Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan verkar det vara så att man i många fall historiskt stuckit huvudet i sanden lite eller snarare tryckt ner och tystat problem. Det bäddar ju bara för att skapa frustration.
Har lite annat för mig nu och inte tid att svara på allt, men att tystat problem är en sanning med modifikation - allt för ofta är det några användare som har svårt att hålla ett sansat diskussionsklimat och det blir tjafs och regelbrott av såna trådar, då låser vi och raderar för att vi omöjligt kan lägga den tid som krävs för att moderera så det håller sig på en välfungerande nivå.

I ett nyligt fall var det ett inlägg som bröt mot reglerna som var inledande - då raderades även citatsvar på det och efterföljande även om de inläggen själva inte bröt mot några regler.

Sen är det, återigen, inte ovanligt att folk inte själva inser att de varit över gränsen, och då väljer man att hävda tystnadskultur istället för att se att man själv kunde uttryckt sig lämpligare.

Då hade i alla fall jag vetat om/hur/varför jag skulle till exempel rapportera. Det verkar ju som att moderatorerna generellt vill att man ska rapportera mer. Finns det då också tydlig transperens kring vad som händer efter och vad för husregler finns så kanske det skulle upplevas mindre som att "inget görs".

Jag får erkänna att jag genom åren enbart rapporterat ett fåtal inlägg, anledningen är att jag genom åren faktiskt sett att grövre saker slunkit igenom och vissa andra knappt kan nysa. Bara ett konstaterande, inget mer. Jag skriver inte så mkt egentligen annat som nu när det är bokföringstid.:) Och den här tråden är ju lärorik då jag inte är i bildtrådar etc så hade jag missat detta helt.

Läs inte vidare om ni tycker banningshistorier är trista :D,på Knorrevångstiden och slakthästar dit va det en ung tjej som gav bort sin travare som fick smygenkelbiljett dit . Tjejen gick in här och va missnöjd med Knorrevången. Det va hur många Knorrevångstrådar som helst.
Tjejen fick en del moppo här för att hon gav bort hästen utan o kolla upp mer.

Tjejen sa att det va hennes mamma som sparkade ut henne och tvingade henne ge bort sin häst- direkt och utan planering.

Då skrev jag 2 ord: Du ljuger.

Jag blev bannad för man fick inte skriva att någon ljög. ( inte heller att någon luras har jag fått erfara)

Till sak hör att jag kände hennes mor, vi va nära i flera år, jag kände till båda moderns barn moderns familj/umgåtts och visste en hel del. Tjejen blev förbannad på sin mor o stack o gav bort hästen som ett brev på posten ( hon hade själv fått den för ett sista hem i livet)

Det är jävligt äckligt och sunkigt. Obehagligt och oskönt. Jag fattar inte alla de (då) medelålders män som raggar runt på det viset? har de ingen egen självinsikt att de uppfattas som äckliga?
Jag uppfattade tranan som i minst sena 50 årsålder vid tillfället också. Tydligen var tranan yngre men det hjälper ju inte det heller.

Nu litet mer allvar.
Är det någon som känner Tranan privat?

Tranan har raderat sina personuppgifter på nätet, blockat i alla fall mig på Facebook och ser ut att fortsätta att montera ner sina digitala spår.

Det är inte ett bra tecken.
Människor har gjort desperata saker förr när de ser sitt liv monteras ner.

Nu litet mer allvar.

Tranan har raderat sina personuppgifter på nätet, blockat i alla fall mig på Facebook och ser ut att fortsätta att montera ner sina digitala spår.

Jag är inte orolig, Tranan har gjort liknande förr för många år sedan när konfrontation uppstått på nåt vis. Inte första gången det är ett sätt att söka uppmärksamhet på. Kan låta hårt men just här finns en ett mönster sen tidigare.

Nu litet mer allvar.

Ett Facebook -konto finns kvar i alla fall. Och nej, har inte stalkat (😅) men profilen har synts i ett par grupper så var väldigt lätt att söka upp igen.

Jag ser inte hennes konto längre på fb heller
Och jag har inte varit involverat i nåt alls där
Så varför liksom
Men har hon raderat kontot så

Hm, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ändå ett försök.

För mig skaver det rejält när det efterfrågas "bevis" för det ena och det andra från moderatorshåll.
Jag tycker att krav på bevisning bara skapar fler, ännu mer invecklade frågor som borde lösas. - Ska den "utpekade" ha rätt att bemöta bevisen, hur ska bevis värderas osv osv.

Jag förstår absolut att det är ett forum som drivs med frivilliga krafter, men som jag ser på saken borde regelverket vara mer känt, och att regelbrott leder till varningar. Tillräckligt många varningar eller ett tillräckligt grov överskridande av en regel = avstängning för en viss tid.

Upplever personligen en viss frustration över svaret "vi moderatorer ser mycket i bakgrunden" som närmast är legio när någon klagar över moderering.

Ett Facebook -konto finns kvar i alla fall. Och nej, har inte stalkat (😅) men profilen har synts i ett par grupper så var väldigt lätt att söka upp igen.
Jag ser också ett, vet inte varför, följer ej, men fått det i mitt flöde ofta. Förmodligen för att vi har gemensamma vänner.

Jag går utanför min comfortzone och skriver i en lite hetsig tråd. Brukar inte våga skriva i såna här trådar.

Men det slår mig att det verkar som att användare generellt inte vet hur modereringen ser ut här, hur banning fungerar, hur varningar fungerar, vad det finns för "husregler" (som gör att man kan bli bannad), vad man bör rapportera, hur rapportering funkar, vad händer efter att man rapporterat, vad för regler moderatorerna följer med mera.
Det blir luddigt från användarnas sida hur moderatorer gör och varför, och det blir luddigt åt andra hållet med.
Det hade varit intressant att se någon form av kristallklar informationssida om hur exakt forumet fungerar, så det blir transperens på riktigt. Om det inte redan finns?
Då hade i alla fall jag vetat om/hur/varför jag skulle till exempel rapportera. Det verkar ju som att moderatorerna generellt vill att man ska rapportera mer. Finns det då också tydlig transperens kring vad som händer efter och vad för husregler finns så kanske det skulle upplevas mindre som att "inget görs".

Sedan verkar det vara så att man i många fall historiskt stuckit huvudet i sanden lite eller snarare tryckt ner och tystat problem. Det bäddar ju bara för att skapa frustration. Nu har man testat att tillåta lite trådar där medlemar får säga vad de tycker och ventilera saker som hänt - och det verkar ju som att väldigt många inte är nöjda.
Det är ju superfint att saker nu faktiskt får ventileras, faktiskt.
Det viktigaste om vad som gäller finns samlat under länken Regler som finns längst ned på alla sidor:
https://www.bukefalos.se/help/terms/

Förtydliganden om olika saker och om hur moderering går till har ibland svarats på i det här forumet, ibland ändras riktlinjer och hur länge varningar och banningar gäller.
Jag planerar att försöka skriva ihop ett eller flera inlägg runt detta, när jag får lite mer tid till det.

Det är självklart väldigt jobbigt för er som anser att ni på olika sätt drabbats av dålig moderering.
Vi försöker göra allt vi kan för att det skall bli så bra som möjligt för så många som möjligt.

Vi är dock bara människor och det är ibland väldigt svårt när vi inte har hela bilden och vi får in information som talar i helt olika riktning.

Det är jätteviktigt att ni använder rapportera-funktionen i forumet och ännu viktigare i DirektMeddelanden om ni ser något som ni tror bryter mot reglerna.
Det finns ingen möjlighet för oss att se och läsa allt så vi behöver er hjälp.

Absolut.

Det enda jag reagerar på är att det är okej att limma på, tjata på, skriva sexuella kommentarer, trakassera kvinnor, posta bilder på sexualiserade ritade flickor, cementera könsroller och skriva om hur könen ska bete sig (DAMER minsann INTE kan bära sneakers eller keps utan ska bete sig på si och så vis *TIHI*) för att inte tala om vad personen skriver till andra unga kvinnor och flickor på andra sociala media och knappt få en varning på alla dessa år trots att flertalet personer har hört av sig, medens andra saker bannas det otroligt friskt för. Det talar knappast för en miljö där användare kan känna sig trygga.

En detalj i sammanhanget, men det där med sneakers uppfattade jag inte alls som att tranan var den som cementerade könsroller, snarare tvärtom. Som jag förstod det hade tranan varit på ikea i sneakers och keps och då fått kommentarer om att så kan inte damer klä sig. Och att hon med sitt inlägg ville visa på det absurda i såna kommentarer. Missuppfattade jag helt?

Hm, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ändå ett försök.

För mig skaver det rejält när det efterfrågas "bevis" för det ena och det andra från moderatorshåll.
Jag tycker att krav på bevisning bara skapar fler, ännu mer invecklade frågor som borde lösas. - Ska den "utpekade" ha rätt att bemöta bevisen, hur ska bevis värderas osv osv.

Jag förstår absolut att det är ett forum som drivs med frivilliga krafter, men som jag ser på saken borde regelverket vara mer känt, och att regelbrott leder till varningar. Tillräckligt många varningar eller ett tillräckligt grov överskridande av en regel = avstängning för en viss tid.

Upplever personligen en viss frustration över svaret "vi moderatorer ser mycket i bakgrunden" som närmast är legio när någon klagar över moderering.
Men om man inte tar in "bevis" när det gäller frågor som händer utanför forumet så finns ju bara 2 andra alternativ:
1. Inte göra något alls eller
2. Gå på hörsägen

Vilket alternativ tycker du är lämpligt isf? För jag tycker inget av dem är lämpligt om det tex handlar om att någon trakasserar andra utanför forumet.

Inte mindre tryggt än internet generellt, utan mindre tryggt här jämfört med hur det kändes att vara här för ett år sedan.
Men oavsett tror jag buke är relativt tryggt jämfört med internet generellt.

Det är ingen trådsanning utan enbart min personliga åsikt.
Skulle säga att buke är extremt tryggt, bara det att man kan ha öppen PM funktion utan att man får märkliga meddelanden tex säger ju en del.

Det är verkligen inte perfekt, men jmf med de andra delarna av internet jag rör mig på så är det väldigt lugnt här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka