart kruka i full sol blir ju väldigt väldigt varm jämfört med om rötterna var nere i marken.
 
Kul! Om du (mot förmodan) skulle bli galen på vattnande så går det att skaffa droppbevattning anpassad för balkong/terrass. Men personligen tycker jag att det är mysigt, bara kroppen orkar. Ser t.o.m. ut som det går några stuprör förbi, och eftersom ni har så stort så kunde kanske en idé vara att leda en del av vattnet till en tunna på balkongen. Då kan ni antingen enkelt fylla kannor ur tunnan eller t.o.m. sätta en solstyrd droppbevattning kopplad till tunnan. Det finns enkla vatten-omdirigerade med flöte i tunnan som känner av hur full den är och stänger det utflödet om tunnan blir full så resten av vattnet går vidare i stupröret.

Tomat:skulle satsa på en frilandstomat av härdigare typ, tex någon med ”sibirisk ” i namnet. De blir inte riktigt lika smakrika såklart om de inte hinner mogna utan eftermognas inne. Kanske också en vintertomat som tål lagring och är helt okej med att eftermogna inne?

Lyxigt med så stor balkongen! Låter som det kan vara härlig utsikt också.
Maken blir galen på stående vatten så det får nog räcka med kranvatten 😅 Köket ligger vid ena halvan av balkongen så nära till kran iaf.

Vi har ett par stoooora söderfönster precis vid balkongdörren, så det i kombination med lite växtbelysning kanske kan förlänga säsongen något. Där ska chilin bo året om är det tänkt.
 
Maken blir galen på stående vatten så det får nog räcka med kranvatten 😅 Köket ligger vid ena halvan av balkongen så nära till kran iaf.

Vi har ett par stoooora söderfönster precis vid balkongdörren, så det i kombination med lite växtbelysning kanske kan förlänga säsongen något. Där ska chilin bo året om är det tänkt.
Galen make verkar som högt pris för ett bevattningssystem. :stop:;)


Låter perfekt ju!
 
Är krukan tillräckligt stor för rosens rotsystem, är det en ros som passar för krukodling? Är det möjligen så att det blir lite väl varmt för rosen där den står nu? En svart kruka i full sol blir ju väldigt väldigt varm jämfört med om rötterna var nere i marken.
Det är en terrakotta kruka så den är röd. Men den står i rakt söderläge så kanske blir det för varm för rötterna ändå 🤔. Enligt instruktionen för rosen ska krukan vara tillräcklig stor men kanske är den ändå för lite. Mina andra större krukor är tyvärr upptagna. Har heller inte riktigt plats för en till större kruka men kanske vill den ha större. Hum får fundera på hur jag ska göra.
Japp, det ska vara en ros för krukodling.

Tack för svar!
 
Vatten en gång i veckan tycker jag låter för lite om det är sol.
Mina rosor i kruka vill ha varannan till var tredje dag.
Tack! Ska känna på den varje dag framöver och se hur den känns. Vill rosor att jorden alltid är lite fuktig eller är det bättre om jorden torkar ut mellan vattningarna?
 
Tack! Ska känna på den varje dag framöver och se hur den känns. Vill rosor att jorden alltid är lite fuktig eller är det bättre om jorden torkar ut mellan vattningarna?
Rosor vill alltid ha lite fukt, de är inte särskilt torktåliga växter. Tvärtom brukade man och kanske fortfarande använder dom som indikatorer när det är för torrt genom att sätta en längst ut i raden för vinrankor, när rosen slokar är det dags att vattna vinet. Krukrosor brukar vara riktiga primadonnor och vill bli ompysslade.
 
Tack! Ska känna på den varje dag framöver och se hur den känns. Vill rosor att jorden alltid är lite fuktig eller är det bättre om jorden torkar ut mellan vattningarna?
Ja de vill snarare ha det fuktigt än torrt. Tänk dock på att det måste finnas ett hål på krukan så vattnet inte blir stående länge för det gillar de inte. Man kan också ge dem lite näring i vattnet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 915
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 585
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 639
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp