Bukefalos 28 år!

Barn tar ut inackorderade hästar

AmyPond

Trådstartare
Hej, (Hoppas att detta är rätt forum)

Jag står i ett kollektivstall där alla pass förutom morgonfodringar går på schema. Tidigare bestämdes allt mellan de som stod i stallet men nyligen har bondens (som äger stallet) sambos dotter på ca 19 år blivit stallchef. Hon sköter även schemat.

Vi har alltid haft 15 års gräns på att ta pass av säkerhetsskäl. (Självklart varierar erfarenheter men det är den gräns vi var nöjda med). Nu har stallchefen bestämt utan att fråga någon annan att hennes småsystrar på ca 11 år ska få ta utsläppspass. Jag och flera andra i stallet (vet inte vad alla tycker) är inte nöjda med detta då vi tycker att det är en säkerhetsrisk då vi anser att de inte har tillräcklig erfarenhet att hantera hästar om de skulle bli rädda eller bråka vid grindhålet eller liknande för att klara ut situationen.

Då säger stallchefen att de inte ska få ta de hästar som "kan vara lite piggare" utan de tar hon och de får ta övriga. Hon ska alltså vara med vid passen.

Min egen häst är 99% av tiden lugn och snäll, men ranglåg och flyttar sig direkt för de andra, vilket kan leda till en lös häst eller ett översprunget barn.

De kan gärna ta sina egna hästar men jag vill inte riskera min egen hästs säkerhet för att ett barn ska ha pass.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Någon juridisk åsikt eller ur försäkringssynpunkt? Tack!
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag hade inte gått med på att mina hästar hanteras av barn, oavsett hur lugna de är, olyckor händer så lätt. Av samma anledning har jag endast vuxna medryttare, man kan inte kräva en vuxens ansvar av ett barn.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag har inga problem med att barn är med i stallet och hanterar hästar (hur ska dom annars få erfarenhet och lära sig?) men hästkunnig målsman eller representant för målsman ska finnas på plats och ta ansvar för vad barnen gör eller råkar ut för. Nu står jag visserligen på ridskola men det är ofta barn med och tar stallpass, dock gör dom det ju aldrig själva utan alltid tillsammans med en förälder och en annan hästägare och vi har aldrig haft några olyckor. Självklart får man anpassa sig lite så att barnen får snälla hästar och sysslor som är lämpliga men tycker det ofta är större risk för olyckor när okunniga föräldrar ska visa sig duktiga.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det skulle jag aldrig gå med på som inhyrd. Det är en säkerhetsrisk både för barnen och hästarna. Jag hade heller aldrig gått med på som förälder att 11-åriga barn hanterar inackorderade hästar på det sättet. Som du skriver händer det olyckor med den lugnaste häst. Har en tio-årig tjej som rider min shettis. Hon klarar inte av den om någon av de "stora" sprattlar till det.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag anser att det inte är ålder som är viktig, utan hur tuffa ungdomarna är och hur väluppfostrade hästarna är.

Värsta som finns är ouppfostrade hästar där knappt vuxna kan hantera dom.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Barn under 15 får inte vistas i mitt stall utan målsman eller annan vuxens tillsyn, samma gäller vid eventuella stallpass. Men tänker jag tillbaka på när jag själv var 11 och yngre så hade jag inga problem med att hantera pigga hästar, men då har jag visserligen ridit sen jag lärde mig att gå. Sånt är helt klart individuellt och känner man inte barnet eller är där själv så vill man givetvis inte riskera att ens egna häst sliter sig eller springer över barnet vid utsläpp. Du kanske får prata med stallchefen igen och se om det går att lösa.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Är den äldre tjejen med, är ansvarsfull och själv erfaren ser jag inga problem i det.

På många ridskolor hämtar och lämnar barnen själva hästar i hagen utan problem. Det gjorde vi, och på vår/sommar/höst när hästarna gick på bete ledde vi dem en bit utmed vägen också. Med vuxet sällskap såklart.

Stallägarens dotter är 11 i år och hon har hjälpt till att hämta och lämna hästar i hagen i i alla fall ett par år nu.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag själv fick min första häst när jag var 9 år och har "alltid" hanterat henne och andra hästar med vuxnas närvaro. Men det var inte någon inackorderad häst utan i ett eget privatstall där alla hästar ägdes av samma 2 människor.

Det som stör mig är att de ska hantera min häst utan att jag har gett mitt tillstånd till det.

Jag tyckte själv när jag var i den åldern att jag kunde, men om en stor häst blir rädd så gäller det att ha lite pondus och kunna få dem på alla fyra igen. Det tycker inte jag att en 11 åring ska behöva styra med om det inte gäller deras egen häst. Dessutom vill jag inte ha någon som bara släpper om hästen drar, som det är sagt, även om det är världens snällaste så kan den reagera oväntat, och det gäller ju folk i alla åldrar.

Vi har 2 unghästar och en som är rädd för sin egen skugga, det är väl de som stallchefen anser är "lite pigga", men övriga är stora varmblodiga ridhästar och d-ponnyer av olika slag plus ena tjejens russ. Det är ju som det är i kollektivstall att alla är olika nivåer av uppfostrade och även fast min egen är en av de lugnaste så kan hon fortfarande bli flyttad på eller rädd.

Ja det är en evig röra med folk som tar sig friheter med andras hästar. Men skönt att höra att jag inte är upprörd helt utan anledning ;)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

då jag har en "problemhäst" skulle jag aldrig låta ett barn hantera henne, hon ser snäll ut, för att i nästa sekund sticka. kommer du nära henne då hon är lös hotar hon med att sparka. kräver ju tom att vuxna skall använda kedja på henne som en säkerhetsåtgärd. för det är just de där 10% då hon blir besvärlig som är farlig
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Ser inga problem så länge det finns en äldre ansvarig.
Men då är jag ganska förskonad av ouppfostrade hästar som grinar mot varandra när det finns meniskor i närheten, och jag är den som hällre släpper än häst än åka på mage efter.

Menar du att det tillhör vanligheter att man måste ta ner hästar på alla fyra igen och att dom bråkar med varandra vid grinden när folk är där?
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag kan väl tycka, att om man skall ha häst i kollektivstall, så måste man ha väluppfostrade hästar som alla kan hantera.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nej alltså ta ner hästar på alla fyra var mer en metafor i likhet med att ta ner på jorden igen ;) men ändå har vi haft stegrande hästar (en av unghästarna och en av de andra när han gick i sjukhage och hade mycket överskottsenergi). Men exempelvis i min hage om man skulle släppa ut en ranghög före en ranglåg kan det hända att den ranglåga vänder i grinden om man inte är med i matchen. Nu menar jag inte att detta händer var och varannan dag, men det har hänt.

Därför är det viktigt för mig att den som hanterar hästarna vågar hålla i då vi har en väg relativt nära stallet.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det tycker jag också, och det har varit diskussioner runt vissa hästar, exempelvis unghästarna, om det är lämpligt att ha dem i kollektivstall. Min egen är som sagt snäll och lugn, men det är fortfarande ett flyktdjur på X antal hundra kilo mot en 11 åring som kanske inte har samma kontroll som en van vuxen.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Man kan lösa det med fångstfållor vid grindarna.
Så att man alltid har bara en häst att hålla i och inga lösa omkring.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det har vi i sommarhagen som ligger precis vid vägen, dock inte i vinterhagarna. Det är en bra idé som jag själv gärna skulle ha, tror jag ska framföra det som förslag. :)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Bestämmer inte alla i ett kollektivt stall ? När det gäller min häst vill jag vara med och bestämma iallafall tillfrågad om det är ok eller inte !
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Vi gjorde det förut, men inte sedan vi fick en stallchef (vi valde henne inte, det gjorde bonden). Nu är det bara kollektivt på det vis att alla delar på pass.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Även den mest väluppfostrade häst kan ju bli rädd ! Eller ha en dålig dag.:bump:

Jag har haft totalt idiotsäkra hästar.
Visst, de blev rädda de också, men de behärskade sig.
Rent allmänt så tycker jag att hästar i kollektivstall ofta är alldeles för ouppfostrade för att fungera i den miljön.

Hästar och hundar flyger runt allmänt okontrollerat i stallgångarna vid intag.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag hade sett till att få det skriftligt att enbart vuxna tog ut/in min häst. Jag hade inte accepterat att barn hanterade främmande hästar. Jag hade antagligen passat på att prata med 11-åringens föräldrar för att sondera läget med dem om de tycker det är lämpligt att deras 11-åring tar ut/in ett gäng hästar.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 671
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 116
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp