Barn tar ut inackorderade hästar

Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

I detta fallet Bondens sambo.
Som antagligen har varit med och fattat beslutet.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

När jag var bortrest-borta över natten så tog grannens barn in och släppte ut min häst när dom ändå gick en runda med hunden och dom var väl 5-9-10 när dom började hantera henne ensamma. Hon har tidigare på förra stället hanterats av två vuxna samtidigt och ingen gick ostraffat in i hennes box för hon anföll och dessutom hatade hon hundar. Hon kom till mig, blev omprogrammerad och fick lära sig vad ett äkta hästliv gick ut på och kunde hanteras av vem som helst och älskade alla, även hundar och annat smått, ja allt utom buffliga karlar som "minsann visste bäst" för det gick inte så bra det inte.

Jag ser inget konstigt alls i att även små barn hanterar hästar och djur för hur ska dom annars lära sig och få ett äkta "animal-sense"? Djur och barn hör ihop och dom förstår varann bättre än vad många vuxna gör med sina djur.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

I detta fallet Bondens sambo.
Som antagligen har varit med och fattat beslutet.

Jag är inte så säker på att de är vidtalade. Jag hade helt klart tryckt både för risken att barnet skadade sig när det hanterar främmande hästar samt för risken att de får betala ev. vetrinärbesök som krävs om hästen slitit sig och skadat sig då barnet hanterat hästen.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

jag hade inte velat att en 11 åring hanterade mina hästar, har en kusin på 10 år som visserligen hanterar vår ena stora häst på 170cm i mkh själv, tar in, ryktar, sadlar(med viss hjälp) osv. men det är aldrig utan översikt, och aldrig att hon själv ska få gå ut i hagen och hämta hästen, det är 2 hästar i hagen och den hon rider är låg i rang + att den andra hästen är bossig och kan sparkas.
händer det ngt så flyger kusinen som en vante. i och för sig så hade jag 2 ponnyer när jag var 10, tog in båda samtidigt, red barbacka med hand häst, red ut själv osv. men det var på världens snällaste ponny, och jag hade ridit sen jag var 4 år. stora hästar = långa ben = lätt att komma under hästen om den knuffar omkull en liten människa, om en liten rund ponny knuffar en så är det inte lika lätt att komma under magen på den :p (åtminstone inte små runda shettisar).
och en tramp av ett stort halvblod gör väldigt mycket ondare än en ponnys hovar.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade häst

Fast dom barn i 11 årsåldern jag vet om är alla 140+. Har ingen aning vad normallängd är men dom flesta är inte jättesmå i den åldern. Sen har dom säkert inte har så mycket att sätta emot om hästen faktiskt gör nåt men inte håller jag på att tjafsa mer än nödvändigt med andras hästar heller. Är dom såpass jävliga att dom gör seriösa försök att slita sig även med kedja ja då släpper jag, inte är det min uppgift att försöka uppfostra andras hästar om det innebär skaderisk för mig. Ser mer problem om barnen skadar sig än om hästarna sliter sig för det kan dom göra ändå.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade häst

Det tycker jag med att man inte ska uppfostra andras hästar, men det är inte vad det handlar om här, utan att risken alltid finns att en häst blir flyttad av en annan eller rädd och försöker slita sig. Då har man inte mycket att säga till om som liten 11 åring. Jag vill inte att min häst utsätts för den totalt onödiga risken som följer med att ett barn ska hantera den istället för en van vuxen.

Allmänt:
Vi kommer ha ett möte så småningom där jag tänker tala om att det inte är accepterat utan att den vuxna får hantera min häst även fast hon är snäll. Som sagt ovan också att barnens föräldrar ska få veta vad som gäller skadeståndsmässigt om de ändå hanterar min häst utan tillstånd.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det är möjligt att de har varit med och bestämt, eller så har stallchefen bestämt själv, det kan jag inte svara på än, men kommer ta reda på det.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Visst ska barn få vara med djur om möjligheten finns, det fick jag hela mitt liv :), men inte MITT djur, utan sina egna. Det är min ögonsten det handlar om och jag tänker inte låta henne utsättas för onödig risk bara för att stallchefen vill att barnen ska delta i arbetet i stallet, ge dem en kvällsfodring eller något under vuxen översikt, men inte hantering utanför boxen utan uttryckligt tillstånd.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Tack för alla svar (fortsätt gärna svara) och GOD JUL på er alla!
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Min häst hade jag inte velat få hanterad av ett barn så vida det inte finns en vuxen till hands hela tiden (och då menar jag att en vuxen mer eller mindre går bredvid hela tiden när barnet leder, står utanför boxen när barnet borstar osv). Han har tidigare hos förra ägaren haft en 12-årig medryttare som enligt utsago både skötte och red honom själv. Men det är inget jag personligen skulle tillåta. Även om han är lika snäll som han är stor och aldrig skulle göra något dumt med vilje så är han ändå en häst, en stor sådan med sina 173 och blir han tillräckligt rädd kan det gå riktigt illa.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nu vill jag slänga in en rejäl brandfackla här, jag ser mycket hellre att ett barn hanterar en "knepig häst" än att en vuxen gör det för hästen vet mycket väl att den skulle kunna göra mos av barnet men det ligger i djurens natur att skydda dom som är små och svaga.

För att sen ytterligare hälla bensin på brasan så påstår jag på fullaste allvar att barn och djur har ett medfött band mellan sig, saker som vi vuxna oftast har problem med bara fungerar när ett barn gör samma sak och det är ingen slump, jag har sett det så många gånger. Dessutom så krånglar barn inte till en massa saker som inte behöver krånglas till, jag hade en bekant som hade en hingst som inte var nåt att lita på alls när man kom med käket men deras granne hade en dotter på 6 år som bara gick rakt in i hagen och gav hingsten middagshöet utan krusiduller och där stod han med spetsade öron och väntade så snällt på att hon skulle komma ända fram och sen skära av snörena.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det finns hur många exempel som helst på det motsatta så det är ingen brandfackla eller tumregel att hålla sig till. Hästar är individer, jag har sett en schettis går upp på bakbenen och hota ett barn, en annan helt oprovocerat gå fram och bita en unge i armen osv. Det finns hästar som aktar människor och de som går över dem om någon står i vägen.

Över lag ogillar jag kollektivstall, mina hästar är väluppfostrade och går att leda även om de är pigga och dansar med slakt grimskaft bredvid mig, men folk har olika vana att hantera hästar och kan bli rädda och stressa hästen samt många hästar är väldigt illa hanterade både att leda och när de står i gången. Hästrädda människor tar lättare till våld för att visa att de bestämmer, oavsett om de behärskar situationen eller inte och ja, många som sysslar med hästar är hästrädda.

Barn i synnerhet men även många vuxna klarar inte alltid av att tänka i flera steg, syns ju allt för väl i trafiken om inte annat. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag hade inte accepterat att en 11-åring hanterade min häst. Om han skulle råka skada ett barn så kan jag inte föreställa mig skulden jag skulle känna... Det innebär dessutom en risk för hästens del, om den blir skrämd och tar ett språng åt sidan är chansen ganska liten att en 11-åring reagerar i tid och inte tappar grimskaftet och klarar av att lugna ner hästen.

Jag har en mycket snäll häst, som mig veterligen aldrig har skadat en människa eller hotat att göra det. Däremot sprang han en gång rakt på mig i hagen då en annan häst utan förvarning slog bakut mot hans huvud. Han flydde och jag stod i vägen och hann inte flytta på mig utan flög som en vante, hade tur att han hann sansa sig tillräckligt för att inte trampa på mig i farten.

En annan gång var han mer förberedd när den andra hästen fick för sig att slå, och blockerade mig med sin kropp så jag kunde ta mig ut ur hagen oskadd. Det är alltså ingen häst som skulle springa över mig hur som helst. Hur snäll hästen än är kan vad som helst hända och av den anledningen låter jag t.ex inga barn gå in i hagen eller boxen till min häst, än mindre leda honom.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Beror ju mycket på hur man är som människa också, hästar jag får i snöret beter sig ofta "illa" enligt matte, dom dansar gärna runt lite och försöker bita mig i fingrarna eller nafsa mig i ryggen bara för att dom VET att jag tillåter det och själv är glad och busig av mig. Hittills under mina över 30 år med hästar har INGEN skadat mig på det sättet, eller velat skada mig och jag har aldrig vare sig hotat eller skrikit åt nån häst heller, inget annat djur heller fö. Däremot har jag svarat med samma mynt. Jag älskar glada, busiga och smågalna djur. :laugh:
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Då får vi helt enkelt vara överens om att inte vara överens, det är inte bensin på någon brasa att ha en motsatt åsikt, jag vill höra alla sidor, men jag har min och jag hör här att andra har samma :)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag har samma åsikt som dig, min häst skulle aldrig uppsåtligen göra någon illa, men hon är flyktig och får hon panik så får hon det, då gäller det att kunna hålla i henne och få henne att fokusera på annat än flykt.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Med en vuxens övervakande skulle jag gå med på det. Och då menar jag med en vuxen som befinner sig på nära avstånd, inte står med ryggen mot och pratar i telefon. Ett av mina mål med hästar jag ägt är att ett litet barn skall kunna hantera dem under uppsikt. Men som du skriver, det är stora tunga flyktdjur. Jag skulle vilja ha en dialog med barnens föräldrar så att alla är med på att hanteringen sker på egen risk.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Äsch, säg som det är, ni är avundsjuka på att nån annan som dessutom är mycket mindre kan hantera hästen lika bra, eller bättre än ni kan. :grin:



*Retas bara nu, kusarna har lärt mig hur man ska göra.* :devil: :angel: :p
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Med en vuxens övervakande skulle jag gå med på det. Och då menar jag med en vuxen som befinner sig på nära avstånd, inte står med ryggen mot och pratar i telefon. Ett av mina mål med hästar jag ägt är att ett litet barn skall kunna hantera dem under uppsikt. Men som du skriver, det är stora tunga flyktdjur. Jag skulle vilja ha en dialog med barnens föräldrar så att alla är med på att hanteringen sker på egen risk.

Precis min åsikt också. Min är snäll och kan ledas av alla som hittills försökt, så jag ser inga problem med att stallets hästvana mellanstadiebarn tar ut henne ibland när dom har stallhelg med sin mamma. Men att de sjävla åker dit och sköter allt arbete med hästarna gillar jag inte, dock av den allmänna säkerhetsaspekten och inte just gällande att ta ut min häst till hagen.

Men ansvarsbiten vill jag vara klar över. På samma vis har jag skrivit till alla berörda att min häst inte får ledas ihop med andra hästar. Jag vet att vissa gör det ändå, men då har jag iaf sagt åt dem att jag inte tillåter det så ingen ska komma till mig och gnälla. Jag tar själv aldrig två hästar samtidigt, det är en jäkligt dålig position att sta mellan två hästar om nåt händer, de råkar i luven på varandra eller blir rädda och drar iväg...
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

KL
Är själv väldigt skeptisk till att jag vill att barn hanterar min häst, men samtidigt vad gjorde jag själv när jag var 11 är? Jo jag hanterade hästar på löpande band, sällan något krångel alls, och blev det stökigt så avdramatiserade jag det betydligt mer än vad jag idag som vuxen gör.

Se över försäkringarna, gäller dom precis som när någon vuxen tar ut hästarna så ser jag faktiskt inga problem med att barn/yngre vuxen gör det.

Försök att komma ihåg hur det var när ni var i den åldern.

/B
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 785
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 228
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp