Bukefalos 28 år!

Balkongtråd 2023

De lyser så fint 😍
IMG_20230616_225121.jpg
 
Rosor vill alltid ha lite fukt, de är inte särskilt torktåliga växter. Tvärtom brukade man och kanske fortfarande använder dom som indikatorer när det är för torrt genom att sätta en längst ut i raden för vinrankor, när rosen slokar är det dags att vattna vinet. Krukrosor brukar vara riktiga primadonnor och vill bli ompysslade.

Ja de vill snarare ha det fuktigt än torrt. Tänk dock på att det måste finnas ett hål på krukan så vattnet inte blir stående länge för det gillar de inte. Man kan också ge dem lite näring i vattnet.
Tack för svar! Tycker den har börjat se bättre ut senaste dagarna. Den har då haft fuktig jord.

Yes, håll i botten finns och i botten finns äben lerkulor.
 
Rosor vill alltid ha lite fukt, de är inte särskilt torktåliga växter. Tvärtom brukade man och kanske fortfarande använder dom som indikatorer när det är för torrt genom att sätta en längst ut i raden för vinrankor, när rosen slokar är det dags att vattna vinet. Krukrosor brukar vara riktiga primadonnor och vill bli ompysslade.

Det star rosor (och ibland andra fina blommor ocksa), vid nastan varenda rad av vinrankor pa de allra flesta vingardar haromkring. Jag hade ingen aning om att det fanns en bakomliggande orsak att man borjat med det ...

Numera har de mycket mer sofistikerade satt att mata fuktigheten i jorden, men det ar verkligen kul att fa veta varfor de borjade med rosor vid slutet av raderna av vinrankor.
 
Jag har beställt en ny soffa som kommer i veckan 😁
Vill ha en större och djupare så vi verkligen kan chilla där ute. Hoppas jag mätt rätt så den passar 😅
Var lite osäker på om jag skulle sälja bänken eftersom den inte kommer få plats men ställde den under blomlådorna och ska ha den som odlingsbänk istället.
Eller ja, blomsterbänk blir det väl eftersom jag inte gillar att odla. Till nästa år ska jag köpa fler färgglada krukor i keramik och fler växter 😊
IMG_20230716_132119.jpg
 
Nej men hörrni! Min balkongmålbild; att ligga skuggad av grönska, har förverkligats! Dessutom doftar grönskan av tomat och krasse. Första tomatskörden bärgad idag och den nyzeeländska spenaten blommar! Hoppas kunna ta frö. Den funkar fortfarande fint att äta även blommande. Vilken superväxt. Tornet/spaljén väntar tappert på sin sent utplanterade slingerkrasse, men annars är det så mysigt här.
CEC661C3-CE79-418F-BBB6-9FFD7883916A.jpeg
 
Nej men hörrni! Min balkongmålbild; att ligga skuggad av grönska, har förverkligats! Dessutom doftar grönskan av tomat och krasse. Första tomatskörden bärgad idag och den nyzeeländska spenaten blommar! Hoppas kunna ta frö. Den funkar fortfarande fint att äta även blommande. Vilken superväxt. Tornet/spaljén väntar tappert på sin sent utplanterade slingerkrasse, men annars är det så mysigt här.
Visa bifogad fil 123896

Ser underbart ut!
 
20230720_191940.jpg


Så här ser ut nu. Helt klart nöjd över blomval dvs. Petunia och småpetunia. Något kommer helt klart satsa på nästa år med.

Flytta runt på tomatplantorna, och största åkte ut. Tappa blommor och blev inga tomater, så okända tomatplantan tagit dens plats.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 598
Senast: monster1
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 180
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 576
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 326
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp